OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna (– Harrachov) (311/590)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2025-06-23 (przebieg)

Historia linii » [Link bezpośredni]

data odcinek zdarzenie źródło, uwagi
1891-08-01 Jelenia Góra - Jelenia Góra Cieplice [dawna lokalizacja] Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1891-12-20 Jelenia Góra Cieplice [dawna lokalizacja] - Piechowice Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1902-06-25 Piechowice - Szklarska Poręba Górna Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1902-06-30 Szklarska Poręba Górna - Granica Państwa pod Tkaczami Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1922 Jelenia Góra - Granica Państwa pod Tkaczami Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania
system zasilania: 15000V AC 16 2/3Hz;
Data oficjalnego uruchomienia: 1923-02-15
1945 Jelenia Góra - Dębowa Góra Linia nieprzejezdna/remont
zniszczony most na Bobrze
1945-07-08 Jelenia Góra - Granica Państwa pod Tkaczami Deelektryfikacja
1947 Szklarska Poręba Huta - Harrachov Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
Wiosna 1947.
Odcinek do Jakuszyc był jeszcze czynny zimą 1961/1962.
1953-10 Dębowa Góra - Jelenia Góra Zachodnia Przywrócenie przejezdności
od rozkładu z października 1953 r.
1957-06-01 Szklarska Poręba Górna - Szklarska Poręba Huta Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1958 Harrachov - Granica Państwa pod Tkaczami Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
przed 1960 Czerwony Potok - Harrachov Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
1961-10-01 Szklarska Poręba Górna - Szklarska Poręba Jakuszyce [dawna lokalizacja] Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
1962-05-26 Szklarska Poręba Górna - Szklarska Poręba Jakuszyce [dawna lokalizacja] Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1987-09-30 Jelenia Góra - Szklarska Poręba Górna Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania
system zasilania: 3000V DC;
W czasie robót elektryfikacyjnych w 1987 r. wykorzystano do zawieszenia sieci trakcyjnej niektóre, zachowane poniemieckie, betonowe maszty.
1997 Szklarska Poręba Górna - Czerwony Potok Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
przed 2001-04-27 Piechowice - Szklarska Poręba Górna Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
2010-07-03 Szklarska Poręba Górna - Szklarska Poręba Jakuszyce [dawna lokalizacja] Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
2010-08-28 Szklarska Poręba Jakuszyce [dawna lokalizacja] - Harrachov Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
2012-10-01 Jelenia Góra - Szklarska Poręba Górna Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy, pasażerski;
Linia zamknięta z powodu modernizacji linii. Na odcinku tym nie odbywa się planowy ruch pociągów, nie uruchomiono również Autobusowej Komunikacji Zastępczej. (info od: Mateusz, 2012-10-02)
2013-11-18 Jelenia Góra - Szklarska Poręba Górna Otwarcie dla ruchu
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny;
2013-11-27 Piechowice - Szklarska Poręba Górna Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy, pasażerski;
Dziesięć dni po otwarciu wyremontowanej linii została ona znów zamknięta. Tym razem powodem stał się fatalny stan techniczny wiaduktu drogowego w Piechowicach.
2014-01-13 Piechowice - Szklarska Poręba Górna Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
Wykonano podpory w wiadukcie w ciągu DK3 E65 w Piechowicach). (info: Adrian Chromik)
2020-11-09 Szklarska Poręba Górna - Harrachov Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
Ze względu na pandemię.
2021-01-18 Szklarska Poręba Górna - Harrachov Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;

Historia numeracji » [Link bezpośredni]

data odcinek numer źródło, uwagi
1985 Dębowa Góra - Szklarska Poręba Jakuszyce [dawna lokalizacja] 311
1985 Granica Państwa (Jakuszyce) - Harrachov 590
po 1986 Jelenia Góra - Granica Państwa (Jakuszyce) 311

Rozkłady jazdy » [Link bezpośredni]

1914 – 1955 »
1955 – 1966 »
1967 – 1986 »
1987 – 2006 »
2007 – 2011 »

Historia prędkości » [Link bezpośredni]

data odcinek prędkość km/h źródło, uwagi
2001-07-23 (???) Jelenia Góra Cieplice [dawna lokalizacja] - Piechowice 60 km/h
2001-07-23 (???) Piechowice - Szklarska Poręba Górna 40 km/h
2001-07-23 (???) Jelenia Góra - Jelenia Góra Cieplice [dawna lokalizacja] 60 km/h
2007-11-18 Górzyniec - Szklarska Poręba Średnia 20 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Szklarska Poręba Średnia - Szklarska Poręba Górna 40 km/h Import PLK2007_10
2009-01-03 Górzyniec - Szklarska Poręba Średnia 0 km/h Import PLK2009_01
2009-04-20 Górzyniec - Szklarska Poręba Średnia 20 km/h Import PLK2009_04
przed 2010-07-26 Szklarska Poręba Górna - Harrachov 50 km/h
2014-12-08 Szklarska Poręba Średnia - Szklarska Poręba Górna 50 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN
2016-07-05 (???) Piechowice - Górzyniec 70 km/h Import PLK2016_07
2016-07-05 (???) Górzyniec - Szklarska Poręba Średnia 50 km/h Import PLK2016_07
2023-01-03 Jelenia Góra - Górzyniec 50 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Górzyniec - Szklarska Poręba Średnia 40 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Szklarska Poręba Średnia - Granica Państwa (Jakuszyce) 50 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Szklarska Poręba Górna - Polana Jakuszycka 10 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Polana Jakuszycka - Nowy Świat 50 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2024-01-03 Początek LK311 - Jelenia Góra Sobieszów 50 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Jelenia Góra Sobieszów - Piechowice 70 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Piechowice - Górzyniec 50 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Górzyniec - Szklarska Poręba Średnia 40 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Szklarska Poręba Średnia - Granica Państwa (Jakuszyce) 50 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Szklarska Poręba Górna - Polana Jakuszycka 10 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Polana Jakuszycka - Nowy Świat 50 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2025-04-07 Początek LK311 - Jelenia Góra Sobieszów 50 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Jelenia Góra Sobieszów - Piechowice 70 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Piechowice - Górzyniec 50 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Górzyniec - Szklarska Poręba Średnia 40 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Szklarska Poręba Średnia - Granica Państwa (Jakuszyce) 50 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Szklarska Poręba Górna - Polana Jakuszycka 10 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Polana Jakuszycka - Nowy Świat 50 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #28 Ksawery Jakubek (2025-06-18 07:15:32)
    W lipcu planuję wybrać się pieszo na praktycznie cały kawałek tej linii kolejowej, więc możliwe, że wpadnie wtedy na każdą stację nowe zdjęcie.
  • #29 (odp. na #28) Paweł (2025-06-18 07:28:30)
    Nowe zdjęcia na Bazę są cenne.
  • #30 mikol zza wschodniej granicy (2025-06-24 22:37:33)
    Cześć wszystkim! Interesuję się trochę koleją w Polsce i ciekawi mnie takie pytanko: a czy na tej linii kursowały kiedykolwiek EN57 lub inne podobne EZTy (EN71, ED72)? Nie było żadnych ograniczeń spowodowanych specyficznym charakterem profilu tej linii? Bo tak naprawdę, gdy gdzieś natrafiam na zdjęcia stąd, zawsze są to składy wagonowe z elektrowozem - chodzi mi o tych starszych zdjęciach, jeszcze przed uruchomieniem KD.
  • #31 Mszkl (2025-06-25 07:39:56)
    Oj nie zawsze :-)
    https://www.bazakole…
  • #32 (odp. na #30) Opolanin (2025-06-25 10:03:34)
    Jak to, a słynna EN71-43? Jeździły, ale w pewnym momencie, przez ograniczenie na łuku i pod górkę bywało, że opory w kibelkach się paliły i nie dawały rady jechać na bezoporowej, przy takich zawrotnych prędkościach.
  • #33 Błażej Kopka (2025-06-25 11:39:08)
    EM-10 były tutaj często widywane też.
  • #34 mikol zza wschodniej granicy (2025-06-25 19:11:27)
    Nie mówiłem, że zawsze jeździly tylko EU07, powiedziałem zaś, że to ja na takie zdjęcia natrafiam. Szukałem zdjęć na rail.phototrans.eu, wpisując w tamtejszej wyszukiwarce numer linii, a okazało się, że dużo jest dawno temu opublikowanych zdjęć, dla których numer linii nie został wpisany w odpowiednim polu. Potem już trochę znalazłem, wpisując zamiast numeru linii, nazwy tamtejszych stacji.
    A dlaczego EN71-043 pomalowano w taki sposób? To był jakiś pociąg "flagmański"?
    Przejazd przyśpieszonym „Sprinterem” KD „Szrenica”, w relacji Wrocław Główny — Szklarska Poręba Górna, widok z kabiny maszynisty: https://www.youtube.…
  • #35 Błażej Kopka (2025-06-26 09:16:49)
    "Apteka" była składakiem z dwóch klasycznych kibelków serii EN57 (1041+116) i różniła się trochę od reszty - miała inny sposób wykończenia siedzeń, minibar, stojaki na narty i była dedykowana na szlaki górskie.
  • #36 Mikol z Karkonoszy (2025-06-26 12:43:07)
    Cytat z #33 "EM-10 były tutaj często widywane też".
    Serie lokomotyw należałoby pisać poprawnie, czyli EM10. Po myślniku były numery inwentarzowe poszczególnych pojazdów. To częsty błąd, zwłaszcza u osób niezbyt znających się na kolei, ale trzeba go prostować, prostować i jeszcze raz prostować. Co do tego "częstego widywania", to trzeba powiedzieć, że był to jednak krótki okres czasowy, ok. 6 letni, na początku XXI w. (biorąc pod uwagę 38-letni czas istnienia na PKP linii Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna, jako zelektryfikowanej).

    Kolejny cytat z #35 ""Apteka" była składakiem z dwóch klasycznych kibelków serii EN57 (1041+116)". Raczej z jednego kibelka - 1041 i jedynie członu sb, tego drugiego, czyli 116. Tego typu wpis sugeruje, że była to jednostka 6-członowa, a nie 4-członowa. Nie wiem też skąd potoczna nazwa "Apteka", dla tego składu (lansowana dziś (?) w internecie), jednak nie mająca wiele wspólnego z czasami, kiedy skład ten jeździł w malowaniu w niebieskie pasy (czy barwy te przypominają aptekę? dziwne określenie). Na tego typu składy mówiono wówczas "kolorowe kible", no ale nie wnikam, może ktoś dla samego siebie mówił też "Apteka".

    A co do odmiennych malowań ezt w tamtym okresie (od standardowych dla ówczesnych EN57 i EN71), dostało je kilkanaście składów, wykorzystywanych jako pociągi InterRegio, właśnie dla odróżnienia ich od "zwyczajnych" ezt. Było to kilka wariantów malowania, w tym te nawiązujące do ezt serii ED72. Wiele pociągów IR zestawianych z ezt, miało wówczas także własne nazwy (trochę ich było), np wspomniany EN71-043, obsługiwał IR "Szrenica" do Szklarskiej.
  • #37 Błażej Kopka (2025-06-26 19:28:57)
    No rzeczywiście postawienie kreski z przecinkami tu lub tam, tudzież nazwa "apteka" (którą nie ja wymyśliłem) wiele wnosi do sprawy :)

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna (– Harrachov) (311/590)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...