OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Zbąszyń

Ostatnia zmiana: 2024-08-23

Wyślij nowe pliki »

| [Wersja podstawowa] |

Obraz
Odsłon : 1143
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Zdzisław Nowak; data: 1898;
Karta pocztowa - 1898 rok.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 1378
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Miłosz Telesiński - Zbąszynek; data: 1907;
Dworzec od strony peronów.
Ze zbiorów Miłosza Telesińskiego.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 132
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Michal__TG; data: 1910;
Stacja kolejowa w Zbąszyniu. Widok w stronę Zbąszynka.
Tagi: budynki dworcowe, infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1391
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Miłosz Telesiński - Zbąszynek; data: pomiędzy 1910 a 1914;
Budynek dworca. Stara pocztówka.
Ze zbiorów Miłosza Telesińskiego
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1409
powiększ
Autor: nieznany
data: 1912;
Zdjęcie z 1912 r.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1978
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Miłosz Telesiński - Zbąszynek; data: 1914;
Zbąszyń, dworzec i poczta.
Ze zbiorów Miłosza Telesińskiego
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 457
: 1
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Maciej Knychała; data: pomiędzy 1914 (???) a 1918 (???);
„Roboty ziemne w pobliżu torów kolejowych wiodących ze Zbąszynia do Babimostu”.
Źródło (wraz z powyższym cytatem): W. Olejniczak, Wielka Xięga Regionu Kozła, wyd. pierwsze, [b.m.] 2020, s. 199.
Fragment zdjęcia pochodzącego ze zbiorów Fundacji TRES.
Proszę o pomoc w dokładnej lokalizacji.
Prawa autorskie prawdopodobnie wygasły.
Tagi: budowy/remonty/rozbiórki, szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 1071
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Zdzisław Nowak; data: 1915;
Karta pocztowa - 1915 r.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 1121
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Zdzisław Nowak; data: 1915;
Karta pocztowa Zbąszyń
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 1741
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: 1915;
Katastrofa kolejowa - zniszczony parowóz.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, wydarzenia i ludzie, tabor, budynki związane z prowadzeniem ruchu
Obraz
Odsłon : 1400
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: 1915;
Katastrofa kolejowa - zniszczone wagony.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, wydarzenia i ludzie, tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1425
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Miłosz Telesiński - Zbąszynek; data: pomiędzy 1915 a 1919;
Stara pocztówka. Widok na stację kolejową.
Ze zbiorów Miłosza Telesińskiego
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia, sygnalizacja/słupki/znaki itp.
Obraz
Odsłon : 1600
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: przed 1918;
Widok na stację kolejową.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, perony/rampy/place/zadaszenia, infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, infrastruktura do obsługi taboru
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1422
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: przed 1919;
Stara pocztówka
Widok na perony.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1292
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Tomasz Jurek; data: pomiędzy 1920 a 1939;
Pocztówka ze Zbąszynia.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 1451
: 1
powiększ
Autor: A. Krajewicz
Przesłał: Maciej Knychała; data: 1926;
"Wygląd zewnętrzny udekorowanego budynku dworca od strony peronów".
Źródło (łącznie z powyższym cytatem): Narodowe Archiwum Cyfrowe, sygn. 1-G-3789.
Tagi: budynki dworcowe, budynki towarzyszące (inne), perony/rampy/place/zadaszenia, wydarzenia i ludzie
Obraz
Odsłon : 1310
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Maciej Knychała; data: 1929;
"Fragment nowego dworca udekorowanego przed poświęceniem".
Źródło (łącznie z powyższym cytatem): Narodowe Archiwum Cyfrowe, sygn. 1-G-3791.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 1365
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Maciej Knychała; data: 1929;
"Budynek dworca kolejowego podczas budowy - prace wykończeniowe".
Źródło (łącznie z powyższym cytatem): Narodowe Archiwum Cyfrowe, sygn. 1-G-3790.
Tagi: budowy/remonty/rozbiórki, budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 602
powiększ
Autor: nn
Przesłał: Wojciech Frykowski; data: 1929;
Sala rewizyjna. Źródło "Inżynier Kolejowy" z lat 30 XX w.
Tagi: budynki dworcowe, materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, wnętrza
Obraz
Odsłon : 607
powiększ
Autor: nn
Przesłał: Wojciech Frykowski; data: 1929;
Hall główny. Źródło "Inżynier Kolejowy" z lat 30 XX w.
Tagi: budynki dworcowe, materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, wnętrza
Obraz
Odsłon : 559
powiększ
Autor: nn
Przesłał: Wojciech Frykowski; data: 1929;
Jedna z sal dworcowych. Źródło "Inżynier Kolejowy" z lat 30 XX w.
Tagi: budynki dworcowe, materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, wnętrza
Obraz
Odsłon : 563
powiększ
Autor: nn
Przesłał: Wojciech Frykowski; data: 1929;
Widok od strony ulicy. Źródło "Inżynier Kolejowy" z lat 30 XX w.
Tagi: budynki dworcowe, materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe
Obraz
Odsłon : 1394
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Maciej Knychała; data: 1936;
"Grupa Polaków z Francji i Belgii na stacji granicznej w Zbąszyniu".
Źródło (wraz z powyższym cytatem): Narodowe Archiwum Cyfrowe, sygn. 1-Z-609.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, tabor, wydarzenia i ludzie
Obraz
Odsłon : 829
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Maciej Knychała; data: 1938;
„Ludność żydowska zgromadzona na stacji kolejowej w Zbąszyniu, 1938 r.”.
Źródło (wraz z powyższym cytatem): J.M. Piskorski, Przesiedlenia i uchodźcy [w:] Polityka, Pomocnik Historyczny, Trzecia Rzesza. Jak Hitler uwiódł Niemców, wyd. specj. 5/2013, s. 117.
Prawa autorskie do fotografii prawdopodobnie wygasły.
Tagi: wydarzenia i ludzie
Obraz
Odsłon : 1624
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Fotopolska.eu; data: pomiędzy 1940 a 1944;
Nowy dworzec w Zbąszyniu.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 1434
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Maciej Knychała; data: przed 1940 (???);
"Stado gęsi prowadzone do wagonu towarowego na stacji przeładunkowej w Zbąszyniu".
Źródło (wraz z powyższym cytatem): Narodowe Archiwum Cyfrowe, sygn. 1-G-2961-2.
Miejsce wykonania zdjęcia do weryfikacji.
Tagi: budynki towarzyszące (inne), perony/rampy/place/zadaszenia, tabor, wydarzenia i ludzie
Obraz
Odsłon : 423
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Maciej Knychała; data: 1942;
„Obóz pracy przymusowej dla kobiet na tzw. zbąszyńskiej Maderze, 1942 r.”.
Źródło (wraz z powyższym cytatem): W. Olejniczak, Wielka Xięga Regionu Kozła, wyd. pierwsze, [b.m.] 2020, s. 236.
Zdjęcie pochodzi ze zbiorów Fundacji TRES.
Prawa autorskie prawdopodobnie wygasły.
Tagi: tabor, wydarzenia i ludzie
Obraz
Odsłon : 717
: 3
powiększ
Autor: Michał Gliniecki
data: 1991-05-25;
Stacja Zbąszyń - tor 4, peron 3 - parowóz Ok1-359 z pociągiem specjalnym "Majówka z parowozem" relacji WOLSZTYN - Zbąszynek - Toporów - Międzyrzecz - Zbąszynek - WOLSZTYN. Z lewej perony 2 i 1 (zadaszony). Widok w kierunku wschodnim (Międzychód, Opalenica/Poznań, Wolsztyn).
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, tabor, wydarzenia i ludzie
Obraz
Odsłon : 431
powiększ
Autor: Michał Gliniecki
data: 1991-05-25;
Stacja Zbąszyń - tor 6, peron 3 - pociąg MS 33042 relacji Zbąszynek - Leszno, prowadzony lokomotywą SP45-219 (MD Leszno). Widok w kierunku stacji Zbąszynek (Kunowice - Granica Państwa).
Tagi: infrastruktura do obsługi taboru , perony/rampy/place/zadaszenia, tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1635
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1992-01-18;
Widzimy tu dworzec od strony Zbąszynka. Ten budynek powstał w 1925 roku, po powstaniu granicy Polsko Niemieckiej w 1920 roku. Była to Polska stacja graniczna, której odpowiednikiem po stronie Niemiec był Szczaniec - do 1935 a potem Zbąszynek. W miejscu gdzie stoi ten obiekt była obrotnica końcowa peronu do międzyrzecza, o czym piszę na mojej stronie www.sentymentalny.com w dziale LINIE KOLEJOWE - Linia Zbąszyń - Międzyrzecz.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #6 Błażej Kopka (2025-01-17 06:32:27)
    Czyli głowica wyjazdowa wyglądała kompletnie inaczej niż teraz, tak? Kiedy ją przebudowano? Połowa lat 90-tych?
  • #7 (odp. na #6) Andrzej Klauza (2025-01-17 11:26:30)
    Wyglądała tak samo. Podczas modernizacji E20 wycięto tylko jeden rozjazd w torze nr 1, odgałęziający linię nr 373 do Międzychodu.
  • #8 Błażej Kopka (2025-01-17 19:58:29)
    Dzięki za odpowiedź @Andrzej Klauza, ale wytłumacz mi w takim razie wypowiedź #5
    Ja też uważam mając obecną wiedzę(!), że rozjazd na Międzychód musiał się znajdować w torze nr 1, ale dopiero na wschód od przejazdu na ulicy Granicznej/17 stycznia. Położenie nastawni ZB i wszelkich urządzeń jej towarzyszących typu kanały, prowadnice pędni (wszystko nadal widoczne GM) wyklucza, aby wcześniej był tu jeszcze jeden tor na północnej głowicy na zachód od tego przejazdu. Ale jeśli tak faktycznie było, to pociągi na Międzychód można było odprawić tylko z toru pierwszego przy peronie pierwszym, co pozostaje w sprzeczności z wypowiedzią #5, ale też faktycznie nie do końca mi pasuje - ten tor/peron to tor główny zasadniczy dla magistrali LK3. Naprawdę pociągi lokalne na tak podrzędnej linii zaczynały i kończyły bieg na TGZ międzynarodowej magistrali, blokując go na pewien czas niejako?
  • #9 (odp. na #8) Andrzej Klauza (2025-01-17 21:38:32)
    Pociągi kursowały w relacjach Międzychód - Zbąszynek i nie kończyły, ani nie rozpoczynały tu biegu. Wypowiedź #5 ma zatem sens, bo pociąg ze Zbąszynka mógł sobie wjechać prosto na tor nr 2 i wyjechać na linię nr 373, przecinając tor nr 1 po istniejących rozjazdach. Podobnie z toru nr 4 przy peronie 3. Z pozostałych torów być może nie było przebiegów zorganizowanych.
  • #10 jprdl (2025-01-18 20:01:07)
    Czy naprawdę trzeba tłumaczyć, że zarówno z toru 2 przy peronie 2, jak i z toru nr 4 przy peronie 3, pociągi najnormalniej w świecie, dzięki rozjazdom leżącym na wschód od wspomnianych peronów, pomiędzy torami 4, 3, 2 i 1, wjeżdżały spokojnie na tor nr 1, z którego nieistniejącym już rozjazdem - za przejazdem - jechały dalej na Trzciel i Międzychód, nieistniejącą już linią? Tak funkcjonowała stacja i tyle. Tak ciężko to pojąć, zerkając na choćby plany sprzed ostatniej modernizacji. Co komu nie zgadza się w wypowiedzi nr 5, nie pojmuję tego.
  • #11 (odp. na #10) wasiukibic (2025-01-18 20:36:59)
    Myślę, że Blakopowi chodziło bardziej o okres do 1939 roku, kiedy to cugi startowało ze Zbąszynia. Ułożenie drogi przebiegu na Międzychód z peronu 3 powodowało blokadę możliwości ruchu po torach 1 i 2 magistrali kolejowej z Poznania do Berlina, a więc ograniczenie przepustowości na bardzo ważnym szlaku. Niemcy w przypadku rozbudowy węzłów na liniach magistralnych o boczne odnogi stosowali wiadukty, jak w sąsiednim Świebodzinie, czy Sulechowie, albo dodatkowe, oporowe krawędzie peronowe, jak np. w Rawiczu, dla Kobylinki. W Sulechowie dodatkowo po rozbudowie węzła, dodano perony 3 i 4, aby tam skierować ruch po linii magistralnej ze Zbąszynia do Guben, a liniom bocznym pozostawiono dotychczasowe perony 1 i 2. Tu zaś pozostano przy starym układzie, który z punktu widzenia przepustowości był kulawy, w dodatku obsługę pasażerów na linii magistralnej prowadzono z niezadaszonego peronu 2 (dobrze, że choć przejście podziemne było).
  • #12 (odp. na #11) Andrzej Klauza (2025-01-18 21:47:14)
    Przecież do 1939 roku kursowały tam tylko dwie pary pociągów pasażerskich, a nawet jakby większy ruch był, to przecież nie problem. Nie zawsze było miejsce i fundusze na bezkolizyjne wyprowadzenie linii. Najczęściej odseparowane w ten sposób były boczne linie innego zarządcy.
  • #13 Michał Kłosowski (2025-01-19 09:28:23)
    No właśnie, "Międzychódka" w zasadzie od początku była niejako marginalna, dwie pary pociągów, w porywach trzy za czasów rozkwitu PRL, nie więcej. I były to zarówno osobowe jak i towarowe (towosy).
  • #14 Kolejarz ZDOKP (2025-08-09 15:57:32)
    Bzdurą jest, że głowica wschodnia nie została przebudowana w czasie robót na E20. Jazdy do Międzychodu możliwe były przed tą przebudową z torów 2, 4 i 12, poprzez Rz4, Rkpd 3 i 2 (przecinające tory 1 i 2), i dalej przez Rz1, kierujący w stanie zasadniczym na uporek. W czasie robót angliki 2 i 3 zostały zdemontowane, a w ich miejsce powstał półtrapez 1-2 przed mostem. Rozjazdy Międzychodzkie, przenumerowane, zostały zdemontowane jeszcze później. Przed 1918 uporek za dawnym Rz1 był torem prowadzącym na wrost, na peron Międzychódzki - usytuowany obok budynku poczty, do dzisiaj z resztą doskonale widoczny jest teren po nim. Tak samo linia z Międzyrzecza miała swoje osobne perony po drugiej stronie starego dworca, zlikwidowane w czasie budowy dworca nowego. Zbąszyń ogólnie przeszedł kilka diametralnie zmieniających tę stację przebudów, warto przecież pamiętać, że przed 1918 rokiem był to sześciokierunkowy węzeł. Wtedy też torami głównymi zasadniczymi dla linii 3 były obecne tory 2 i 4, dzisiejszy tor 1 był torem głównym zasadniczym dla linii Leszno - Międzyrzecz.
  • #15 Błażej Kopka (2025-08-09 22:07:28)
    Fajnie by było popatrzeć na plany z tamtego okresu.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Zbąszyń

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...