OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Oława – Boreczek

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2024-05-05 (przebieg)

Wyślij nowe pliki »

| [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] [Wersja podstawowa]

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1442
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Marek Raer; data: 1910-10-15;
Odcinek: Oława Dworzec Mały - Boreczek Dworzec Mały
Znaleziony w internecie na stronach aukcyjnych papier wartościowy spółki "Oławska Kolejka SA" o wartości 1000 ówczesnych marek.
Na papierze emisyjnym widnieją oryginalne podpisy Siegfrieda von Eicke z Polwicy (wielki właściciel ziemski z Polwicy, zajmujący wysokie stanowisko w powiecie oławskim; mauzoleum rodziny von Eicke znajduje się na cmentarzu w Marszowicach położonym tuż obok stacji dawnej kolejki) oraz dyrektora dr. Adolfa Quabbe.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2596
powiększ
Autor: Pietryk
data: 1914;
Odcinek: Oława Dworzec Mały - Boreczek Dworzec Mały
Rozkład jazdy pociągów linii Oława-Boreczek z 1914 roku.
Tagi: budynki dworcowe, budynki towarzyszące (inne), dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1395
powiększ
Autor: Pietryk
data: 1934;
Odcinek: Oława Dworzec Mały - Boreczek Dworzec Mały
Rozkład jazdy pociągów linii Oława-Boreczek z 1934roku.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1716
powiększ
Autor: Peter Koker
Przesłał: Marek Raer; data: 1944;
Odcinek: Oława Dworzec Mały - Boreczek Dworzec Mały
Rozkład jazdy na trasie Oława - Boreczek, 1944.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1227
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2003-08-11;
Odcinek: Domaniów - Kuchary
Odcinek za Domaniowem.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1055
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2003-08-11;
Odcinek: Kuchary - Borek Strzeliński
Przyczółek zawalonego mostu zaraz za stacją Kuchary.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1227
: 1
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2003-08-11;
Odcinek: Kuchary - Borek Strzeliński
Za lasem (patrząc od Kuchar) ślad po linii przechodzi w drogę jezdną. Na zdjęciu dwa słupy energetyczne rozstawione po obu stronach linii.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1377
: 6
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2003-08-11;
Odcinek: Kuchary - Borek Strzeliński
Przed Borkiem Strzelińskim mamy wrażenie wielotrowości ;).
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1214
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2003-08-11;
Odcinek: Borek Strzeliński - Boreczek Dworzec Mały
Widok na stację Boreczek z dawnego toru.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1109
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2003-08-11;
Odcinek: Marszowice - Polwica Oławska
Marszowice - Polwica. Widok na Marszowice.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1396
: 1
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2003-08-11;
Odcinek: Marszowice - Polwica Oławska
Zaraz przed Polwicą droga (tor) przechodzi przez lasek.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1652
: 1
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2003-08-11;
Odcinek: Polwica Oławska - Domaniów
Wiadukt na autostradzie. Jego układ sugeruje przesunięcie w stosunku do położenia pierwotnego o kilka metrów na wschód.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1182
powiększ
Autor: Marek Raer
data: 2005-10-14;
Odcinek: Oława Dworzec Mały - Jaczkowice Oławskie
Ulica Polna w Oławie, pomiędzy zakładami Centrozłom i Autoliv. Jezdnia powstała na miejscu byłego torowiska w kierunku Jaczkowic. Oczywiście kiedy kursowały tędy pociągi otoczenie wyglądało zupełnie inaczej, były to po prostu pola.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 946
powiększ
Autor: Marek
Przesłał: Marek Raer; data: 2005-10-14;
Odcinek: Oława Dworzec Mały - Jaczkowice Oławskie
Nasyp pomiędzy Oławą a Jaczkowicami, widok na Oławę.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1185
powiększ
Autor: Marek
Przesłał: Marek Raer; data: 2005-10-14;
Odcinek: Jaczkowice Oławskie - Godzinowice
Widok na trasę dawnej kolei od Jaczkowic w kierunku Godzinowic. Zdjęcie robiłem z elewatora w Jaczkowicach, linia to ta droga gruntowa, która wyłania się zza dachu, mija biały dom i biegnie następnie równolegle do drogi.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 863
powiększ
Autor: Marek Raer
data: 2005-10-14;
Odcinek: Jaczkowice Oławskie - Godzinowice
Widok jeden ze zwalonych mostów na rzeką Oławą w Jaczkowicach. W sumie mostów było dwa (zdjęcie jest robione z miejsca drugiego mostu). Od stacji w Jaczkowicach biegła króciutka (może z 200 m długości) bocznica do Elewatora w Jaczkowicach, zdjęcie przedstawia resztki mostu na tej bocznicy. Most ten zachował się do mniej więcej połowy lat 80, z tym że tory były już rozebrane, natomiast most na właściwej linii został prawdopodobnie rozebrany wraz z rozbiórką linii. Z rozmów z starszymi mieszkańcami można wywnioskować, że odcinek Oława - Jaczkowice został rozebrany później niż cała linia, gdyż kilka lat służył jeszcze za bocznicę do Elewatora.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1903
: 3
powiększ
Autor: Jarek Kozak
data: 2006-07;
Odcinek: Oława Dworzec Mały - Jaczkowice Oławskie
Remont drogi Oława - Brzeg. Zerwano asfalt i pokazała się kostka wraz z torami. To mniej więcej 1 km linii, jakieś 1,5 przed Jaczkowicami.
Tagi: przejazdy i przejścia naziemne (drogowe)
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1160
powiększ
Autor: Marecki
data: 2008;
Odcinek: Jaczkowice Oławskie - Godzinowice
Przyczółki mostów na rzece Oławie, bliższy był na bocznicy do elewatora, dalszy na właściwej linii do Boreczka.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 935
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2013-04-21;
Odcinek: Jaczkowice Oławskie - Godzinowice
Widok w stronę Boreczka. Tuż za Jaczkowicami.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 914
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2013-04-21;
Odcinek: Godzinowice - Gaj Oławski
Widok w stronę Boreczka.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 888
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2013-04-21;
Odcinek: Borek Strzeliński - Boreczek Dworzec Mały
Wyjazd z Boreczka. Tor biegł pasem trawy za rowem.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 1075
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2015-05-16;
Odcinek: Kuchary - Radoszkowice
Borek Strzeliński. Fragment starotorza zagospodarowano jako ulicę.
Tagi: pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 524
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2015-05-16;
Odcinek: Kuchary - Radoszkowice
Między Borkiem a Kucharami.
Tagi: pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 534
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2015-05-16;
Odcinek: Kuchary - Radoszkowice
Fragment brukowanego przejazdu na polnej drodze między Kucharami a Radoszkowicami.
Tagi: pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 537
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2015-05-16;
Odcinek: Kuchary - Radoszkowice
Zarośnięty fragment starotorza. Past drzew w tle obrasta potok Żórawka.
Tagi: pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 701
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2015-05-16;
Odcinek: Domaniów - Kuchary
Panorama Domaniowa ze startorza od strony Kuchar.
Tagi: pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 603
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2015-05-16;
Odcinek: Kuchary - Radoszkowice
Przyczółki po mostku na Żórawce.
Tagi: pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne, mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon : 573
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2015-05-16;
Odcinek: Kuchary - Radoszkowice
Zarośnięty fragment od mostu do Kuchar.
Tagi: pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 551
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2015-05-16;
Odcinek: Domaniów - Kuchary
Dawna linia tuż za Kucharami w stronę Domaniowa.
Tagi: pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 660
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2015-05-16;
Odcinek: Polwica Oławska - Domaniów
Wiadukt autostrady A4.
Tagi: pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Darek Nowak (2020-03-27 14:33:54)
    Po rozkładach jazdy widać, że nawet kiedyś "Powiatówki" (Kleinbahnen) miały bardzo małe znaczenie.
    Średnia prędkość handlowa ok. 20 km/h, co już wtedy było absurdem: https://www.bazakole…
    Zwłaszcza ta linia nawet po II Wojnie nie miała przepływów ludności oraz mały towarów, bo ją szybko zlikwidowano, jeszcze przed erą motoryzacji.
  • #2 (odp. na #1) wasiukibic (2020-03-27 21:43:13)
    Takie linie kolejowe miały duże znaczenie do czasu upowszechnienia się w Polsce samochodów ciężarowych o średniej i dużej ładowności, co miało miejsce na przełomie lat 60. i 70. XX wieku. One zazwyczaj nie miały parametrów umożliwiających rozwijanie większych prędkości czy nacisku na oś. Po 1945 roku stan techniczny wielu nieremontowanych linii pogorszył się na tyle, że składy wlokły się po 10-20 km/h, częste były wykolejenia. Swoje zrobiło puszczanie tam niedostosowanego do geometrii linii i nawierzchni taboru (np. ciężkich parowozów). Z resztą polityka Gierka z lat 70. była nakierowana na to, że PKP miała te linie zajechać do śmierci technicznej i szluss. Więcej szczęścia miały kolejki przemysłowe, o które dbał konkretny zakład pracy (cukrownie, cegielnie, huty, kopalnie).
  • #3 (odp. na #2) Darek Nowak (2020-03-27 21:47:53)
    Wasiu jak zawsze konkretnie i na temat.
    Ale pod koniec PRL wyremnontowano niektóre z tych linii jeszcze by w nowym ustroju zaraz je zamknąć.
  • #4 (odp. na #3) wasiukibic (2020-03-27 22:01:51)
    Dziadek robił w "uspołecznionym transporcie samochodowym". Przełomowym momentem dla nich były lata 60. i pojawienie się rodzimej, masowej produkcji Starów (27 i 28) i Jelczy (300), które można powiedzieć załatwiły temat. Lata 70. i import zachodniej, "dewizowej" myśli motoryzacyjnej (Steyery, Scanie) było postawieniem kropki nad i, a jednocześnie wyrokiem dla funkcjonujących jak za króla Ćwieczka kolejek.
  • #5 (odp. na #4) Darek Nowak (2020-03-27 22:58:31)
    Widze że sie orientujesz w temacie jako jeden z nielicznych.
    Ale pierwszy był Star 21: https://pl.wikipedia…
    Zwłaszcza jak na okres bezpośrednio po Wojnie, było to naprawdę duże osiągnięcie naszej własnej myśli konstruktorskiej.
  • #6 (odp. na #3) Marek Potocki (2020-03-28 05:49:37)
    Część linii niby wyremontowano, ale ich parametry jakoś się przy tym nie zmieniły. Rodzi się więc pytanie o jakość tych remontów.
  • #7 (odp. na #1) Igor13 (2022-10-12 22:42:38)
    Może trochę głupio, że odnoszę się do komentarza sprzed dwóch lat, ale należy wspomnieć, że era motoryzacji rozwijała się u nas już w latach 60 i 70-tych. W tym okresie również na wielu wąskotorowych liniach kolejowych zamykano ruch pasażerski, a w większości przypadków zamykano na nich też ruch towarowy i likwidowano je niedługo potem. Wynikało to głównie z rozwoju transportu drogowego, szczególnie połączeń autobusowych PKSu, które spowodowały ten stan. Takich linii na Dolnym Śląsku, które zostały zlikwidowane w okresie lat 60 i 70-tych jest trochę o czym należy pamiętać, gdyż likwidacja połączeń nie następowała tylko po 1989 roku, a to miało już miejsce wcześniej. Poza Dolnym Śląskiem takich przykładów znalazłoby się trochę.

    Generalnie Wasiu tu wyjaśnił w drugim komentarzu, ale też piszę o tym tak dla przypomnienia.
  • #8 Mikol74 (2024-06-08 08:32:11)
    Przejście szlakiem dawnego torowiska https://youtu.be/gt-…
  • #9 Marek (2025-07-10 10:24:30)
    Cała trasa Die Ohlauer Kleinbahn widziana z drona:
    Wstęp: https://youtu.be/XaR…
    Cz. 1 Oława - Jaczkowice: https://youtu.be/CQ1…
    Cz. 2 Jaczkowice - Godzinowice: https://youtu.be/Siq…
    Cz. 3 Godzinowice - Marszowice: https://youtu.be/ztW…
    Cz. 4 Marszowice - Polwica: https://youtu.be/BJs…
    Cz. 5 Polwica - Domaniów: https://youtu.be/IWt…
    Cz. 6 Domaniów - Kuchary: https://youtu.be/V4F…
    Cz. 7 Kuchary - Borek Strzeliński: https://youtu.be/DQS…
    Cz. 8 Borek Strzeliński - Boreczek: https://youtu.be/uwG…
    Zakończenie: https://youtu.be/bW0…

    Wielkie brawa dla autora filmów!

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Oława – Boreczek

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...