OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Drzewce

Ostatnia zmiana: 2025-08-13

Wyślij nowe pliki »

| [Wersja podstawowa] |

Obraz
Odsłon : 633
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Miłosz Telesiński - Zbąszynek; data: przed 1910;
Drzewce, fragment widokówki z początków XX wieku.
Ze zbiorów Miłosza Telesińskiego.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 805
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Miłosz Telesiński - Zbąszynek; data: przed 1915;
Budynek dworca. Stara pocztówka.
Ze zbiorów Miłosza Telesińskiego.
Tagi: budynki dworcowe, materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 568
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Pikul; data: przed 1915;
Stacja kolejowa w Drzewcach.
Tagi: budynki dworcowe, panoramy/widoki ogólne
Obraz
Odsłon : 624
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Pikul; data: 1939 (???); (uwagi: Okres krótko przedwojenny do 1945 r,)
Stacja w Drzewcach ok. 1939 r.
Tagi: budynki towarzyszące (inne), infrastruktura do obsługi taboru , tabor, wieże wodne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 737
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1991-09-10;
Magazyn na Stacji Drzewce. Widok od strony Rzepina.
Tagi: budynki towarzyszące (inne)
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 736
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1991-09-10;
Magazyn na Stacji Drzewce. Widok od strony Zbąszynka.
Tagi: budynki towarzyszące (inne)
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 719
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1991-09-10;
Nastawnia a Drzewcach - widok od strony Rzepina.
Tagi: budynki związane z prowadzeniem ruchu
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 644
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1991-09-10;
Nastawnia a Drzewcach - widok od strony Zbąszynka.
Tagi: budynki związane z prowadzeniem ruchu
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 644
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1993-07-19;
Wieża ciśnień w Drzewcach. Widok od strony torów.
Tagi: wieże wodne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 817
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1993-07-19;
Stacja Drzewce. Widok od strony wioski.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 839
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1993-07-19;
Dworzec w Drzewcach. Widok ogólny.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 718
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1993-07-19;
Dworzec w Drzewcach. Widok od strony wioski.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 694
powiększ
Autor: Bolesław Wojtyniak
data: 2002-09;
Drzewce. Wieża wodna.
Tagi: wieże wodne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 683
powiększ
Autor: Bolesław Wojtyniak
data: 2002-09;
Drzewce. Tabliczka w wieży wodnej w 2002 r.
Tagi: wieże wodne, tablice informacyjne/plakaty/ogłoszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 598
powiększ
Autor: Bolesław Wojtyniak
data: 2002-09;
Drzewce. Część zbiornikowa wieży wodnej.
Tagi: wieże wodne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 697
powiększ
Autor: Bolesław Wojtyniak
data: 2002-09;
Drzewce. Wejście do wieży wodnej.
Tagi: wieże wodne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 699
powiększ
Autor: Bolesław Wojtyniak
data: 2002-09;
Drzewce. Wieża wodna we wrześniu 2002 r.
Tagi: wieże wodne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1179
: 1
powiększ
Autor: Marek Pawlukowicz
data: 2004;
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 1063
powiększ
Autor: Kamil Baran
data: 2019-08-17;
Na środku kadru znajduje się pierwszy z trzech przejazdów w Drzewcach od strony zachodniej (Torzymia).W oddali po lewej stronie na słupie umieszczony jest wskaźnik

w 16 informujący o początku drogi hamowania przed przystankiem osobowym, tutaj około 300 metrów od peronów. Po prawej stronie,znajduje się (niewidoczna/ukryta) za drzewami podstacja trakcyjna.Widok w kierunku wschodnim.
Tagi: budowy/remonty/rozbiórki, przejazdy i przejścia naziemne (drogowe), szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 390
: 3
powiększ
Autor: Przemysław Warczyński
data: 2022-08-07;
Aktualny wygląd budynku dworca w Drzewcach. Widok od ulicy w kierunku Słubic.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon : 204
powiększ
Autor: Przemysław Warczyński
data: 2022-08-07;
Misterne zdobienia na budynku dworca. Dość mała stacja, a tak się postarali.
Tagi: budynki dworcowe, detale
Obraz
Odsłon : 211
powiększ
Autor: Przemysław Warczyński
data: 2022-08-07;
Misterne zdobienia na budynku dworca. Przydałaby się renowacja.
Tagi: budynki dworcowe, detale
Obraz
Odsłon : 156
powiększ
Autor: Przemysław Warczyński
data: 2022-08-07;
Dworzec widziany od strony wsi. W lewo Kunowice/Słubice, w prawo Poznań/Warszawa.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon : 93
powiększ
Autor: Przemysław Warczyński
data: 2022-08-07;
Budynek magazynowy znajdujący się przy dworcu. W lewo Kunowice/Słubice, w prawo Poznań/Warszawa.
Tagi: budynki dworcowe, budynki towarzyszące (inne)
Obraz
Odsłon : 102
powiększ
Autor: Przemysław Warczyński
data: 2022-08-07;
Wieża wodna widziana od strony torów. W prawo Kunowice/Słubice, w lewo Poznań/Warszawa.
Tagi: budynki do obsługi taboru, wieże wodne
Obraz
Odsłon : 108
powiększ
Autor: Przemysław Warczyński
data: 2022-08-07;
Spod ostatniego napisu z nazwą stacji przebija poprzednia wersja.
Tagi: budynki do obsługi taboru, detale, wieże wodne
Obraz
Odsłon : 105
powiększ
Autor: Przemysław Warczyński
data: 2022-08-07;
Budynek mieszkalny usytuowany w kierunku północno-zachodnim od dworca. Widok w kierunku Kunowice/Słubice.
Tagi: budynki towarzyszące (inne)
Obraz
Odsłon : 93
powiększ
Autor: Przemysław Warczyński
data: 2022-08-07;
Na tym budynku też widać dwie wersje nazwy stacji.
Tagi: budynki towarzyszące (inne), detale
Obraz
Odsłon : 142
powiększ
Autor: wasiukibic
data: 2024-08-24;
Nieczynny budynek dworca od strony zlikwidowanych peronów i wjazdu z Toporowa/Świebodzina. Widok w kierunku zachodnim.
Tagi: budynki dworcowe, pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne, szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 149
powiększ
Autor: wasiukibic
data: 2024-08-24;
Nieczynny budynek dworca od strony zlikwidowanych peronów i wjazdu z Rzepina. widok w kierunku południowo-wschodnim.
Tagi: budynki dworcowe, pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne, szlak (trasa)/pojedyncze tory

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Watermarines (2023-02-18 10:34:23)
    Mam pytanie do wszystkich: Czy od Drzewiec odbiegała jakaś bocznica, bo na Geoportalu "cieniowanym" wyraźnie widać ślad prawdopodobnego(!) toru, który biegnie od stacji do okolic autostrady A2, bo dalej urywa się ślad.
  • #2 (odp. na #1) Paweł Skup (2023-02-19 07:02:13)
    Bardzo ciekawy temat. Nie ma jej na dostępnych Meßtischblattach, KDR, ani polskich mapach od 1946 roku, natomiast ślad się nie tyle urywa, co kończy w miejscu, w którym prawdopodobnie znajdowała się jakaś kopalnia odkrywkowa/wyrobisko, nieopodal miejscowości opisywanej na mapach jako Mißgunst (niem. zawiść), obecnie nie istniejącej. Równoleżnikowo przechodzi tam właśnie autostrada A2. Ponieważ nazwa miejscowości jest rzeczownikiem pospolitym, a mój niemiecki jest słaby, poszukiwania googlem mam utrudnione i nic nie znalazłem. Dodam, że krótki odcinek nasypu (~200m) przy stacji Drzewce na mapie z 1902 roku jeszcze nie istnieje, a w 1933 już jest. To tak na szybko.
  • #3 Marcin.D (2023-07-20 20:23:03)
    Ten nasyp odchodzący za przejazdem i idący między Korytami i Torzymiem był do wąskiego toru, który miał służyć do zaopatrzenia frontowego, czyli naturalnej linii za główna linią działań MRU i docelowo iść aż do Wędrzyna. Tak w skrócie.
  • #4 (odp. na #3) Paweł Skup (2023-07-21 06:06:21)
    Dzięki za informację. Jak rozumieć fakt, że linia ta widnieje na mapie z 1933, a budowę MRU podjęto w 1934?
  • #5 (odp. na #4) Stanisław Pikul (2023-07-21 13:25:25)
    Zwracam uwagę, że na mapie z 1933 tej linii już też nie ma - pozostał tylko ślad po niej. W okolicach folwarku Missgunst była prawdopodobnie żwirownia - drugi typ zakładów przemysłowych spotykanych w tych okolicach, to kopalnie węgla brunatnego ale po nich pozostawały chociaż szyby - nie spotkałem takiej kopalni w literaturze. Wspomniana kolej wąskotorowa rzeczywiście miała powstać, ale to pomysł z 1937-1938 r., prace miały się rozpocząć zimą z 1938 na 1939 r. ale projekt ten nie doczekał się realizacji (zarzucono go w 1939 r.).
  • #6 (odp. na #5) Paweł Skup (2023-07-21 21:05:49)
    Oczywiście, przepraszam, miałem na myśli właśnie ten kikucik. Tak to jest, jak się czyta odpowiedź po pół roku :)
    Linii nie ma chyba nigdzie, natomiast NMT wskazuje wyraźnie ślad gotowego nasypu. Czy leżały tam tory i jeździły pociągi, i kiedy - właśnie nie wiem.
  • #7 subsens (2023-07-22 13:07:51)
    Kiedy Kolega Paweł pisze: 'Bardzo ciekawy temat', jest tak, jakby tatuś zrobił dziubek.
    Lektura obowiązkowa [1]: https://zbc.uz.zgora… (czyżby się zdezaktualizowała?)
    Lektura uzupełniająca (prewencyjna) [2]: https://www.instytut…

    'Ok. 1940 roku ze stacji w Drzewcach w kierunku północnym, wyprowadzono bocznicę normalnotorową długości ok. 8 km do budowy autostrady Frankfurt n. Odrą-Poznań-(Łódź). Bocznicę poprowadzono na zachód od zaplanowanej w 1937 roku linii rokadowej.' [1] s. 80.
    W zasadzie można by na tym poprzestać.

    Ale z powodu dziubka jeszcze kilka zanotowanych uwag:
    1) kikucik w Drzewcach (za Pawłem - ok. 1933) pojawia się mniej więcej wraz z dziurą w ziemi pod Missgunst (wg Grossblatt dostępnym na Mapster - ok. 1931);
    2) właściciele majątku Missgunst nie zostali odnotowani jako żwirowi przedsiębiorcy (wszystko, co Polacy wycisnęli z  Oststernberger Heimatbrief: https://zamkilubuski… ) i nie wiadomo, kto zrobił dziurę w czyjej ziemi;
    3) dziura po kilku latach nieoczekiwanie znajdzie się dokładnie w przebiegu budowanej Reichsautobahn;
    4) dziura została zapamiętana jako żwirownia, wykorzystywana jeszcze co najmniej w kwietniu 1945: https://oststernberg…
    5) dziura nie została zapamiętana jako Strasse des Fuehrers, albowiem pieśni o martyrologii narodu niemieckiego zwykle rozpoczyna wers: 'Jak do tego doszło, nie wiem';
    6) oczywista szkoda, że Pani Rosemarie nie sprecyzowała, na jaki środek transportu Panie ładowały żwir: kołowy, czy może szynowy;
    7) dziura na PRL-owskich mapach 1/10k i 1/50k (w układzie 1965, Geoportal) przyjmuje dosyć regularny kształt i jest to w zasadzie najdalej wysunięty na zachód ślad tego odcinka robót;
    8) ww. odwzorowanie prawdopodobnie pokazuje stan porzuconej budowy (1940-42) poprzedzający wznowienie prac w PRL https://pl.wikipedia…
    9) stan tzw. wiedzy zgrabnie dokumentują sprzeczności, np. '(...) w projektach tych nie uwzględniono autostrady biegnącej z Frankfurtu n. Odrą w kierunku Poznania, ponieważ wówczas tego połączenia w ogóle nie było w planach.' [1] s. 80, versus 'Plany budowy autostrady z Frankfurtu nad Odrą w kierunku granicy polsko-niemieckiej okresu międzywojennego (...) rozpoczęto już przed wojną. Plany odcinka od Frankfurtu-Markendorf do Torzymia (Sternberg) były bardzo zaawansowane. Jednak Niemcom zabrakło rąk do pracy w wyniku pełnego zatrudnienia robotników od 1936 r. oraz obowiązku służby wojskowej. [2] s. 15-16.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Drzewce

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...