OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Braniewo

Ostatnia zmiana: 2024-08-23

Wyślij nowe pliki »

| [Wersja podstawowa] |

Obraz
Odsłon : 300
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: pomiędzy 1898 (???) a 1907 (???); (uwagi: prawdopdobnie przełom XIX/XX w.)
Pierwszy dworzec Królewskiej Pruskiej Kolei Wschodniej (Königlich Preußische Ostbahn) w Braniewie (ówcześnie Braunsberg). Ukończony w 1852/1853 r., funkcjonujący do ok. 1906/1907 r. (zastąpiony obecnie stojącym dworcem - określanym jako Empfangsgebäud, ukończonym w 1907 r.). Oceniając po fotografii, ściany dawnego dworca zbudowane były (przynajmniej częściowo) z tzw. pruskiego muru, opartego na drewnianym szkielecie (który bardzo często pełnił rolę ozdobnej elewacji) i ceglanym murze wypełniającym drewniany szkielet.
Tagi: budynki dworcowe, budynki towarzyszące (inne), materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 292
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: przed 1900;
Panorama stacji Braunsberg (obecnie Braniewo). Pocztówka z epoki, z końca XIX w.
Tagi: budynki dworcowe, budynki towarzyszące (inne), materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, panoramy/widoki ogólne, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 314
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: przed 1908;
Pierwszy dworzec w Braunsbergu (obecnie Braniewo). W dali widoczna prawdopodobnie pierwsza wieża/stacja wodna, wybudowana na planie prostokąta.
Tagi: budynki dworcowe, budynki towarzyszące (inne), materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, perony/rampy/place/zadaszenia, wieże wodne
Obraz
Odsłon : 1386
powiększ
Autor: Stadtbauamt Braunsberg
Przesłał: subsens; data: pomiędzy 1910 (???) a 1924;
Wycinanka z mapy opracowanej w II dekadzie XX w. z zasobów udostępnianych przez Bildarchiv Ostpreussen, przedstawia Haffuferbahnhof - stację Braunsberg Ostbahnhof (Ostbf, Ostbahnhof der H.U.B. etc.), później Braunsberg Ost (Braniewo Wschód), prywatnej tzw. kolei nadzalewowej (Haffuferbahn, HUB) w Braniewie.


Na górnym obrazku widać jej usytuowanie względem stacji kolei państwowych, wybudowanej wcześniej przez królewską kolej wschodnią (Königlich Preußische Ostbahn) - jest to szczegół objaśniający genetyczną dezorientację w zakresie identyfikacji obu punktów.

Podział funkcjonalny stacji państwowej wskazują trzy obiekty zakreślone na czerwono, od lewej: magazyn z biurem ekspedycji (Güterabfertigung) na stacji towarowej, zaplecze trakcyjne z dwustanowiskową lokomotywownią oraz budynek recepcyjny.

Dolny obrazek pokazuje infrastrukturę stacji końcowej kolejki normalnotorowej (HUB uruchomiono jako Kleinbahn na mocy znanej ustawy z 1892) z usytuowanym czołowo niewielkim obiektem. W 1924 stanął tu dwukondygnacyjny budynek (w ramach większego, spójnego architektonicznie założenia - dziś dom wielorodzinny i budynek gospodarczy) ze stałą rampą czołowo-boczną wykazywaną po 1929.

Układ torowy z rozmieszczonymi poprzecznie: obrotnicą i szopą z zasiekiem sugeruje przeznaczenie wyłącznie techniczne, z ograniczoną możliwością prowadzenia prac ładunkowych na skrajnym torze teoretycznie dostępnym z krótkiej drogi gruntowej (Feldweg).

Jedną z zagadek pozostaje zwłoka w udzieleniu zgody na włączenie toru HUB w stację państwową i urządzeniu tam punktu zdawczo-odbiorczego, co nastąpiło dopiero w 1908. Skąpe źródła kartograficzne wskazują, że rozbudowę stacji państwowej w kierunku północnym poprzedziło funkcjonowanie układu poprzecznego ze zlokalizowaną po stronie wschodniej, tj. naprzeciw dworca i parowozowni, częścią towarową (jej relikty, m.in. plac ładunkowy, widać na górnym obrazku). W każdym przypadku kolizyjne przebiegi przez tory główne z – i na stację HUB wymagały co najmniej przebudowy głowicy południowej, ukształtowanej po wprowadzeniu od wschodu linii z Pieniężna (1885).

Tendencje do pomijania stacji Braunsberg Ost w historii HUB oraz węzła braniewskiego mają wiele przyczyn. Fundamentalną jest legenda królewsko-pruskiej kolei wschodniej skutkująca zakotwiczeniem marki Ostbahn w świadomości i języku. Po 1880 słowo to znika z nazwy dyrekcji bydgoskiej, ale nadal wspomaga mniej lub bardziej formalny opis rzeczywistości. Jako określenie zwyczajowe Ostbahnhof pojawia się zatem na pocztówkach z początku XX w. przedstawiających okazałe budynki recepcyjne na stacjach państwowych zarówno w Elblągu, jak i Braniewie. Jednocześnie zarząd HUB ma oczywisty interes, pełne prawo i zdecydowaną wolę, by użyć słowa 'Ostbahnhof' w urzędowych nazwach własnych punktów na obu końcach linii.

Amnezja, która dotyka Ostbahnhof der HUB wynika również z pojemności znaczeniowej słów: stacja, dworzec, Bahnhof, Station, jak również trwałości artefaktów, spośród których wyobraźnię i pamięć absorbują przede wszystkim spektakularne obiekty kubaturowe. Braniewski 'dworzec mały' - Braunsberg Ost pozostaje w cieniu eklektycznego gmachu z czerwonej cegły, od którego dzieli go dystans 40 m, ale także odległego o 24 km, przestylizowanego przedmiotu powszechnego zachwytu, który zgodnie z pierwotną intencją kreuje turystyczno-wypoczynkowe oblicze Tolkmicka.

Sytuacji nie poprawia brak wewnętrznych (służbowych) publikacji zarządu prywatnej kolejki, spowodowany impetem zmian we wszelkich miejscowych zasobach, jaki towarzyszył wkroczeniu Rosjan w styczniu 1945. Pozostają sprawozdania spółki, dokumentujące m.in. ilostan taboru. Liczba wagonów pasażerskich i pocztowo-bagażowych oscyluje wokół 30, a towarowych – 110 szt., co pośrednio charakteryzuje działalność przewozową HUB oraz funkcje jej punktów eksploatacyjnych, w tym braniewskiej stacji końcowej.

W 1943 zakres czynności Braunsberg Ost oprócz odprawy pasażerów i bagażu obejmuje ładunki wagonowe i drobnicę o maksymalnej wadze jednostkowej 250 kg, ograniczonej nośnością wagi magazynowej (wagonowej nie ma). Jest standardowa rampa czołowo-boczna, zwierzęta nadaje się wyłącznie w wagonach jednopodłogowych.

Dokumentacja z okresu powojennego uruchamiania kolei nadzalewowej opublikowana na forum WMTMK https://wmtmk.pl/forum/viewtopic.php?p=7650#p7650 opisuje okoliczności, w jakich rozgrywał się ostatni epizod w dziejach stacji, funkcjonującej teraz jako mijanka i PO Braniewo Wschód. Wówczas to najbliżej leżący tor magistrali nieoczekiwanie zyskuje szerokość 1524, a ruch na nim – priorytet i uprzywilejowanie uzasadnione rosyjskimi lufami.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 1405
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Miłosz Telesiński; data: pomiędzy 1915 a 1920;
Braniewo, budynek od strony miasta.
Ze zbiorów Miłosza Telesińskiego.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1322
powiększ
Autor: nieznany
data: 1917;
Budynek dworca.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, budynki dworcowe
Obraz
Odsłon : 566
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Miłosz Telesiński - Zbąszynek; data: przed 1930;
Dawna pocztówka z Braniewa. Wejśćie do budynku dworcowego od strony miasta.
Ze zbiorów Miłosza Telesińskiego.
Tagi: budynki dworcowe, materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe
Obraz
Odsłon : 1570
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: 1935;
Budynek dworca.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1552
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: przed 1940;
Stara pocztówka. Budynek dworca od strony placu.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, budynki dworcowe
Obraz
Odsłon : 990
powiększ
Autor: Luftgau-Kdo. I (Königsberg)
Przesłał: subsens; data: przed 1944-12-01; (uwagi: ze wskazaniem na lato 1944 r.)
Węzeł w Braniewie prawdopodobnie latem 1944. Wycinek z niemieckiego zdjęcia lotniczego opracowanego w listopadzie 1944, z bogatego zbioru skanów anonsowanych w wersji 'demo' za pośrednictwem Fotopolski.

W lewo Kobylabuda - Królewiec, w prawo i w górę Pieniężno, generalnie w prawo Elbląg via Słobity i Bogaczewo, w prawo i za ramką ostro w dół Elbląg wzdłuż zalewu. Tory stacji towarowej przebiegają niemal południkowo, tzn. obrazek trzeba w wyobraźni obrócić o ponad 100 stopni w prawo. Najlepiej jednak skorzystać z powiększenia oryginalnego pliku: https://fotopolska.eu/1054325,foto.html?o=b249379&a=8987&b=7720&c=2

Propozycja rekonstrukcji opisu, który jest niestety rzadkością na ramkach takich odbitek (mógł być usunięty bądź stanowił załącznik do zdjęcia): 1 – dworzec i peron, 2 – parowozownia, 3 – obrotnica, 4 – ekspedycja towarowa, 5 – zasieki węglowe, 6 – wieża wodna, 7 – nastawnia wykonawcza, 8 – nastawnia dysponująca.

Zwracają uwagę m.in. trzy obrotnice: zapewne 20-metrowa, w części trakcyjnej stacji z 4-stanowiskową halą parowozowni zwrotnej (parowozowni głównej w Królewcu podlegały jeszcze dwie, w Piławie i Cyntach); współcześnie zachowana, stara, zapewne 16-metrowa przed 2-stanowiskową szopą przy dworcu; najmniejsza - na stacji kolei nadzalewowej (największej z lokomotyw HUB wystarczyłoby przęsło 12-metrowe).
Tagi: infrastruktura do obsługi taboru , zdjęcia lotnicze
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1662
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Miłosz Telesiński - Zbąszynek; data: przed 1945;
Budynek dworca. Stara pocztówka.
Ze zbiorów Miłosza Telesińskiego.
Tagi: budynki dworcowe, materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1505
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: przed 1945;
Budynek dworca. Stara pocztówka.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, budynki dworcowe
Obraz
Odsłon : 140
powiększ
Autor: TM
data: 1984-12-29;
Bilet kartonikowy wydany na stacji Braniewo.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 1655
powiększ
Autor: Adrian Nichols
Przesłał: wasiukibic; data: 1994-09-14;
Popołudniowy pociąg osobowy do Elbląga z SP42, jadący malowniczą trasą Nadzalewówki - przez Frombork i Tolkmicko. Dziś, mimo niewątpliwego znaczenia turystycznego politycy i kolejarze nie mogą porozumieć się, co do przyszłości tej jednotorowej linii kolejowej, snując jednocześnie plany o miliardowym przekopie przez Mierzeję Wiślaną i uczynienia z Elbląga drugiego Hamburga. Widok w kierunku północnym (Królewiec).
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2313
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
Przesłał: Miłosz Telesiński Zbaszynek; data: 1998-06-12;
Braniewo. Pociąg do Olsztyna.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1904
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
Przesłał: Miłosz Telesiński Zbaszynek; data: 1998-06-12;
Stacja Braniewo od strony peronów 12.06.1998.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 640
powiększ
Autor: Waldemar Gosk
data: 1998-07-05;
Skan artykułu z Nowych Sygnałów nr 27/98 o terminalu przeładunkowym w Braniewie.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2044
powiększ
Autor: Tomasz Bielecki
data: 2004-08-07;
Sonderzug na stcji.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1799
powiększ
Autor: Marcin Kulinicz
data: 2004-11-14;
Pociąg z Olsztyna do Elbląga przez Braniewo.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia, tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2330
powiększ
Autor: Sebastian Falba
data: 2005-07-21;
Pociąg pospieszny relacji Gdynia Główna-Kaliningrad na stacji Braniewo.
Tagi: budynki towarzyszące (inne), perony/rampy/place/zadaszenia, tabor, sygnalizacja/słupki/znaki itp.
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1453
powiększ
Autor: Tomasz Bielecki
data: 2006;
Dworzec kolejowy w Braniewie. Widok od strony peronów. W prawo Orneta/Olsztyn, Elbląg (przez Bogaczewo i Frombork), w lewo Mamonowo/Królewiec.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1565
powiększ
Autor: Tomasz Bielecki
data: 2006;
Fragment zabudowań stacyjnych w Braniewie - placówka graniczna.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1495
powiększ
Autor: Wojciech Koliński
data: 2006-01-31;
Widok od miasta. Kier. Mamonowo w lewo, tory i 2 perony za tym budynkiem.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1545
powiększ
Autor: domino
data: 2006-04-23;
Budynek dworca w Braniewie.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1337
powiększ
Autor: Bolesław Wojtyniak
data: 2007-04-30;
Braniewo. Podstawa wieży wodnej.
Tagi: wieże wodne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1364
powiększ
Autor: Bolesław Wojtyniak
data: 2007-04-30;
Braniewo. Środkowa część wieży wodnej.
Tagi: wieże wodne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1283
powiększ
Autor: Bolesław Wojtyniak
data: 2007-04-30;
Braniewo. Górna część wieży wodnej.
Tagi: wieże wodne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1273
powiększ
Autor: Bolesław Wojtyniak
data: 2007-04-30;
Braniewo. Szczyt wieży wodnej z dachem i wskaźnikiem poziomu wody w zbiorniku wieży wodnej.
Tagi: wieże wodne
Obraz
Odsłon : 964
powiększ
Autor: Bolesław Wojtyniak
data: 2007-04-30;
Braniewo. Wieża wodna.
Tagi: wieże wodne
Obraz
Odsłon : 799
powiększ
Autor: Bolesław Wojtyniak
data: 2007-04-30;
Braniewo. Wejście do wieży wodnej.
Tagi: wieże wodne

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Braniewo

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...