OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Ogólnopolska Baza Kolejowa

Witaj w największej w Polsce bazie informacji o sieci kolejowej. Znajdziesz tu najobszerniejszy spis linii, stacji, przystanków, posterunków i innych obiektów kolejowych które istnieją bądź istniały na terenie Polski. Oprócz samego spisu do Twojej dyspozycji oddajemy bogatą galerię zdjęć, informacji o stanie obecnym i historii tych obiektów. Zapraszamy do odkrywania historii kolejnictwa w naszym kraju!

Informacje:

27 września 2017 Od dziś w Bazie dostępny jest nowy dział, który mam nadzieję, będzie atrakcyjny dla wszelkich szperaczy w materiałach archiwalnych. Mam na myśli bibliotekę, która jest rozwinięciem dostępnego od jakiegoś czasu zbioru rozkładów jazdy i nieco odświeżonego atlasu map kolejowych. Na początek garść dokumentów z lat 1945-1951 i wykaz linii D29 z początku lat 70
Zapraszam do przeglądania.

18 września 2017 W związku z duża ilością dodawanych ostatnio zdjęć bardzo słabej jakości, od dziś dostępna jest nowa funkcja pozwalająca na samodzielne ocenianie materiałów w galerii. Każdy zalogowany użytkownik może oddać swój głos „za” lub „przeciw” zdjęciu. Każda fotografia mająca sumę głosów na odpowiednio niskim poziomie zostanie w galerii ukryta (z możliwością wyświetlenia takich zdjęć na żądanie). Zachęcamy do korzystania z tego rozwiązania.

6 lipca 2017 Dziś prezentujemy kolejne udogodnienie. Tym razem jest ono skierowane do użytkowników funkcji „zaliczak”. W skrócie jest to dzienniczek naszych kolejowych podróży po Polsce – każdy zalogowany użytkownik może gromadzić w nim informacje, którą trasą jechał, jakie stacje odwiedził… Dzisiejsze zmiany to: możliwość wyświetlenia swoich wpisów na mapie, dodania nowych z poziomu mapy interaktywnej, oraz dodanie wpisu na podstawie zdjęcia w galerii. Można to zrobić klikając na ikonę koło licznika wyświetleń zdjęcia.

7 czerwca 2017 Dziś do bazy trafiła kolejna spora porcja zmian.
Pierwsza: Zmiana raczej kosmetyczna – ujednolicenie ikonek.
Druga: Funkcjonalna: dodałem instytucję podobiektu. Polega ona na tym, że dla każdej linii czy stacji można stworzyć nowy podobiekt, oznaczyć go na mapie, opisać i podpinać pod niego zdjęcia. Pomoże to lepiej zorientować się w większych węzłach, bądź na liniach.
Nowość w tym przypadku jest jeszcze taka, że obiekt dodać lub zmienić może każdy zalogowany użytkownik.
Zapraszam do testowania.

2 czerwca 2017 Drodzy użytkownicy bazy! Aby nieco oderwać i odświeżyć umysł od zmian samej bazie, postanowiłem zrobić coś od niej oderwanego (chociaż nie do końca).
Po dodaniu mapy interaktywnej dostałem sporo pytań o programy do edycji tras w formacie GPX.
Jako że sam od kilku lat zabierałem się za stworzenie czegoś takiego, to w końcu usiadłem i napisałem pierwszą, prościutką wersję edytora. Pozwala on na wczytywanie plików GPX, tworzenie i modyfikowanie tras, oraz eksport do pliku. Edytor pokazuje dystans całkowity, a w trybie podglądu również znacznik co kilometr.
Co ten edytor ma, czego nie mają inne? Oczywiście dostęp do mapy z naszej Bazy :) Zapraszam do testowania: https://www.bazakolejowa.pl/turysta/

22 maja 2017 Dziś wprowadzamy kolejne, dość istotne usprawnienie, którym jest mapa interaktywna. Dzięki niej można teraz przechodzić do linii i stacji bezpośrednio z mapy.
Aby z niej skorzystać wystarczy wejść na mapę, w menu po prawej stronie kliknąć Mapa interaktywna i lekko przesunąć mapę.

25 kwietnia 2017 Obwodnicą Zamościa inaugurujemy nowy typ linii dostępnych w bazie: Linie projektowane, w budowie, bądź porzucone przed ukończeniem.

31 marca 2017 Udostępniłem właśnie nowe narzędzie wyszukiwania.
Największą jego nowością jest możliwość przeszukiwania galerii. Zapraszam do testowania i dzielenia się uwagami, oraz pomysłami.

23 marca 2017 Od dziś w bazie dostępny jest nowy typ obiektu – skansen/muzeum/kolejka parkowa.
Ma on na celu wyodrębnienie takich obiektów z obrębu stacji właściwej, oraz małych tras, czy sieci nie łapiących się w skali naszej mapy.

19 stycznia 2017 Dostępna jest nowa funkcja w galeriach: oznaczanie zdjęć. Każde nowe zdjęcie należy przypisać do odpowiednich kategorii, według których można będzie ograniczać wyświetlanie galerii. Innymi słowy: jesteś w galerii stacji i chcesz tylko zdjęcia peronów – włączasz filtr „perony” i wyświetlają się tylko zdjęcia tak oznaczone.
Zapraszam wszystkich do logowania się i oznaczania swoich dotychczas dodanych zdjęć!

4 grudnia 2016 Dodałem dziś pewną eksperymentalną funkcję: lista z filtrowaniem linii po stanie. Po wybraniu odpowiedniego filtra na liście pojawią wszystkie linie posiadający choć jeden odcinek pasujący do niej.

23 listopada 2016 Dodałem do mapy przebieg granic sprzed I wojny światowej. Zapraszam do przeglądania!

23 listopada 2016 Po niemal roku wprowadzania oddaję Wam dziś ostatni z serii rozkładów udostępnionych przez miłośnika archiwaliów ksiezyc_nad_gieesem i forum kolejowe https://www.forumkolejowe.pl/
Jeszcze raz wszystkich chętnych zapraszam, a jeśli ktoś z Was chciałby się podzielić innymi (bądź lepszej jakości) rozkładami – proszę o kontakt.

17 paźdzernika 2016 Nowość w wykazie linii ld-12 (D-29). Pod dotychczas prezentowanymi informacjami dodaliśmy mapkę z przebiegiem linii.

Ostatnio dodano zdjęcia

Wolsztyn
Wolsztyn (wielkopolskie)
Czersk
Czersk (pomorskie)
Trawniki
Trawniki (lubelskie)
Czersk
Czersk (pomorskie)
Czersk
Czersk (pomorskie)
Tuchola
Tuchola (kujawsko-pomorskie)
Tuchola
Tuchola (kujawsko-pomorskie)
Tuchola
Tuchola (kujawsko-pomorskie)

Obiekty ostatnio skomentowane

Wolsztyn
Wolsztyn

Michał Kłosowski (2017-10-17 17:49:09)

No proszę. Jednak warto było upublicznić tą fotografię. Po dniu jej wykonania nigdy dotąd już tam nie byłem... Szkoda, że topnieje tak zacna, piękna infrastruktura stacyjna zwłaszcza w obrębie tak istotnej pod względem historii i prowadzonego ruchu taborem parowym stacji kolejowej jaką jest Wolsztyn. :( Wchodzi zatem, że gdy późnym wieczorem dnia wykonania powyższej fotografii "łapałem" PKS z Zielonej Góry do siebie, do Łodzi (Pabianic) na starym dworcu PKS ze specyficznymi stanowiskami i barierami, jakie pamiętamy z dawnych lat to również był to mój ostatni raz... Szkoda tym bardziej, że nieświadomie.

Zdjęcia niezidentyfikowane
Zdjęcia niezidentyfikowane

Michał Kłosowski (2017-10-17 16:13:05)

"Podbijam" zapytanie poprzednika + co oznaczają te "wskaźniki" odbite na błonie kliszy w dolnym narożniku?

Worowo
Worowo

Tv (2017-10-17 15:39:25)

Dzis w Worowie o mały włos doszło by do poważnego wypadku pociągów Intercity, zderzyłby sie gdyby nie nastawniczy który wysłał sygnał radio stop i maszyny zatrzymały sie 100 metrów od siebie na tym samym torze

Łask – bocznice
Łask – bocznice

Michał Kłosowski (2017-10-17 08:35:54)

Ciekawostka: po zakończeniu budowy trasy S8 całą stację przeładunkową, infrastrukturę towarzyszącą jak i ten drugi, tymczasowy tor mijankowy rozebrano. Dzisiaj jest to gołe pole z dołami po podkładach. Tor do jednostki w Teodorach oczywiście nadal istnieje.

Susz
Susz

Ark (2017-10-16 23:23:32)

Jechałem tym pociągiem. Zginęło tam co najmniej kilkanaście osób.

Trawniki
Trawniki

Marek Kosmala (2017-10-16 22:21:26)

Po prawej Bolesław Radomski. Zdjęcie pochodzi z jego rodzinnego albumu.

Kobylepole Wąskotorowe
Kobylepole Wąskotorowe

Michał Kłosowski (2017-10-16 20:52:50)

Dziękuję! Wszelkie wątpliwości zostaly zatem w końcu rozwiane! :)

Jelenia Góra – Bocznice
Jelenia Góra – Bocznice

wasiukibic (2017-10-16 14:51:06)

Zaraz zmęczę naczelnego o tą fotkę - dobry dokument, nie ma na niej jeszcze magazynu z rampą.

Łącznik
Łącznik

Buefisg (2017-10-16 14:23:11)

Budynek już nie istnieje. Prawdopodobnie został wyburzenia w trakcie remontu linii.

Radom
Radom

tom (2017-10-16 14:12:39)

Nastawnia Rr nie istnieje, została wyburzona prawdopodobnie na przełomie 2016 i 2017 roku.

| Dalej ==»

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...