OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Zabrze

Ostatnia zmiana: 2025-10-09

Wyślij nowe pliki »

| [Wersja podstawowa] |

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1092
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Dutkiewicz; data: 1899;
W pełnej okazałości. Zwracam uwagę na datę. Taka ilość wagonów, jaką widzimy na tym zdjęciu, dzisiaj przejeżdża pewnie przez Zabrze w ciągu całej doby. Dzięki autorom https://historia-zabrza.pl/ galeria stacji Zabrze jest jedną z najpełniej uzupełnionych o zdjęcia historyczne. Widok w kierunku północno-zachodnim; w lewo Gliwice, w prawo Ruda Śląska/Katowice.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia, tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1454
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Dutkiewicz; data: 1902;
Widok z wiaduktu z przełomu wieków. Zwraca uwagę, że nie tylko budynek dworca się zmienił. Peron jest inny niż teraz i gdybyśmy dokładnie pomierzyli, zauważylibyśmy, że również przesunięty w stosunku do dzisiejszego. Widok w kierunku wschodnim (Ruda Śląska/Katowice).
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia, tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1066
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Dutkiewicz; data: 1907;
Bahnhof Zabrze O/S. Chyba najciekawsza pocztówka z widokiem starego dworca, jaką udało mi się zobaczyć. Minęło już ponad sto lat od jej wysłania. Widok w kierunku zachodnim.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon : 806
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: anko; data: 1908;
Stara pocztówka z dworcem. Widok od strony podjazdu w kierunku południowo-zachodnim.
Tagi: budynki dworcowe, materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1025
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Wojciech Gross; data: 1910;
Wiadukt między dworcami. Pod koniec XIXw, główny ruch towarowy odbywał się już koleją. Potrzebna była infrastruktura. Stąd Zabrze posiadało dwa dworce kolejowe. Dworzec osobowy znajdował się w obecnym miejscu, natomiast drugi dworzec - towarowy - znajdował się po drugiej stronie wiaduktu (ul 3 Maja) zajmując część obecnej wiaty przy dworcu autobusowym. Peron był wówczas znacznie dłuższy od dzisiejszego - około 200 m w kierunku Gliwic. Zdjęcie przedstawia wiadukt pomiędzy dworcami, stąd tablica z nazwą miasta dla podróżnych znajduje się na tej wysokości, dość zaskakującej dla osób znających obecny układ. Sam profil estakady nad torami mocno różni się od dzisiejszego. Widokówka z 1910 jest kolorowaną wersją zdjęcia czarno białego.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1115
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: anko; data: 1910;
Dawny budynek dworca. Widok od strony podjazdu w kierunku wschodnim. Stara pocztówka.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1053
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Wojciech Gross; data: 1910 (???);
Zabrze O/S, jedno z wcześniejszych zdjęć. Dworzec w Zabrzu, wybudowany w 1845 roku na polach kolonii zwanej "Małe Zabrze". W ciągu następnych lat zabudowa miasta stopniowo zbliżała się do dworca i w 1900 już widać w tle budynki. W tym czasie były już dwa perony, ale na drugi przechodziło się bezpośrednio po torach. Wszystkie pięć torów widocznych na zdjęciu istnieje do dziś, przy czym dwa pierwsze zostały później nieco przesunięte przy przebudowie dworca. Widok w kierunku północno-wschodnim (Ruda Śląska).
Tagi: budynki dworcowe, infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 884
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Wojciech Gross; data: 1914;
Zabrze O/S Bahnhof. To zdjęcie to widokówka. Wykonana w roku 1914. W następnym roku zmieniono nazwę miasta na Hindenburg O/S, stąd na widokówkach wydrukowanych wcześniej przybijano pieczątkę z nową nazwą miasta. Jedynych śladów po tamtym dworcu należy szukać pod ziemią. Pozostały fundamenty i przejście podziemne. W latach 60-tych XX wieku został wyburzony, a na jego miejscu wybudowano obecny.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 889
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Dutkiewicz; data: przed 1915;
Kolejny widok z wiaduktu drogowego, w ciągu obecnej ul. 3 maja, w kierunku północno-wschodnim (Katowice).. Data zrobienia zdjęcia jeszcze się ustala. Pewnikiem przed końcem 1915, skoro wisi tam jeszcze tablica "Zabrze". Jak mi podpowiedział Andi, gość na drabinie czyści latarnię gazową.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 980
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: przed 1915;
Widok na tory stacyjne, peron i budynek dworca w kierunku północno-wschodnim (Ruda Śląska), z wiaduktu drogowego w ciągu ul. 3 maja.
Tagi: budynki dworcowe, infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1182
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Dutkiewicz; data: 1918;
Hindenburg Brücke mit neuem Postamt. Jeśli ktoś nie poznaje… widok od strony Dorotheenstrasse (czyli 3 Maja). Widok w kierunku północnym; w lewo Gliwice, w prawo Ruda Śląska/Katowice.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 904
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Dutkiewicz; data: pomiędzy 1920 a 1930;
Bahnhofplatz. Po wielkości aut wnioskuję, że nieco większy niż obecnie. Dziś postawilibyśmy w poprzek kilka samochodów mniej.
Na ostatnim planie jest wysoki budynek. To dworzec towarowy, istniejący do drugiej połowy XX w. Dojazd do niego był nieco dłuższy niż dzisiaj byśmy pojechali. Do czasu przebudowy estakady, nie było bezpośredniego połączenia pod ulicą z obecnym dworcem autobusowym.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1268
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Dutkiewicz; data: pomiędzy 1920 a 1939;
Nowy peron. Następne zdjęcie zrobione z wiaduktu na Dorotheenstrasse. Widać dużą zmianę w wyglądzie peronu w stosunku do wcześniejszych zdjęć. Zdecydowanie bardziej przypomina peron obecny. Widok w kierunku północno-wschodnim (Katowice).
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 947
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: pomiędzy 1930 a 1940;
Stara pocztówka. Budynek dworca od strony podjazdu. Widok w kierunku zachodnim.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1250
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Dutkiewicz; data: 1933;
Parking przed dworcem. Specjaliści od samochodów mówią, że zdjęcie było robione po 1933 roku. Na bliższym planie część dworca mieszcząca Zollamt - urząd celny, usytuowany tam, kiedy Hindenburg O/S stał się stacją graniczną.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1261
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Wojciech Gross; data: 1935;
Hindenburg O/S - większy niż dziś. Zdjęcie wykonane jest z wiaduktu nad linią kolejową w kierunku południowo-wschodnim (Ruda Śląska). Tor widoczny tylko w kawałku w lewym dolnym rogu to ten przebiegający obecnie przy peronie. Następne trzy są jeszcze do dziś widoczne, choć ostatni już zarośnięty. Zaskoczeniem może być tak duża ilość torów z tyłu. Według planu w tamtych lat, na terenie obecnego parkingu samochodowego było jeszcze siedem torów i wszystkie kończyły się przy ul. 3 Maja.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, tabor
Obraz
Odsłon : 1277
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: anko; data: przed 1945;
Widok na tory stacyjne, peron i budynek dworca w kierunku północno-wschodnim (Ruda Śląska), z wiaduktu drogowego w ciągu ul. 3 maja. Stara pocztówka.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia, tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1543
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Wojciech Gross; data: 1959-04-13;
Zniszczony wiadukt nad torami i peronem. Ciężarówka na zdjęciu, to ciągnik balastowy, który ciągnął naczepę platformę z koparką. Dokładniejszy opis wydarzenia jest w historii stacji. Zdjęcie zrobione z peronu w kierunku zachodnim (Gliwice).
Tagi: wydarzenia i ludzie, mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 979
powiększ
Autor: Paweł Ukole
data: 1972-05-24;
Bilet na podróż Zabrze - Szymanów. 325 km. Cena 100 zł.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 289
powiększ
Autor: FAREN
data: 1986-09-18;
Bilet kartonikowy wydany na stacji Zabrze.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 271
powiększ
Autor: TM
data: 1986-10-16;
Zabrze - Będzin Miasto, bilet strefowy KRR
Krótkie wyjaśnienie:
KRR - projekt szybkiej kolei aglomeracyjnej dla Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Miała to być linia całkowicie niezależna od torowisk PKP, z odrębnymi peronami i własnym taborem. Projekt, który po wielu perturbacjach związanych z finansowaniem i przemianami ustrojowymi został porzucony na początku lat 90-tych. Pamiątkami po tej inwestycji, które zachowały się do dziś, jest kilka obiektów inżynieryjnych w GOP.
Zatem, w jaki sposób można było kupić bilet na nieistniejącą linie?
W 1986 roku Śląska Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych (DOKP) wprowadziła bilet strefowy pod szyldem KRR. Ważny był również na inne środki lokomocji w regionie, takie jak PKS czy WPK [protoplasta dzisiejszego ZTM a wcześniej KZK GOP] Niestety, ich rozkłady jazdy nie zostały ze sobą zintegrowane, przez co bilet strefowy nie cieszył się dużą popularnością i niedługo później został zlikwidowany.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 249
powiększ
Autor: FAREN
data: 1990-06-03;
Bilety blankietowe wydane na stacji Zabrze.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 993
powiększ
Autor: Piotr Pyrkosz
data: 2004-11-11;
Czeska cysterna.
Tagi: tabor, tablice informacyjne/plakaty/ogłoszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1157
powiększ
Autor: Piotr Pyrkosz
data: 2004-11-11;
Widok na peron w kierunku zachodnim (Gliwice).
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1135
powiększ
Autor: Arek Jonderko
data: 2005-06-17;
Widok na peron i tory stacyjne w kierunku wschodnim (Ruda Śląska), z wiaduktu drogowego w ciągu ul. 3 maja.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1411
powiększ
Autor: slawek olesiak
data: 2005-06-18;
Budynek dworca od strony podjazdu. Widok w kierunku południowo-zachodnim.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1245
powiększ
Autor: slawek olesiak
data: 2005-06-18;
Widok na tory stacyjne, peron i budynek dworca w kierunku północno-wschodnim (Ruda Śląska), z wiaduktu drogowego w ciągu ul. 3 maja.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 978
powiększ
Autor: slawek olesiak
data: 2005-06-18;
Wyjście z peronu na wiadukt w ciągu ul. 3 maja. Widok w kierunku zachodnim (Gliwice).
Tagi: przejścia nad/podziemne, windy
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 937
powiększ
Autor: slawek olesiak
data: 2005-06-18;
Wnętrze budynku dworca, po prawej wejście podziemne na peron.
Tagi: budynki dworcowe, wnętrza
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 883
powiększ
Autor: slawek olesiak
data: 2005-06-18;
Widok z wiaduktu drogowego w ciągu ul. 3 maja, na nastawnię wykonawczą ZZ2. Kierunek zachodni (Gliwice).
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, budynki związane z prowadzeniem ruchu

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Hannes (2018-02-24 06:12:17)
    "Dworzec, w odróżnieniu od wszystkich pozostałych na tej linii, nigdy nie dorobił się na peronie wyświetlaczy informujących o tym, jaki pociąg będzie wjeżdżał na peron."
    To nie jest prawda. W latach osiemdziesiątych dwudziestego wieku takie urządzenia zostały tam absolutnie na pewno zainstalowane. Zupełnie nietypowe, jak na warunki PRLu, bo nie czeskie Pragotrony, ale wyświetlacze składające się z małych żarówek. Nad każdym z dwóch torów wisiały dwie takie tablice, w przejściu podziemnym nigdy nie było żadnej, a w hali dworcowej wisiała duża tablica "zbiorcza", dokładnie nad schodami prowadzącymi do tunelu. Całość nie funkcjonowała długo: niczym nie zabezpieczone żarówki na peronach szybko się przepalały, nikt nie dbał o ich wymianę. Po najwyżej dwóch latach system wyłączono. Tablice wisiały jeszcze jakiś czas nad peronami, ale nie doczekały się naprawy więc w końcu i one zniknęły, a w ślad za nimi główna tablica w hali dworca. Wydaje mi się, że cała ta historia to pierwsza połowa lat osiemdziesiątych dwudziestego wieku, ale może ktoś pamięta to dokładniej.
  • #2 (odp. na #1) Wojciech Gross (2018-02-24 16:18:13)
    Dziękuję bardzo za uzupełnienie informacji. Zanim jednak zmienimy opis główny, potrzebujemy jakieś potwierdzenie, gdyż moje dotychczasowe źródła zaprzeczały jakimkolwiek wyświetlaczom.
    Szanowni Państwo. Skoro zajrzeliście na stację Zabrze, domniemuję, że coś was łączy z tym miejscem. Może na przykład wspomnienie o wycieczkach szkolnych, które się właśnie tam zaczynały. Zajrzyjcie do starych albumów, znajdźcie zrobione na peronie (nielegalnie!) zdjęcia wesołych małolatów czekających z plecakami na pociąg i wyślijcie do nas. Może dojrzymy w tle te wyświetlacze i będziemy mieć dowód.
  • #3 (odp. na #1) Piotr Magiera (2018-02-25 16:52:54)
    Czy chodzi o takie wyświetlacze takiego samego typu, jaki został zainstalowany w Tarnowskich Górach (https://www.bazakole…, Jaworznie (https://www.bazakole… czy Oławie (https://www.bazakole…?
  • #4 Damian Stupień (2018-06-01 09:57:17)
    Krótki filmik o dworcu itp -> https://www.youtube.…
  • #5 ZenobeK (2018-09-06 11:44:24)
    W dostępnych w bazakolejowa.pl historycznych rozkładach jazdy występuje następująca nazwa stacji:
    1922-1939 Hindenburg - żaden Hindenburg O/S czy Hindenburg O/S (Zabrze)
    W rjp - Gen. Gubern. 1940/41 pojawia się nazwa Hindenburg Hbf ( https://www.bazakole… ), taka nazwa utrzymuje się do końca wojny.
    W pierwszym rozkładzie po zakończeniu wojny występuje nazwa Zabrze ( https://www.bazakole… ). Taka nazwa utrzymuje się do dnia dzisiejszego.
    Amen.
  • #6 Hannes (2019-11-24 16:29:08)
    Odp na #2 i #3.
    Potwierdzenia niestety żadnego nie mam. Zdjęcia również nie - to nie były te czasy, że wyciągało się telefon i pstryk. Ale ręczę za to w stu procentach. Absolutnie nie mogę się mylić. Szalenie mnie takie urządzenia interesowały, bo w sąsiednich Gliwicach, skąd pochodzę, z bólach (chyba przez rok!) zamontowane były parę lat wcześniej Pragotrony i doskonale się orientowałem, gdzie w trójkącie Gliwice-Bytom-Katowice co wisiało, i co to było :). I tak, operacja "przewijania" Pragotronów w hali dworca w Gliwicach to była dla mnie totalna hipnoza: dwie tablice po osiem rzędów! I ten dźwięk! Katowice tej atrakcji nie posiadały, bo każdy wiersz tablicy był "na sztywno" przypisany do konkretnego toru, a urządzenia peronowe były w rozmiarze średnim, tylko dwuwierszowe, podczas gdy gliwickie miały trzy wiersze "klapek". Całkiem małe, węższe niż katowickie, jeszcze niedawno widziałem w Rybniku.
    Nie wiem, jak wyglądały urządzenia informacyjne w Oławie i Tarnowskich Górach, ale bardzo dobrze pamiętam te w Jaworznie Szczakowej: znaki wyświetlane były malutkimi czerwonymi żarówkami (nie wiem, czy to wtedy mogły być diody) i było to całkiem estetyczne, bo cyfry takie jak 3,6,8,9 miały swoje "zaokrąglenia". W Zabrzu natomiast wisiały tablice, których nigdzie indziej nigdy nie widziałem. Były strasznie toporne, składały się z żarówek na oko takich jak w lodówkach, o niespecjalnie dużej mocy (15W?), bo dawały żółte, ciepłe światło. "Czcionka" była kanciata, zaokrąglenia oddawane były poprzez żarówki zaświecone po skosie. Całość nie była "opakowana" ani schowana za żadną szybą, jak w Pragotronach albo tych w J.-Sz. - co też pewnie przyczyniło się do ich szybkiego przepalania. Na pewno też na tych pudłach nie było żadnej tabliczki zdradzającej producenta, bo z każdej strony je sobie dokładnie obejrzałem. Czy mogło to być dzieło Elzabu? W PRLu takie rzeczy się zdarzały. Ale to już tylko spekulacje.
    Przy okazji - stwierdzenie, że wszystkie inne dworce na tej linii miały jakieś tablice jest również nieprecyzyjne: biorąc pod uwagę odcinek Gliwice - Katowice ani Ruda Śląska, ani Ruda Chebzie, Chorzów Batory, Katowice Załęże - nigdy nie miały takich urządzeń. No chyba, że nie klasyfikujemy ich jako stację, tylko przystanki, ale tu w bazie figurują jako stacja.
  • #7 Hannes (2020-04-20 16:14:42)
    Małe uzupełnienie wpisu z 24 listopada 2019. Dziś miałem możliwość być na dworcu w Tarnowskich Górach (przejazdem). Przyjrzałem się istniejącym tam peronowym tablicom informacyjnym i z całą stanowczością stwierdzam, że te w Zabrzu były zupełnie inne. To na pewno nie ten model.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Zabrze

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...