OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Ogólnopolska Baza Kolejowa

Witaj w największej w Polsce bazie informacji o sieci kolejowej. Znajdziesz tu najobszerniejszy spis linii, stacji, przystanków, posterunków i innych obiektów kolejowych które istnieją bądź istniały na terenie Polski. Oprócz samego spisu do Twojej dyspozycji oddajemy bogatą galerię zdjęć, informacji o stanie obecnym i historii tych obiektów. Zapraszamy do odkrywania historii kolejnictwa w naszym kraju!

Informacje:

27 września 2017 Od dziś w Bazie dostępny jest nowy dział, który mam nadzieję, będzie atrakcyjny dla wszelkich szperaczy w materiałach archiwalnych. Mam na myśli bibliotekę, która jest rozwinięciem dostępnego od jakiegoś czasu zbioru rozkładów jazdy i nieco odświeżonego atlasu map kolejowych. Na początek garść dokumentów z lat 1945-1951 i wykaz linii D29 z początku lat 70
Zapraszam do przeglądania.

18 września 2017 W związku z duża ilością dodawanych ostatnio zdjęć bardzo słabej jakości, od dziś dostępna jest nowa funkcja pozwalająca na samodzielne ocenianie materiałów w galerii. Każdy zalogowany użytkownik może oddać swój głos „za” lub „przeciw” zdjęciu. Każda fotografia mająca sumę głosów na odpowiednio niskim poziomie zostanie w galerii ukryta (z możliwością wyświetlenia takich zdjęć na żądanie). Zachęcamy do korzystania z tego rozwiązania.

6 lipca 2017 Dziś prezentujemy kolejne udogodnienie. Tym razem jest ono skierowane do użytkowników funkcji „zaliczak”. W skrócie jest to dzienniczek naszych kolejowych podróży po Polsce – każdy zalogowany użytkownik może gromadzić w nim informacje, którą trasą jechał, jakie stacje odwiedził… Dzisiejsze zmiany to: możliwość wyświetlenia swoich wpisów na mapie, dodania nowych z poziomu mapy interaktywnej, oraz dodanie wpisu na podstawie zdjęcia w galerii. Można to zrobić klikając na ikonę koło licznika wyświetleń zdjęcia.

7 czerwca 2017 Dziś do bazy trafiła kolejna spora porcja zmian.
Pierwsza: Zmiana raczej kosmetyczna – ujednolicenie ikonek.
Druga: Funkcjonalna: dodałem instytucję podobiektu. Polega ona na tym, że dla każdej linii czy stacji można stworzyć nowy podobiekt, oznaczyć go na mapie, opisać i podpinać pod niego zdjęcia. Pomoże to lepiej zorientować się w większych węzłach, bądź na liniach.
Nowość w tym przypadku jest jeszcze taka, że obiekt dodać lub zmienić może każdy zalogowany użytkownik.
Zapraszam do testowania.

2 czerwca 2017 Drodzy użytkownicy bazy! Aby nieco oderwać i odświeżyć umysł od zmian samej bazie, postanowiłem zrobić coś od niej oderwanego (chociaż nie do końca).
Po dodaniu mapy interaktywnej dostałem sporo pytań o programy do edycji tras w formacie GPX.
Jako że sam od kilku lat zabierałem się za stworzenie czegoś takiego, to w końcu usiadłem i napisałem pierwszą, prościutką wersję edytora. Pozwala on na wczytywanie plików GPX, tworzenie i modyfikowanie tras, oraz eksport do pliku. Edytor pokazuje dystans całkowity, a w trybie podglądu również znacznik co kilometr.
Co ten edytor ma, czego nie mają inne? Oczywiście dostęp do mapy z naszej Bazy :) Zapraszam do testowania: https://www.bazakolejowa.pl/turysta/

22 maja 2017 Dziś wprowadzamy kolejne, dość istotne usprawnienie, którym jest mapa interaktywna. Dzięki niej można teraz przechodzić do linii i stacji bezpośrednio z mapy.
Aby z niej skorzystać wystarczy wejść na mapę, w menu po prawej stronie kliknąć Mapa interaktywna i lekko przesunąć mapę.

25 kwietnia 2017 Obwodnicą Zamościa inaugurujemy nowy typ linii dostępnych w bazie: Linie projektowane, w budowie, bądź porzucone przed ukończeniem.

31 marca 2017 Udostępniłem właśnie nowe narzędzie wyszukiwania.
Największą jego nowością jest możliwość przeszukiwania galerii. Zapraszam do testowania i dzielenia się uwagami, oraz pomysłami.

23 marca 2017 Od dziś w bazie dostępny jest nowy typ obiektu – skansen/muzeum/kolejka parkowa.
Ma on na celu wyodrębnienie takich obiektów z obrębu stacji właściwej, oraz małych tras, czy sieci nie łapiących się w skali naszej mapy.

19 stycznia 2017 Dostępna jest nowa funkcja w galeriach: oznaczanie zdjęć. Każde nowe zdjęcie należy przypisać do odpowiednich kategorii, według których można będzie ograniczać wyświetlanie galerii. Innymi słowy: jesteś w galerii stacji i chcesz tylko zdjęcia peronów – włączasz filtr „perony” i wyświetlają się tylko zdjęcia tak oznaczone.
Zapraszam wszystkich do logowania się i oznaczania swoich dotychczas dodanych zdjęć!

4 grudnia 2016 Dodałem dziś pewną eksperymentalną funkcję: lista z filtrowaniem linii po stanie. Po wybraniu odpowiedniego filtra na liście pojawią wszystkie linie posiadający choć jeden odcinek pasujący do niej.

23 listopada 2016 Dodałem do mapy przebieg granic sprzed I wojny światowej. Zapraszam do przeglądania!

23 listopada 2016 Po niemal roku wprowadzania oddaję Wam dziś ostatni z serii rozkładów udostępnionych przez miłośnika archiwaliów ksiezyc_nad_gieesem i forum kolejowe https://www.forumkolejowe.pl/
Jeszcze raz wszystkich chętnych zapraszam, a jeśli ktoś z Was chciałby się podzielić innymi (bądź lepszej jakości) rozkładami – proszę o kontakt.

17 paźdzernika 2016 Nowość w wykazie linii ld-12 (D-29). Pod dotychczas prezentowanymi informacjami dodaliśmy mapkę z przebiegiem linii.

Ostatnio dodano zdjęcia

Żelistrzewo
Żelistrzewo (pomorskie)
Żelistrzewo
Żelistrzewo (pomorskie)
Żelistrzewo
Żelistrzewo (pomorskie)
Żelistrzewo
Żelistrzewo (pomorskie)
Żelistrzewo
Żelistrzewo (pomorskie)
Żelistrzewo
Żelistrzewo (pomorskie)
Żelistrzewo
Żelistrzewo (pomorskie)
Żelistrzewo
Żelistrzewo (pomorskie)
Żelistrzewo
Żelistrzewo (pomorskie)
Żelistrzewo
Żelistrzewo (pomorskie)
Żelistrzewo
Żelistrzewo (pomorskie)
Żelistrzewo
Żelistrzewo (pomorskie)
Żelistrzewo
Żelistrzewo (pomorskie)
Żelistrzewo
Żelistrzewo (pomorskie)
Nędza Wąskotorowa
Nędza Wąskotorowa (śląskie)
Nędza Wąskotorowa
Nędza Wąskotorowa (śląskie)
Nędza Wąskotorowa
Nędza Wąskotorowa (śląskie)
Rydzyna
Rydzyna (wielkopolskie)
Kraków Bieżanów
Kraków Bieżanów (małopolskie)
Srebrna Góra Twierdza
Srebrna Góra Twierdza (dolnośląskie)
Srebrna Góra Twierdza
Srebrna Góra Twierdza (dolnośląskie)
Srebrna Góra Twierdza
Srebrna Góra Twierdza (dolnośląskie)
Srebrna Góra Twierdza
Srebrna Góra Twierdza (dolnośląskie)
Radomsko
Radomsko (łódzkie)

Obiekty ostatnio skomentowane

Inowrocław Rąbinek – Drawski Młyn (206/236)
Inowrocław Rąbinek – Drawski Młyn (206/236)

Adrian K (2017-10-20 16:23:37)

Droga rowerowa po śladzie linii (od stacji Wągrowiec do byłego przejazdu kolejowego na wągrowieckiej obwodnicy, do osiedla Wschód) jest już gotowa.

Pińsko Wielkopolskie
Pińsko Wielkopolskie

Adrian K (2017-10-20 16:21:21)

We wrześniu 2017 zmieniono dach na budynku stacji.

Dzierzgoń
Dzierzgoń

Piottr (2017-10-20 10:28:48)

Dzierzgoń jak nic. Wysoki komin, dach magazynu... I układ okien też się zgadza.

Wronki
Wronki

Jacek Kowalski (2017-10-20 06:30:15)

Ostatecznie: 31.8.1848-30.12.1918- Wronke 31.12.1918-9.1939- Wronki 9.1939-1940-Wronke 1940-1942-Warthestadt 1942-21.1.1945 Wronke 22.1.1945- Wronki

Wronki
Wronki

Jacek Kowalski (2017-10-19 19:12:49)

Taka pocztówka była kiedyś na ebay.de. Datowana na 1910 rok ( stempel pocztowy). Niestety nie udało mi się jej kupić.

Wolsztyn
Wolsztyn

lol (2017-10-19 19:04:45)

Przy całym nakładzie pracy, autor zapomniał o wyprostowaniu fotki ...

Wałbrzych Miasto
Wałbrzych Miasto

Zbigniew Szałkiewicz (2017-10-19 12:37:19)

Na stacji nigdy nie było górki rozrządowej.Za nastawnią WM1 był tor wyciągowy nr.17A skąd ustawiacze prowadzili rozrząd płaski.Polegało to na tym że lokomotywa wyciągała skład manewrowy na ów tor,ustawiacz odpinał dany odprzęg,maszynista lekko cofnął skład a wagony prawem grawitacji jechały na dany tor.Tor 17A był na spadku w kierunku stacji więc rozrząd odbywał się szybko.Za mojej kadencji pracowała tam lokomotywa Tp4 która jest eksponatem w Jaworzynie Śląskiej.

Worowo – Wysoka Kamieńska (420)
Worowo – Wysoka Kamieńska (420)

Michał Kłosowski (2017-10-19 10:28:25)

Niesamowite, że po latach wyłączenia z ruchu na sam koniec, na moment, linia odżyła na tym odcinku pod przewóz kruszywa na budowę trasy S6. Kilka razy już takie przypadki na naszej kolei bywały, że droga, która zabiła daną linię powstała... dzięki rzeczonej linii. ;)

Mordy
Mordy

Michał Kłosowski (2017-10-18 11:07:52)

No właśnie. Mam pytanie: jak wiadomo, sieć trakcyjna z Siedlec na tym odcinku zakańczała się w Mordach, które były bardzo dużą stacją. Stacja nie generowała zanadto ruchu, zatem stała się nieczynna - liczne tory boczne zlikwidowano, a przy okazji zdjęto drut trakcyjny. Dlaczego trakcję dociągnięto tylko do Mord? Czy był to po prostu nieukończony plan elektryfikacji całej trasy? Czy coś elektrycznego jeździło do Mord? Osobiście pamiętam wycieczkę EN57 w sylwestra 2004 roku, kiedy do Mord wyjechała jednostka elektryczna. Na stacji w Mordach świętowano godzinę 0. Czy jednak coś więcej tam kursowało planowo?

Zdjęcia niezidentyfikowane
Zdjęcia niezidentyfikowane

Michał Kłosowski (2017-10-17 21:32:30)

Tak też właśnie podejrzewałem, że jest to jakiś analogiczny wyznacznik pory/pułapu wykonania fotografii. Dla takiego efektu gdzieś w świetle obiektywu musiały być zainstalowane zegary mechaniczne, które "odbijały" swoje lico na błonie. Zaiste ciekawa sprawa!

| Dalej ==»

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...