Przyjmowanie nowych zdjęć do galerii tego obiektu zostało wstrzymane.
fot. nieznany (1904)
fot. nieznany (pomiędzy 1904 a 1910)
fot. nieznany (przed 1908)
fot. nieznany (przed 1910)
fot. nieznany (1915)
fot. nieznany (pomiędzy 1918 a 1945)
fot. nieznany (pomiędzy 1918 a 1945)
fot. nieznany (pomiędzy 1918 a 1945)
fot. nieznany (przed 1920 (???))
fot. nieznany (po 1946)
fot. Robert Kotowski (1987-08-15)
fot. Robert Kotowski (1993-06-30)
fot. Robert Kotowski (1994-01-14)
fot. Robert Kotowski (1994-03-24)
fot. Robert Kotowski (1994-05-19)
fot. Robert Kotowski (1995-07-26)
fot. Miłosz Telesiński - Zbąszynek (1996-02-11)
fot. Miłosz Telesiński - Zbąszynek (1996-02-11)
fot. M. S. (pomiędzy 2000 a 2005)
fot. mariusz (pomiędzy 2000 a 2005)
fot. Miłosz Telesiński - Zbąszynek (2000-04-27)
fot. Miłosz Telesiński - Zbąszynek (2000-04-27)
fot. Andrzej Klauza (2000-07-13)
fot. Miłosz Telesiński - Zbąszynek (2000-07-27)
fot. mariusz (2002-07-23)
fot. Waldemar Gosk (2003-06-22)
fot. Robert Kotowski (2006-03-21)
fot. Robert Kotowski (2006-03-21)
fot. Robert Kotowski (2006-03-21)
fot. Robert Kotowski (2006-03-21)
Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas. Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy.
Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
#1
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-12-04 15:43:43)
Sensacyjne plany nowych połączeń od 13 XII oraz dalszego rozwoju sieci:
Zamiast zając się połączeniami regionalnymi, to wchodzą w działania organizacji pozarządowych, do czego nie zostali stworzeni hahahaha ... Niech jeszcze biuro turystyczne założą... Żenada...
#4(odp. na #3)
wasiukibic
(2022-05-31 10:35:57)
Dokładnie. Brak taboru, aby rzetelnie obsłużyć istniejące relacje, a oni się porywają na coś takiego, że też Marszałek pozwala na takie ruchy ze strony przewoźnika. Już i tak ludzie są wk... przez KKZ na Ostbahnie i do Fraknfurtu nad Odrą, albo puszczaniem szrotu na Nadodrzance. A w kolejce czeka przecież Guben i (w dalszej perspektywie) Lubsko.
#5(odp. na #4)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-05-31 13:46:11)
Ale w weekendy mają nadwyżki taboru. Ale nie planujcie wakacji na sierpień. Po podwyżce VAT mało kogo będzie stać by wykupić rezerwacje i na paliwo. To ostatnie 2 miesiące względnie "taniego" paliwa.
#6
R. Kotowski
(2022-08-20 20:39:32)
Mają nadwyżki taboru w weekendy? Kiedy chciałem wynająć na swoje imprezy w weekendy, nigdy nie było wolnego taboru i zawsze z tym kłopot tam był i brak rezerwy taborowej...
#7
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-08-21 01:51:24)
Od 19.07 (wtorek!) nastąpiła zmiana przystanku ZKA Polregio.
Teraz znajduje się on w Centrum Przesiadkowym i przylega do peronu nr 3.
W pewnym sensie jest to lepsza lokalizacja, gdyż ułatwia przesiadkę na autobusy MZK.
Zdziwiło mnie to mocno gdyż 13go był jeszcze po staremu.
Przystanek dla IC w starej lokalizacji.
Zdjęcia w galerii.
#8(odp. na #4)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-02-09 22:11:26)
Przemierzając wczoraj po południu zachodnie rubieże przypadkowo wysłuchałem ciekawej audycji Radia Zachód z radnymi samorządu województwa. Oczywiście, praktycznie głównym tematem był transport - kolejowy rzecz jasna. Stwierdzono, że ta kwestia (czyli transport kolejowy) to będzie główny temat i "karta przetargowa" w najbliższych wyborach samorządowych w lubuskim. Ale tu ciekawostka - jeden z radnych - chyba Pisuar (nawet nie wiem czy mają tam większość w tej chwili) oznajmij wprost, że wobec niespotykanych w skali kraju afer z PR, rewolucji należy oczekiwać nie za jakiś czas, ale już w najbliższych kilkunastu dniach i powiedział w sumie wprost, że rewolucja ta będzie polegała na zerwaniu umowy z PR i powołaniu własnej kolei....
Ale tu zaczynają się schody. Bo Ci radni chyba nie do końca "umiom w kolej".
Bo oni to by chcieli zjeść ciastko i mieć ciastko. Tak myślę.
Dla przykładu - padało pytanie, czy zakup nowego taboru (lubuskie kupuje właśnie dwa nowe PLUS'y) poprawi sytuację przewozową, na co radny odpowiada, że przecież żeby napić się piwa nie trzeba kupować browaru i to nie jest sposób... A ogólnie to oni bardzo dużo wydają na usługi kolejowe, więc wystarczy tylko znaleźć odpowiedniego operatora/operatorów.
Tu padło pytanie, czy niby KD mogłoby w całości obsłużyć lubuskie, ale tu znowu padła odpowiedź "na okrągło", że jak jest klient i płaci - i to dobrą kasę, to przewoźnik się znajdzie!! No i tu w sumie jeśli chodzi o przewozy towarowe może bym się nawet zgodził, ale w kwestii przewozów pasażerskich, jak chcemy zrezygnować z PR, to robi się mniej różowo. Ani KD, ani KW nie mają takich rezerw taborowych, żeby na dzień dobry obsłużyć całe inne województwo od podstaw!!!
Oczywiście, że pewne pojedyncze linie mogą przejąć inni przewoźnicy - ale raz że nie za darmo, a dwa - nie kosztem pogorszenia własnych ustawowych usług...
To nie jest rynek towarowy, że kolejni przewoźnicy tylko czekają w ofercie i wszystko rozbija się o cenę. Przecież wiadomo, że transport pasażerski/regionalny jest deficytowy i musi być finansowany, więc?
Czy zatem lubuskie chce powołać własną kolej, ale realizowaną.... Innymi kolejami? :) To trochę kuriozalne... Oczywiście - w pewnych przypadkach koleje samorządowe zlecają w drodze przetargów pewne funkcje podmiotom zewnętrznym, ale jednak pewną bazę trzeba mieć. A co ma lubuskie? A czego chce?
#10
Błażej Kopka
(2023-12-13 15:17:52)
Na transinfo.pl trafiłem na informacje, że Wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak przyznał, że została złożona prośba o wsparcie przewozów regionalnych w województwie lubuskim. KW jak na razie odmówiło, broniąc się swoim statutem.
#11
Antek Kujawski 2
(2023-12-13 18:38:59)
Niech do Intercity napiszą. Oni tam mają pieniądze z dotacji, to może dadzą radę.
(odp. na #12) Niestety, przy podziałach, jakie występują w woj. lubuskim, to trudno będzie zbudować silny region, z dobrze funkcjonującą koleją. Dlatego z całym szacunkiem do woj. lubuskiego, ale powinno zostać zlikwidowane (szczególnie, że południowa część to ziemia śląska). Niestety, jest za słabe, a w dobie kryzysu demograficznego będzie jeszcze gorzej. Powinno się wrócić do koncepcji 12 województw, co prędzej czy później będzie musiało nastąpić. Nie do końca się tylko orientują, jak sobie radzi pod względem kolejowym woj. kujawsko-pomorskie i woj. świętokrzyskie.
#14
Błażej Kopka
(2024-02-01 22:40:31)
Generalnie województwo lubuskie jest zaciekle gonione przez opolskie akurat :) Kujawsko-pomorskie to temat na doktorat z kolei... Ale zgadzam się z tezą, że kolej regionalna w lubuskim jest swoistym papierkiem lakmusowym, dlaczego to województwo nie powinno istnieć w obecnych strukturach administracyjnych.
#15
Błażej Kopka
(2025-02-18 14:32:30)
Samorząd województwa zdecydował, że nowe EZT ma dostarczyć... FPS. Decyzja nie jest jeszcze prawomocna, ale jeśli tak się stanie, może to mocno namieszać na krajowym rynku, ponieważ otworzy to drogę dla "Plusa", aby był oferowany w przetargach, gdzie do tej pory nie mógł być oferowany z przyczyn formalnych (wymóg udokumentowanej dostawy pojazdów tego typu). A nie ma co kryć, że jest wielce prawdopodobne, że w takich przetargach FPS będzie wygrywał z Newagiem i Pesą ceną. Tak czy inaczej, będzie to koniec duopolu Nowego Sącza i Bydgoszczy.
#16
Muchomor
(2025-02-19 22:50:06)
Duopol, mieszanie na rynku, itd, itp. Komuś się coś miesza i tworzy alternatywną rzeczywistość, zapominając, że Pulsy z FPS jeżdżą już od 2023 i 2024 r. (odmiany 227M i 228M), a na rynku działa także Stadler Polska. Za granicą też można zamawiać, jak komuś nie podoba się PESA, czy NEWAG. W dodatku mówienie o cenie, jakoby miała "wygrywać" z konkurencją, nie znając tej ceny, jak i cen konkurencji, jak będą się kształtować w przyszłości, to już zakrawa na śmieszność. Ot takie filozofowanie, kiedy nie jest się filozofem.
#17
Błażej Kopka
(2025-02-20 06:20:46)
No rzeczywiście wiedza godna podziwu.
"Pulsy z FPS jeżdżą już od 2023 i 2024 r." - 2024 i 2025 jeśli już.
"na rynku działa także Stadler Polska" - oprócz KM w ostatnich latach nie prowadzili dostaw na krajowym rynku. Największe kolejki marszałkowskie w ostatnich latach wybierają pomiędzy Newagiem i Pesą, bo na nic innego rodzimi przewoźnicy nie są w stanie sobie pozwolić w gestii przewozów regionalnych. Tylko IC może sobie pozwolić na zamawianie za granicą, bo i zamawiają w innym segmencie.
"W dodatku mówienie o cenie, jakoby miała "wygrywać" z konkurencją, nie znając tej ceny, jak i cen konkurencji" - dane z ostatniego przetargu dla lubuskiego są jawne, więc co to za bzdury, że się nie zna ceny? Również pozostałe aspekty ofert i ich waga w przetargu są opublikowane.
Rzeczywiście dziwne filozofowanie...
#18
Muchomor
(2025-02-22 19:14:45)
Cytując filozofa z poprzedniego wpisu:
"2024 i 2025 jeśli już" to masz link do 2023 r. https://kolejowyport… tak więc, Puls jeździł już w 2023, więc o co chodzi, o jakim otwarciu drogi dla Pulsów piszesz we wpisie nr15 (na początku 2025), skoro ta droga otwarła się w 2023.
""na rynku działa także Stadler Polska" - oprócz KM w ostatnich latach nie prowadzili dostaw na krajowym rynku", ale jest, istnieje, Flirty mają Koleje Sląskie, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, a KM dostawały Flirty w 2023, więc o jakim duopolu piszesz? Skąd wiesz, czy za miesiąc, a może rok kolejne Flirty nie trafią do przewoźników lokalnych. Nie wiesz, a głupoty piszesz, o jakimś duopolu.
"Tylko IC może sobie pozwolić na zamawianie za granicą, bo i zamawiają w innym segmencie" - Zapominasz choćby o szynobusach kupowanych za granicą, używanych, skąd wiesz, czy ktoś np. za rok nie kupi używanych ezt i je zmodernizuje? Nie wiesz, więc po co piszesz to, co piszesz, jakbyś rękę dawał sobie obciąć za swoje słowa.
"dane z ostatniego przetargu dla lubuskiego są jawne, więc co to za bzdury, że się nie zna ceny?" - a tu kłania się czytanie ze zrozumieniem, przeczytaj dokładnie co napisałem, JAK BĘDĄ KSZTAŁTOWAĆ SIĘ W PRZYSZŁOŚCI (ceny), czy wiesz to? Nie wiesz, więc dlaczego zakładasz, że Puls z FPS będzie konkurencją cenową dla Elfów, czy Impulsów, skąd wiesz, jak rozwinie się dalszy los Pulsów? Nie wiesz nic, a piszesz to co piszesz. Bardzo dziwne te twoje filozofowanie. Ale cóż, pisz sobie dalej. Mało to bzdur w sieci?
#19
Błażej Kopka
(2025-02-22 21:19:14)
Jazda na torach testowych, czy w ogóle jazdy testowe takie czy inne - co one kogokolwiek obchodzą? Być może między halami ceglorza te plusy nawet jeszcze rok wcześniej jeździły - jakie to ma znaczenie? O jazdach jako takich mówimy wtedy, kiedy jednostki faktycznie trafiają do ruchu planowego. A to miało miejsce dopiero po wielkich bólach dopiero w latach 2024-2025 w tym wypadku.
STADLER rzeczywiście początkowo konkurował na polskim rynku przewozów regionalnych. Ale to było wiele lat temu. Obecnie każdy przetarg na pociągi regionalne jest rozgrywany pomiędzy Pesą, a Newagiem i takie są fakty.
Wystarczy prześledzić ostatnie przetargi na EZT (również te nierozstrzygnięte z uwagi na KPO, jak choćby dla KW), żeby widzieć, że FPS zawsze daje najniższą cenę. I to się raczej nie zmieni z dnia na dzień.
Dlaczego te Twoje Flirty nie trafiają do najbardziej prężnych przewoźników typu KD? Czasy beztroskich dotacji się skończyły w zasadzie i obecnie pozostanie tylko dwóch-trzech graczy na rynku, a o zagranicy w ogóle nie ma co pisać. Kto i co niby kupi za granicą? Co potem z utrzymaniem? Wskaż mi proszę, jakie to niby szynobusy krajowi przewoźnicy kupują za granicą? Chodzi Ci o gruzy SKPL?? No to na pewno sytuacji na krajowym rynku kształtować nie będzie na przyszłość. Nie było, nie ma i nie będzie zakupów za granicą (na chwilę obecną), bo to się nikomu nie opłaca. A już szczególnie w segmencie EZT. Ceny obecnie są znane, a może nie tyle ceny, co ich zależność wobec siebie, z której wynika, że FPS jest ciągle najtańszy, a jak spełni wymóg "doświadczenia w dostawach" może namieszać na krajowym rynku. I nie - nigdzie nie pisałeś/pisałaś/pisałoś o kształtowaniu się cen w przyszłości, tylko że "nie są znane". Bzdura.
#20
R. Kotowski
(2025-03-14 20:22:35)
Szybka Kolej Aglomeracyjna Lubuskiego Trójmiasta bez dofinansowania! Więcej tutaj:https://rzg.pl/48925…
#21
R. Kotowski
(2025-03-15 17:49:31)
Szybka Kolej Lubuskiego Trójmiasta odjechała. - Absurd i zażenowanie - mówią przedstawiciele gmin o sytuacji z wnioskiem o dofinansowanie. Więcej tutaj: https://gazetalubusk…
#22
R. Kotowski
(2025-03-16 18:04:14)
Magistrala Zachodnia. Marszałek województwa: powinna wreszcie powstać: https://radiogorzow.….
#23
Błażej Kopka
(2025-03-17 08:33:16)
Władze lubuskiego tak bardzo odklejają się od rzeczywistości, że aż trudno w to uwierzyć. SKALT, magistrala zachodnia - co jeszcze? Dla nich szczytem marzeń powinny być pociągi kursujące zgodnie z rozkładem, powolne zagęszczenie obecnych połączeń, przywrócenie połączeń kolejowych do Gorzowa. To i tak plan wieloletni, a nie bujanie w obłokach. Ale najważniejsze, że jest kosmodrom i dotowane loty do Egiptu, dzięki czemu województwo jest tak dobrze promowane za granicą - te miliony turystów i inżynierów z Afryki pod Babimostem, które rokrocznie nawiedzają lubuskie aż radują duszę :)
#24(odp. na #23)
wasiukibic
(2025-03-17 08:43:47)
Układ linii kolejowych województwa lubuskiego jest dysfunkcyjny, gdyż sieć kolejowa powstała głównie po to, aby zapewnić połączenia Berlina z terenami ówczesnych Kresów Wschodnich II Rzeszy. To coś (ino w mniejszej skali), co obserwujemy w przypadku warmińsko-mazurskiego. Skoro więc powstała S3 i jakoś nikt się o to nie burał, dlaczego więc w perspektywie kilkunastu/kilkudziesięciu lat nie ma powstać linia kolejowa, kera będzie lepiej spełniała funkcję obsługi ruchu wewnątrzwojewódzkiego + (jeżeli pójdzie to dalej, na północ), także i międzywojewódzkiego, a nawet krajowego? W dodatku likwidacja leju po bombie, jaki powstał w trójkącie pomiędzy Szczecinem, Kostrzynem i Krzyżem, na skutek radosnej likwidacji wszystkiego kolejowego, jaka miała miejsce w ostatnich latach. Chyba, że zakładamy likwidację lubuskiego i zdegradowanie Gorzowa i Zielonej do roli miast powiatowych oraz zaplecza dla Poznania, Szczecina i Wrocławia? Poza tym, budowa nowej linii kolejowej to jest zadanie rządowe, a nie samorządowe. Budowa nowej linii nie wyklucza, ani nie zastępuje konieczności poprawy organizacji ruchu regionalnego, co leży w gestii UMWL.
#25
Sceptyk
(2025-03-17 09:03:54)
A z czego wynika twierdzenie, że budowa nowej linii kolejowej to zadanie rządowe, zwłaszcza dla takiej która "będzie lepiej spełniała funkcję obsługi ruchu wewnątrzwojewódzkiego"?
#26
Błażej Kopka
(2025-03-17 09:27:56)
No to, że Gorzów i Zielonka to nigdy nie powinny być miasta wojewódzkie, to powtarzam od dawna. Oczywiście @wasiukibic, Twoje założenia teoretyczne może i są słuszne, w pewnej mierze, ale to są dalekosiężne plany i wizje, a ja mówię o tym, żeby ogarnęli się chociaż z tym, co mają obecnie...
#27
R. Kotowski
(2025-03-17 09:54:31)
Prędzej czy później lubuskie przestanie istnieć. Demografia.... Już ma mniej, niż milion mieszkańców. Regiony miały być silne, lubuskie jest słabe i to głównie synekury dla partyjniaków i urzędników. Mało co dla ludzi.
#28
wasiukibic
(2025-03-17 10:50:45)
Ustawa o transporcie kolejowym wymienia, kto może być wnioskodawcą budowy linii kolejowej: PLK, CPK, a także jednostki samorządu terytorialnego. Ciężko jednak sobie wyobrazić, że niebogate województwo szarpnie się na budowę własnej linii kolejowej, niebędącej krótką odnogą, np. na lotnisko, czy kolei stricte aglomeracyjnej. Planowanie nowych linii kolejowych to zadanie na lata, a nie ad hoc. Napisałem przecież też o konieczności realizacji zadań stricte samorządowych w zakresie komunikacji zbiorowej. To, że władze województwa widzą konieczność dostosowania obecnej sieci kolejowej do współczesnych i przyszłych potrzeb, to przecaś nic zdrożnego. Nawet przy założeniu, że lubuskie w końcu się straci jako osobne województwo, to trudno sobie wyobrazić, że ustanie ciążenie np. takiego Świebodzina w kierunku Zielonej, na rzecz Poznania, bo to jednak różnica w odległości jest.
#29
R. Kotowski
(2025-08-19 16:10:13)
Wakacje z PolRegio? Specjalny pociąg odwołany…Pasażerowie, którzy kupili bilety na specjalny, wakacyjny pociąg PolRegio z Zielonej Góry do Bolesławca i z powrotem, przeżyli dziś ogromny zawód. Pociąg, który miał zawieźć ich na Święto Ceramiki, został odwołany. https://zachod.pl/13…
#30
Błażej Kopka
(2025-08-19 22:34:49)
Być może wynika to z pierwszych decyzji nowego marszałka województwa. Lubuskie od dawna mówi o powołaniu własnej spółki przewozowej, jednak wiadomo, że do tego potrzeba środków. W tym celu podobno ma dojść do fuzji z Lotto. Wkładem nowego inwestora strategicznego będzie to, że odtąd pociągi w lubuskim będą jeździć na chybił-trafił :)
#31
R. Kotowski
(2025-08-20 09:25:04)
Kasa jest, ale idzie nie na kolej, ale od lat na zabawkę każdego Marszałka Lubuskiego w Babimost. Gdyby nie tzw. promocja województwa lubuskiego, czyli lewe dofinansowania przewoźników lotniczych, żaden z nich by nie latał do Babimostu. https://zachod.pl/13… A jak Lubuskie finansuje kosztem polskiego podatnika zagraniczne linie lotnicze, niskokosztowe, aby tylko coś latało tutaj: https://www.money.pl… Formalnie takie działania są zakazane, a mimo to kolejne lotniska i ich właściciele decydują się na wspieranie linii lotniczych. Liczą, że w zamian uruchomią one z ich miast dodatkowe połączenia. Przepis jest obchodzony głównie przez tzw. umowy marketingowe. Czas już z tym skończyć. Wówczas więcej pieniędzy, będzie na przykład na kolej. Płaci lubuskie za promocję w Egipcie lubuskiego, to ileż tych Egipcjan przyleciało w celach turystycznych, biznesowych w lubuskie? Przecież to jest okradanie w biały dzień podatnika za publiczne pieniądze!!! Chce lotniska, niech płaci z własnego portfela. Samolot to nie jest podstawa transportu. To wciąż luksus. Po drugie, jak to się ma do ekologii????
#32(odp. na #31)
wasiukibic
(2025-08-20 18:48:42)
Większość tej ekologii to ściema dla maluczkich i lemingów, nic więcej. Miliarderzy zmuszają biednych ludzi do ponoszenia dodatkowych kosztów, a sami latają prywatnymi odrzutowcami. Niestety, klasę polityczną mamy taką, jaką mamy, mało kto ma dość jaj, żeby publicznie obnażyć tą hipokryzję. Nie twierdzę bynajmniej, że należy wywalać śmieci do lasu, palić plastikowymi butelkami lub niesortować odpadów, ale należy znać proporcję w działaniu.
#33
Błażej Kopka
(2025-08-20 18:57:18)
Jestem wielkim wrogiem kosmodromu w Babimoście i sposobu jego finansowania, ale powiedzmy sobie szczerze - skala wydatków na to lotnisko nie uratuje sytuacji na lubuskiej kolei nawet, gdyby te pieniądze z automatu trafiły 1:1 na cele kolejowe. Na powołanie spółki samorządowej też jest już trochę za późno w mojej ocenie. Oczywiście te pieniądze (z lotów) pomogły by pewnie nieco w bieżącym utrzymaniu na lubuskiej kolei, ale rewolucji z tego nie będzie. A co do samego latania - w wielu przypadkach jest porównywalne (kosztowo) do pociągu, więc nie powiedział bym, że to wciąż luksus - tym bardziej, że w wielu wypadkach nie ma alternatywy.
#34(odp. na #33)
wasiukibic
(2025-08-20 19:14:54)
Ziarnko do ziarnka i uzbiera się miarka. Za kasę topioną w Babimoście można by zakupić seryjny tabor spalinowy, sfinansować dodatkowe kursy, stworzyć zaplecze obsługi technicznej bliżej Zielonej (mają przejąć Cargo w Czerwieńsku). Lotnisko w przypadku takich małych miast, jak Zielona, to zbędna fanaberia, NIK winien się tym zająć. Ludzie nie mają jak dojechać do pracy, do szkoły, lekarza, co jest pierwszą potrzebną, a finansuje się loty "wakacyjne", śmiechu warte! Lubuskie w tym wypadku niczym się nie różni od pajacy, co to kupują sobie full-wypas furę, a w domu cieknie dach i srać chodzą za stodołę, bo haźla nie ma w doma.
#35
Błażej Kopka
(2025-08-20 20:04:36)
Pytanie ile województwo wydaje na te loty? 20-30 milionów rocznie? Za to się nawet jednego ezeta nie kupi, ale rzeczywiście na bieżące utrzymanie, zagęszczanie połączeń może by było. Lubuska kolej to jest obecnie taka zapaść, że naprawdę nie widać dobrego rozwiązania na horyzoncie. Duża część taboru dobija do 20 lat (część oczywiście już to przekroczyła). W przypadku niektórych pojazdów przedłużanie im życia przez P5 będzie bardzo dyskusyjne. Całe lubuskie to konglomerat pojedynczych lub nielicznych serii, prototypów, maszyn wysoce awaryjnych, utrzymywanych na bardzo niskim poziomie. Zrobić z tego cokolwiek sensownego będzie bardzo trudno, a nadchodzące zmiany w przepisach związane z IV pakietem kolejowym (zdaje się 2028 rok) stawiają pod znakiem zapytania sens pchania się na tym etapie i z tak marnym kapitałem we własną spółkę. Nawet zachodniopomorskie za bardzo we własną kolejkę się już nie chce teraz pchać - a w skali kraju chyba mieliby największe szanse powodzenia. Natomiast przyznaję, że wizerunkowo to wygląda po prostu śmiesznie, że województwo z takimi problemami transportowymi ładuje kasę w loty na wakacje, przykrywając wszystko groteskową propagandą promowania regionu.
#36
R. Kotowski
(2025-08-21 09:33:51)
Przecież to Lubuskie, od dawna to piszę i mówię, sztuczny twór i nie powinno powstać, z niczym sobie nie radzi, nie potrafi rozwiązywać żadnych zadań przypisanych województwu, to wyłącznie synekury i stanowiska, pensyjki dla politycznych baronów i ludzi żyjących na koszt podatnika. To pasożytnictwo na koszt reszty kraju. Jak się pisało i mówiło lata temu o powołaniu własnej spółki samorządowej do obsługi ruchu regionalnego/lokalnego, to się pukali w czoło i nie byli w stanie. Dziś kombinują, zapowiadają, ale efektów brak. I tak w kółko, mydlenie oczu tylko i życie pasożytnicze na koszt podatnika. Ech... ta Polska. Tu dalej komuna ciemna... Prawdziwej demokracji brak. Marszałka, starostę powinno się wybierać w powszechnych wyborach w poszczególnych województwach/powiatach, a nie z nadania politycznego/partyjnego. W ten sposób nie ma on legitymacji mieszkańców. U nas wszystko od góry do dołu poobsadzane z kluczy partyjnych. Upartyjnienie wszystkiego i dojenie państwa na całego jest, było i pewnie będzie. Brak słów. Zero odpowiedzialności za cokolwiek. Samorząd województwa lubuskiego jest coraz bliżej powołania własnej spółki kolejowej. Prace od strony formalnej zakończono w stu procentach. https://www.nakolei.…
Czekamy na efekty, bo na razie zapowiedzi od miesięcy, a namacalnych efektów zbyt mało.
#37
wasiukibic
(2025-08-21 20:19:12)
Lubuskie wzięło się (przynajmniej oficjalnie i pozornie) ostro do działania, jak już stało się kolejowym memem, niczym wrocławskie tramwaje i ich ciągłe wykolejanie się. Niestety, tak to z urzędasami jest, że część z nich nie potrafi myśleć przyszłościowo i realnie, ale na tu i teraz, a najlepiej stwarzać dobre pozory, bo to niewiele kosztuje, a niestety, jechanie na farmazonie prędzej, czy później się skończy. A wyobraź sobie, że lokalni kacykowie chcieliby powołać takie województwa jak popegeerowskie środkowopomorskie (Koszalin + Słupsk), czy częstochowskie - małe, słabe jednostki terytorialne, ale za to synekury takie same jak w dużych i silnych: mazowieckim, małopolskim, wielkopolskim, czy dolnośląskim. Śmiechu warte. W dodatku te ciągłe wojenki zielonogórsko - gorzowskie, gdzie każdy ciągnie do siebie, a interior na tym cierpi. A pomyśleć, że do lubuskiego ciągnęli swego czasu za uszy Głogów, który na szczęście rękami i nogami bronił się, żeby tam nie trafić. Niestety, Wschowa, Żary i Żagań miały mniej szczęścia.
#38
Sławomir Kurek
(2025-08-24 18:18:42)
Wasiu, o ile pamiętam Wschowa po utworzeniu 16 województw była chyba w woj. dolnośląskim, ale krótko. Potem zostali przerzuceni
#39
Błażej Kopka
(2025-08-24 19:01:00)
Nie kojarzę, żeby kiedykolwiek Wschowa była w województwie dolnośląskim (do jakichś dalekich zaszłości historycznych nie sięgam). Natomiast prawdą jest, że nie od początku była powiatem w obecnym systemie administracyjnym.
#40
R. Kotowski
(2025-09-12 13:26:42)
Zbudujmy magistralę dla lubuskiego. W 70 minut pociągiem z Gorzowa Wielkopolskiego do Zielonej Góry? To możliwe, ale pod warunkiem wybudowania w Lubuskiem nowej kolejowej magistrali. Na razie ruszają prace koncepcyjne. Sama budowa to odległa perspektywa. https://www.nakolei.…
#41
Błażej Kopka
(2025-09-18 15:23:00)
W październiku studenci województwa lubuskiego będą jeździć na terenie województwa niemal za darmo - dokładnie za 1zł. Ale oczywiście tylko pociągami regionalnymi. No i oczywiście nie wszystkimi, bo te biało żółte nie bawią się w takie rzeczy.
#42
R. Kotowski
(2025-11-24 14:51:15)
Samorządowa spółka transportowa coraz bliżej. Nabierają tempa prace związane z powołaniem własnej spółki transportowej przez samorząd województwa lubuskiego. Przedsięwzięcie poparli dziś radni sejmiku, przyjmując oficjalne stanowisko w tej sprawie.https://zachod.pl/13…
#43
Błażej Kopka
(2025-11-25 07:04:32)
Za kilka dni będą dwa lata, jak słyszę, że województwo lubuskie powoła własną spółkę - jakoś trudno w to w obecnej chwili uwierzyć. Pomijam sensowność tego ruchu w obecnej chwili, kiedy na horyzoncie mamy już tzw. IV pakiet kolejowy, który podważa sens tworzenia takiej spółki w tym momencie - rozumieją to w zachodniopomorskim, ale jak widać w lubuskim nie.
#44
R. Kotowski
(2025-11-26 14:12:42)
Sejmik Lubuski za powołaniem własnego przewoźnika kolejowego. Sejmik Województwa Lubuskiego na sesji 24 listopada 2025 r. przyjął stanowisko ws. poprawy organizacji publicznego transportu zbiorowego na terenie regionu. Dotyczy ono komunikacji kolejowej. Radni zwrócili uwagę na niską jakość usług świadczonych przez Polregio i potrzebę powołania własnej spółki przewozowej.https://kolejowyport…
#45
R. Kotowski
(2025-11-29 10:05:00)
O kolei na konwencie. Marszałek: Powołamy spółkę. Za nami Konwent Marszałków Województw RP w Łodzi. Jednym z poruszanych tematów była kwestia organizacji transportu kolejowego w regionach. Województwo lubuskie reprezentował marszałek Sebastian Ciemnoczołowski. https://zachod.pl/13…
#46
R. Kotowski
(2025-11-29 13:11:37)
Lubuskie powoła własną spółkę transportową. Władze województwa wkrótce powołają samorządową spółkę transportową. Na 8 grudnia zwołały nadzwyczajną sesję sejmiku w tej sprawie. Inicjatywę popierają radni.https://zachod.pl/13…
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla
wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy
(moderację) bez podania przyczyny.