OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Ostrów Wielkopolski

Ostatnia zmiana: 2025-06-08

Wyślij nowe pliki »

| [Wersja podstawowa] |

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1099
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Matusiak; data: 1915;
Dworzec Cesarski OSTROWO ob. Ostrów Wlkp.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 962
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: przed 1918-11-11;
Dworzec na starej pocztówce.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1093
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: przed 1918-11-11;
Stara pocztówka.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1075
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: przed 1918-11-11;
Budynek dworca. Stara pocztówka.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 931
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: przed 1918-11-11;
Budynek dworca od strony podjazdu.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon : 304
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Leszek Kowalik; data: przed 1936;
Budynek dworcowy od strony miasta. Widokówka z okresu międzywojennego wydana nakładem J. Ciszewskiego, Ostrów, Księgarnia i Skład papieru. Wysłana z Ostrowa 24 X 1936 roku.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon : 806
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Pikul; data: przed 1945 (???);
Budynek dworca w Ostrowie.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon : 78
powiększ
Autor: B.N
Przesłał: Przemysław Warczyński; data: 1985-04;
Budynek Dyrekcji PKO przy ul. Wolności 30.
Tagi: budynki towarzyszące (inne)
Obraz
Odsłon : 69
powiększ
Autor: B.N
Przesłał: Przemysław Warczyński; data: 1985-05;
Dawny Komisariat Kolejowy przy ul.Partyzanckiej 32 to obecnie Sąd Rejonowy.
Tagi: budynki towarzyszące (inne)
Obraz
Odsłon : 74
powiększ
Autor: B.N
Przesłał: Przemysław Warczyński; data: 1985-05;
Budynek Komendy Rejonowej SOK graniczył z wieżą wodną. Powstał w XIXw.
Tagi: budynki towarzyszące (inne)
Obraz
Odsłon : 102
powiększ
Autor: B.N
Przesłał: Przemysław Warczyński; data: 1985-05;
Dom zarządu ZNTK przy ulicy Wrocławskiej.
Tagi: budynki towarzyszące (inne)
Obraz
Odsłon : 111
powiększ
Autor: B.N
Przesłał: Przemysław Warczyński; data: 1985-05;
ZNTK - budynek rozbiórki wagonów powstał w 1920r.
Tagi: budynki towarzyszące (inne)
Obraz
Odsłon : 123
powiększ
Autor: B.N
Przesłał: Przemysław Warczyński; data: 1985-05;
Elektrownia na terenie ZNTK powstała w latach 1920-22.
Tagi: budynki towarzyszące (inne)
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1529
powiększ
Autor: Piotr Bartz
Przesłał: Polo; data: 1989-03-21;
Lokomotywa Ok22-31 na stacji w Ostrowie Wlkp. Po wycofaniu ze służby powędrowała do muzeum w Wolsztynie i prowadziła specjalne pociągi turystyczne (ulubiona lokomotywa turystów zagranicznych). (z archiwów p. Roberta Lewickiego – podziękowania!). Południowa głowica stacyjna (wyjazdy na Ostrzeszów, Grabowno Wielkie i Krotoszyn).
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, tabor
Obraz
Odsłon : 507
: 1
powiększ
Autor: Michał Gliniecki
data: 1991-08-17;
Stacja Ostrów Wielkopolski - tor 6, peron 2 - pociąg Ex "ODRA" EE 6102 relacji Wrocław Główny - Warszawa Wschodnia, prowadzony lokomotywą EU07-450 (MD Warszawa Olszynka Grochowska) gotowy do odjazdu. Widok w kierunku stacji Ostrzeszów/Kluczbork, Grabowno Wielkie, Krotoszyn.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, tabor
Obraz
Odsłon : 861
powiększ
Autor: Bolesław Wojtyniak
data: 1998-10-10;
Ostrów Wielkopolski. Kolejowa wieża wodna w październiku 1998 r., tory z lewej.
Tagi: wieże wodne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1159
powiększ
Autor: Slavoy
data: 2003-05-24;
Widok na perony z peronu 3 w kierunku północnym (Jarocin, Kalisz).
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1162
powiększ
Autor: Slavoy
data: 2003-05-24;
Wieża wodna.
Tagi: budynki dworcowe, wieże wodne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1269
powiększ
Autor: Slavoy
data: 2003-05-24;
TKi3 120 jako pomnik na terenie stacji.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, pomniki/tablice pamiątkowe/makiety itp., tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1255
powiększ
Autor: Cz. Bartosik
data: 2003-11-08;
Pociąg specjalny relacji : Słupsk - Częstochowa na XX - tą Ogólnopolską, Jubileuszową Pielgrzymkę Kolejarzy R.P. na Jasną Górę.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, tabor
Obraz
Odsłon : 1215
powiększ
Autor: Marcin Dwornik
data: 2005-09 (???); (uwagi: prawdopodobnie pod koniec września)
widok z okna pociągu na jeden z budynków parowozowni.
Tagi: budynki do obsługi taboru
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1075
powiększ
Autor: Hubert Wietrzyński
data: 2005-12-02;
Ostrów Wielkopolski. Widok z kładki na teren stacji w kierunku południowym (wyjazdy na Ostrzeszów, Grabowno Wielkie i Krotoszyn). W tle perony.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1295
powiększ
Autor: Hubert Wietrzyński
data: 2005-12-02;
Lokomotywnia w Ostrowie Wielkopolskim i zachęcający do pracy slogan.
Tagi: budynki do obsługi taboru
Obraz
Odsłon : 709
: 1
powiększ
Autor: Marcin Kulinicz
data: 2006-05-13;
Parowóz - pomnik oraz wagonownia.
Tagi: budynki do obsługi taboru, pomniki/tablice pamiątkowe/makiety itp., tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1719
powiększ
Autor: Andrzej C
Przesłał: Marek C; data: 2007-06-01;
Peron 3 na stacji Ostrów Wielkopolski. Widok w kierunku południowym (wyjazdy na Ostrzeszów, Grabowno Wielkie i Krotoszyn).
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, tablice informacyjne/plakaty/ogłoszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1569
powiększ
Autor: Marek C
data: 2007-06-01;
Stacja Ostrów Wlkp. Nastawnia dysponującą OW.
Tagi: budynki towarzyszące (inne)
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1468
powiększ
Autor: Andrzej C
Przesłał: Marek C; data: 2007-06-01;
Stacja Ostrów Wlkp. Nastawnia wykonawcza OW1.
Tagi: budynki towarzyszące (inne)
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1116
powiększ
Autor: Maciej Grzywaczewski
data: 2007-07;
Widok z kładki na teren stacji w kierunku południowym (wyjazdy na Ostrzeszów, Grabowno Wielkie i Krotoszyn). W tle, po lewej perony.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 916
powiększ
Autor: Maciej Grzywaczewski
data: 2007-07;
Ostrów Wielkopolski. Peron 3 i stojący z boku towarowy z cementem. Widok w kierunku południowym (wyjazdy na Ostrzeszów, Grabowno Wielkie i Krotoszyn).
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1014
powiększ
Autor: Maciej Grzywaczewski
data: 2007-07;
Ostrów, widok z kładki dla pieszych w stronę wyjazdów na Jarocin i Kalisz (północ). W tle, po lewej, Zakłady Automatyki Przemysłowej.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, tabor

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #3 (odp. na #2) Maciej (2018-09-03 14:31:28)
    Może nieprecyzyjnie się wyraziłem. Chodziło mi o tzw. stare dzieje. Zdaje się, że szanse na status węzła kolejowego miał Raszków zamiast Ostrowa ;)
  • #4 (odp. na #3) Stanisław Pikul (2018-09-03 15:33:32)
    Chyba coś jest na rzeczy :)
    http://www.pcpr.powi…
    http://www.galeriawi…
  • #5 R, (2021-05-03 00:07:46)
    Ja też słyszałem, że kolej pierwotnie miała przebiegać przez Raszków, a nie przez Ostrów, co tak naprawdę zdecydowało o rozwoju tego miasta. Legenda głosi, że na kolej przez Raszków miała się nie zgodzić pewna "hrabina", która obawiała się hałasu ze strony pociągów. Nie wiem jednak, o jaką "hrabinę" chodzi...
  • #6 Mon (2024-03-19 00:12:14)
    U mnie nomen omen z kolei krąży historia, jakoby to jakiś rolnik nie chciał sprzedać swojej ziemi pod budowę torów, także dlatego te tory zdecydowano się przesunąć do Ostrowa ;)
  • #7 Tadeusz (2024-11-17 20:15:25)
    W kwietniu 1841 Poznańskie Stany Prowincjonalne wystąpiły do rządu pruskiego o włączenie Wielkiego Księstwa Poznańskiego w rozwijający się system kolei. W roku 1846 powstała spółka akcyjna pod nazwą Stargardzko-Poznańskie Towarzystwo Kolejowe i po 2 latach otwarto pierwszą linię kolejową przebiegającą przez Wielkopolskę. Później budowano kolejne linie, aż w roku 1872 w Poznaniu tamtejsza gmina wspólnie z kupcami i bankierami ze Szczecina założyła Towarzystwo Kolei Poznańsko-Kluczborskiej. Spółka w ciągu trzech lat, mimo ostrego kryzysu, ukończyła budowę i od grudnia 1875 pociągi zaczęły kursować z Kluczborka do Poznania i w przeciwną stronę. Nowa droga skróciła połączenie Poznania ze Śląskiem. Towarzystwo, licząc na duże zyski, planowało jeszcze budowę magistrali kolejowej ze stolicy Wielkopolski do portów na Pomorzu, ale władze pruskie na to nie zezwoliły.

    Szlak kolejowy z Poznania do Kluczborka liczył 200 kilometrów i 400 metrów. Prace budowlane rozpoczęto w sierpniu 1873. 22 listopada 1875 oddano linię do wstępnej eksploatacji, a po 18 dniach dopuszczono do ruchu. Od razu położono dwa tory. Na trasie wybudowano 16 stacji i 2 przystanki, wszystkie istnieją do dzisiaj. Na początku codziennie kursowały dwa pociągi pasażerskie. W Ostrowie, od północnej strony dworca pasażerskiego, postawiono prostokątną, przelotową parowozownię.
    Na miejscu pierwszej parowozowni stoi teraz wieża ciśnień. Drugą zbudowano tam, gdzie obecnie jest wagonownia. Tak więc dzisiejsza lokomotywownia jest już trzecim zakładem tego typu w Ostrowie. Warto wiedzieć, że pierwszymi pociągami z Poznania do Ostrowa podróżowało się niewiele dłużej niż obecnie: dokładnie trzy godziny.
    To właśnie szybkość transportu i możliwość przewożenia dużych ładunków czyniły z kolei tak interesującego partnera dla miast. Bez tego nie byłoby w XIX wieku tak gwałtownego rozwoju gospodarczego. Teresa Dohnalowa w książce "Rozwój transportu w Wielkopolsce w latach 1815-1914" podaje, że w roku 1865 konna poczta osobowa poruszała się z prędkością 6,5 do 7,5 kilometra na godzinę i trasę z Poznania do Ostrowa pokonywała w 14 godzin i 5 minut. Od roku 1875 Ostrów miał już prawie pięciokrotnie szybsze połączenie z Poznaniem i Śląskiem, nic więc dziwnego, że pod koniec poprzedniego stulecia zaczął się dynamicznie rozwijać.
  • #8 Marek Zegarek (2024-11-17 23:55:39)
    Odp. 7. Ja myślę, że z tym, cytuję "Warto wiedzieć, że pierwszymi pociągami z Poznania do Ostrowa podróżowało się niewiele dłużej, niż obecnie: dokładnie trzy godziny" to jednak duże naginanie faktów, patrząc na dzisiejszy czas przejazdu pociągów w rozkładzie jazdy: Polregio, uśredniając ok. 1 godz. 32 min. (np. od 1:30 do 1:34 w zależności od kursu), Koleje Wielkopolskie uśredniając ok. 1 godz. 40 min. (np. od 1:32 do 1:48 w zależności od kursu), a PKP IC uśredniając 1 godz. 13 min. (od 1:11 do 1:14 w zależności od kursu). Pisanie więc "niewiele dłużej" jest więc nieuprawnioną konfabulacją, bo jeżeli odrzucić IC (one zatrzymują się na 3 stacjach pośrednich pomiędzy Poznaniem Gł. a Ostrowem Wlkp.), a brać pod uwagę poc. osobowe, to one dzisiaj zatrzymują się na 18 stacjach pośrednich, a np. wg rozkładu np. z 1903 r., ówczesne pociągi zatrzymywały się na jedynie 11 stacjach pośrednich (czas przejazdu ok. 2 godz. 50 min.). Na marginesie, skąd dane o wybudowaniu już w XIX w. 18 stacji i przystanków pośrednich, istniejących do dziś, skoro rozkład Pruskich Kolei Państwowych podaje we wspomnianym 1903 r. jedynie 11 stacji pośrednich od Poznania do Ostrowa https://www.bazakole… Czyżby na przełomie wieków - wg przedmówcy - nie korzystano z pozostałych? Myślę też, że wspomniane Towarzystwo Kolei Poznańsko-Kluczborskiej miało "słabe dojście" do ówczesnego Księcia Wielkiego Księstwa Poznańskiego, czyli króla Prus, Wilhelma I Hohenzollerna, który - jakby mieli dojście, może łaskawszym okiem spojrzałby na plany Towarzystwa.
  • #9 (odp. na #8) X. Piast II Chrobry (2024-11-18 16:07:56)
    Przecież przytoczony rozkład pokazuje 17 stacji pośrednich.
  • #10 Marek Zegarek (2024-11-19 08:57:56)
    Policz jeszcze raz ile jest stacji pośrednich pomiędzy Poznaniem, a Ostrowem (bo ja piszę o tym). W rozkładzie z 1903 jest 11 stacji (przystanków), dziś 18 (sprawdź stacje pośrednie w internetowym rozkładzie jazdy). Tak więc, dziś czas przejazdu nie tylko o wiele krótszy, ale i postojów o ok. 1/3 więcej (gdyby było dalej 11 stacji, to pewnie czas przejazdu byłby o te ok. 10-15 minut jeszcze krótszy). Pisanie więc o tym, że ponad 140 lat temu czas przejazdu pociągu pomiędzy Poznaniem a Ostrowem był niewiele dłuższy, od dzisiejszych realiów (a nawet tych sprzed 50 lat) jest po prostu dużym nieporozumieniem. Widzę też, że ty policzyłeś stacje na całej trasie do Kluczborka, ja odniosłem to do tego, o czym napisał autor wpisu, a pisze w kolejnych zdaniach o Ostrowie, temu uznałem, ze chodzi o stacje na odcinku Poznań - Ostrów. Racja, że biorąc pod uwagę całość linii do Kluczborka, to w rozkładzie z 1903 jest 17 punktów pośrednich (stacji, przystanków), ale i tak, nijak to się ma do tego, co autor napisał, że na trasie wybudowano ich 18 (16 stacji i 2 przystanki) i wszystkie istnieją do dziś. Co autor więc ma na myśli pisząc "na trasie", chyba, że uwzględnia którąś - ale którą - stację początkową lub końcową, tylko że one funkcjonowały już przed budową linii Poznań - Kluczbork.
  • #11 komenujący (2024-11-20 08:14:24)
    Ówczesna redakcja rozkładu jazdy była taka, że pomijano mniej znaczące stacje czy przystanki, co nie oznacza, iż pociągi tam nie zatrzymywały się. Spośród istniejących dzisiaj stacji/przystanków w 1903 r. nie było tylko Solca (powstał po wojnie), a Krzesiny oddano właśnie do użytku.
  • #12 rekomenujący (2024-11-20 12:09:13)
    (odp. na #11) Pasażerowie czerpali wiedzę o mniej znaczących stacjach czy przystankach ze szklanych kul. Nieliczni dysponowali własnymi, większość udawała się w tym celu do właściwej terytorialnie Glasskugelstelle.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Ostrów Wielkopolski

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...