OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Bojanowo – Odrzycko (372)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2018-04-04 (kilometraż)

[Pokaż/ukryj poszczególne odcinki]
Punkt (województwo) km km taryfowy
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  Bojanowo  (P)
0,000 0
 
 
  Zaborowice  (P)
5,350
 
 
  Borszyn Wielki  (D)
8,575
 
 
  Borszyn Mały  (D)
10,852
 
 
  Góra Śląska  (D)
15,188
 
  18,281
 
 
  Strumienna  (D)
20,274
 
 
  Naratów  (D)
24,504
 
 
  Niechlów  (D)
29,482
 
 
  Dryżyna  (F)
36,050
 
 
  Szlichtyngowa  (F)
38,442
 
  41,428
 
 
  Serby Wschód  (D)
46,079
 
 
  Serby Zachód  (D)
48,647
 
 
  Odrzycko  (D)
50,028
Stan linii « Pokaż/ukryj

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #8 (odp. na #6) wasiukibic (2019-01-03 18:29:35)
  • #9 (odp. na #8) Maciej (2019-01-03 18:35:26)
    Pozytywny szok i niedowierzanie... Linię do Góry rozdzieliła nowa droga. Dlaczego wcześniej o tym nie pomyślano?
  • #10 (odp. na #9) wasiukibic (2019-01-03 21:32:18)
    PKP, PLK, GDDKiA miały centralnie w tyłku. Winnych oczywiście brak, a ktoś przecież brał udział w projektowaniu i zamawianiu tego bubla. Nazwiska tych kretynów, którzy do tego przyłożyli rękę powinny być wystawione na widok publiczny.
  • #11 Francesco (2019-01-04 20:45:31)
    Nie wierzę... dzisiaj kręciłem się w okolicach tej linii i łezka w oku się kręciła...a tu taka pozytywna wiadomość!
  • #12 Maciej (2019-11-05 15:15:36)
    Pozwoliłem sobie zacytować fragment maila z dnia 5.11.2019 r., podpisanego przez burmistrza Góry:

    [...] Gmina Góra nadal zabiega o odtworzenie linii kolejowej nr 372 pomiędzy Górą a Bojanowem. Nadal w mocy są porozumienia, z których wynikają obowiązki stron w tym obowiązek GDDKiA co do budowy wiaduktu kolejowego nad drogą ekspresową S5. Obecnie w ramach programu KOLEJ+ uraz uchwały sejmiku dolnośląskiego, Marszałek Województwa Dolnośląskiego prowadzi starania co do przejęcia tej linii kolejowej w celu jej uruchomienia [...].
  • #13 Łukasz Kiąca (2019-11-06 13:01:13)
    Tak się zastanawiam, czy jest ekonomicznie i geograficznie uzasadnione odtwarzać linię 372 na odcinku Góra - Bojanowo? Torowisko zostało przecięte drogą ekspresową S5. Odbudowa linii wymagałaby rozbiórki kilku kilometrów ekspresówki, w celu wybudowania wiaduktu. To są znaczne koszty. Można by przeanalizować odbudowę odcinka Góra - Głogów, lecz patrząc na dotychczasową politykę transportową województwa dolnośląskiego pomysł ten nie spotkałby się z zainteresowaniem, gdyż mieszkańcy Góry i innych miejscowości na trasie chcąc dojechać do Wrocławia musieli by jechać naokoło przez Głogów. Głogów małym miastem nie jest, lecz woj. dolnośląskie preferuje bezpośrednie połączenia reszty regiony z Wrocławiem. Z kolei odbudowa linii do Krzelowa i dalej do Ścinawy także jest nieuzasadniona z powodu wykorzystania starotorza pod budownictwo mieszkalne i usługowe w samej Górze oraz jej "kręty przebieg", spowodowany tym, iż była to kolej lokalna, budowana jak najniższym kosztem, wytyczana taką trasą, która była najłatwiejsza, o znacznym wpływie na obniżenie kosztów budowy.
    Na miejscu Marszałka Dolnego Śląska zleciłbym studium wykonalności budowy nowej linii kolejowej ze stacji Rudna-Gwizdanów do Góry, z wykorzystaniem bocznicy biegnącej do Huty Miedzi "Cedynia" w Orsku, dalej z Orska do Luboszyc, a potem mniej więcej wg starotorza linii Krzelów - Góra, prostując jej przebieg w miarę możliwości. Budowa linii kolejowej, wg dawnego przebiegu, w południowej części Góry jest niemożliwa z powodu zagospodarowania terenu pod inne cele. Uniemożliwia to doprowadzenie torów do istniejącego dworca kolejowego, wobec czego rozważyłbym budowę nowej stacji Góra, przy ul. Starogórskiej, tuż przy południowej granicy miasta. Jest tam na tyle dużo niezagospodarowanego jeszcze terenu, iż możliwa byłaby budowa stacji wraz z parkingiem park'n'ride.
  • #14 (odp. na #13) Przemysław Biały (2019-11-06 21:22:22)
    Łukasz, torowisko 372 jest faktycznie przecięte drogą ekspresową S5, ale odbudowa linii nie wymaga rozbiórki ekspresówki. Jest umowa PKP z GDDKiA, że w razie potrzeby wykorzystania linii, na koszt GDDKiA zostanie wybudowany wiadukt kolejowy NAD ekspresówką w miejscu przecięcia.

    Oczywiście będzie to wymagać zbudowania nasypów kolejowych z jednej i z drugiej strony, ale w dzisiejszych czasach to nie problem. Sama budowa wiaduktu kolejowego to pewnie kilka tygodni utrudnień na ekspresówce - zamknięcie najpierw jednej nitki a potem drugiej, i tyle.

    Co do odcinka Góra - Głogów - tu na pewno potencjał jest, tuż przed zamknięciem w 1991/92 roku było tu aż 5 par pociągów, z mijankami w Górze i Szlichtyngowej, można było się też wtedy minąć w Naratowie i Niechlowie. Linię zabiło, jak w większości przypadków, PKPowskie dziadostwo skutkujące brakiem remontów. Jak pociąg z Góry do Głogowa kulał się 1h 50min na 36km, to kto miał tym jeździć.

    Co do odbudowy zamkniętej w latach 60tych linii Góra - Jemielno - Krzelów, tutaj też myślę, że nawet po obecnym śladzie z sensownym rozkładem ludzie by jeździli. W Ścinawie można przecież przesiąść się na Wrocław.
  • #15 (odp. na #14) Łukasz Kiąca (2019-11-07 15:10:48)
    Super informacja, że jest taka umowa z GDDKiA. Z zainteresowaniem będę obserwował rozwój sytuacji.
    Zgadzam się, że prędkości handlowe na linii były fatalne i nie zachęcały do korzystania z kolei. Mój wuj, który w latach 1976-81 dojeżdżał z Rawicza do Zielonej Góry opowiadał jak wolno pociągi jeździły, a na ostrym łuku przed Górą, od strony Bojanowa, szyny były tak zużyte, że w momencie, gdy wagony zaczynały się w charakterystyczny sposób trząść, to pasażerowie chwytali za bagaże, bo nigdy nie było pewności, czy pociąg nie wyskoczy z szyn i trzeba będzie do dworca dotrzeć pieszo.
    Czasy przejazdu przez lata kształtowały się następująco:
    1955: Bojanowo - Góra: 26 min.; Góra - Głogów: 62 min.; Prędkość handlowa: 35 km/h
    1965: Bojanowo - Góra: 27 min.; Góra - Głogów: 68 min.; Prędkość handlowa: 32 km/h
    1975: Bojanowo - Góra: 30 min.; Góra - Głogów: 71 min.; Prędkość handlowa: 30 km/h
    1985: Bojanowo - Góra: 31 min.; Góra - Głogów; 86 min.; Prędkość handlowa: 26 km/h
    1991: Bojanowo - Góra: 39 min.; Góra - Głogów; 114 min.; Prędkość handlowa: 20 km/h
  • #16 KR (2019-11-13 21:01:05)
    Można też zastanowić się nad odbudową linii kolejowej Góra - Leszno. Potok pasażerów w starych autobusach PKSu jest duży. Ale to temat na daleką przyszłość.
  • #17 (odp. na #16) Przemysław Biały (2019-11-14 09:23:20)
    Leszno - Chróścina/Witoszyce - Góra jak najbardziej, zwłaszcza że starotorze jest w większości niezabudowane w dalszym ciągu po tylu latach nieużytkowania. Poza Lesznem Zaborowem, gdzie trzeba by poprowadzić linię nieco dalej na wschód ze względu na powstałą zabudowę, linia jak najbardziej sensowna i do odbudowy.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Bojanowo – Odrzycko (372)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...