OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Olesno Śląskie

Ostatnia zmiana: 2025-06-03

Wyślij nowe pliki »

| [Wersja podstawowa] |

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 826
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: andrzejkoza; data: 1883-00-00;
Rozkład jazdy z 1883 roku (R-O-U-E) kiedy Olesno było stacją końcową.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 1291
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: anko; data: 1899;
Fragment planu stacji z budynkiem dworca i lokomotywownią.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 828
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: przed 1912;
Budynek dworca.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 854
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: anko; data: przed 1918;
Budynek z okresu budowy linii, wysadzony w 1921.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 688
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: anko; data: przed 1918;
Pierwszy budynek dworca.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, budynki dworcowe, infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 917
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: 1921;
Zniszczony dworzec kolejowy.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 849
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: anko; data: 1921;
Uszkodzony w 1921 r wiadukt. W miejscu którego jest dziś drewniana kładka (widoczna nastawnia nie istnieje).
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, mosty/wiadukty/estakady/przepusty, budynki związane z prowadzeniem ruchu
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 726
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: andrzejkoza; data: przed 1921;
Stara pocztówka.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 781
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: anko; data: 1921-05-22;
Olesno Śl. Dworzec wysadzony przez powstańców.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, budynki dworcowe, wydarzenia i ludzie
Obraz
Odsłon : 520
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: aNKo; data: po 1923;
Pocztówka z starym dworcem wysadzonym w 1921 roku, oraz nowym oddanym do użytku w 1923 roku.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1328
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: anko; data: 1934;
Wylot na Kluczbork z zaznaczonymi nieistniejącymi wiaduktami.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 883
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: anko; data: 1945;
Plan stacji z 1945 roku.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 301
powiększ
Autor: Robert Kotowski
data: 1991-01-05;
Bilet blankietowy wydany na st. Olesno Śląskie, na przejazd od st. Olesno Śląskie do st. Lubsko.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 237
powiększ
Autor: Robert Kotowski
data: 1991-02-21;
Bilet blankietowy wydany na stacji Olesno Śląskie w rel. Olesno Śląskie-Lubsko p. Wrocław, Lęgnicę, Węgliniec.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 279
powiększ
Autor: Robert Kotowski
data: 1991-08-30;
Bilet blankietowy wydany na st. Olesno Śląskie w rel. Olesno Śląskie-Żary p. Kluczbork, Wrocław, Legnicę,
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 830
powiększ
Autor: Piotr Pyrkosz
data: 2005-05-02;
Dworzec.
Tagi: budynki dworcowe, tablice informacyjne/plakaty/ogłoszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 840
powiększ
Autor: Zbigniew Chromik - Herbiński
data: przed 2005-09-07;
Olesno Śl.
Tagi: budynki dworcowe, tablice informacyjne/plakaty/ogłoszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 822
powiększ
Autor: andrzejkoza
Przesłał: anko; data: 2006-10-02;
Widok z kładki nad torami na wylocie na Kluczbork.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 874
powiększ
Autor: andrzejkoza
Przesłał: anko; data: 2006-10-02;
Perony, widok w stronę Lublińca.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 996
powiększ
Autor: andrzejkoza
Przesłał: anko; data: 2006-10-02;
Dworzec. Widok z ul Dworcowej.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 862
powiększ
Autor: andrzejkoza
Przesłał: anko; data: 2006-10-02;
Wejście od miasta, nad drzwiami data budowy.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 853
powiększ
Autor: andrzejkoza
Przesłał: anko; data: 2006-10-02;
Kasa biletowa.
Tagi: budynki dworcowe, wnętrza
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 700
powiększ
Autor: andrzejkoza
Przesłał: anko; data: 2006-10-02;
Wylot na Kluczbork. Widok z kładki dla pieszych.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 788
powiększ
Autor: Łukasz Turek
data: 2007-05-01;
Budka dróżnika jako SKP, przy wyjeździe w kierunku Lublińca. Widok w kierunku Kluczborka.
Tagi: przejazdy i przejścia naziemne (drogowe), budynki związane z prowadzeniem ruchu
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 837
powiększ
Autor: Łukasz Turek
data: 2007-05-01;
Wjazd od strony Praszki.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 927
powiększ
Autor: Łukasz Turek
data: 2007-05-01;
Wjazd w od strony Lublińca. W tle budka dróżnika/SKP.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 798
powiększ
Autor: Łukasz Turek
data: 2007-05-01;
Peron przy którym zatrzymywały się składy z Praszki.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 888
powiększ
Autor: Łukasz Turek
data: 2007-05-01;
Widok z peronu przy którym zatrzymywały się składy z Praszki. Widok w kierunku Lublińca. Po prawej widać bramkę na linii Kalety - Wrocław. Mimo zawieszenia kursów od 15 lat semafor cały czas świeci.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, sygnalizacja/słupki/znaki itp.
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 786
powiększ
Autor: Jakub Osada
data: 2007-06-25;
Linia Olesno - Praszka. Miejsce, w którym zaczyna się nieczynna linia Olesno - Praszka.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 775
powiększ
Autor: Paweł Ukole
data: 2007-11-25;
PKP Olesno Śląskie. Widok na perony w kierunku Kluczborka.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, przejazdy i przejścia naziemne (drogowe)

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #3 (odp. na #2) Jacek Widera (2016-09-14 11:13:39)
    Ten budynek zburzyli chyba w 2015 lub na początku 2016. Jednak Obok na pewno był parterowy szalet. Możliwe, że to ta resztka. Co do lokomotywowni - na planie jest lokomotywownia wąskotorówki. W 1928 linię Olesno - Zawisna przerobiono na normalne tory, więc lokomotywownia już nie była potrzebna i pewnie wtedy została przerobiona na garaż drezyn (teraz chyba jest w tym miejscu widoczny bunkier - magazyn). Ten budynek na zdjęciu pochodzi bodajże z lat 70-tych. Przed nim był ten http://dolny-slask.o…. Ciekawe, czy ma ktoś zdjęcie tej lokomotywowni. Może pan Piech? Jedna z Paulinek jest w Chabówce - parowóz towarowy TKh100-51
  • #4 (odp. na #3) andrzejkoza (2016-09-14 14:48:25)
    Obiekt nie może być z lat 70-tych, skoro w 1990 wyglądał tak http://dolny-slask.o…. Moim zdaniem była to tzw. parowozownia pomocnicza dopiero później przerobiona na garaż
  • #5 Jacek Widera (2016-09-18 16:00:04)
    Raczej nie była to parowozownia pomocnicza. Ojciec był dyspozytorem ruchu w Kluczborku. W tym czasie parowozy i spalinówki "Paulinki" były wysyłane z Kluczborka. Na stacji było urządzenie do załadunku węgla oraz żuraw, ale jak pamiętam, parowozowni nie było. Co do datowania zdjęcia, mam wątpliwości. W końcówce lat 80-tych parowozy obsługujące linię Praszka-Olesno, oraz Kluczbork-Opole, rdzewiały przez kilka lat obok lokomotywowni w Kluczborku. Pamiętam, że stał tam jeszcze parowóz Ty 2 lub Ty 42 z charakterystycznym piorunem na osłonie komina. Parowozy ostatecznie zezłomowano chyba przed 1993. A wymienione linie całkowicie obsługiwały spalinówki.
  • #6 (odp. na #5) andrzejkoza (2016-09-18 18:40:15)
    Możemy tak odbijać w nieskończoność ,ale proszę jeszcze raz spojrzeć na https://www.bazakole… kto buduje obiekt o tak skośnych ścianach.To jest dwu-stanowiskowa lokomotywownia.Wiem że w latach 70 tych i 80-tych parowozy były z Kluczborka a w 60-tych Paulinkę obsługiwała parowozownia Lubliniec.Ale co wcześniej przed i po 1945 roku? niestety brak wiadomości.
  • #7 Jacek Widera (2016-09-18 19:56:59)
    Pracowałem na tej stacji w 1988 - zaczynałem staż na dyżurnego ruchu, a ze zwrotniczym panem Krzyżanowskim trochę chodziliśmy po tych torach. Wówczas do Olesna należało utrzymanie torów od granicy DOKP (pomiędzy Bąkowem a Starym Olesnem) do Sowczyc. Zapewniam, że ten budynek to garaż drezyny i warsztat, nigdy nie był lokomotywownią. Poprzedni budynek też nie był lokomotywownią. Wcześniej była lokomotywownia (widać to na tym planie), ale była za starym budynkiem i była to lokomotywownia wąskotorówki. Nie wiem, czy zburzono ją przed wojną czy w trakcie (ponad 70% miasta zostało zniszczone - maruderzy spalili), w każdym razie nie pamiętam jej (choć stary budynek owszem), a mój ojciec również jej nie pamięta.
  • #8 (odp. na #7) andrzejkoza (2016-09-19 13:30:29)
    By zakończyć ten mały spór o lokomotywownią, zamieściłem dziś tohttps://www.bazakole…
    Plan z czasów gdy wąskotorowa kolej powiatowa, sięgała tylko do Gorzowa Śląskiego,a normalny tor styczny z nią był w innym miejscu.
    Lokomotiv suppen to parowozownia ,a co mieściło się tam potem to już inna historia.
    Podobnie jest teraz w Lublińcu, w dawnej parowozoni jest warsztat, magazyn i garaż drezyny!!!.
  • #9 Jacek Widera (2016-09-19 20:49:57)
    Ależ ja się nie czepiam starych budynków, tylko tego nowego. Poza tym świetne zdjęcia i plany. Stary dworzec jednak dużo lepiej wyglądał niż obecny (tych trzech nowo dodanych jeszcze nigdy nie widziałem - świetne). Teraz nawet straszą budynki, gdzie był dyżurny peronowy. Zapowiedzi są bodajże z nastawni. Do fotografii "Budka dróżnika jako SKP przy wyjeździe w kierunku Lublińca. Widok w kierunku Kluczborka" przed nią były ustawione semafory kształtowe wjazdowe. Po lewej stronie budki biegła bocznica przez drogę i stał tam trzeci szlaban obsługiwany ręcznie. Teraz jest tam parking Biedronki, a po bocznicy w młynie zostało tylko miejsce. Zresztą po tym wielkim młynie też już niewiele pozostało. Na lewo od dworca (na planie) jest lodownia Eiskeller - na google street view jest chyba w tym miejscu stary budynek (chociaż on wygląda na ten budynek za lodownią) oraz garaże (blaszaki).
  • #10 Damian Stupień (2016-09-19 21:21:18)
    Spór w pewnych kręgach nie oznacza żadnych kłótni a właściwie pobudza ludzi do dyskusji, a tu takowa jest wskazana.
  • #11 (odp. na #9) Jacek Widera (2017-04-12 21:15:07)
    Zostały tylko blaszaki. Resztę wyburzono.
  • #12 jprdl (2022-12-07 15:17:31)
    Ad. #10. Jedyne, co tu było wskazane, to pogratulować użytkownikowi andrzejkoza anielskiej cierpliwości.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Olesno Śląskie

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...