OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Kamieniec Ząbkowicki – Złoty Stok (334)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2024-03-15 (historia)

Wyślij nowe pliki »

| [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] [Wersja podstawowa]

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1246
powiększ
Autor: nieznany
data: 1914;
Odcinek: Kamieniec Ząbkowicki: Początek LK334 - Złoty Stok
Rozkład jazdy z 1914 roku.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 3561
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Tomek Bielecki; data: przed 1918;
Odcinek: Kamieniec Ząbkowicki: Początek LK334 - Złoty Stok
Fragment dawnej mapy przedstawiający kamieniecki węzeł. Jest tu zaznaczona istniejąca tylko rzez dwa lata linia do wsi Laski.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1805
powiększ
Autor: Andrzej Łoś
data: 1987;
Odcinek: Byczeń - Sosnowa Śląska
Most na Nysie.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2320
powiększ
Autor: Andrzej Łoś
data: 1987;
Odcinek: Byczeń - Sosnowa Śląska
Most na Nysie.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 4994
: 9
powiększ
Autor: Andrzej Łoś
data: 1997;
Odcinek: Byczeń - Sosnowa Śląska
Most w Byczeniu po powodzi. I to by było na tyle, jeśli chodzi o pociągi do Złotego Stoku.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1780
powiększ
Autor: Andrzej Łoś
data: 2005-04-11;
Odcinek: Kamieniec Ząbkowicki: Początek LK334 - Byczeń
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1485
powiększ
Autor: Andrzej Łoś
data: 2005-04-11;
Odcinek: Kamieniec Ząbkowicki: Początek LK334 - Byczeń
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1228
powiększ
Autor: Andrzej Łoś
data: 2005-04-11;
Odcinek: Kamieniec Ząbkowicki: Początek LK334 - Byczeń
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1212
powiększ
Autor: Andrzej Łoś
data: 2005-04-11;
Odcinek: Kamieniec Ząbkowicki: Początek LK334 - Byczeń
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1411
powiększ
Autor: Andrzej Łoś
data: 2005-04-11;
Odcinek: Kamieniec Ząbkowicki: Początek LK334 - Byczeń
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1547
powiększ
Autor: Andrzej Łoś
data: 2005-04-11;
Odcinek: Kamieniec Ząbkowicki: Początek LK334 - Byczeń
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1459
powiększ
Autor: Andrzej Wysocki
data: 2005-04-11;
Odcinek: Kamieniec Ząbkowicki: Początek LK334 - Byczeń
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1400
powiększ
Autor: Tomasz Bielecki
data: 2006;
Odcinek: Byczeń - Sosnowa Śląska
Wiadukt kolejowy w Śremie. W prawo Kamieniec Ząbkowicki, w lewo Złoty Stok.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1490
powiększ
Autor: szczepan
data: 2009;
Odcinek: Kamieniec Ząbkowicki: Początek LK334 - Byczeń
Ostatnie metry używanego toru (do garażu drezyn).
Tagi: tabor, szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1808
powiększ
Autor: szczepan
data: 2010;
Odcinek: Sosnowa Śląska - Płonica Śląska
Początki Złotostockiej Kolei Drezynowej.
Tagi: tabor, szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1839
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2013-05-11;
Odcinek: Sosnowa Śląska - Płonica Śląska
Widok z przystanku w Płonicy w stronę Kamieńca Ząbkowickiego.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 1555
: 1
powiększ
Autor: Krzysztof Brankowski
data: 2015-03-19;
Odcinek: Płonica Śląska - Złoty Stok
Wiadukt nad ul. Kolejową w Złotym Stoku - przęsło zostało przeciągnięte poza północną podporę.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon : 1270
powiększ
Autor: Krzysztof Brankowski
data: 2015-03-19;
Odcinek: Płonica Śląska - Złoty Stok
Słupek hektometryczny 11.3 - po prawej torowisko w kierunku Płonicy Śląskiej.
Tagi: sygnalizacja/słupki/znaki itp.
Obraz
Odsłon : 1261
powiększ
Autor: Krzysztof Brankowski
data: 2015-03-19;
Odcinek: Płonica Śląska - Złoty Stok
Skrzyżowanie z szosą tuż przed dawnym przystankiem Płonica Śląska - widok od strony Złotego Stoku.
Tagi: przejazdy i przejścia naziemne (drogowe)
Obraz
Odsłon : 1253
powiększ
Autor: Krzysztof Brankowski
data: 2015-03-19;
Odcinek: Sosnowa Śląska - Płonica Śląska
Skrzyżowanie z szosą Sosnowa - Sławęcin, widok w kierunku Kamieńca Ząbkowickiego.            
Tagi: przejazdy i przejścia naziemne (drogowe)
Obraz
Odsłon : 1200
powiększ
Autor: Krzysztof Brankowski
data: 2015-03-19;
Odcinek: Byczeń - Sosnowa Śląska
Torowisko na piątym kilometrze linii, pomiędzy przystankami Byczeń i Sosnowa Śląska - widok w kierunku Byczenia.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 1065
powiększ
Autor: Krzysztof Brankowski
data: 2015-03-19;
Odcinek: Byczeń - Sosnowa Śląska
Słupek hektometryczny 5.0
Tagi: sygnalizacja/słupki/znaki itp.
Obraz
Odsłon : 1282
powiększ
Autor: Krzysztof Brankowski
data: 2015-03-19;
Odcinek: Byczeń - Sosnowa Śląska
Solidna przeszkoda na torowisku, pod koniec piątego kilometra linii - widok w kierunku Byczenia. Nieco dalej musiałem przeskoczyć przez kolejny płot :-).
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 1079
powiększ
Autor: Krzysztof Brankowski
data: 2015-03-19;
Odcinek: Byczeń - Sosnowa Śląska
Wiadukt na skraju Śremu - widok od strony wsi.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon : 1449
powiększ
Autor: Krzysztof Brankowski
data: 2015-03-19;
Odcinek: Byczeń - Sosnowa Śląska
Wiadukt na skraju Śremu - widok w kierunku Byczenia.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon : 1015
powiększ
Autor: Krzysztof Brankowski
data: 2015-03-19;
Odcinek: Byczeń - Sosnowa Śląska
Słupek hektometryczny 4.0, tuż przed nieistniejącym mostem nad Nysą Kłodzką od strony Sosnowej Śląskiej.
Tagi: sygnalizacja/słupki/znaki itp.
Obraz
Odsłon : 1327
powiększ
Autor: Krzysztof Brankowski
data: 2015-03-19;
Odcinek: Kamieniec Ząbkowicki: Początek LK334 - Złoty Stok
Południowy przyczółek mostu nad Nysą Kłodzką, zerwanego przez powódź w 1997 roku.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 1041
powiększ
Autor: Krzysztof Brankowski
data: 2015-03-19;
Odcinek: Byczeń - Sosnowa Śląska
Północny przyczółek mostu nad Nysą Kłodzką, zerwanego przez powódź w 1997 roku, nie istnieje. Ze skraju skarpy smętnie zwisają resztki toru…
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 1127
powiększ
Autor: Krzysztof Brankowski
data: 2015-03-19;
Odcinek: Kamieniec Ząbkowicki: Początek LK334 - Byczeń
Skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 382 na skraju Byczenia.
Tagi: przejazdy i przejścia naziemne (drogowe)
Obraz
Odsłon : 1451
powiększ
Autor: Krzysztof Brankowski
data: 2015-03-19;
Odcinek: Kamieniec Ząbkowicki: Początek LK334 - Byczeń
Wiadukt na skraju Byczenia, naprzeciwko dawnej cegielni - widok od wschodu. Na kilometrze 2.2 od linii odchodziła w kierunku owej cegielni bocznica, zlikwidowana prawdopodobnie na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 wasiukibic (2017-09-07 18:39:36)
    Trochę niekompletny ten artykuł, a temat ciekawy. Ostatnim klientem kolei w Złotym Stoku był miejscowy Zakład Tworzyw i Farb, w prostej linii potomek dawnej kopalni i zakładu przeróbki wydobywanej lokalnie rudy arsenu, o tradycjach przedwojennych. Kopalnie i przetwórstwo arsenu wygaszono na początku lat 60. XX wieku, gdyż straty jakie generował zakład na tej produkcji były niestrawne nawet dla gospodarki centralnie planowanej. Jeżeli mówimy o odbudowie mostu to szansa pojawiła się jeszcze pod koniec lat 90. Z jednej strony pekap zaproponował fabryce farb partycypację w kosztach odtworzenia budowli, co niestety nie wypaliło, bo niewielki zakład nie mógł sobie pozwolić na taki wydatek. Ponadto KGHM sondował możliwość reaktywacji wydobycia zalegających jeszcze w ziemi niskoprocentowych rud arsenu, a także i złota. Pamiętam artykuły prasowe z tamtego czasu (m.in. w Nowych Sygnałach czy Gazecie Wrocławskiej), gdzie rzeczoną linię kolejowa ochrzczono już nawet "Złotą magistralą". Propozycje były dwie: budowa zakładu wzbogacania rud w pobliżu Złotego Stoku i transport półproduktu (koncentratu) do zakładów chemicznych, bądź też transport urobku do zakładów wzbogacania rud zlokalizowanych na terenie LGOM. Oczywiście oba warianty przewidywały reaktywację połączenia kolejowego do Złotego Stoku, przy okazji kolej turystyczna i tym podobne cuda na kiju. Z planów tych jednak nic nie wyszło, bo okazało się, że nawet przy współczesnych technologiach, wydobycie i przeróbka arsenu oraz złota będzie nieopłacalne, a KGHM skupił się na odzyskiwaniu złota z urobku własnych kopalni. Historia z kamieniołomem to temat z okolic 2010-11 roku, kiedy na skutek boomu budowlanego koncerny budowlane chciały sięgnąć po złoża niedaleko Chwalisławia, tzn. takiej spokojnej, położonej na pd-zach od Złotego Stoku wiosce, kilka kilometrów od stacji kolejowej. Poza oczywistą uciążliwością wydobycia urobku szkopuł tkwił też w tym, że inwestor chciał wybudować terminal załadunkowy kamienia na wagony kolejowe w Płonicy, na północ od Złotego Stoku, co powodowało by konieczność transportu urobku ciężkimi pojazdami drogowymi (hałas, niszczenie nawierzchni, zwiększony ruch) lub taśmociągiem (hałas) i dlatego mimo początkowej przychylności miejscowych władz pomysł spalił na panewce z powodu protestów mieszkańców, którzy obawiali się, że będą mieli przesrane, jak mieszkańcy Rybnicy Leśnej, skąd melafir jest transportowany tirami do stacji Wałbrzych Główny lub Świerków, gdzie taśmociąg transportował urobek do stacji w Bartnicy (ten temat już jest nieczynny). Niestety, z powodu trudnych warunków terenowych nie wchodziło w grę podciągnięcie do planowanego kamieniołomu bocznicy kolejowej. Projekt upadł, więc i sprawa ewentualnej reaktywacji kolei do Złotego Stoku też. Choć nie jest wykluczone, że kiedyś się do niego powróci - podobnie jak np. w Tłumaczowie.
  • #2 Zdziw (2018-10-29 16:40:46)
    Spójny z tym był plan reaktywacji opuszczonej cegielni Byczeń (z złożem wartościowej gliny) przez którąś ze spółek KGHMu(nie pamiętam nazwy). Skończyło się na koncepcji. W końcu cegielnia "się spaliła" i po kłopocie, a linia kolejowa ostatecznie podzieliła los cegielni.
    Co do linii kolejowej, to była nie byle jaką atrakcją, obsługiwana przez parowóz i wagony "express-Texas".
  • #3 (odp. na #2) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-04-01 23:31:53)
    Dziwne, że nie zostawiono czynnego odcinka 2 km jako bocznicy do kopalni w Byczeniu?

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Kamieniec Ząbkowicki – Złoty Stok (334)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...