OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Bielawa Zachodnia

Ostatnia zmiana: 2025-05-21

Wyślij nowe pliki »

| [Wersja podstawowa]

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1221
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Adam Pacześniak; data: 1913;
Budynek dworca od strony peronów i wjazdów z Dzierżoniowa i Pieszyc. Z lewej toalety, z prawej magazyn towarowy i
(w tle) Bielbaw (ówczesny Christian Dierig A.G.). Ze zbiorów Adama Pacześniaka.
Tagi: budynki dworcowe, budynki towarzyszące (inne), materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1321
powiększ
Autor: nieznany
data: 1925;
Budynek dworca od strony peronów: w lewo Dzierżoniów, Pieszyce, w prawo Srebrna Góra.
Tagi: budynki dworcowe, materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1548
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Grzegorz Węglarz; data: 1942;
Niemiecka pocztówka z 1942 roku przedstawiająca stację Bielawa Zachodnia, w czasach jej świetności. W oddali widać ówczesną fabrykę Christian Dierig AG (dziesiejszy BIELBAW) i Góry Sowie. Widoczny na pierwszym planie pociąg prowadzi prawdopodobnie niemiecka lokomotywa BR 81. Widok od strony wjazdów z Dzierżoniowa i Pieszyc.
Tagi: budynki dworcowe, tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2068
powiększ
Autor: Tadeusz Rutkowski
data: 2003;
Dawny dworzec Bielawa Zachodnia. Widok od strony miasta.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon : 512
powiększ
Autor: Jiří Reitmayer
data: 2005-03-28;
Wyjazd w stronę Dzierżoniowa. W prawo odbija bocznica do tartaku. W lewo rozebrany tor do Pieszyc.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1456
powiększ
Autor: Jacek Widawski
data: 2005-06-10;
Dawny budynek dworca od strony peronów i wjazdów z Dzierżoniowa oraz (dawniej) Pieszyc. Na prawo od dworca magazyn towarowy i (w tle) Bielbaw.
Tagi: budynki dworcowe, budynki towarzyszące (inne), perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1916
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Filip i Remigiusz; data: 2005-09;
Wyprawa kolejką 409Da-135 z Dzierżoniowa do Bielawy Zachodniej, w ramach Sowiogórskiego Muzeum Techniki. Z lewej magazyn towarowy i (poza kadrem) dworzec. Widok w kierunku Srebrnej Góry (tor rozebrany).
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, tabor, wydarzenia i ludzie
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 996
powiększ
Autor: Andrzej Sibilski
data: 2008;
Dawny budynek dworca od strony peronów i wjazdu ze Srebrnej Góry (tor rozebrany).
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 869
powiększ
Autor: pawelpce
data: 2008-07-11;
Dawny dworzec od strony ulicy Henryka Sienkiewicza.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 936
powiększ
Autor: pawelpce
data: 2008-07-11;
Dawny budynek dworca od strony peronów i wjazdów z Dzierżoniowa oraz (dawniej) Pieszyc.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1057
powiększ
Autor: wysyłający
Przesłał: Sanisław Widłak; data: 2009;
Dawny budynek dworca od strony peronów: w lewo Dzierżoniów i (kiedyś) Pieszyce, w prawo (kiedyś) Srebrna Góra.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1003
powiększ
Autor: szczepan
data: 2009-09;
Szalet stacyjna.
Tagi: budynki towarzyszące (inne)
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1715
: 3
powiększ
Autor: Tadeusz Rutkowski
data: 2010;
Torowiska na dawnej stacji. W tle dawny dworzec. Widok od strony rozebranego wjazdu ze Srebrnej Góry.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1158
powiększ
Autor: Tadeusz Rutkowski
data: 2010-04;
Głowica dawnej stacji w stronę rozebranego wyjazdu na Srebrną Górę. Widok tamże. Z lewej dawny Bielbaw.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 829
powiększ
Autor: Michal__TG
data: 2011-05-31;
Widok na perony w stronę Srebrnej Góry (tor rozebrany). Z lewej fragment dawnego dworca.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 909
powiększ
Autor: Michal__TG
data: 2011-05-31;
Dzikie przejście przez zarośnięte tory w stronę ogródków działkowych. W prawo Dzierżoniów, w lewo (dawniej) Srebrna Góra.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 802
powiększ
Autor: Michal__TG
data: 2011-05-31;
Zarośnięte tory dawnej stacji. Widok w kierunku Dzierżoniowa i (dawniej) Pieszyc.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 888
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2013-08-24;
Dawny budynek dworca i magazyn towarowy od strony peronów: w lewo Dzierżoniów i (dawniej) Pieszyce, w prawo (dawniej) Srebrna Góra.
Tagi: budynki dworcowe, budynki towarzyszące (inne), perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 798
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2013-08-24;
Fragment dawnego dworca od strony peronów: w lewo Dzierżoniów i (dawniej) Pieszyce, w prawo (dawniej) Srebrna Góra.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1366
: 2
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2013-08-24;
Dawny budynek dworca i magazyn towarowy od strony peronów: w lewo Dzierżoniów i (dawniej) Pieszyce, w prawo (dawniej) Srebrna Góra.
Tagi: budynki dworcowe, budynki towarzyszące (inne), perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 907
powiększ
Autor: Jacek Zaborowski
data: 2014-03-05;
Nieczynny semafor wjazdowy do Bielawy Zachodniej od strony Dzierżoniowa.
Tagi: pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne, sygnalizacja/słupki/znaki itp.
Obraz
Odsłon : 788
powiększ
Autor: Jacek Zaborowski
data: 2014-03-05;
Kolejowy motyw na budynku dworca w Bielawie.
Tagi: budynki dworcowe, detale
Obraz
Odsłon : 814
powiększ
Autor: Krzysztof Brankowski
data: 2014-10-30;
Dawny budynek dworca i magazyn towarowy od strony peronów i wjazdu ze Srebrnej Góry (tor rozebrany).
Tagi: budynki dworcowe, budynki towarzyszące (inne), panoramy/widoki ogólne, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 1320
: 6
powiększ
Autor: Krzysztof Brankowski
data: 2014-10-30;
Dawny budynek dworca Bielawa Zachodnia od strony podjazdu.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon : 1033
: 1
powiększ
Autor: Krzysztof Brankowski
data: 2015-04-29;
Wyjazd ze stacji Bielawa Zachodnia w kierunku Srebrnej Góry (tor rozebrany). Po lewej dawnej zakłady Bielbaw.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 1023
powiększ
Autor: Grzesiek Szyszkowski
data: 2016-02-17;
Dawny budynek dworca od strony peronów: w lewo Dzierżoniów i (dawniej) Pieszyce, w prawo (dawniej) Srebrna Góra. Na prawo od dworca stał magazyn towarowy.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia, pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 843
powiększ
Autor: Tomasz
data: 2016-09-08;
Dawny budynek dworca od strony ulicy. Po lewej ślad po rozebranym magazynie towarowym.
Tagi: budynki dworcowe, pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 718
powiększ
Autor: Tomasz
data: 2016-09-08;
Widok na dawną stację w kierunku Srebrnej Góry (tor rozebrany). Po lewej komin dawnego Bielbawu.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 829
powiększ
Autor: Tomasz
data: 2016-09-08;
Dawny budynek dworca od strony peronów: w lewo Dzierżoniów i (dawniej) Pieszyce, w prawo (dawniej) Srebrna Góra. Na prawo od dworca stał magazyn towarowy.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia, pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 1537
: 2
powiększ
Autor: Tomasz
data: 2016-09-08;
Widok na perony i fragment dawnego dworca od strony wjazdu ze Srebrnej Góry (tor rozebrany).
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #48 et21 (2023-09-08 23:21:02)
    @39
    Co to znaczy ,,nie ma uregulowanych kwestii własnościowych'' - od 10 lat zarząd DŚl robi podchody o przkazanie linii. Ustawa o przekształceniu PKP weszła 23 lata temu. Których działek dotyka problem? Numery działek, numery KW poproszę. Jaka jest natura problemu? Służebność? Lewa dzierżawa? Krzywa parcelacja? Użytkowanie wieczyste? Spadek? Zasiedzenie? Jakie akcje PKP wykonała w kierunku uregulowania kwestii? Ile lat potrzebują? 100? 200?
    ,,Województwo remontuje swoje ogryzki w standardzie bocznic szlakowych o niskich parametrach - bez SRK'' - a jaki masz standard remontu 266? Gratis wykastrowane Kraszowice i Przedmieście.
    ,,Bo mi tylko 45 wychodzi'' - to oznacza że DSDiK wydała 180 mln na odbudowy, w porównaniu z 950 mln za 20km PKM.

    @36 vs 39 - ustalcie zeznania Panowie. To w końcu prezent czy kukułcze jajo?

    @Trzymajmy się prawdy -

    ,,KD dostaje linie kolejowe od PKP'' - mówisz o bocznicy na bazę w Miłkowicach? To było gdzieś w 2009... I raczej nie dostały, a wykupiły.
    ,,I minister by nie pomógł, jakby się uparły trzymać swój majątek dalej'' - no to na 322 i 283 się uparły z widocznym skutkiem.

    ,,więcej na ten temat" można kliknąć istniejący tam link'' - nie trzeba klikać na link, wystarczy przejść na następną stronę: ,,Ostatecznie alokacja przyznana na konkurs została zwiększona z 1 030,00 mln zł do 1 226,3 mln zł, zatem spółka KM pozyskała blisko 50 proc. całej alokacji przeznaczonej na konkurs'' - jeden konkurs i 55 x ER160. 5 wagonowych. 50% kasy dla jednego województwa (nie DŚl.). KD na dziś ma wszystkiego 41 elektrycznych, w tym samym POIŚ dostali najpierw 85, potem zwiększone do 109. Mazowieckie ma 5,4 mln ludków, DŚl. 2,9 mln.

    ,,Daj jakiś przykład z ostatnich 4 lat obecnych rządów'' - O. Poprzednio miało być 8. Może z ostatniego roku, tak żeby wyszło na coś jeszcze innego? Akurat konkurs na tabor jest, ale w trakcie rostrzygania. Z ostatnich 4 lat jest komunikacja miejska: https://web.archive.… - nic z DŚl.
    ,,Po za tym początek 2016 to inny dyrektor CUPT, inne realia polityczne i stosunków z UE itd.'' - Masz materiały pozwalające podważyć wyniki oceny wniosków? Czy może masz wnioski z raportu NIK? Czy pomówienia?

    ,,inne obrzuca g n o j e m'' - bynajmniej. Każdy ma bul de, że u niego taka bida a tylko DŚl. to miód i malina. Dowody proszę: prosiłem o pokazanie uchwał zarządów w kwestii przekazywania linii i co z tego wynikło. Jeżeli zarząd danego województwa ma inne priorytety to się idzie do posłów i radnych i wyraża swoje opinie.
  • #49 wasiukibic (2023-09-09 02:12:34)
    To nie żadne obrzucanie gnojem, tylko suche stwierdzenie faktu. Niektórzy to chyba mają po 20 lat, albo nigdy nie ruszali się poza swoją miejscowość, więc mają nikły materiał porównawczy. I na koniec truskawka na torcie - to, co PKP, a później PLK zaniedbywała, lub wręcz doprowadziła do ruiny przez 20-30 lat, UMWD ma wyremontować już, natychmiast, bo inaczej zostanie pojechany w komentarzach na internecie. Śmiechu warte. Może nie jest idealnie, ale przynajmniej władze województwa mają jakąś wizję rozwoju transportu kolejowego i lepiej lub gorzej ją realizuje. Gdyby nie KD i UMWD to do tej pory bujalibyśmy się do takiego Lubina busikami, to samo do Nowej Rudy, czy Milicza. O komunikacje autobusową między Bielawą/Dzierżoniowem póki co można być spokojny, bo gumobus jeździ inną trasą, niż pociąg do Wrocka, a z wiosek po drodze też sporo ludzi wsiada. Kaczor robi przed wyborami prezenty wszystkim, rozdając miliardy, których Polska nie ma, a tukej haja na 4 fajerki, o promocyjną cenę biletu kolejowego, gdzie i tak w ogólnym rozrachunku dopłata do kilometra w KD wychodzi taniej, niż w PR... Nic tylko odpalić popcorn i piwko i czekać na dalsze argumenty, jak to w dolnośląskim jest źle.
  • #50 Jancio Wodnik (2023-09-09 20:08:26)
    Suche stwierdzenie faktów może nastąpić wówczas jak rozważamy coś, co można namacalnie uchwycić, np. czy ktoś ma samochód, czy go nie ma, albo ja byłem w Japonii, ty nie byłeś. Kolej to materia niezwykle szeroka, trudna do ogarnięcia i różnie postrzegana i oceniana, przez różne osoby, w zależności od tego gdzie kto mieszka, jaki ma stosunek do PKP (SKM, KD, KM itp), własne doświadczenia w tej dziedzinie, a nawet jaki ma stosunek do władzy (od samej góry po samorządowe doły), przyrody, czy nawet zeszłorocznego śniegu i bocianów.

    Przeczytawszy powyższą dyskusję mam wrażenie, że przekomarzacie się tu jak mali chłopcy w piaskownicy, że moja łopatka czerwona i kupiona dzisiaj, a twoja stara, ze zdartą farbą. Umyka wam to, że obydwoma łopatkami można kopać, a tą starszą np wykopać o wiele głębszy dół (lub na odwrót). Mam wrażenie, że et21 jest podpuszczany przez kilka osób, i brnie niepotrzebnie w dyskusje, cytując wpisy i cytaty, co w ogóle jest niestrawne, bo właściwie nie wiadomo o czym pisze. Moja rada do et21. Nie dawaj się podpuszczać bo szkoda twojego czasu i zdrowia. Tak naprawdę cała dyskusja to swoista gównoburza. Chyba wszyscy zapominają, że kolej różnie jest postrzegana przez ludzi, a uwarunkowane jest to tak wieloma czynnikami, że nawet nie warto ich wymieniać, bo nie starczyłoby czasu do północy. Mieszkaniec Chocianowa, mogący dojechać do Legnicy inaczej będzie patrzył na kolej (w tym KD), a mieszkaniec Żnina, czekający od lat na powrót pociągów, który nie może dojechać do Bydgoszczy, będzie miał zupełnie inne spojrzenie. Baza Kolejowa skupia wielu ludzi - miłośników kolei, ludzi interesujących się tym zagadnieniem, przypadkowe osoby, jak i pewnie zwykłych trolli. Nie ulega jednak wątpliwości, że ktoś kto jest prawdziwym pasjonatem kolei zawsze będzie zadowolony (a przynajmniej powinien być) z każdego km. szlaku przywróconego do życia, nie zależnie jaka "otoczka" temu towarzyszy.

    Tak jak pisałem wyżej, wszystko zależy od przyjętych kryteriów oceniania i oceny indywidualnej. Kryteria można przyjmować różne (głupsze i mądrzejsze) aby udowodnić "swoje", nie zmieni to faktu, że nic nie jest czarne i białe tylko są setki odcieni szarości. Prosty przykłady. Oceniając gdzie jest najlepiej z koleją. Jeżeli ktoś założy, że punktem odniesienia będzie koniec PRL-u, czyli 1989 rok, i swoje wnioski oprze na tym, gdzie najwięcej, procentowo, zamknięto (rozebrano itp) szlaków kolejowych, to bez wątpienia uzna, że przez ostatnie 30 lat najlepiej się dzieje w podkarpackim, bo tam zachowało się niemal 100 % linii kolejowych, które nadal są czynne, a dolnośląskie będzie na jednym z ostatnich miejsc, bo przecież rejon ten ucierpiał w o wiele większym stopniu niż podkarpackie, bo dzisiaj czynnych jest tam zapewne ok. 60-70% linii ze stanu z 1989. No i czy przyjmując powyższe kryterium oceny, w podkarpackim nie jest o wiele lepiej niż w dolnośląskim ? Z drugiej strony, ktoś powie (przyjmie sobie takie kryterium oceny), a gdzie najwięcej w ciągu ostatnich lat wyremontowano i przywrócono zamkniętych linii kolejowych? Oczywiście dolnośląskie będzie na pierwszym miejscu, a podkarpackie chyba na ostatnim, ale też, kryterium te nie uwzględnia, że co tam mają przywracać do życia, skoro niemal w 100 % wszystkie znajdujące się tam linie są czynne (upraszczam oczywiście swoje rozważania). Wiadomo przecież, że problem jest o wiele głębszy, poczynając np. od "nasycenia" regionu liniami kolejowymi odziedziczonymi po zaborcach itp. Np. Koleje Mazowieckie dostały na nowy tabor o wiele więcej dotacji od KD, bo i sama Warszawa ma 1,7 mln mieszkańców (mazowieckie 5,5 mln), dolnośląskie ledwo 2,8 mln. KD dostały więcej dotacji na linie kolejowe, bo i KM nie mają pod swoim zarządem "własnych linii", z prostego powodu, linie o znaczeniu strategicznym dla państwa nie mogę "wyjść" spod zarządu państwa, a chyba wszystkie linie wychodzące z węzła warszawskiego takie są (sprawdźcie sobie przepisy jakie linie mogą trafić do samorządów - na dobrą sprawę "ogryzki" znaczenia miejscowego).

    A przyjmijmy sobie np. kryterium, gdzie najwięcej ostatnimi laty jest remontów, rewitalizacji linii itp. w procentowym stosunku do ilości istniejących km. torów w danym rejonie Polski. I tu, może co niektórzy się zdziwią, ale wygrałoby warmińsko-mazurskie, bo tam od 8 lat zrewitalizowano np. linię do Ełku przez Szczytno, remontuje się duże stacje np Olsztyn, Ełk, linię do Ełku przez Korsze, w tym robi się największa w Polsce elektryfikację, w trakcie końca rewitalizacji jest linia do Braniewa, prace podjęto na linii do Ełku przez Mikołajki, do Elbląga, programem objęto ostatnio Węgorzewo, mówi się o Bartoszycach, nawet na Nadzalewówce uruchomiono drezyny. W warmińsko-mazurskim właściwie wszędzie coś się dzieje (przyjmując kryterium o którym napisałem wyżej). I jak komuś się wydaje, że nie mają w tym swojego wkładu (nacisków) także lokalne samorządy, Marszałek Województwa itp, to się myli. Przykład dobry jak inne.

    Tak więc nie róbcie gównoburzy, z rzeczy nieporównywalnych, bo i nie da się porównać ot tak sobie większości regionów Polski, nie tylko w temacie kolei. Każdy rejon ma swoje uwarunkowanie, historyczne, polityczne, lokalne, a nawet społeczno-demograficzne (może was to zdziwić, ale nie wszyscy chcą u siebie kolei !). Na marginesie, zaciekawił mnie (pod względem psychologicznym) stosunek et21 do innych regionów Polski, czasami mocno akcentowany w jego wypowiedziach, np. pejoratywne określenie Warmii i Mazur jako szuwarowo bagienne. Czy mamy tu w Bazie, dolnośląskie określać np. biedaszyby. Pisać, np. że w biedszybach kolejną linię dostali od PKP itp. Wydaje mi się, że kochając swoje małe ojczyzny (także pod względem kolejowym), powinniśmy wykazywać większe zrozumienie dla innych małych ojczyzn, bo chyba właśnie to (tak to oceniam) miał na myśli paparapa we wpisie #43 pisząc o obrzucaniu gnojem.

    Mieszkaniec np. kujawsko-pomorskiego nie będzie oceniał KD tak, jak mieszkaniec dolnośląskiego, i na odwrót. tak trudno to zrozumieć. Ale jak chcecie dalej kłócić się o coś, co i tak mało kogo interesuje, to chwytajcie się za włosy dalej. Człowiek rozsądny, wie, że większość sytuacji można oceniać na różne sposoby, przyjmując różne kryteria oceny, z których może wynikać raz jedno, a raz drugie. Ludzie dajcie trochę na luz i nie kontynuujcie już tego tematu (czy KD jest najlepsza w Polsce, czy najgorsza), bo Bielawa Zachodnia "zadławiła się" już waszymi opiniami.
  • #51 (odp. na #50) Igor13 (2023-09-09 21:23:05)
    Zgadza się. Uwarunkowania kolei w województwach są różne, a błędem jest wrzucanie wszystkiego do jednego wora i stawianie ocen, co i jak ma wyglądać oraz jaka charakterystyka i co ma jeździć tu i tam po torach, w tym i takim województwie. Z tym szuwarowo-bagiennym myślę, że albo et21 naczytał się za dużo komentarzy z różnych forów lub Rynku Kolejowego, gdzie pewna grupka osób używała tego określenia na to województwo, albo jest jednym z nich, ale myślę, że to pierwsze wydaję się prawdopodobne. Co by jednak nie powiedzieć, to mimo pewnych braków w województwie warmińsko-mazurskim trwają całkiem spore inwestycje, choćby wspomniana przez ciebie modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze, czy przebudowa stacji Ełk.
  • #52 et21 (2023-09-09 23:09:42)
    Nie było moim celem porównywać województw, przyznaję dałem się wciągnąć w dyskusję.

    Natomiast naczelne dla mnie pozostaje stanowisko, że PKP (i PLK) powinno z własnych środków płacić za odbudowę zdewastowanych linii kolejowych. Włącznie (a może przede wszystkim) z tymi, które zostały przejęte w zarząd (z dowolną formą własności) przez inne instytucje. W sumie, jeżeli zdewastowana linia nadawała się tylko na ścieżkę rowerową, to ekwiwalent odbudowy powinien być przez PKP/PLK wypłacony nowemu zarządcy/właścicielowi. Do kwoty odbudowy należałoby doliczyć kwoty niesłusznie pobrane za zarządzanie i utrzymanie za lata, w których linia nie nadawała się do użytku. Do dyskusji może pozostać wysokość kwot, na chwilę obecną to 4-5 mln/km wg remontów wycenianych przez DSDiK, 8-10 przy wycenie PLK.
  • #53 Błażej Kopka (2023-09-10 12:27:56)
    Temat Stronia i "Magistrali Lwuweckiej" jest wałkowany w mediach od kilku lat i nic się w tym temacie od lat nie zmieniło - z wyjątkiem podejścia władz województwa. Status prawny od strony PKP (struktura własności PKP vs PLK) nie był, nie jest i prawdopodobnie nigdy nie będzie ustalony - nawet tu na OBK było to przytaczane. Miała być spec ustawa w tej kwestii, ale jakoś jej nie widać - widocznie Adrianowi się wkłady skończyły w długopisie. PKP od dawna chciało oddać te linie w zarząd, ale województwo przyzwyczajone, że inne linie dostawało na własność nie chciało takiej formy zaakceptować - bo nie chciało (słusznie moim zdaniem zresztą) angażować swoich środków w coś, co jest im tylko powierzone w zarząd, a nie stanowi własnych środków trwałych. Co się stało, że się odmieniło - nie wiem. Ale taka forma przekazania mogła już nastąpić kilka lat temu. To są fakty powszechnie znane - o ile ktoś się tematem interesuje i śledzi bieżące informacje - a chyba wypada to robić, jak chce się publicznie dyskutować w tej sprawie. Województwo zmarnowało tutaj sporo czasu, ale medialnie porażkę przekuli w sukces. Nie ma to jak dobry PR. Dla mnie EOT.
    Jak ktoś chce dyskutować i przeliczać różne wartości, to warto też wiedzieć ile linii DSDiK ma pod ruchem, bo bez tego te wyliczenia są śmieszne. Warto też trzymać jedną linię, bo jak ja szczegółowo wymieniłem bolączki LK266 (a teraz wychodzą kolejne) to w ripoście usłyszałem, że "Tak oczywiście, bo Świdnica to węzeł na 50 kierunków, po 100 pociągów na godzinę w każdym". A jednak teraz wychodzi, że Świdnica skopana na Kraszowicach i Przedmieściu? No skoro to nic nie znaczący węzeł, to po co mieli tam coś innego robić? A inwestor, którym było przede wszystkim województwo poprzez fundusze ZIT Wałbrzych gdzie był na etapie projektu? Pytanie retoryczne - wszyscy doskonale wiedzieli, że tam nic nie będzie jeździć. I teraz SKPL słusznie przysłowiowo "drze łacha" z województwa i piętnuje marnotrawstwo publicznych funduszy.
    A już pomysł, żeby zamiast budować drogi ekspresowe, budować linie kolejowe w standardzie DSDiK (czyli jednotorowe, z trakcją spalinową, V max 80-100km/h, bez mijanek i stacji węzłowych, bez SRK) to nie wiem czy zainteresuje "zielonych", ale tych z żółtymi papierami na pewno. Tego naprawdę nie da się czytać.

    Nie mówię też, żeby piętnować DSDiK za to, że większość przejętych linii leży odłogiem. Tylko spójrzmy na zwykłe fakty - wiele z tych linii zostało przejętych nie wczoraj, tylko już kilka lat temu i nie czarujmy się - na wielu z tych linii nie ma nawet pomysłu jak je sfinansować. Dzisiaj województwo musi wymyśleć jak znaleźć brakujące kilkadziesiąt procent budżetu na Karpacz (przypominam, że sprawa Karpacza na dzień dzisiejszy stoi w miejscu), na tapecie jest też linia z Kobierzyc do Piławy (a i to nawet nie cała) i to jest aktualnie kres możliwości województwa. Pozostałe linie będą musiały poczekać na lepsze czasy - być może następne kilkadziesiąt lat, więc nic lepiej niż pod skrzydłami PLK im nie będzie. Raport NIK z zeszłego roku wypunktował to jasno.
    Nie czarujmy się - zrobienie kilku bocznic to jedno, ale już próba reaktywacji "magistrali lwuweckiej", gdzie sam most będzie miał pewnie budżet zbliżony do całej linii do Świeradowa czy Karpacza, to drugie. Tu niestety karma może wrócić i taka linia to może być dla województwa "Mission Impossible". Podobnie jak Kamienna Góra przez tunel pod przełęczą Kowarską. A wiadukt nad S5 ogarnięto w końcu? Też nie - a sprawa już ponad 10 lat się toczy. Z Pilchowicami niestety wygrał mikolski sentyment do złomu w gruncie, jako gwarantu przywrócenia ruchu. A trzeba było się dogadać z Maverickiem, żeby most wysadził, ale zapłacił za odbudowę i już by było po sprawie! Ale nie... Bo szynofile wolą się rozwodzić nad tym z której huty z XIX wieku jest kawałek toru... Toru, który nawet w niskim standardzie DSDiK na każdej reanimowanej linii musi być wyrwany razem z podtorzem.
    Dla mnie województwo dolnośląskie to z jednej strony przykład tego jak powinno się inwestować w kolej, ale z drugiej strony pełno tu też przykładów (niespotykanych w skali kraju) jak w kolej inwestować nie należy. Dlatego mam mieszane uczucia co do kolei w tym województwie. Wcale nie stawiał bym już ich na podium. Nie wiem czy Pomorskie nie idzie lepiej w kolej.
    Widzę jednak z tej dyskusji jedno - żeby kolej gdzieś dobrze (czyli tanio dla pasażera) funkcjonowała, potrzebna jest silna konkurencja w postaci transportu kołowego, bo z tego co rozumiem do Bielawy nie jeździło by się za 20 zł, gdyby transport kołowy sprawnie tam nie funkcjonował i nie był konkurencją. Swoją drogą, tak patrzę na mapę i ciekaw jestem za ile pojedziemy w przyszłości do Piławy przez Kobierzyce :) Chyba, że tam są obywatele innego sortu ;)
    A skoro ktoś chce tu tak rozliczać PLK to słucham - ile DSDiK bierze na linie, które w tej chwili są nieczynne, czyli obecnie około 80% (bo nie liczę już Świeradowa i Karpacza, ale za to doliczam Stronie i Lwówek)?? Po co brać w zarząd linie, o których się wie, że nie ma na nie kasy? Albo o których się wie, że poza jednym czy dwoma kursami będą tam muchowozy? Albo na których wiadomo, że KKZ sprawdzi się lepiej i taniej?
    Nie rozumiem skąd taki zachwyt nad województwem, które raptem udrożniło 4 bocznice szlakowe o łącznej długości kilkudziesięciu km i powiedzmy, że dwie kolejne na podobnych warunkach jeszcze ogarnie, a na ponad 20 pozostałych odcinków nie ma REALNEGO pomysłu?
  • #54 Bielawianin (2023-09-10 14:46:32)
    Tak szczerze mówiąc to faktycznie w woj. warmińsko-mazurskim w porównaniu do 2014 według stanu na 2023 nowa szyny, podkłady leżą już na linii do Działdowa (na Warszawę), do Ostródy (na Toruń), do Ełku (przez Szczytno), częściowo na LK220 na Elbląg, kończy się rewitalizacja linii 221 na Braniewo, ruszono z dużą inwestycją m.in. elektryfikacją na linii do Ełku przez Korsze, Giżycko, wg planów robiona ma być (już chyba zaczęli) linia do Ełku przez Mikołajki, na listę wpisano Węgorzewo, Bartoszyce i Olecko walczą o rewitalizację, przebudowuje się największe węzły w województwie Olsztyn Gł, Ełk, a Iławę ukończono jakiś czas temu, Elbląg tez zmodernizowano. Jeżeli dalej tak będzie to na 90% (już dzisiaj pewnie na 70%) liniach czynnych w 2014, będzie leżała zupełnie nowa nawierzchnia. W samym węźle olsztyńskim wybudowano przecież 5 nowych przystanków, otwarto ruch na lotnisko koło Szczytna, a jeżeli faktycznie okaże się, że pociągi powrócą do Mikołajek, Węgorzewa, Bartoszyc czy Olecka to przez nieco ponad dekadę zrobiono naprawdę bardzo dużo. No i na Kolei Nadzalewowej można przejechać się drezyną. Oficjalne uruchomienie było. Jak to działa, może ktoś coś skrobnie w odpowiednim temacie. Jakoś tak myślałem o warmińsko-mazurskim, że tam nic się nie dzieje w temacie modernizacji linii kolejowych, ale sprawdziłem na OBK i wychodzi, że dzieje się naprawdę dużo. I choć można mieć wiele zastrzeżeń do robienia tego czy innego lub nie robienia, generalnie odnowa torów objęła niemal całe województwo. Teraz tylko zakupy nowego taboru (bo to największy mankament) ale sytuacja o tyle trudna, że działa tu ogólnopolskie Polregio, więc stan Regionalnych przekłada się na stan taboru w warmińsko-mazusrskim. Woj. Urząd Marszałkowski przez ostatnie 8 lat też nie kwapił się do zakupu czegokolwiek. Ostatni nowy tabor jaki tu dotarł, z wikipedii wynika ze to rok 2012 (Elf EN62) i 2015 (Impuls EN98), oba dla PR warm-mazur., a ze spalinowych to 2010/11 (6 szt SA133) Urzędu Marszałkowskiego. Biorąc pod uwagę plany uruchomienia nowych połączeni i otwarcie lada chwila ruchu do Braniewa trochę bieda z tymi spalinowymi, a o nowych zakupach ani słuchu. Sorry za wrzutkę do Bielawy o Warmii i Mazurach /.
  • #55 (odp. na #53) wasiukibic (2023-09-10 21:22:40)
    "Nie rozumiem skąd taki zachwyt nad województwem, które raptem udrożniło 4 bocznice szlakowe o łącznej długości kilkudziesięciu km i powiedzmy, że dwie kolejne na podobnych warunkach jeszcze ogarnie, a na ponad 20 pozostałych odcinków nie ma REALNEGO pomysłu?" Jeżeli dla Ciebie cała praca władz województwa dolnośląskiego w zakresie rozwoju, a w zasadzie odbudowy rangi transportu kolejowego w województwie to 4 bocznice szlakowe + 2 kolejne, to kolejny raz pokazujesz, jakie masz nikłe pojęcie o kolei w kolejnym województwie (po lubuskim), na temat którego zabierasz głos. Kogo Ty chcesz przekonać, a raczej nabrać? Bo chyba nie ludzi stąd, a kilka osób z Dolnego Śląska się tu znajdzie, reszcie tworząc fałszywy obraz kolei na terenie województwa i co zostawiło tu po sobie w spadku "Wielkie PKP".
    P.S. Szanownych Użytkowników prosiłbym, aby skupić się na istocie problemu, o ile chcemy dyskutować dalej, a nie dyskutantach, bo nie opublikowane zostały komentarze wrzucające komuś ad personam. Możemy polemizować, zgadzać/nie zgadzać się ze sobą, ale róbmy to na argumenty, a nie jechanie sobie po rajtach.
  • #56 m (2024-12-26 13:19:02)
    Kolego Wasiukibic, czy dla Ciebie kolej na Dolnym Śląsku sprowadza się tylko do wymienionych bocznic? To skąd te 14 mln pasażerów? Nawiasem pisząc, jedna z tych bocznic (341) generuje ponad 100tys. pasażerów.
  • #57 (odp. na #56) wasiukibic (2024-12-26 16:23:29)
    "Kolego Wasiukibic, czy dla Ciebie kolej na Dolnym Śląsku sprowadza się tylko do wymienionych bocznic?" - Nie
    "To skąd te 14 mln pasażerów?" - z linii kolejowych obsługiwanych przez KD, w tym także i tych bocznych.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Bielawa Zachodnia

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...