OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Olecko

Ostatnia zmiana: 2025-07-09

Wyślij nowe pliki »

| [Wersja podstawowa] |

Obraz
Odsłon : 489
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: subsens; data: przed 1905;
Datowanie na podstawie układu karty (długie linie adresowe). Jest to nadal dworzec kolei bocznej na stacji pośredniej, jeszcze nie węzłowej, ale w mieście będącym siedzibą władz powiatowych. W miejscu późniejszej nastawni zewnętrznej stoi semafor nieznanego 'bauartu' z potężnym napędem. Ta lokalizacja sugeruje, że jest to peronowy telegraf optyczny służący komunikacji dyżurnego z nastawniczymi. Być może taki relikt kolei XIX-wiecznej tu, na dalekiej prowincji, miał szansę przetrwać aż do gruntownej zmiany przepisów ruchu (1904/05). Widok w kierunku wschodnim; w lewo Gołdap i Kruklanki, w prawo Ełk i Suwałki.
Tagi: budynki dworcowe, materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, sygnalizacja/słupki/znaki itp.
Obraz
Odsłon : 1187
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: fotoPolska.eu; data: przed 1910;
Budynek dworca z przybudówką nastawni od strony peronów i wjazdów z Ełku i Suwałk. Stara pocztówka.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, tabor, panoramy/widoki ogólne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1341
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: przed 1928;
Budynek dworca - wejście od strony peronów. Widok w kierunku wschodnim; w lewo Gołdap i Kruklanki, w prawo Ełk i Suwałki. Stara pocztówka.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1335
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: przed 1928;
Budynek dworca z przybudówką od strony peronów. Widok w kierunku wschodnim; w lewo Gołdap i Kruklanki, w prawo Ełk i Suwałki. Stara pocztówka.
Tagi: budynki dworcowe, budynki związane z prowadzeniem ruchu, perony/rampy/place/zadaszenia, tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1353
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: przed 1928;
Budynek dworca z przybudówką nastawni od strony peronów. Widok w kierunku wschodnim; w lewo Gołdap i Kruklanki, w prawo Ełk i Suwałki. Stara, kolorowa pocztówka.
Tagi: budynki dworcowe, budynki związane z prowadzeniem ruchu, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1304
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: pomiędzy 1933 a 1945;
Wnętrze restauracji na dworcu w Olecku w okresie międzywojennym.
Tagi: budynki dworcowe, wnętrza
Obraz
Odsłon : 1256
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: przed 1942;
Budynek dworca od strony miasta. Widok w kierunku zachodnim.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1392
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1990-09-12;
Budynek dworca z przybudówką nastawni od strony peronów i wjazdów z Ełku i Suwałk.
Tagi: budynki dworcowe, budynki związane z prowadzeniem ruchu, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1122
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1990-09-12;
Budynek dworca z przybudówką nastawni od strony peronów i wjazdów z Ełku i Suwałk.
Tagi: budynki dworcowe, budynki związane z prowadzeniem ruchu, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1462
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1990-09-12;
Budynek dworca z przybudówką nastawni od strony peronów i wjazdów z Ełku i Suwałk.
Tagi: budynki dworcowe, budynki związane z prowadzeniem ruchu, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1131
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1990-09-13;
Budynek dworca z przybudówką nastawni od strony peronów i wjazdów z Ełku i Suwałk.
Tagi: budynki dworcowe, budynki związane z prowadzeniem ruchu, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1463
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1990-09-14;
Nastawnia dysponująca widziana od strony wjazdów z Ełku i Suwałk, w kierunku północnym.
Tagi: budynki związane z prowadzeniem ruchu
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1161
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1990-09-14;
Budynek dworca z przybudówką nastawni od strony peronów i wjazdów z Ełku i Suwałk.
Tagi: budynki dworcowe, budynki związane z prowadzeniem ruchu, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1519
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
Przesłał: Stacja Olecko; data: 1990-09-14;
Budynek dworca z przybudówką nastawni od strony peronów i wjazdów z Gołdapi i (niegdyś) Kruklanek.
Tagi: budynki dworcowe, budynki związane z prowadzeniem ruchu, perony/rampy/place/zadaszenia, tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1648
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1990-09-14;
Budynek dworca z przybudówką nastawni od strony peronów i wjazdów z Gołdapi i (niegdyś) Kruklanek.
Tagi: budynki dworcowe, budynki związane z prowadzeniem ruchu, perony/rampy/place/zadaszenia, tabor
Obraz
Odsłon : 404
powiększ
Autor: Michał Gliniecki
data: 1991-07-28;
Stacja Olecko - tor 3, peron 1 - parowóz Ol49-61 (MD Ełk) odjeżdża od składu pociągu M 79515 relacji Ełk - Suwałki celem zmiany kierunku jazdy, budynek stacyjny, widoczne słupki hektometrowe: km 0,0 linii nr 39 Olecko - Suwałki, km 27,5 linii nr 41 Ełk - Gołdap. Widok w kierunku stacji Gołdap.
Tagi: budynki dworcowe, budynki towarzyszące (inne), perony/rampy/place/zadaszenia, sygnalizacja/słupki/znaki itp., tabor
Obraz
Odsłon : 285
powiększ
Autor: Michał Gliniecki
data: 1991-07-28;
Stacja Olecko - tor 1, peron 2 - parowóz Ol49-61 (MD Ełk) w trakcie oblotu składu pociągu M 79515 relacji Ełk - Suwałki, na dalszym planie rampa ładownicza boczna. W lewo - kierunek Gołdap, w prawo - kierunek Ełk, Suwałki.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, tabor
Obraz
Odsłon : 335
powiększ
Autor: Michał Gliniecki
data: 1991-07-28;
Stacja Olecko - tor 3, peron 1 - pociąg M 79515 relacji Ełk - Suwałki, prowadzony parowozem Ol49-61 (MD Ełk). W lewo - kierunek Gołdap, w prawo - kierunek Ełk, Suwałki.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, tabor
Obraz
Odsłon : 377
powiększ
Autor: Michał Gliniecki
data: 1991-07-28;
Stacja Olecko - tor 3, peron 1 - pociąg M 79515 relacji Ełk - Suwałki, prowadzony parowozem Ol49-61 (MD Ełk), widoczne słupki hektometrowe: km 0,1 linii nr 39 Olecko - Suwałki, km 27,4 linii nr 41 Ełk - Gołdap. Widok w kierunku stacji Gołdap.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia, sygnalizacja/słupki/znaki itp., tabor
Obraz
Odsłon : 313
powiększ
Autor: Michał Gliniecki
data: 1991-07-28;
Stacja Olecko - tor 3, peron 1 - pociąg M 79515 relacji Ełk - Suwałki, prowadzony parowozem Ol49-61 (MD Ełk), z prawej magazyn towarowy. Widok w kierunku stacji Gołdap.
Tagi: budynki dworcowe, budynki towarzyszące (inne), perony/rampy/place/zadaszenia, tabor
Obraz
Odsłon : 342
powiększ
Autor: Michał Gliniecki
data: 1992-05-21;
Stacja Olecko - parowóz Ol49-11 (MD Ełk) w trakcie jazdy po torze nr 1, widoczny żuraw do wodowania parowozów, w lewo - kierunek Gołdap, w prawo - kierunek Ełk, Suwałki.
Tagi: budynki towarzyszące (inne), infrastruktura do obsługi taboru , sygnalizacja/słupki/znaki itp., tabor
Obraz
Odsłon : 355
powiększ
Autor: Michał Gliniecki
data: 1992-05-21;
Stacja Olecko - budynek stacyjny, parowóz Ol49-11 (MD Ełk) w trakcie jazdy po torze nr 1, w lewo - kierunek Gołdap, w prawo - kierunek Ełk, Suwałki.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia, tabor
Obraz
Odsłon : 236
powiększ
Autor: Michał Gliniecki
data: 1992-05-21;
Stacja Olecko - budynek ekspedycji towarowej (z lewej), tor 1, peron 2 - pociąg M 79333 relacji Olecko - Gołdap, prowadzony parowozem Ol49-11 (MD Ełk), widok w kierunku stacji Ełk, Suwałki.
Tagi: budynki towarzyszące (inne), perony/rampy/place/zadaszenia, tabor
Obraz
Odsłon : 392
powiększ
Autor: Michał Gliniecki
data: 1992-05-21;
Stacja Olecko - tor 1, peron 2 - pociąg M 79333 relacji Olecko - Gołdap, prowadzony parowozem Ol49-11 (MD Ełk), widok w kierunku stacji Ełk, Suwałki.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, tabor
Obraz
Odsłon : 328
powiększ
Autor: Andrzej Klauza
data: 1997-10-04;
Ty2-1279 z pociągiem towarowym relacji Gołdap - Ełk wjeżdża na stację w Olecku. Po lewej stronie widoczna jest prowizoryczna nastawnia Ol1 z dźwigniami ulokowanymi na zewnątrz, pod drewnianym daszkiem. Oryginalna nastawnia stoi po prawej.
Tagi: budynki związane z prowadzeniem ruchu, ciekawostki, infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, tabor
Obraz
Odsłon : 247
powiększ
Autor: Andrzej Klauza
data: 1997-10-04;
Ty2-1279 z pociągiem towarowym relacji Gołdap - Ełk wjeżdża na stację w Olecku. Widok w kierunku północnym, od strony Ełku i Suwałk.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, tabor
Obraz
Odsłon : 798
powiększ
Autor: Dariusz Dąbrowski
data: 1998-06-21;
Artykuł o zawieszeniu przewozów pasażerskich w Olecku z Nowych Sygnałów (25/98).
Tagi: wydarzenia i ludzie
Obraz
Odsłon : 359
powiększ
Autor: Dariusz Robert Dołubizno
Przesłał: wasiukibic; data: 1998-06-21;
Skan artykułu z Nowych Sygnałów, nr 25/98, o zawieszeniu ruchu pasażerskiego w Olecku. Dla informacji: połączenia zlikwidowano za rządów Akcji Wyborczej Solidarność, a więc teoretycznie polityków, którym na sercu powinno leżeć dobro ludzi najsłabszych, najbiedniejszych, zwłaszcza w regionach o dużym bezrobociu i biedzie. W praktyce wyglądało to jednak zupełnie inaczej; nikt się z takimi wyborcami po wyborach już nie liczył…
Tagi: wydarzenia i ludzie
Obraz
Odsłon : 1094
powiększ
Autor: Witold Niedzielski
data: 1999-07-31;
SU45-018 z pociągiem Biebrza czeka na odjazd do Suwałk. Widok od strony wjazdów z Ełku i Suwałk, w kierunku północnym. W tle budynek dworca.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1522
powiększ
Autor: Marcin Kulinicz
data: 2001-04-06;
Specjalny pociąg mieszany z Gołdapi do Ełku w Olecku. Widok w kierunku północnym (Gołdap, niegdyś Kruklanki).
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia, tabor

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 wasiukibic (2022-07-01 19:56:07)
  • #2 Igor13 (2023-04-30 17:35:34)
    Czy wie ktoś może, jak wygląda sytuacja w sprawie przywrócenia ruchu pasażerskiego do Olecka?
  • #3 (odp. na #2) Paweł (2023-05-01 09:25:41)
    Nie wygląda. Do momentu ukończenia Rail Baltica nie należy się spodziewać pociągów pasażerskich.
  • #4 Stanisław Stanisław (2023-05-01 15:03:06)
    Jak na razie na Warmii i Mazurach mamy dwie, duże inwestycje w toku, więc, jakiekolwiek przywrócenie ruchu np. do Olecka, czy na całej linii nr 223 (do Ełku przez Mikołajki) oceniam na odległe w czasie i nierealne w perspektywie najbliższych kilku lat. Obecnie trwa modernizacja, połączona z elektryfikacją, odcinka Ełk - Giżycko, a linia kolejowa nr 221 (Olsztyn Gutkowo - Braniewo) jest "rozgrzebana" od niemal 4 lat (ruch pasażerski zawieszono we wrześniu 2019) i ma być ukończona z końcem tego roku, ale z tego co obserwuję, czytam i słucham, to pierwotne plany już okrojono i mam wrażenie, że najnormalniej w świecie - jako mieszkaniec miejscowości położonej przy tej linii - zostałem z lekka zrobiony "w konia". Przypomnę więc może niewtajemniczonym, że rewitalizacja miała rozpocząć się w 2018 i zakończyć w 2020, a pociągi na całej trasie z Gutkowa do Braniewa miały jeździć z prędkością 100 km/h i znacząco przyspieszyć czas podróży pomiędzy dawną stolicą Warmii (Braniewem), a obecną (Olsztynem).

    W 2018 nie rozpoczęto jednak remontu bo musiano ogłaszać kilka przetargów i każdy z nich nie mógł być rozstrzygnięty, z powodu braku chętnych, którzy zamknęli by się w kosztach remontu określonych przez PKP PLKA. Kiedy w końcu ruszył remont jesienią 2019, i we wrześniu tego roku miną cztery lata od zawieszenia ruchu pasażerskiego, najpierw zrobiono odcinek Dobre Miasto - Orneta, później Orneta - Pieniężno i ostatnio Dobre Miasto - Olsztyn Gutkowo. Wybudowano (na dwóch pierwszych odcinkach) i buduje się (na trzecim odcinku) nowe przystanki, zastępujące stare, a w toku jest modernizacja np. stacji Dobre Miasto i wybranych obiektów inżynieryjnych. Tym niemniej na swoją kolej czekają (stan na kwiecień 2023) np: stacja Orneta (gdzie perony zarosły już trawą) i Pieniężno (gdzie oprócz zarośniętych peronów, nadal stoją semafory kształtowe), na których ciągle leży stara nawierzchnia i praktycznie nic się nie dzieje w temacie rewitalizacji samej stacji; zabytkowy most nad Wałszą w Pieniężnie (w 2019 najwyższy czynny most kolejowy na terenie Warmii i Mazur oraz drugi najwyższy czynny most kolejowy w Polsce) czy w Ornecie nad Drwęca Warmińską; wiadukt kolejowy nad DW 530 w Dobrym Mieście oraz co bardzo ważne, cały 27 km. odcinek Pieniężno - Braniewo, bo na tą chwilę nie było nawet przetargu (chyba, że coś mi umknęło), a już oficjalnie mówi się i pisze, że remont zostanie ukończony pod koniec 2023, ale bez tego odcinka (!), który ma być modernizowany w jakimś hipotetycznym, bliżej nie sprecyzowanym czasowo, kolejnym etapie rewitalizacji linii nr 221. Pozostawienie niemal 1/3 szlaku (27 km), liczącej 87,5 km. linii, bez modernizacji, wydaje się "zgrzytem", zwłaszcza dla pasażerów czterech przystanków osobowych leżących na tym odcinku. Czyżby PKP planowało uruchomić pociągi pasażerskie z Olsztyna do Pieniężna, i z powrotem, i dopiero wówczas zająć się rewitalizacją pozostałej części szlaku (?).

    Przypomnę jeszcze raz zapowiedzi z 2018 - pociągi z prędkością 100 km./h. miały pojechać na całej trasie, a nie ulega wątpliwości, że do końca 2023 r. nie ma szans na modernizację odcinka Pieniężno - Braniewo, trudno więc z entuzjazmem oceniać obecną sytuację. Nie wspomnę już o tym, że przedstawiciel władzy centralnej, stojąc w grudniu 2020 na dobromiejskim peronie, mówił o modernizacji dworca i udostępnieniu go dla podróżnych, a na tą chwilę budowany jest peron na którym stanie chyba tylko wiata, a o dworcu już raczej (?) nikt nie myśli i nawet kijem go nie tknie... Podsumowując. Jak tak będzie wyglądał hipotetyczny remont 52 km. odcinka Mrągowo - Orzysz przez Mikołajki (linii nr 223), czy ok 38 km. odcinka Olecko - Gołdap (na linii nr 41) to nie wróżę szybkiego powrotu pociągów na tych trasach.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Olecko

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...