OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Stary Borek

Ostatnia zmiana: 2025-09-16

Wyślij nowe pliki »

| [Wersja podstawowa]

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 570
powiększ
Autor: Romek Pytel
data: pomiędzy 2000 a 2004;
Peron i budynek dworca. Widok w kierunku północno-wschodnim (Kołobrzeg).
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 976
powiększ
Autor: Tomasz Mróz
Przesłał: Seweryn Mróz; data: 2005-10;
Przystanek kolejowy od strony drogi dojazdowej i wjazdu z Kołobrzegu. Przejazd kolejowy, w tle opuszczony budynek dworca.
Tagi: budynki dworcowe, przejazdy i przejścia naziemne (drogowe)
Obraz
Odsłon : 368
powiększ
Autor: Wojciech Frykowski
data: 2006-06-15;
Widok z końca peronu na przejazd kolejowy i tor w kierunku Kołobrzegu.
Tagi: przejazdy i przejścia naziemne (drogowe), szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 328
powiększ
Autor: Wojciech Frykowski
data: 2006-06-15;
Przejazd kolejowy tuż obok końca peronu i stacji (niewidoczne z lewej). W prawo wyjazd do Kołobrzegu.
Tagi: przejazdy i przejścia naziemne (drogowe)
Obraz
Odsłon : 485
: 2
powiększ
Autor: Wojciech Frykowski
data: 2006-06-15;
Rozkład jazdy 2006 r.
Tagi: tablice informacyjne/plakaty/ogłoszenia
Obraz
Odsłon : 341
powiększ
Autor: Wojciech Frykowski
data: 2006-06-15;
Widok z peronu w kierunku Trzebiatowa (południowy-zachód).
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 668
powiększ
Autor: Paweł Ukole
data: 2010-09-13;
Przystanek PKP Stary Borek. Budynek dworcowy widziany z pociągu relacji Szczecin Główny - Koszalin. Widok od strony peronu i wjazdu z Trzebiatowa/Szczecina.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 728
powiększ
Autor: Zbigniew Drewniak
data: 2011;
Zdewastowany budynek przystanku (dawniej stacji) Stary Borek k. Kołobrzegu. Kierunek południowo-zachodni (Trzebiatów).
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 763
powiększ
Autor: Stanisław B
data: 2016-07-11;
Wyremontowany peron. Kierunek południowo-zachodni (Trzebiatów).
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 459
powiększ
Autor: Przemysław Król
data: 2016-08-24;
Rozkład jazdy pociągów osobowych zatrzymujących się na tym przystanku.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 499
powiększ
Autor: Przemysław Król
data: 2016-08-24;
Odnowiony peron na przystanku osobowym. Widok w kierunku północno-wschodnim (Kołobrzeg).
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 449
powiększ
Autor: Przemysław Król
data: 2016-08-24;
50,3 km od początku tej linii (Koszalina), widok w stronę Trzebiatowa.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, sygnalizacja/słupki/znaki itp.
Obraz
Odsłon : 389
powiększ
Autor: Przemysław Król
data: 2016-08-24;
Wiata peronowa na przystanku. W lewo Kołobrzeg, w prawo Trzebiatów.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 412
powiększ
Autor: Przemysław Król
data: 2016-08-24;
Wnętrze zdewastowanego dworca kolejowego.
Tagi: budynki dworcowe, wnętrza
Obraz
Odsłon : 439
powiększ
Autor: Przemysław Król
data: 2016-08-24;
Najprawdopodobniej okienko kasy biletowej.
Tagi: budynki dworcowe, wnętrza
Obraz
Odsłon : 608
powiększ
Autor: Przemysław Król
data: 2016-08-24;
Umierający dworzec Stary Borek. Widok od strony peronu i wjazdu z Trzebiatowa.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 613
powiększ
Autor: Jan Toporowski
data: 2017-07-30;
Widok na przystanek od drogi prowadzącej z Grzybowa. Kierunek południowo-zachodni (Trzebiatów).
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia, szlak (trasa)/pojedyncze tory, przejazdy i przejścia naziemne (drogowe)
Obraz
Odsłon : 430
powiększ
Autor: Jan Toporowski
data: 2017-07-30;
Schemat połączeń Przewozów Regionalnych (jedynego przewoźnika, który wykorzystuje ten przystanek) dla woj. zachodniopomorskiego.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 97
powiększ
Autor: Dawid Jastrzębski
data: 2022-09-14;
Budynek dworcowy widoczny od strony torów. W lewo Kołobrzeg, w prawo Trzebiatów/Szczecin Główny.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 102
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2024-10-06;
Przystanek Stary Borek. Widok z przejazdu na peron, kierunek Trzebiatów.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia, tablice informacyjne/plakaty/ogłoszenia
Obraz
Odsłon : 176
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2024-10-06;
Przystanek Stary Borek. Widok z peronu w kierunku Trzebiatowa. Drzewa po prawej stronie kadru rosną na starotorzu bocznicy do Dźwirzyna.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 90
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2024-10-06;
Przystanek Stary Borek. Widok w kierunku Kołobrzegu.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia, przejazdy i przejścia naziemne (drogowe)
Obraz
Odsłon : 133
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2024-10-06;
Drzewa po prawej stronie to ślad po początkowym odcinku bocznicy do Dźwirzyna. Po lewej stronie peron przystanku Stary Borek.
Tagi: pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne, tablice informacyjne/plakaty/ogłoszenia
Obraz
Odsłon : 47
powiększ
Autor: Ksawery Jakubek
data: 2025-07-30;
Widok na peron i dawny dworzec od strony wjazdu z Kołobrzegu.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 75
powiększ
Autor: Ksawery Jakubek
data: 2025-07-30;
Zachodniopomorska Pr-ka na stacji. Widok w kierunku Kołobrzegu.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, tabor
Obraz
Odsłon : 41
powiększ
Autor: Ksawery Jakubek
data: 2025-07-30;
Dawny budynek dworca od strony podjazdu.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon : 33
powiększ
Autor: Ksawery Jakubek
data: 2025-08-01;
Widok ogólny na peron przystanku i dawny dworzec. W lewo Kołobrzeg, w prawo Trzebiatów.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #2 (odp. na #1) Stanisław Pikul (2021-10-15 10:26:34)
    Wyjątkowo trafne spostrzeżenie - na messtischblattach brak śladu ale polskie mapy pokazują wyraźne pozostałości. Czyżby jakiś zimnowojenny relikt? IMHO ta linia mogła sięgać nawet w okolice Dźwirzyna zaś brak ostrych łuków sugeruje normalną szerokość toru.
  • #3 (odp. na #2) Paweł Skup (2021-10-15 14:11:15)
    Postawię nawet śmiałą tezę, na podstawie skanu NMT, że bocznica prowadziła właśnie w okolice Dźwirzyna, a w miejscu takiego długaśnego parkingu w lesie była ładownia. Zapewne wojskowa.
    Ciekawe odkrycie.
  • #4 subsens (2021-10-16 00:32:38)
    #1 Autor notki z 2005 dokonał pobieżnego opisu z natury, niewłaściwie nazywając dowolny tor inny, niż główny zasadniczy (szlakowy).
    #2 Brak śladu na M-blattach to przekonywujący dowód, że historia sięga głębiej, niż 1945. Bardziej przekonywujący byłby jedynie ów ślad :).
    #3 Uważa się, że materiały na budowę bazy lotniczej w Rogowie transportowano via Mrzeżyno drogą kołową i równoległą bocznicą wąskotorową: https://www.bazakole… Biorąc pod uwagę skalę inwestycji, być może podjęto również próbę dotarcia torem normalnym od wschodu.
  • #5 (odp. na #4) Stanisław Pikul (2021-10-16 11:12:50)
    Świadom jestem, że brak dowodu jest jedynie brakiem dowodu, niemniej Niemcy swoje messtischblatty szanowali - gdyby to była inwestycja starsza niż ok. 1929 to i tak jakieś ślady pozostałyby na mapach z 1934 i 1935 roku - obie powołują się na 1929 rok, jako czas ostatnich poprawek. Polskie mapy z 1947 i 1948 też są przedrukami mapy z 1929 roku. Sądzę, że to tuż przedwojenna lub wojenna inwestycja. Z rosyjskiej mapy z 1957 roku (a robiona ona była na podstawie tych samych danych co polskie mapy Sztabu Generalnego) wynika, iż bocznica wtedy nie funkcjonowała, więc jej czas istnienia nie przekroczył kilkunastu około wojennych lat (a może nawet kilku - w końcu demontaż podobnych obiektów przez Rosjan, to późne lata czterdzieste).
  • #6 (odp. na #5) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-10-16 21:39:33)
    Byłem w Grzybowie na wakacjach w 1989 roku ale dopiero tutaj się dowiedziałem, że była jakaś bocznica w tym rejonie.
  • #7 Kolejman Wro (2021-10-17 08:22:31)
    Nieświadmie wywołałem sporą dyskusję, dziękuję wszystkim za zabranie głosu i wyjaśnienie sprawy. Przynajmniej już wiem. że w Rogowie armia Rzeszy też swoje zaplecze miała. Widać okolice Kołobrzegu były dla nich cenne, w mieście dwie duże jednostki, trzecia ukryta w lesie (Podczele) - przejęta w stanie nienaruszonym przez sowietów na 48 lat... Teraz dowiedziałem się od Was jeszcze o Rogowie.
  • #8 (odp. na #7) Paweł Skup (2021-10-17 10:59:22)
    W Mrzeżynie, po obu stronach miasta były jednostki wojskowe. W 1985 roku, gdy byłem tam jedyny raz w życiu, przez kilka dni, stanowiło wyspę beztroski pośród zajętych przez wojsko lasów. Autobusem tylko z Trzebiatowa, do którego za to kursował naonczas, bezpośredni pociąg osobowy z Warszawy Gdańskiej.
  • #9 subsens (2021-10-17 21:40:10)
    (odp. na #5) Zgadzam się z ogólnym wnioskiem co do zgrubnego datowania ewentualnie wybudowanego toru. Jednocześnie podtrzymuję łagodny sceptycyzm co do pełnej wiarygodności M-blattów, których aktualizacja IMHO przebiegała niesystematycznie i wg nieznanego klucza. Nie zaryzykuję, że dotyczyło to w szczególności obiektów kolejowych, bo takie wrażenie może być wynikiem wybiórczego skupienia uwagi. Niemcy szanowali M-blatty nie mniej, niż swoje tajemnice wojskowe, a nieujawnianie informacji na mapach było w I poł. XX w. sensownym elementem ich ochrony. Nawiasem, gdyby nie czyniły tego wszystkie państwa, również te z dykty, rzadziej sięgalibyśmy do lidaru.
    (odp. na #6) Była - nie była. BTW, rozsądnym krokiem w podobnej sytuacji niepewności może być zadanie pytania na forach wykopkowych, czy ktoś natknął się w tym rejonie na materiał torowy. Może ów ktoś pochwali się rozczarowaniem, jakie powoduje kolejny konkretny sygnał, który okazuje się śrubą lub podkładką.
    (odp. na #7) Zdawać by się mogło, że baza w Rogowie od dawna słynie w PL, a nawet D - jeżeli nie spektakularnymi reliktami infrastruktury, to na pewno legendarnymi reliktami sprzętu latającego. Jeden z wodnosamolotów uczestniczących w ewakuacji nie zdołał opuścić bazy i pełni społeczne funkcje mikro-Gustloffa. Czasem bardzo różne dla obu zaprzyjaźnionych narodów.
    (odp. na #4.3) Podstawowe pytanie o bocznicę: cui bono? Wycofuję się z koncepcji toru do Rogowa jako archeological fiction ze względu na https://pl.wikipedia… Nie wiadomo, co tu leżało przed Baileyem, do 1945 był to podobno most drewniany. Na krótszym dystansie można rozważyć transport torfu oraz rozpoczętą przed 1945 budowę drogi do Kołobrzegu zwanej po tym czasie betonką (oryginalna nawierzchnia z ukośnych płyt latem 2020 jeszcze leżała w Dźwirzynie).
  • #10 Marian (2022-03-04 23:56:07)
    Jak na razie owa bocznica będzie zagadką, to faktem jest, że do Rogowa do końca drugiej wojny światowej biegła linia wąskotorowa (celem zaopatrywania lotniska i garnizonu). Z Trzebiatowa przez Mrzeżyno do Rogowa, nie ustalono jeszcze gdzie się kończyła (wiadomo tylko, że w samym Rogowie).
  • #11 (odp. na pusty #10) subsens (2022-03-05 10:47:49)
    1) Po 10 komentarzach, z których część została poparta solidną kwerendą źródłowo-narzędziową (Mapster, Geoportal, Fotopolska...) w miarę realnie można rozważać transport torfu oraz rozpoczętą przed 1945 budowę drogi do Kołobrzegu (pieszczotliwa, miejscowa nazwa reliktowa: Betonka).
    2) Po co rozcieńczać temat bocznicy? Linia do Rogowa jest tu: https://www.bazakole… , kilometr końca jest znany, wskazanie go palcem utrudnia nieznana lokalizacja początku (Mrzeżyno vs. rozjazd odgałęziający) oraz ograniczony zasięg dwóch zdjęć lotniczych na Fotopolsce.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Stary Borek

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...