OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Poznań Wschód – Bydgoszcz Główna (356)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2025-09-02 (historia)

Wyślij nowe pliki »

| [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] [Wersja rozszerzona] |
Obraz
fot. Maciej Knychała (pomiędzy 1947-03-20 a 1947-03-23)
Obraz
fot. Maciej Knychała (pomiędzy 1991 (???) a 1994 (???))
Obraz
fot. Maciej Knychała (1992-05-24)
Obraz
fot. Maciej Knychała (1992-08-21)
Obraz
fot. Maciej Knychała (1992-08-25 (???))
Obraz
fot. Maciej Knychała (1993-05)
Obraz
fot. Maciej Knychała (1994-06-23 (???))
Obraz
fot. Maciej Knychała (1994-07-12)
Obraz
fot. Maciej Knychała (1994-08-31)
Obraz
fot. Maciej Knychała (1996-02-13)
Obraz
fot. Maciej Knychała (1996-04-20)
Obraz
fot. Grzegorz Szcześko (2005-04-25)
Obraz
fot. Grzegorz Szcześko (2005-04-25)
Obraz
fot. Grzegorz Szcześko (2005-04-25)
Obraz
fot. Grzegorz Szcześko (2005-04-25)
Obraz
fot. Grzegorz Szcześko (2005-04-25)
Obraz
fot. Grzegorz Sz. (2005-05-23)
Obraz
fot. Grzegorz Sz. (2005-06-06)
Obraz
fot. Tomasz (2005-10-15)
Obraz
fot. Waldemar Heise (pomiędzy 2006 a 2007)
Obraz
fot. Leszek Kowalik (2007-03-08)
Obraz
fot. Leszek Kowalik (2007-03-08)
Obraz
fot. Dawid Chibani (2008-01-01)
Obraz
fot. Adrian K (2009-09-20)
Obraz
fot. RAFAŁ DYMEL (2010-04-17)
Obraz
fot. RAFAŁ DYMEL (2010-04-17)
Obraz
fot. Waldemar Heise (2012-10-15)
Obraz
fot. Waldemar Heise (2012-10-15)
Obraz
fot. W.Frykowski (2013-03-08)
Obraz
fot. mikrus_91 (2013-05-01)

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #109 (odp. na #108) X. Piast II Chrobry (2025-07-26 13:41:07)
    Mało prawdopodobne, obecnie brak nawet autobusów w tej relacji.
  • #110 Błażej Kopka (2025-07-26 23:38:55)
    Ja wróżę relację Poznań - Kcynia realizowaną przez KW. Dalej pewnie ARRIVA do Bydgoszczy. Chociaż były gdzieś pogłoski, że być może KW, aż do Nakła.
  • #111 (odp. na #109) Adrian K (2025-07-28 15:48:08)
    Pisałem to wyżej, napiszę jeszcze raz: aktualnie autobusy nie jeżdżą na odcinku Wągrowiec(Gołańcz) - Kcynia, ponieważ przebiega tam granica województw. Do Kcyni dojeżdża PKS Bydgoszcz, który zapewne nie widzi potrzeby uruchamiania niepewnych połączeń do Gołańczy, od drugiej strony jeździ PKS Piła, który jest w złej sytuacji finansowej i jedzie "na przewozach szkolnych" - jak działa ten proceder, wie każdy kto trochę pojeździł PKSami po Polsce.
    A ostatnie autobusy wykosił Covid i... linia kolejowa Poznań - Wągrowiec. To były dwa pośpieszne kursy: jeden PKS Grudziądz, relacji Grudziądz - Poznań, a drugi PKS Chojnice, relacji Chojnice - Poznań. Jeździłem zwłaszcza tym pierwszym, z Poznania do Szubina i nie raz zdarzało się, że z Poznania do Wągrowca jechałem sam, czasem kilka osób. Za to z Wągrowca do Bydgoszczy pasażerów było sporo. Dodając do tego, że z Bydgoszczy do Świecia i Grudziądza kolej działa lepiej niż kiedyś, nie opłacało się utrzymywać PKSowi tego kursu dla parunastu mieszkańców Wągrowca jadących do Bydgoszczy. Więc zlikwidowali cały kurs. Dodam od siebie, że pisałem w 2018r. do przewoźników i samorządowców o uruchomienie przynajmniej autobusów z Wągrowca lub Gołańczy do Kcyni (np. przez KPTS, którego właścicielem jest województwo kujawsko-pomorskie i realizują sporą część dotowanych kursów). Niestety, wszyscy wyszli z takiego założenia Piaście, jak ty - że skoro PKS z odległego Grudziądza likwiduje kurs, to po co robić kursy lokalne. Dodam, że to były czasy zanim pojawiła się szerzej opcja uruchamiania kursów z FRPA. Niemniej, pod gołanieckim dworcem, zwłaszcza w weekendy ilość samochodów na blachach CNA mówi sama za siebie. No ale nie każdy ma taką możliwość. Znam osobę z Kcyni, która jadąc do Poznania robi kółko przez Bydgoszcz i Inowrocław, bo zwyczajnie nie ma jej kto zawieźć na dworzec do Gołańczy. Tak że opowieści, że nikt nie będzie jeździł, to bajki. Trzeba puścić te 5 kursów z Kcyni do Gołańczy, skomunikowanych z pociągami i sprawdzić. Skoro na Dolnym Śląsku tak się robi, co stoi na przeszkodzie robić tak u nas? Chyba tylko brak chęci, brak pieniędzy i beton w głowie.

    Błażeju, nie pomnę źródła, ale już pisano że pociągi KW będą jeździć do Nakła. W Kcyni za bardzo kończyć nie mogą, bo nie ma tam węzła kolejowego (nie ma się na co przesiąść - nieliczni wiedzą, że da się na PKS), a Kuj-pom musiałby do Kcyni puszczać SZT (i to częściowo pod drutem na odcinku Nakło - Bydgoszcz - tam Arriva nie jeździ), których rzekomo mamy za mało. Dlatego przystano na opcję KW Poznań - Nakło, a z Nakła do Bydgoszczy już pod drutem zapewne będzie jeździć Polregio. Skoro już wymyślono ten oszczędny wariant, to taka opcja jest zresztą najlogiczniejsza.

    Edit: https://www.rynek-ko…
    Tu są wypowiedzi z Departamentu Transportu UMWW i pani wicemarszałek woj K-P. że trwały rozmowy na temat połączeń Poznań - Nakło n. Notecią. Podane argumenty są takie jak moje: przy obecnej siatce, taborze i możliwościach taka opcja jest najrozsądniejsza. Jest tam też informacja, że UMKP chciałoby jeździć przez Szubin.
  • #112 Błażej Kopka (2025-07-28 20:39:56)
    @Adrian K - Wyrzysk-Osiek to też stacja po środku niczego i nie ma się gdzie przesiąść, a jednak KW tam kończą bieg, nie pchając się do Nakła. Jak będzie tutaj - zobaczymy w 2027 roku. Przypominam, że jakby co układ torowy Gołańczy był przygotowywany na kończenie tam i odstawianie pociągów (chyba, że obecnie w trakcie prac zmienią zakres), także wszystko przed nami.
  • #113 (odp. na #112) X. Piast II Chrobry (2025-08-14 15:04:49)
    Obecnie na szlaku Wągrowiec - Gołańcz kursuje ZKA.
    https://koleo.pl/con…
    Równo 40 lat temu robiliśmy badania zapełnienia autobusów w tym rejonie na zlecenie dyrekcji PKS.
    Kierowcom mówiliśmy, że to dla statystyki, a naprawdę chodziło by sprawdzić, ile kasy kierowcy biorą na czarno.
  • #114 Wojtek Szubin (2025-11-08 21:48:59)
    Linia kolejowa 356 Poznań -Bydgoszcz Gł, na odcinku do Gołańczy dla ruchu pasażerskiego została zamknięta kila ładnych lat temu. Na odcinku Bydgoszcz-Szubin kursowały pociągi towarowe z tłuczniem, kamieniem do budowy dróg, węglem, miałem węglowym, zbożem. Ładowano drewno po wiatrołomach, po tym jak wichura nawiedziła nas. Przewoźnicy kolejowi (prywatni i Cargo) oraz prywatny transport samochodowy, który dokonywał czynności rozładunkowych - zarabiał. W nawierzchnię torową i plac rozładunkowy nie wkładano grosza. Była zasada, dopóki idzie, należy zarabiać bez najmniejszego nakładu własnych wydatków. Lokomotywa manewrowa w jednym przypadku wpadła w ziemię, bo tak dobrze trzymały szyny (słupki kilometrażu nieczytelne a miejsca słabego toru nie oznaczone). W miesiącu prawdopodobnie marcu, tor do Szubina zamknięto. Kamień i tłuczeń dla odbiorcy z Szubina wozi się ze stacji Nakło 20 km, a nie 5 km z miejscowej stacji. I to jest dbanie o ekologiczny transport. Lepiej drogami niech kursują tiry. Ulica Dworcowa została tak zdewastowana (dziury, zalewana przy opadach deszczu, gdyż studzienki deszczowe są zapchane). W chwili obecnej jest problem, kto jest właścicielem tej ulicy, gdyż leży na gruntach kolejowych bez właściciela. Jest to materiał do skierowania zawiadomienia do prokuratora. Wojtek Szubinek, Szubin.
  • #115 (odp. na #114) Adrian K (2025-11-17 19:42:47)
    Wojtku, tak się składa że ja też jestem szubiniakiem i znam ten problem:
    Dla tych którzy nie wiedzą: głównym "generatorem ruchu" w Szubinie była wytwórnia mas bitumicznych mieszcząca się na ul Sportowej, dokładnie po drugiej stronie miasta przy linii kolejowej z Szubina w kierunku na Kcynię. Z tego co kojarzę, ruch towarowy na odcinku Gołańcz - Szubin wstrzymano w 2009 roku. Co prawda po tym roku zdarzały się tam (przynajmniej między Szubinem a Kcynią) drezyny inspekcyjne.

    Jeszcze z dobre 10-15 lat temu firma zamawiająca kruszywa składała zapytanie do PLK o możliwość budowy bocznicy do zakładu, żeby pominąć przeładunek na stacji w Szubinie, tylko wjeżdżać wagonami do zakładu. Tylko że PKP PLK zażyczyły sobie, żeby zakład partycypował w remoncie nie tyle odcinka od stacji Szubin do zakładu, tylko CAŁEJ LINII do samej Bydgoszczy. Oczywiście, zakład się nie zgodził i dlatego trwał ten idiotyczny proceder przeładunku kruszyw na stacji. Tak doprowadzanie do "śmierci technicznej" tego odcinka linii trwało aż do skutku, do obecnego roku. Problem znała rada gminy Szubin, bo to od jednego z jej członków (tak, który nadal ma tam ciepły stołek) się tego dowiedziałem. Oczywiście ABSOLUTNIE NIKT z Rady Gminy ani żaden z burmistrzów nie ruszył czterech liter i nie napisał nawet pół zdania do PLK, że stanem linii jest zmartwiona. I tu bym upatrywał przyczyn, bo nikt z naszych włodarzy nie przejął się problemem. Przecież mieli ważniejsze problemy, np. kłócić się o sposób wyliczania swoich diet... Ale mają w Szubinie na to przyzwolenie. Wielokrotnie poruszałem temat przywrócenia ruchu pasażerskiego do Szubina i tego towarowego również. I tak się wszyscy interesowali, że za dwa lata pociągi ominą Szubin szerokim łukiem przez Nakło. O czy nawet minister Sikorski wie, bo niedawno wychwalał to w mediach społecznościowych.
    W Polsce nie ma czegoś takiego jak "grunt bez właściciela". Grunty kolejowe należą do kolei (PKP SA lub PKP PLK). Ale skoro jest tam droga, to gmina powinna się tym tematem interesować i go "wyprostować", zamiast kolejny raz czekać, aż sprawa "rozwiąże" się sama.
  • #116 Błażej Kopka (2025-11-18 05:19:18)
    Ale niby co gmina miała zdziałać w kwestii uruchomienia tej linii kolejowej? I co do tego ma Radek Sikorski? Że ma posiadłość w okolicy, to od razu ma lobbować za linią kolejową tam? Z tego co wiem, drogę sobie załatwił i tyle. Naprawa linii przez prywatne podmioty jest akurat powszechną praktyką - najbliższy przykład to PERN w Rejowcu. Widocznie owej firmie aż tak na transporcie kolejowym nie zależało. A połączenie Kcyni z Bydgoszczą przez Nakło w zasadzie jest już faktem dokonanym, bo prace są na ukończeniu. Tym samym alternatywa przez Szubin dostała swój przysłowiowy gwóźdź do trumny.
  • #117 (odp. na #116) Adrian K (2025-11-30 23:00:50)
    Gmina może złożyć pismo do PKP PLK i ministerstwa, że w ich interesie jest żeby linia była czynna. To jest podstawa. Za każdym razem gdzie nie pytać o remont linii, czy Urząd Marszałkowski, czy ministerstwo każdy pyta: co na to gmina. Napisanie pisma nie kosztuje niemal nic. Nie każdy zakład jest tak wielkim państwowym molochem, żeby pozwolić sobie na generalny remont jak PERN Rejowiec, chodziło wyłącznie o bieżące utrzymanie pozwalające na przejezdność. Skoro jeździły pociągi regularnie, to regularnie PKP PLK otrzymywała wpływy z tego odcinka 356. Błażeju, nie każdy mieszka w prokolejowym województwie. Mówimy o utrzymaniu pewnego minimum z którego ktoś korzystał. Po 281 pociągi jeżdżą jeszcze rzadziej, a jakoś jest przejezdna. Bo jest ważniejsza? Bo kasa z 356 szła na utrzymanie takich linii jak 281?
    Dla gminy przejazdy aut ciężarowych zamiast pociągu rujnują też GMINNE drogi.
    Radek Sikorski jest mieszkańcem gminy Szubin. Nie "w okolicy" tylko NA TERENIE GMINY mieszka. Skoro sam z siebie porusza temat połączenia Bydgoszczy z Kcynią, to dlaczego nie zająknął się, że nie będą jeździć przez Szubin, tak jak kiedyś? Niemal nikt się o interes Szubina i Białych Błot nie upomniał (o widzisz, a pytałeś, co ma do tego gmina). Ja gdzie mogłem, brałem udział w konsultacjach i pisałem, że ten wariant jest mniej korzystny, że mieszka tam mniej ludzi, że wygeneruje mniej par. Województwo od kilku lat ma retorykę: nie stać nas na tabor spalinowy, żadnych "nowych" linii nie otwieramy. Kto wie, czy między innymi linia przez Szubin nie była powodem powstania tego typu wymówki. Przecież póki co, to nadal "trwają rozmowy" z UMWW i toruniacy nawet pół pociągu spalinowego tam nie puszczą. Zrobiono nas wszystkich bez mydła, po taniości. I jeszcze tacy politycy sobie robią propagandę na naszej krzywdzie.
  • #118 Błażej Kopka (2025-12-01 13:45:02)
    Tak - 281 jest ważniejsza, bo jak wiesz, jest używana do transportu skrajni - ot i cała tajemnica.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Poznań Wschód – Bydgoszcz Główna (356)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...