OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Bielawa Zachodnia – Radków (318/327)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2025-09-08 (przebieg)

Historia linii » [Link bezpośredni]

data odcinek zdarzenie źródło, uwagi
1900-12-15 Bielawa Zachodnia - Srebrna Góra Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1902-08-05 Srebrna Góra - Radków Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
Na odcinku Srebrna Góra - Nowa Wieś Kłodzka odcinek zębaty
1931-10-12 Srebrna Góra - Wolibórz Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy, pasażerski;
1932-05-11 Wolibórz - Ścinawka Średnia Dworzec Mały Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1934 Srebrna Góra - Wolibórz Linia zlikwidowana
Pod koniec roku.
Odcinek Nowa Wieś Kłodzka – Wolibórz mógł jeszcze leżeć do końca wojny.
1945 Wolibórz - Nowa Ruda Słupiec Linia nieprzejezdna/remont
1947-10-05 Nowa Ruda Słupiec - Ścinawka Średnia Dworzec Mały Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
1948-05-01 Nowa Ruda Słupiec - Ścinawka Średnia Dworzec Mały Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1949-10-02 Wolibórz - Ścinawka Średnia Dworzec Mały Przywrócenie przejezdności
ruch pasażerski: regularny;
info: Adam, 28-08-2014
1970 Wolibórz - Dzikowiec Kłodzki Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
1971-11 Wolibórz - Ścinawka Średnia Dworzec Mały Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1974 Wolibórz - Dzikowiec Kłodzki Linia zlikwidowana
1977-05-22 Bielawa Zachodnia - Srebrna Góra Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy, pasażerski;
1978 Bielawa Zachodnia - Srebrna Góra Linia zlikwidowana
Chociaż wydaje mi się, że w połowie lat 80 jeszcze tory w Srebrnej Górze leżały.
1987-05-30 Ścinawka Średnia Dworzec Mały - Radków Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy, pasażerski;
1999-08-01 Ścinawka Średnia Dworzec Mały - Radków Linia zlikwidowana
tory przeniesiono na linię do Nowej Rudy.
przed 2000 Dzikowiec Kłodzki - Nowa Ruda Słupiec Linia zlikwidowana
przed 2020 Srebrna Góra - przejazd Zmienione przeznaczenie
nowe przeznaczenie: polna droga, ścieżka;
przed 2020 (???) Ratno Wambierzyce - Radków Zmienione przeznaczenie
nowe przeznaczenie: polna droga, ścieżka;
2025-05 Bielawa Zachodnia - Bielawa Nowa Linia nieprzejezdna/remont

Historia numeracji » [Link bezpośredni]

data odcinek numer źródło, uwagi
1985 Bielawa Zachodnia - Srebrna Góra 318
1985 Nowa Ruda Słupiec - Ścinawka Średnia Dworzec Mały 327

Rozkłady jazdy » [Link bezpośredni]

1914 – 1955 »
1955 – 1967 »
1968 – 1987 »

Historia prędkości » [Link bezpośredni]

data odcinek prędkość km/h źródło, uwagi
2007-11-18 Nowa Ruda Słupiec - Słupiec Dolny 20 km/h Import PLK2007_10
2016-07-05 (???) Słupiec Dolny - Ścinawka Średnia Dworzec Mały 20 km/h Import PLK2016_07
2023-01-03 Bielawa Zachodnia - Ostroszowice 20 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2024-01-03 Bielawa Zachodnia Dworzec Mały - Ostroszowice 20 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2025-04-07 Bielawa Zachodnia Dworzec Mały - Ostroszowice 20 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #95 (odp. na #94) wasiukibic (2025-09-03 10:20:05)
    Remont dwóch potężnych, ceglanych wiaduktów pod ruch pociągów kosztowałby krocie. Strzelam, że z dychę za jeden. Poza tym stromy podjazd i kłopoty w prowadzeniu ruchu jesienią i zimą. Tam są głębokie wąwozy, gdzie niekiedy zimą śniegu jest po pas; nie wiem czy DSDiK jest gotowe na prowadzenie ruchu na takiej linii.
  • #96 Błażej Kopka (2025-09-03 11:43:54)
    One się nie nadają do remontu - od tego trzeba zacząć. Zostały źle zaprojektowane. Działki, na których leżą wiadukty, nie są wyodrębnione jako dawna linia kolejowa i nie należą do województwa, więc nie ma się co zastanawiać, co by tu zrobiło DSDiK, bo nie ma z tymi terenami nic wspólnego.
  • #97 Mszkl (2025-09-11 10:57:19)
    Mam pytanie do Was w sumie czystko akademickie, będę wdzięczny za odpowiedź. Dotyczy założenia, że są pieniądze na odbudowę linii, uporządkowana własność gruntów itd. Mianowicie: na jakim odcinku linia po odbudowie mogłaby funkcjonować jako klasyczna kolej adhezyjna tj. niezębata, obsługiwana przez już posiadany tabor KD. Czyli gdzie profil linii by na to pozwalał?
    - Nowa Ruda Słupiec - Dzikowiec?
    - Nowa Ruda Słupiec - Wolibórz?
    - Srebrna Góra - Wolibórz?
    Czy po złości akurat tylko "izolowany" odcinek Dzikowiec - Wolibórz?
  • #98 Błażej Kopka (2025-09-11 16:19:41)
    Chyba nie da się tak teoretyzować. Ponieważ nie byłby to remont istniejącej linii, tylko budowa od podstaw, to z uwagi na obszar przebiegu linii (N2000), należałoby IMHO zaprojektować przynajmniej kilka (3?) wariantów przebiegu - nie tylko taki, który kiedyś tu istniał. Być może byłoby to nawet niezbędne z uwagi na wiadukty, które i tak do remontu pod ruch kolejowy się nie nadają, a zabytkami są. Jakie uzyskano by wtedy profile, trudno zakładać. Obecne nachylenia sięgają 60 promili. Czy SZT Pesy dałyby tyle radę? Nie wiem, czy producent w ogóle to wyliczał i robił takie założenia, więc trzeba by pewnie sprawdzić empirycznie. Inna sprawa to utrzymanie przejezdności typowo górskiej linii w sezonie jesienno-zimowym. Zawsze można pomyśleć o tunelu skoro fantazjujemy w oderwaniu od realiów finansowych. Bo potem to już z górki - przebudowa Ścinawki, żeby nie kolidować z peelką i można na pielgrzymki dalej w stronę Radkowa jeździć :) Innymi słowy - w dalekiej przyszłości bardziej realne jest udrożnienie Radkowa i kursy z Kłodzka powiedzmy.
  • #99 Mszkl (2025-09-12 09:44:26)
    Dziękuję za wyczerpujący komentarz. Jak zaznaczyłem - pytam "akademicko" :-) I doprecyzuję, że bardziej miałem na myśli odbudowę w obecnym śladzie, w obecnych (tj. dotyczących starotorza) nieweletach i łukach itp. Że na to są pieniądze, a nie na nowe dodatkowe budowle inżynierskie. Przyjmuje się chyba, że 30-40 promili to maks dla kolei niezębatej tak technicznie, 25 promili w Polsce wg. przepisów dla kolei pasażerskiej nowobudowanej. Odcinek Nowa Ruda Słupiec - Dzikowiec dałby radę wobec tego? Jest trudniejszy niż podjazd do Karpacza?
  • #100 Błażej Kopka (2025-09-13 17:09:02)
    Nigdzie nie ma tam nachyleń większych niż w Karpaczu z tego, co kojarzę (czyli ponad 40), natomiast na wysokości wiaduktów Srebnogórskich jest wspomniane 60 ZTCW, przy czym jeśli założyć, że potwierdziłoby się założenie, które miało leżeć u podstaw zamknięcia linii, że wiadukty te zbudowano wadliwie, to ich współczesna przebudowa mogłaby się okazać zbyt kłopotliwa, o ile w ogóle możliwa - nawet teoretyzując. Również pozostawienie wjazdu kieszeniowego do Woliborza to chyba nie byłoby najlepsze rozwiązanie. Zatem nawet tylko teoretyzując dość trudno przyjmować założenie, że biegła by w całości starym śladem. Kiedyś w necie ktoś prowadził profile większości (jak nie wszystkich) LK, ale niestety znikło to.
  • #101 Mszkl (2025-09-15 08:36:57)
    ad 100# Ponownie dziękuję za komentarz.
  • #102 (odp. na #100) Trapp (2025-09-17 09:18:04)
    Max do Karpacza, to 51 promili na 120m; Srebrna Góra dobijała do 60-ciu i z tego co pamiętam, w jednej z publikacji dotyczącej tej kolei, był alternatywny plan poprowadzenie tej trasy (mega krętej) nieco bardziej na południe - bez zębatki i z "wyjazdem" w okolicach Żdanowa, ale ostatecznie zdecydowali inaczej.
  • #103 Ksawery Jakubek (2025-09-22 21:37:59)
    p.Błażeju Chodzi panu o to, że działek wyznaczonych gdzie dokładnie. Od N.R. Słupca do Woliborza na 100% są wyznaczone. Od Woliborza do Srebrnej Góry Twierdzy również są wyznaczone, lecz z (2?) fragmentami brakującymi. Dopiero od Srebrnej Góry do Twierdzy jest praktycznie 0 wydzielonych działek. Komentarz tylko do klaryfikacji (i informacjach o wyznaczonych działkach :p)
  • #104 Błażej Kopka (2025-09-23 13:29:36)
    Tak - chodzi o działki od okolic Twierdzy do stacji w SG, czyli na wysokości słynnych wiaduktów srebnogórskich. Na pozostałym odcinku są wydzielone, ale nie wszędzie tam gdzie są nawet wydzielone, mają status byłej linii kolejowej, w związku z tym nie należą ani do PKP, ani tym bardziej do DSDiK. Poza tym na części tych działek nakładają się więcej niż jedna formy ochrony środowiskowej.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Bielawa Zachodnia – Radków (318/327)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...