OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Ogólnopolska Baza Kolejowa

Witaj w największej w Polsce bazie informacji o sieci kolejowej. Znajdziesz tu najobszerniejszy spis linii, stacji, przystanków, posterunków i innych obiektów kolejowych które istnieją bądź istniały na terenie Polski. Oprócz samego spisu do Twojej dyspozycji oddajemy bogatą galerię zdjęć, informacji o stanie obecnym i historii tych obiektów. Zapraszamy do odkrywania historii kolejnictwa w naszym kraju!

Informacje:

6 lipca 2017 Dziś prezentujemy kolejne udogodnienie. Tym razem jest ono skierowane do użytkowników funkcji „zaliczak”. W skrócie jest to dzienniczek naszych kolejowych podróży po Polsce – każdy zalogowany użytkownik może gromadzić w nim informacje, którą trasą jechał, jakie stacje odwiedził… Dzisiejsze zmiany to: możliwość wyświetlenia swoich wpisów na mapie, dodania nowych z poziomu mapy interaktywnej, oraz dodanie wpisu na podstawie zdjęcia w galerii. Można to zrobić klikając na ikonę koło licznika wyświetleń zdjęcia.

7 czerwca 2017 Dziś do bazy trafiła kolejna spora porcja zmian.
Pierwsza: Zmiana raczej kosmetyczna – ujednolicenie ikonek.
Druga: Funkcjonalna: dodałem instytucję podobiektu. Polega ona na tym, że dla każdej linii czy stacji można stworzyć nowy podobiekt, oznaczyć go na mapie, opisać i podpinać pod niego zdjęcia. Pomoże to lepiej zorientować się w większych węzłach, bądź na liniach.
Nowość w tym przypadku jest jeszcze taka, że obiekt dodać lub zmienić może każdy zalogowany użytkownik.
Zapraszam do testowania.

2 czerwca 2017 Drodzy użytkownicy bazy! Aby nieco oderwać i odświeżyć umysł od zmian samej bazie, postanowiłem zrobić coś od niej oderwanego (chociaż nie do końca).
Po dodaniu mapy interaktywnej dostałem sporo pytań o programy do edycji tras w formacie GPX.
Jako że sam od kilku lat zabierałem się za stworzenie czegoś takiego, to w końcu usiadłem i napisałem pierwszą, prościutką wersję edytora. Pozwala on na wczytywanie plików GPX, tworzenie i modyfikowanie tras, oraz eksport do pliku. Edytor pokazuje dystans całkowity, a w trybie podglądu również znacznik co kilometr.
Co ten edytor ma, czego nie mają inne? Oczywiście dostęp do mapy z naszej Bazy :) Zapraszam do testowania: https://www.bazakolejowa.pl/turysta/

22 maja 2017 Dziś wprowadzamy kolejne, dość istotne usprawnienie, którym jest mapa interaktywna. Dzięki niej można teraz przechodzić do linii i stacji bezpośrednio z mapy.
Aby z niej skorzystać wystarczy wejść na mapę, w menu po prawej stronie kliknąć Mapa interaktywna i lekko przesunąć mapę.

25 kwietnia 2017 Obwodnicą Zamościa inaugurujemy nowy typ linii dostępnych w bazie: Linie projektowane, w budowie, bądź porzucone przed ukończeniem.

31 marca 2017 Udostępniłem właśnie nowe narzędzie wyszukiwania.
Największą jego nowością jest możliwość przeszukiwania galerii. Zapraszam do testowania i dzielenia się uwagami, oraz pomysłami.

23 marca 2017 Od dziś w bazie dostępny jest nowy typ obiektu – skansen/muzeum/kolejka parkowa.
Ma on na celu wyodrębnienie takich obiektów z obrębu stacji właściwej, oraz małych tras, czy sieci nie łapiących się w skali naszej mapy.

19 stycznia 2017 Dostępna jest nowa funkcja w galeriach: oznaczanie zdjęć. Każde nowe zdjęcie należy przypisać do odpowiednich kategorii, według których można będzie ograniczać wyświetlanie galerii. Innymi słowy: jesteś w galerii stacji i chcesz tylko zdjęcia peronów – włączasz filtr „perony” i wyświetlają się tylko zdjęcia tak oznaczone.
Zapraszam wszystkich do logowania się i oznaczania swoich dotychczas dodanych zdjęć!

4 grudnia 2016 Dodałem dziś pewną eksperymentalną funkcję: lista z filtrowaniem linii po stanie. Po wybraniu odpowiedniego filtra na liście pojawią wszystkie linie posiadający choć jeden odcinek pasujący do niej.

23 listopada 2016 Dodałem do mapy przebieg granic sprzed I wojny światowej. Zapraszam do przeglądania!

23 listopada 2016 Po niemal roku wprowadzania oddaję Wam dziś ostatni z serii rozkładów udostępnionych przez miłośnika archiwaliów ksiezyc_nad_gieesem i forum kolejowe https://www.forumkolejowe.pl/
Jeszcze raz wszystkich chętnych zapraszam, a jeśli ktoś z Was chciałby się podzielić innymi (bądź lepszej jakości) rozkładami – proszę o kontakt.

17 paźdzernika 2016 Nowość w wykazie linii ld-12 (D-29). Pod dotychczas prezentowanymi informacjami dodaliśmy mapkę z przebiegiem linii.

26 sierpnia 2016 Nowa funkcjonalność dla dodających zdjęcia – oprócz edycji opisu, od dziś można też pomienić plik (np. na lepiej skadrowany, poprawiony).

23 sierpnia 2016 Dodałem dziś do bazy nową funkcję – możliwość wyświetlenia swojej trasy zapisanej w pliku GPX. Na dole strony z mapą dostępne jest okno "Pokaż trasę z pliku (GPX)". Po przesłaniu pliku trasa wyświetli się nałożona na mapę kolejową.

16 sierpnia 2016 Rozszerzamy możliwość komentowania do całości obiektów (a nie jak do tej pory tylko zdjęć).

Ostatnio dodano zdjęcia

Tolkmicko
Tolkmicko (warmińsko-mazurskie)
Tolkmicko
Tolkmicko (warmińsko-mazurskie)
Suchacz Zamek
Suchacz Zamek (warmińsko-mazurskie)
Suchacz Zamek
Suchacz Zamek (warmińsko-mazurskie)
Suchacz Zamek
Suchacz Zamek (warmińsko-mazurskie)
Suchacz Zamek
Suchacz Zamek (warmińsko-mazurskie)
Suchacz Zamek
Suchacz Zamek (warmińsko-mazurskie)
Gdynia Główna
Gdynia Główna (pomorskie)
Gdańsk Główny
Gdańsk Główny (pomorskie)
Gdańsk Główny
Gdańsk Główny (pomorskie)
Dobroń
Dobroń (łódzkie)
Dobroń
Dobroń (łódzkie)
Dobroń
Dobroń (łódzkie)
Dobroń
Dobroń (łódzkie)
Dobroń
Dobroń (łódzkie)
Bydgoszcz Główna
Bydgoszcz Główna (kujawsko-pomorskie)
Bydgoszcz Główna
Bydgoszcz Główna (kujawsko-pomorskie)
Bydgoszcz Główna
Bydgoszcz Główna (kujawsko-pomorskie)
Augustów
Augustów (podlaskie)
Nadbrzeże
Nadbrzeże (warmińsko-mazurskie)
Nadbrzeże
Nadbrzeże (warmińsko-mazurskie)
Nadbrzeże
Nadbrzeże (warmińsko-mazurskie)
Nadbrzeże
Nadbrzeże (warmińsko-mazurskie)
Nadbrzeże
Nadbrzeże (warmińsko-mazurskie)

Obiekty ostatnio skomentowane

Chechło
Chechło

Michał Kłosowski (2017-08-19 22:18:30)

W Łaskowicach? Gdzieś za Lublinkiem na wysokości łaskowickiego przejazdu kolejowego, gdzie do około 2011 roku stała budka dróżnika i dom kolejarski wraz z brankardem, służącym za gospodarczy?

Dobroń
Dobroń

Michał Kłosowski (2017-08-19 19:07:31)

Cóż, to już ostatnie chwile tej urokliwej stacyjki w takiej formie. Za rok rusza modernizacja "czternastki" na odcinku od Łodzi, zatem z pewnością posterunek odstępowy zostanie zlikwidowany na rzecz automatyzacji, budynek pewnie zniknie, a w miejscu peronu zagości eurobruk i niebieskie bariery, jak wszędzie... Dzisiaj już się nie pamięta, że niegdyś w Dobroniu istniała możliwość zmiany toru, a o ile mnie pamięć nie myli był chyba nawet jeden tor odstawczy. Rys stacji był opisany w którymś ze "Światów Kolei" z 2005 roku.

Gębice Gubińskie
Gębice Gubińskie

jalu66 (2017-08-19 18:59:58)

wygląda jak używany - nic nie zarośnięty na tym odcinku

Bydgoszcz Główna
Bydgoszcz Główna

Michał Kłosowski (2017-08-19 17:59:53)

A u mnie skojarzenia powędrowały w inną stronę. Za minionego ustroju również preferowano nieco zbliżoną architekturę nowoczesną - duża ilość metali (zwłaszcza aluminium) i potężne, przeszklone przestrzenie. Tak budowano dworce, centra handlowe i inne. Jak to wygląda po latach - każdy wie. Ciekawe w jaki sposób te, licznie dzisiaj stawiane, nowoczesne "szklane" budowle o zmyślnych kształtach będą się starzeć. Zobaczymy za 20 lat. :) Chociaż to też pewnie w dużej mierze kwestia wykonania i zastosowanych materiałów, a - przede wszystkim - bieżącego dbania.

Żmigród
Żmigród

wasiukibic (2017-08-19 14:23:16)

W Polsce coś takiego jak "raz a porządnie" w budownictwie należy do rzadkości, u nas liczy się najpierw "aby do odbioru", a później "aby do końca gwarancji". Dalej trzepie się kolejną kasę na przedwczesnych remontach i poprawkach spartolonych robót. Żyła złota, a frajer (w tym przypadku społeczeństwo) płaci. Czy Żmigród wytrzyma kilkanaście lat bez remontu? Zależy od bieżącego utrzymania i drobnych konserwacji. Jak plk potrafi postępować z mniejszymi stacjami czy przystankami widać na moim ulubionym przykładzie w Chojnowie.

Miączyn
Miączyn

Marysia (2017-08-19 14:06:09)

Duzo wspomnien!!!! Bardzo milych.

Bielawa Zachodnia
Bielawa Zachodnia

Marcin (2017-08-19 10:08:07)

Dzięki za sprostowanie oczywiście Bielbaw miał być

Kobylin – Legnica Północna (362/382)
Kobylin – Legnica Północna (362/382)

Łukasz Kiąca (2017-08-19 09:23:04)

Zgadza się. Niemieckie podejście do kolei lokalnych było rozsądne. Na liniach o małym ruchu wystarczy lżejsza, tańsza infrastruktura. Za to wpuszczanie na takie "delikatne" linie ciężkiego taboru, bez wzmocnienia toru było krótkowzroczne. Takie podejście przypomina używanie samochodu, który eksploatuje się do upadłego, bez napraw, wymiany oleju, rozrządu filtrów itp. a jak coś się zepsuje, to się młotkiem przyklepie, taśmą samoprzylepną i sznurkiem przewiąże.

Cieszyn
Cieszyn

Michał Kłosowski (2017-08-18 15:16:46)

Chwała włodarzom, że w końcu postanowili coś z tym miejscem zrobić!

Nowy Nurzec
Nowy Nurzec

octanq (2017-08-17 18:56:55)

Ech, kiedyś szukałem tego zdjęcia. Lata 2005-2010 - ostatnie lata prawdziwej kolei, czyli takiej że można otworzyć okno, wyjrzeć, pooddychać świeżym powietrzem i zrobić zjęcie. Pamiętam, że skład miał 4 wagony kl. 1. Jutro będzie 10 rocznica od zrobienia tej foty :)

| Dalej ==»

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...