OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Olsztyn Główny

Ostatnia zmiana: 2025-08-14

Wyślij nowe pliki »

| [Wersja podstawowa] |

Obraz
Odsłon : 614
: 1
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: pomiędzy 1903 a 1914;
Perony stacji Allenstein. Zdjęcie zrobione przed wybuchem I w. św. Zadaszenia peronów pojawiły się w latach 1902-03, wraz z budową podziemnych tuneli, przejść na perony. Wcześniej tylko peron pierwszy, przylegający do dworca, posiadał zadaszenie. Zadaszenia te, a dokładnie ich stalowa, nitowana konstrukcja przetrwały do dziś. Czy zostaną zachowane, po mającej wkrótce nastąpić kolejnej modernizacji stacji? Czas pokaże…
Tagi: budynki dworcowe, materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1476
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: pomiędzy 1907 a 1940;
Budynek dworca.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon : 517
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: przed 1912;
Dworzec w Olsztynie, stacja nosiła wówczas nazwę Allenstein, dopiero w maju 1937 r. została przemianowana na Allenstein Hbf (Olsztyn Główny).
Tagi: budynki dworcowe, detale
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1271
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: przed 1913;
Wejście do budynku dworca.
Tagi: budynki dworcowe, wydarzenia i ludzie
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1608
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: przed 1913;
Budynek dworca.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1346
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: przed 1914;
Stara pocztówka z początków XX wieku.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1382
powiększ
Autor: nieznany
data: przed 1918;
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1571
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Miłosz Telesiński - Zbąszynek; data: przed 1920;
Budynek dworca.
Ze zbiorów Miłosza Telesińskiego.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon : 421
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: pomiędzy 1930 (???) a 1937;
Peron nr 1 stacji Allenstein (obecnie Olsztyn Gł.). Widok w kierunku wschodnim. W maju 1937 oficjalnie zmieniono nazwę stacji z Allenstein na Allenstein Hbf. (Olsztyn Gł.).

Interesującą rzeczą jest wygląd tablic z nazwą stacji. Na peronie nr 2 wisi, wydaje się nowocześniejsza tablica, z literami prostymi, prawdopodobnie jedna z tego typu tablic zachowała się do czasów współczesnych (została przedstawiona na zdjęciu zamieszczonym m.in. w Bazie https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=739&ed=0&okno=galeria&str=-1&photoid=265292. Widoczna na peronie nr 1 tablica jest prawdopodobnie starszej wersji (?), z napisem wyraźnie nawiązującym w kroju liter do szwabachy (niemieckiego gotyku).
Tagi: ciekawostki, infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, inne, perony/rampy/place/zadaszenia, tablice informacyjne/plakaty/ogłoszenia, tabor
Obraz
Odsłon : 694
: 1
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: pomiędzy 1936 a 1939;
Dworzec główny w okresie poprzedzającym wybuch II w. św. W maju 1937 r. stacja zmieniał nazwę z Allenstein na Allenstein Hbf.
Tagi: budynki dworcowe, detale
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1568
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: przed 1940;
Budynek dworca.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon : 760
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: pomiędzy 1950 a 1965; (uwagi: prawdopodobnie początek lat 60-tych)
Olsztyński dworzec główny od strony podjazdu. Swój dość "futurystyczny" wygląd przybrał po odbudowie i modernizacji przedwojennej bryły dworca, wypalonej i zniszczonej w styczniu/ lutym 1945 r. Do odbudowy gmachu przystąpiono w 1947 r. Autorem projektu nowej bryły był inż. arch. Stanisław Bernhardt. W nowym obiekcie "rzucała się w oczy" zwłaszcza 25-metrowa wieża zegarowa. Całość otynkowano, zasłaniając tym samym źle kojarzoną, czerwoną, pruską cegłę licówkę i przykryto spadzistymi dachami. Zachowano jednak wielkość i kształt dawnych okien. Nowy dworzec oddano do użytku publicznego 24 stycznia 1948 r. Przetrwał on do lata 1967 r. Został wyburzony, zwalniając miejsce pod obecnie stojący dworzec (front starego dworca wraz z wejściem, znajdował się mniej więcej w linii, po środku holu, przed obecnymi kasami PKP IC).
Tagi: budynki dworcowe, materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1628
powiększ
Autor: nieznany
data: przed 1950 (???);
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1061
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: marek zielnski; data: 1951-07;
Kurs toromistrzów, Olsztyn VII 1951 r
Tagi: wydarzenia i ludzie
Obraz
Odsłon : 518
: 1
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: pomiędzy 1955 (???) a 1965 (???); (uwagi: prawdopdobnie lata 50-te XX w.)
Widok w kierunku stacji Olsztyn Gł. ze stalowego wiaduktu drogowego. Po lewej stara ex-pruska nastawnia. Po prawej m.in. wieża (na planie prostokąta) stacji wodnej i olsztyński młyn. Nie podejmuję się rozpoznania typu parowozu, który co nieco musiał zadymić stację, ale oceniając po wiatrownicy (jeżeli to co widać po lewej to wiatrownica), może to być np. Pm2 (?).
Tagi: budynki towarzyszące (inne), budynki związane z prowadzeniem ruchu, infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, inne, panoramy/widoki ogólne, przejścia nad/podziemne, windy, tabor
Obraz
Odsłon : 481
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: pomiędzy 1958 a 1965;
Z perspektywy lat, ciekawie prezentujący się budynek dworca stacji Olsztyn Główny. Odbudowany w całkowicie zmienionej formie, dawny pruski dworzec, w czasach PRL-u przybrał dość futurystyczny wygląd, z charakterystyczną wieżą zegarową dominującą nad obiektem. Budynek wyburzono pod koniec lat 60-tych, stawiając na jego miejscu nowoczesny dworzec kolejowo-autobusowy, w 2022 r. częściowo rozebrany.

Datowanie fotografii prasowej można zawęzić do późnych lat 50-tych (wówczas weszła do produkcji Warszawa w wersji nadwoziowej pick-up, jak dobrze rozpoznaję model auta po prawej), maks. do 1965, ponieważ w tym roku (w listopadzie) zlikwidowano ostatecznie, pierwszą, przedwojenną sieć tramwajową Olsztyna.
Tagi: budynki dworcowe, inne, materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe
Obraz
Odsłon : 640
: 1
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: pomiędzy 1958 a 1966 (???); (uwagi: prawdopdobnie I połowa lat 60-tych XX w.)
Olszyn Główny: I połowa lat 60-tych XX w. vs rok 2022.

Olsztyńska stacja główna, uwieczniona z wiaduktów drogowych w ciągu ul. Limanowskiego. Zdjęcie czarno-białe, prawdopodobnie z początku lat 60-tych ubiegłego wieku, zrobiono ze starego, stalowego wiaduktu, z kratownicą położoną nad jezdnią (jezdnia wyłożona była drewnianymi belkami). Wiadukt ten położony był nieco dalej na zachód, od obecnego wiaduktu betonowego, więc fotograf (nieznany) był nieco bardziej oddalony od terenu stacji. Zdjęcie drugie mojego autorstwa zrobione 13 kwietnia 2022, w związku rozpoczętą przebudową torowisk (i całej stacji).

Obie fotografie dzieli zapewne ok. 60 lat. Widać na nich jak bardzo zmienił się Olsztyn Gł. Pomijając elektryfikację, widoczna po lewej nastawnia, a właściwie jej ruina, stoi do dziś, ale już zabudowa całej skarpy w tle, znikła bezpowrotnie, łącznie z widocznym kominem, przedwojennej, olsztyńskiej cegielni. Po prawej w miejscu wieży wodnej, a właściwie stacji wodnej, stoi obecnie niebieska nastawnia zwana "grzybkiem", za nią, na obu zdjęciach, widać zachowany do dziś, budynek pierwszej olsztyńskiej parowozowni (budynek z brązowym dachem), która to przestała pełnić swoje funkcje jeszcze pod koniec XIX w.

Porównując oba zdjęcia widać także różnice na placu ładunkowym obok olsztyńskiego młyna, widoczna rampa - na zdjęciu c-b, była jeszcze w pełni użytkowana, obecnie po krawędzi rampy nie ma śladu. Można dodać, że oryginalnie była to wschodnia cześć rampy wojskowej, wybudowanej jeszcze w połowie lat 80-tych XIX w. W dali można dostrzec zadaszone perony, niby bez zmian, ale widać także starszej daty lokomotywy spalinowe - prawdopodobnie serii SM30, stojące przy peronach. W dali symbol lat 50-tych i 60-tych olsztyńskiego dworca głównego, wyniosła sylwetka, 25-metrowej wieży zegarowej, całkowicie przebudowanego budynku z czasów pruskich, który uległ spaleniu w styczniu 1945 r. Odtworzony "na nowo", budynek oddano do użytku publicznego 24 stycznia 1948 r., a wyburzono latem 1967.
Tagi: budowy/remonty/rozbiórki, budynki dworcowe, budynki towarzyszące (inne), budynki związane z prowadzeniem ruchu, infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, inne, panoramy/widoki ogólne, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 944
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: 1959; (uwagi: prawdopodobnie wiosna 1959)
Wejście na dworzec główny w Olszynie. Nad nazwą dworca widnieje propagandowy napis KOLEJARZE WĘZŁA OLSZTYŃSKIEGO ZOBOWIĄZANIAMI PRODUKCYJNYMI WITAJĄ III ZJAZD P.Z.P.R. Biorąc pod uwagę, że zjazd ten odbył się w dniach 10–19 marca 1959 r. myślę, że można zawęzić okres zrobienia zdjęcia do wiosny (marca?) 1959 r. Utrwalone na fotografii tramwaj i samochód, prawdopodobnie Warszawa M-20, oddają "klimat" lat 50-tych olsztyńskiego dworca.
Tagi: budynki dworcowe, ciekawostki, detale
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1139
: 2
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: marek zielnski; data: przed 1960;
Pracownik ekspedycji kolejowej Olsztyn.
Tagi: wydarzenia i ludzie
Obraz
Odsłon : 1696
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: pomiędzy 1971 a 1974;
Budynek nowego dworca głównego w Olsztynie, otwartego w roku 1971. Na ulicy przed dworcem jeszcze kamienny bruk, a Syrenka i Warszawa dobrze oddają klimat PRL-u, początku lat 70-tych.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon : 1279
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: pomiędzy 1971 a 1974;
Wnętrze dworca głównego w Olsztynie. Duża hala i przeszklona ściana boczna, nadawały nowoczesny wygląd wnętrzu. Obecnie wrażenie przestrzeni, zniszczyły i zepsuły na dobre boksy handlowe, ustawione jeden przy drugim, wzdłuż widocznej, przeszklonej ściany bocznej. Co ciekawe na zdjęciu tym, za szybami, widać przedwojenną kamienicę stojącą na przeciwko dworca, wyburzoną jeszcze w okresie PRL.
Tagi: budynki dworcowe, wnętrza
Obraz
Odsłon : 354
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Czarek; data: 1971-12-31;
Hol dworca PKP 15 minut przed oddaniem do użytku.
Tagi: budynki dworcowe, materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, wnętrza, wydarzenia i ludzie
Obraz
Odsłon : 1221
powiększ
Autor: Theodor Mohr
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: pomiędzy 1978 a 1979;
Olsztyński dworzec główny, oddany do użytku publicznego 30 grudnia 1971 r. Autorami projektu nowego dworca kolejowo-autobusowego był zespół Biura Projektów Kolejowych w Poznaniu pod kierunkiem mgr inż. arch. Zygmunta Kłopockiego. Teren pod budowę nowego dworca zaczęto przygotowywać już w czerwcu 1967 r. rozbierając do końca roku stary dworzec. Jego funkcję na kilka lat przejęły prowizoryczne baraki.
Tagi: budynki dworcowe, materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, panoramy/widoki ogólne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 8931
powiększ
Autor: Leszek Kowalik
data: 1986-03-22;
Bilet blankietowy z kasy "M" na trasę Olsztyn Główny - Sławno (22.03.1986).
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 115
powiększ
Autor: TM
data: 1988-04-04;
Bilet kartonikowy wydany na stacji Olsztyn Główny.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2213
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1988-06-17;
Stacja Olsztyn 17.06.1988. Widok z ostatniego piętra noclegowni.
Tagi: budynki do obsługi taboru, wieże wodne, panoramy/widoki ogólne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 3354
: 22
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1988-06-17 (???);
Stacja Olsztyn 17.06.1988. Widok z ostatniego piętra noclegowni.
Tagi: budynki do obsługi taboru, wieże wodne, panoramy/widoki ogólne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1880
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1993-06-22;
Stacja Olsztyn 22.06.1993
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2255
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1993-06-22;
Stacja Olsztyn 22.06.1993.
Tagi: budynki do obsługi taboru, panoramy/widoki ogólne
Obraz
Odsłon : 1917
powiększ
Autor: Adrian Nichols
Przesłał: wasiukibic; data: 1995-09-14;
SM42 i SU46 przed halą lokomotywowni w Olsztynie Głównym. Widok w kierunku północno-wschodnim.
Tagi: budynki do obsługi taboru, tabor

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #18 tomimaki (2023-01-16 20:29:43)
    Nowe zdjęcia ze stacji: https://www.olsztyn.… Widać początki wykopu pod wyjście na Zatorzu, dziurę po dworcu kolejowym. Pojawiły się ponownie odnowione podpory wiaty na peronie 4. Na jednym ze zdjęć widać budynek na górce rozrządowej (albo w pobliżu), który zapewne niedługo zniknie.
  • #19 Stanisław Stanisław (2023-01-20 22:48:33)
    Odp. #16
    W stosunku do daty komentarza (21.10.2022) film nie jest taki dawny :) Analizując co przedstawia, został zmontowany z ujęć kręconych mniej więcej w połowie / II połowie sierpnia 2022. Dworzec tymczasowy już stoi i wychodzą z niego podróżni [1:20 - 1:25 min. filmu] (został otwarty 27 lipca 2022), rozebrany obecnie dworzec główny PKP przygotowywany jest do wyburzania [1:26 - 1:44 min. filmu] (na dzień 1 września 2022 ściana czołowa od strony podjazdu była już w większości rozebrana), zabytkowe, niebieskie wsporniki zadaszenia peronu nr 3 są już w dużej mierze zdemontowane [2:02 - 2:13 min. filmu] (jeszcze w I tygodniu sierpnia 2022 stały na całości peronu), skarpa na Zatorzu, nie jest ruszona pod budowę przejście podziemnego [1:44 - 1:53 oraz 2:14 - 2:25 min. filmu] (prace "na dobre" rozpoczęto w październiku 2022), a nowy tor, kładziony obok starej nastawni (na przeciwko budynku młyna) [1:07 - 1:10 min. filmu] odpowiada stanowi z mniej więcej III tygodnia sierpnia.

    Natomiast warto zwrócić uwagę, na 0:20 - 0:41 min. filmu gdzie pięknie widać z góry, rozbudowę węzła przesiadkowego, przystanku Olsztyn Śródmieście. Funkcjonujący od ok. 3,5 roku przystanek był rozwiązaniem tymczasowym. Obecnie sfinalizowano ostateczną jego formę, budując m.in. parking oraz chodniki, które bezpośrednio od peronu biegną do ul. Partyzantów, w pobliże przystanku autobusów miejskich. Oficjalne otwarcie całego kompleksu nastąpiło nieco ponad tydzień temu, w dniu 10 stycznia 2023. Zwłoka w budowie wynikła z trudności, jakie pojawiły się w związku z wykupem zlokalizowanych w tym miejscu garaży, ale przede wszystkim z tego, że podczas prac ziemnych odkryto ludzkie kości i inne relikty dawnego cmentarza ewangelickiego, który istniał w tym miejscu w latach 1873 - 1947. Trochę to dziwne, że "zapomniano" o dawnym cmentarzu, bo we wspomnieniach wielu mieszkańców Olsztyna jak i kilku opracowaniach dotyczących historii miasta, cmentarz ten pojawia się wielokrotnie. Był on, a właściwie jest (bo większość szczątków ludzkich, w trakcie powojennej likwidacji cmentarza, pozostała w ziemi, usunięto głównie nagrobki i mogiły oraz większość drzew alei cmentarnej), miejscem spoczynku m.in. kilkunastu zasłużonych dla historii Olsztyna postaci, w tym m.in. przemysłowca i przedsiębiorcy Karla Roenscha i dwóch burmistrzów Olsztyna, Friedricha von Roebela (na urzędzie w latach 1875-1877, zmarł w 1877) i Oskara Beliana (okres urzędowania 1877-1908, zmarł w 1918). Ten drugi, m.in. kontynuował rozpoczętą przez burmistrza Roberta Zakrzewskiego (zmarł w 1875) rozbudowę olsztyńskiego węzła kolejowego.

    Za porozumieniem władz miasta, konserwatora zabytków, Stowarzyszenia Święta Warmia oraz parafii ewangelicko-augsburskiej, ukończony obecnie przystanek Olsztyn Śródmieście przybrał postać swoistego pomnika-nekropolii, upamiętniającego dawnych mieszkańców stolicy Warmii i Mazur. Jest prawdopodobnie JEDYNYM przystankiem kolejowym w Polsce położonym na terenie cmentarza. Na specjalnych tablicach oraz w pawilonie pamięci umieszczono imiona i nazwiska oraz daty śmierci ponad 1300 osób pochowanych na cmentarzu (są też nazwiska polsko-brzmiące). Pomiędzy tablicami stoją m.in. ławeczki dla podróżnych. O charakterze tego miejsca przypomina duży, ewangelicki krzyż ustawiony przed wspomnianym pawilonem, oraz wyeksponowane w przestrzeni kompleksu nieliczne relikty oryginalnych, zachowanych tablic nagrobnych, fragmentów pomników i cokołów na krzyże oraz dwie urny (z nazwiskami zmarłych). Moim zdaniem obecna "atmosfera" przystanku Olsztyn Śródmieście jest niezwykle podniosła i skłaniająca do zadumy nad upływającym czasem, zmiennymi losami historii i przemijaniem wszystkiego i wszystkich... Mam tylko nadzieję, że miejsce to, nie zostanie w przyszłości sprofanowane przez np. "amatorów picia w plenerze". Dobre oświetlenie terenu, monitoring i bezpośrednie sąsiedztwo gmachu Komendy Wojewódzkiej Policji oraz jej parkingu, pozwalają przypuszczać, że tak się nie stanie.

    Odp. #17
    Trochę niefortunne jest stwierdzenie "ile zostało z dworca autobusowego" bo dworzec ten pozostał w całości (kasy biletowe, hol przed nimi, zaplecze). Rozebrano ok. 70% budynku należącą do kolei, w tym dawną, wspólną poczekalnię, która jednak formalnie należała do PKP. Nowo wybudowaną ścianę ex-PKS-owskiego "ogryzka" od strony rozebranej części, zabezpieczono, nie ruszając żadnych elementów budynku w części należącej do prywatnych właścicieli. Co interesujące, podczas prac ciężkiego sprzętu nie pękła żadna szyba. Teren po dworcu kolejowym jest obecnie porządkowany i przygotowywany pod nowy obiekt. Czy właściciele ex-PKS-owskiej spuścizny - jeżeli nie dogadają się z PKP - zostaną np. wywłaszczeni sądownie na rzecz Skarbu Państwa na wniosek np. prezydenta miasta (jako blokujący inwestycję publiczną) i pozostała część zostanie wyburzona ? Pożyjemy, zobaczymy... Myślę jednak, że z dużą dozą prawdopodobieństwa tak się stanie, bo nie wyobrażam sobie budowy nowego obiektu, obok "straszącego" i brudnego fragmentu dawnego dworca i opuszczonego, zaniedbanego biurowca...

    Odp. #18.
    Opuszczony budynek na górce rozrządowej może nie zostanie rozebrany (w sumie niczemu nie przeszkadza), jednak warto odnotować, że rozebrana została stojąca nieopodal niego nastawnia OL-1. Dobrze to widać na fotografii nr 17, (w galerii, do której podałeś link, licząc bez zdjęcia tytułowego). Nastawnia pamiętająca jeszcze czasy przedwojenne (ewentualnie odbudowana po wojnie) oraz znajdujący się tuż obok niej bunkier obserwacyjny, przeszły do historii... Miałem tą przyjemność, że przed wyburzeniem obu obiektów, jesienią ubiegłego roku, udało mi się zrobić trochę zdjęć, dokumentujących wygląd zewnętrzny jak i wnętrza, zarówno nastawni (i jej wyposażenie) oraz bunkra. Dla zainteresowanych olsztyńską stacją, przypomnę, że nastawnia OLA (niebieski "grzybek" obok wiaduktu), także przeznaczona jest do wyburzenia, tak więc obecnie zaczynający się rok, jest prawdopodobnie ostatnim, aby uwiecznić na fotografiach np. jej wnętrza i wyposażenie.
  • #20 Błażej Kopka (2023-01-21 10:31:10)
    @Stanisław - również w trakcie rozbudowy dojścia (przejście podziemne) do kompleksu dworca PKS/PKP Poznań Główny naruszono teren nieistniejącego już cmentarza Św. Marcina (na którym spoczywa m.in. Hipolit Cegielski). Co prawda, spodziewano się możliwych mogił w tym miejscu, jednak źle oszacowano miejsce i ilość pochówków. Ostatecznie doszło do ekshumacji ponad 1000 grobów, a cała inwestycja bardzo się przez to przeciągnęła. Także nie tylko w Olsztynie pasażerowie kolei poruszają się po cmentarzu. Co ciekawe - w Poznaniu nie zdecydowano się w żaden sposób upamiętnić tego miejsca, mimo iż w większości teren ten pokrywa obecnie park. Widocznie uznano, że nie należy czcić pamięci przodków pierwszego prezydenta III Rzeszy, czy Pani Kanclerz Merkel, którzy faktycznie na tym cmentarzu obok Hipolita Cegielskiego spoczywają.
  • #21 irek (2023-01-21 15:11:07)
    [...] Co ciekawe - w Poznaniu nie zdecydowano się w żaden sposób upamiętnić tego miejsca, mimo iż w większości teren ten pokrywa obecnie park. Widocznie uznano, że nie należy czcić pamięci przodków pierwszego prezydenta III Rzeszy, czy Pani Kanclerz Merkel, którzy faktycznie na tym cmentarzu obok Hipolita Cegielskiego spoczywają....Wypada dodać - Do 1942 roku Hipolit Cegielski był pochowany na cmentarzu staromiejskim w Poznaniu, który został przez Niemców zlikwidowany w 1942 roku.- To tak, aby się prawda historyczna nie rozjechała.
  • #22 (odp. na #20) Stanisław Stanisław (2023-01-21 18:22:09)
    Bliskość stacji kolejowych obok dawnych nekropoli nie jest czymś wyjątkowym. Przykładem tego, jak słusznie zauważyłeś, jest centrum Poznania gdzie można wymienić jeszcze kilka innych dawnych cmentarzy (ewangelicki, prawosławny i żydowski) znajdujących się w sąsiedztwie dworca, po których zostały tylko wspomnienia. Uważam jednak, że w Poznaniu jest zupełnie inna sytuacja, ponieważ teren cmentarza Św. Marcina naruszono poprzez rozbudowę jednego z dojść do nowego kompleksu dworcowego, przy okazji ekshumując ok. 1000 pochówków. Natomiast budowniczowie przystanku Olsztyn Śródmieście wybudowali go bezpośrednio na terenie cmentarza, nie dokonując jako tako żadnych ekshumacji, jedynie wydobyte podczas prac ziemnych kości (głębsze wykopy robiono tylko pod system odwadniający teren przystanku), zostały zabezpieczone i ponownie pochowane. Każdy podróżny, wsiadający lub wysiadający do/z pociągu, idący położonymi tu chodnikami, siedzący na ławeczce czy zatrzymujący auto na parkingu przy przystanku, stąpa po terenie, gdzie w ziemi nadal spoczywają szczątki pochowanych tam w latach 1873 – 1947 mieszkańców Olsztyna wyznania ewangelickiego. Właśnie to miałem na myśli pisząc, że to prawdopodobnie jedyny w Polsce przystanek kolejowy położony na terenie cmentarza (dodam, bezpośrednio na terenie cmentarza), co potęgują zachowane i eksponowane w tym miejscu, oryginalne relikty sztuki sepulkralnej i plastyki nagrobnej, jakie udało się zachować do czasów obecnych. Proszę zerknij na najnowsze fotografie, jakie zamieściłem w galerii Olsztyn Śródmieście, myślę, ze one bardziej oddadzą to, o czym pisałem. Można też dodać, że w czasach funkcjonowania, cmentarz graniczył bezpośrednio z torowiskiem (które wybudowano w pierwszej kolejności), zajmował też większy obszar, ponieważ położony był dalej na wschód czyli znajdował się również w miejscu, które obecnie zajmuje parking policyjny Komendy Wojewódzkiej.
  • #23 Błażej Kopka (2023-01-21 19:00:02)
    Tak, to prawda. Natomiast mimo wielu badań i wykopalisk nie potwierdzono dotąd, z tego co wiem, Jego ponownego pochówku w innym miejscu, niż były cmentarz Świętomarciński. Zresztą, na tym cmentarzu pochowano wielu znanych wielkopolan. Pierwotnie na tym cmentarzu spoczywał też Karol Marcinkowski, co nie pozostaje bez znaczenia na wspólną niemiecko-polską przeszłość tych regionów (Marcinkowski mieszkał w tej samej kamienicy, w której z kolei urodził się Hindenburg... Ot taka kolej dziejów).
  • #24 (odp. na #18) Xiążę Piast II Chrobry (2023-02-09 22:06:26)
    Szczegółowy spis tabel Polregio dla Warmii i Mazur:
    https://polregio.pl/…
  • #25 (odp. na #24) X. Piast II Chrobry (2024-01-06 13:31:53)
    Niestety, ale rozkłady "odjechały": "Przepraszamy. Strona odjechała zgodnie z rozkładem".
  • #26 X. Piast II Chrobry (2024-07-07 12:30:34)
    Relacja z przebudowy dworca: https://www.youtube.…
  • #27 X. Piast II Chrobry (2025-02-21 14:21:44)
    Dworzec Olsztyn Główny otwarty; wojewoda chce, by nosił imię Kopernika.
    "Przed dwoma dniami zbudowany za 87 mln zł dworzec miał być uroczyście otwierany przez ministra infrastruktury i wojewodę, ale na godzinę przed wydarzeniem kolejarze je odwołali.
    W piątek, na otwartym bez ceremonii dworcu, w otoczeniu podróżnych, wojewoda warmińsko-mazurski Radosław Król zapowiedział, że wystąpi do PKP o nadanie temu miejscu imienia najznakomitszego mieszkańca Warmii - Mikołaja Kopernika.
    Wojewoda argumentował, że poprzedni, zburzony dworzec zbudowano na 500-lecie urodzin Kopernika, nowy dworzec miał uświetnić przypadające 19 lutego 552 urodziny astronoma, który większość życia spędził na Warmii. Stąd pomysł nadania dworcowi właśnie takiego patrona. Wojewodzie towarzyszył aktor olsztyńskiego teatru przebrany za Kopernika."
    https://stooq.pl/n/?…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Olsztyn Główny

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...