OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Wielkie Piekary – Miłkowice (296)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2025-04-10 (podobiekty)

Wyślij nowe pliki »

| [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] [Wersja podstawowa] |

Obraz
Odsłon : 8997
: 12
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Robert Kotowski; data: przed 1929-01-01;
Odcinek: Wielkie Piekary - Miłkowice: Koniec LK296
Niemieckie plany elektryfikacji m.in. obecnej LK 275 od (Wrocławia),Miłkowic do Lubska plany z lat 20 i 30 XX w. pokrzyzował wybuch Wielkiego Kryzysu (1929-1933) oraz wybuch II wojny światowej (1939r.). Planowano również elektryfikację LK282 do Lubska od strony Węglińca.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy, materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1030
powiększ
Autor: Jarosław Lizak
data: 2009;
Odcinek: Wielkie Piekary - Miłkowice: Koniec LK296
Byku na trasie.
Tagi: tabor, szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1021
powiększ
Autor: Jarosław Lizak
data: 2009;
Odcinek: Wielkie Piekary - Miłkowice: Koniec LK296
W dali widać most na Kaczawie.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 921
powiększ
Autor: Jarosław Lizak
data: 2009;
Odcinek: Wielkie Piekary - Miłkowice: Koniec LK296
W stronę Miłkowic.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1250
: 4
powiększ
Autor: Jarosław Lizak
data: 2009;
Odcinek: Wielkie Piekary - Miłkowice: Koniec LK296
Stan szyn zbyt zadowalający nie jest.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2100
powiększ
Autor: Rafał Osiński
data: 2011-11-29;
Odcinek: Legnica Wschód - Jezierzany
Linia w Legnicy. Remont przejazdu na ul.Bydgoskiej. U góry wiadukt towarowej linii w kierunku Miłkowic.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, szlak (trasa)/pojedyncze tory, mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 882
powiększ
Autor: ROBERT KOŃPA
data: 2012-07-01;
Odcinek: Jezierzany - Miłkowice: Koniec LK296
Widok w kierunku Legnicy Wschód.
Tagi: budynki związane z prowadzeniem ruchu, infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 971
: 1
powiększ
Autor: ROBERT KOŃPA
data: 2012-07-01;
Odcinek: Jezierzany - Miłkowice: Koniec LK296
Widok w kierunku Miłkowic.
Tagi: budynki związane z prowadzeniem ruchu, infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 785
powiększ
Autor: ROBERT KOŃPA
data: 2012-07-01;
Odcinek: Legnica Wschód: Podstacja trakcyjna Legnica - Miłkowice: Koniec LK296
Wiadukt nad linią Wrocław Muchobór-Guben.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 762
powiększ
Autor: Rafał Osiński
Przesłał: Rafał Osiński, Lubin; data: 2013-03-02;
Odcinek: Legnica Wschód - Jezierzany
Linia na wiadukcie w Jezierzanach, przebiega nad Linią Wrocław Muchobór-Guben (kierunek Żagań). W lewo są Miłkowice, a w prawo Legnica Wschód.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 746
powiększ
Autor: Rafał Osiński
Przesłał: Rafał Osiński, Lubin; data: 2013-03-02;
Odcinek: Jezierzany - Miłkowice: Koniec LK296
Linia na wiadukcie nad drogą do Gniewomirowic (wyżej). Widoczne są dwa poziomy i dwie odrębne części wiaduktu, ponieważ na pierwszym planie przebiegała łącznica od linii Wielkie Piekary-Miłkowice do linii Jezierzany-Miłkowice
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 775
powiększ
Autor: Rafał Osiński
Przesłał: Rafał Osiński, Lubin; data: 2013-03-02;
Odcinek: Jezierzany - Miłkowice: Koniec LK296
Widok na wiadukt w Jezierzanach, nad droga do Gniewomirowic(w lewo). Co prawda nie jest to linia Wielkie Piekary- Miłkiowice, ale zlikwidowana łącznica dla tej, z linią Jezierzany-Miłkowice. Linia od Piekar, jest po lewej stronie na wyższym wiadukcie. Kierunek Miłkowice.
Tagi: pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 745
powiększ
Autor: Rafał Osiński
Przesłał: Rafał Osiński, Lubin; data: 2013-03-02;
Odcinek: Jezierzany - Miłkowice: Koniec LK296
Od Jezierzan do Miłkowic wzdłuż linii (po jej prawej stronie, patrząc w kierunku Miłkowic) przebiegała łącznica do linii Jezierzany -Miłkowice. Oto co po niej pozostało.
Tagi: pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 830
powiększ
Autor: Rafał Osiński
Przesłał: Rafał Osiński, Lubin; data: 2013-03-02;
Odcinek: Jezierzany - Miłkowice: Koniec LK296
Linia za Jezierzanami.
Linia w kierunku Miłkowic. Po prawej stronie widoczny tłuczeń i słupy trakcji, po zlikwidowanej łącznicy z linia Jezierzany-Miłkowice.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 785
powiększ
Autor: Rafał Osiński
Przesłał: Rafał Osiński, Lubin; data: 2013-03-02;
Odcinek: Jezierzany - Miłkowice: Koniec LK296
W kierunku Jezierzan
Po lewej stronie widoczne pozostałości po łącznicy linii Jezierzany-Miłkowice, a Wielkie Piekary-Miłkowice.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 760
powiększ
Autor: Rafał Osiński
Przesłał: Rafał Osiński, Lubin; data: 2013-03-02;
Odcinek: Jezierzany - Miłkowice: Koniec LK296
Widok linii ze starotorza po łącznicy od strony Miłkowic( łącznica dla linii Jezierzany-Miłkowice) W oddali widoczny p.odg. w Jezierzanach.
Tagi: pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 730
powiększ
Autor: Rafał Osiński
Przesłał: Rafał Osiński, Lubin; data: 2013-03-02;
Odcinek: Jezierzany - Miłkowice: Koniec LK296
Widok z mostu linii, na most łącznicy biegnącej obok, aż do wiaduktu przed Miłkowicanmi.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 750
powiększ
Autor: Rafał Osiński
Przesłał: Rafał Osiński, Lubin; data: 2013-03-02;
Odcinek: Jezierzany - Miłkowice: Koniec LK296
Mosty nad Lubiatówką. Widok mostu dla łącznicy. Most linii głównej, z prawej strony. Kierunek Jezierzany.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 860
powiększ
Autor: Rafał Osiński
Przesłał: Rafał Osiński, Lubin; data: 2013-03-02;
Odcinek: Jezierzany - Miłkowice: Koniec LK296
Pociąg PKP CARGO opuszcza stację w Miłkowicach i zmierza w kierunku Wielkich Piekar (w prawo). Widok z dawnej górki rozrządowej, którą obsługiwała nastawnia Mi 1.
Tagi: panoramy/widoki ogólne, tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1059
powiększ
Autor: Rafał Osiński
Przesłał: Rafał Osiński, Lubin; data: 2013-03-02;
Odcinek: Jezierzany - Miłkowice: Koniec LK296
Wjazd do Miłkowic. Semafory na wjeździe, przed stacja towarową Miłkowice. Widocznym wiaduktem przebiega droga z Miłkowic do Gniewomirowic(w lewo).
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, sygnalizacja/słupki/znaki itp., szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 905
powiększ
Autor: Rafał Osiński
Przesłał: Rafał Osiński, Lubin; data: 2013-03-02;
Odcinek: Jezierzany - Miłkowice: Koniec LK296
Wiadukt w pobliżu Miłkowic. Widok na linię z wiaduktu przed Miłkowicami. Na dole po lewej stronie, widoczne bramki trakcji po zlikwidowanej(przeładowczo-rozrządowej), części stacji Miłkowice. Na dole, pod wiaduktem przebiegała linia z Jezierzan do Miłkowic.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 798
powiększ
Autor: Rafał Osiński
Przesłał: Rafał Osiński, Lubin; data: 2013-03-02;
Odcinek: Jezierzany - Miłkowice: Koniec LK296
Linia w okolicy Miłkowic. Widoczna po lewej stronie, na nasypie, linia w kierunku Jezierzan. Pod wiaduktem za czasów świetności kolei w Miłkowicach, przejeżdżały pociągi na przeładunek, na rozrząd oraz uformowane składy w kierunku Jezierzan i Wielkich Piekar.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 699
powiększ
Autor: Rafał Osiński
Przesłał: Rafał Osiński, Lubin; data: 2013-03-02;
Odcinek: Jezierzany - Miłkowice: Koniec LK296
Linia w pobliżu Miłkowic. W oddali widać bramki, po zlikwidowanej trakcji elektrycznej dla przeładowczo-rozrządowej części stacji Miłkowice. Pod wiaduktem była linia Jezierzany-Miłkowice.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 758
powiększ
Autor: Rafał Osiński
Przesłał: Rafał Osiński, Lubin; data: 2013-03-02;
Odcinek: Jezierzany - Miłkowice: Koniec LK296
Wiadukt w pobliżu Miłkowic. Linia przebiega tu po wiadukcie o dość rzadko spotykanej konstrukcji. Pod wiaduktem przyjeżdżały pociągi na rozrząd i przeładunek, oraz uformowane składy w kierunku Jezierzan.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 782
powiększ
Autor: Rafał Osiński
Przesłał: Rafał Osiński, Lubin; data: 2013-03-02;
Odcinek: Jezierzany - Miłkowice: Koniec LK296
W kierunku Jezierzan. Wylot linii w kierunku Jezierzan, niedaleko za dużym wiaduktem drogowym.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 736
powiększ
Autor: Rafał Osiński
Przesłał: Rafał Osiński, Lubin; data: 2013-03-02;
Odcinek: Jezierzany - Miłkowice: Koniec LK296
Linia na wiadukcie w pobliżu Miłkowic. Trzy poziomy w jednym. Na samym dole jest przepust wodny, wyżej pod wiaduktem przebiegała linia Jezierzany-Miłkowice. Na samej górze na wiadukcie jest linia Wielkie Piekary-Miłkowice. W lewą stronę są Miłkowice.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon : 518
powiększ
Autor: wasiukibic
data: 2019-06-21;
Odcinek: Wielkie Piekary - Legnica Wschód
Wiadukt kolejowy nad ul. Pątnowską w Legnicy. Widok w kierunku południowym; w lewo Wielkie Piekary, w prawo Legnica Wschód.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon : 531
powiększ
Autor: wasiukibic
data: 2019-06-21;
Odcinek: Wielkie Piekary - Legnica Wschód
Wiadukt kolejowy nad ul. Pątnowską w Legnicy. Widok w kierunku północnym; w pewo Wielkie Piekary, w lewo Legnica Wschód.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon : 931
powiększ
Autor: Opolanin
data: 2020-10-03;
Odcinek: Wielkie Piekary - Jezierzany
Przejazd w Legnicy na ul.Bydgoskiej, widok w kierunku Pątnowa. Za nim wiadukt linii 296. Kilometr przejazdu 112,218.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, przejazdy i przejścia naziemne (drogowe), szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 422
powiększ
Autor: Opolanin
data: 2020-10-03;
Odcinek: Wielkie Piekary - Miłkowice: Koniec LK296
Most nad Kaczawą. Widok od strony południowej.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #11 Błażej Kopka (2025-05-05 10:18:24)
    #10 Jaka "kolej" zakazała filmowania? Nie popadajmy w paranoję. Owszem - są przewoźnicy, którzy zakazali tego typu praktyk, ale innym przewoźnikom ciągle to nie przeszkadza, a biorąc pod uwagę jak wielu przewoźników towarowych, a nawet pasażerskich mamy w Polsce, to jeszcze można nacieszyć oko widokami cabview - w zależności kto i co w danym miejscu jeździ.
  • #12 for Przemek (2025-05-14 20:44:19)
    W opracowaniu dotyczącym kierunków rozwoju technologii w kolejowym budownictwie mostowym na Śląsku w okresie międzywojennym jest wzmianka dotycząca budowy obwodnicy towaro-
    wej Legnica (Liegnitz) Piekary Wielkie – Miłkowice (Arnsdorf, 13,1 km), uru-
    chomionej w 1925 r (linia 269). Na odcinku 10 km pomiędzy mostami lub wiaduktami
    o świetle ponad 5 m zrealizowano 32 obiekty mostowe, z czego 27 jako żelbe-
    towe, natomiast tylko pięć jako stalowe, lecz i tutaj podpory wykonano z żel-
    betu. Pomiędzy wybudowanymi obiektami żelbetowymi przeważały sklepione
    (15 szt.), podczas gdy obiektów o przęsłach płytowych powstało 12. Należy pod-
    kreślić, że obiekty żelbetowe uzyskiwały przęsła, których długość w świetle nie
    przekraczała 20 m. Zastosowanie przęseł kratownicowych nastąpiło głównie
    w obiektach wymagających większej rozpiętości przęseł niż 20 m. Przykładowo
    w obrębie tejże obwodnicy most nad Kaczawą uzyskał stalowe przęsło kratow-
    nicowe o długości 67,8 m, natomiast most nad Czarną Wodą paraboliczne
    przęsło kratownicowe o długości 41,9 m57.Ciekawostką konstrukcyjno –architektoniczną jest pierwszy wiadukt od strony Miłkowic. Rozwinięcie technologii mostów żelbetowych nastąpiło w kolejnej dekadzie. Przykładem jest zbudowany w latach 1937–1939 most na Bobrze na
    bocznicy wojskowej Leszno Górne (Ober Leschen) – Pstrąże (Pstransse) która jest opisana w Bazie Kolejowej . Jedenastoprzęsłowy żelbetowy most
    sklepiony o długości konstrukcyjnej ok. 371 m uzyskał dwie oddzielne nitki,
    kolejową i drogową. Rekordowe rozmiary konstrukcji zarówno pod wzglę-
    dem długości przęseł, jak i tęgości podpór i sklepień, są bezprecedensowe
    w budownictwie mostowym w omawianym okresie i można je uznać za ukoro-
    nowanie rozwoju techniki żelbetowej w okresie administracji niemieckiej na
    Śląsku.
  • #13 Po kolei (2025-05-25 19:32:43)
    W nawiązaniu do pytania Jaranowiczanina, chciałbym wnieś do wątku moje wątpliwości. 0tóż moim zdaniem budynek, o który pyta nie miał cech charakterystycznych dla tego typu obiektów przeznaczonych do obsługi parowozów. Brak typowych otworów oddymiających mogło sugerować, że parowozy przeglądane były jakoby wygaszone. Brak w otoczeniu urządzeń do nawadniania i nawęglania po przeglądzie. W jakim celu zbudowano dwie małe /wagonowe/ obrotnice? Obiekt powstał w latach dwudziestych ubiegłego wieku, w czasie powiększenia stacji i zmiany jej charakteru. Możliwe, że projektując ten obiekt myślano perspektywicznie o wykorzystani w przyszłości do obsługi lokomotyw elektrycznych, skoro miano w planach zelektryfikowanie tej części sieci kolei śląskiej, a Arnsdorf /Miłkowice/ byłoby idealnym miejscem. Podsumowując, to typowy zakład napraw i przeglądów wagonów dla potrzeb RBD Breslau. W dokumentach niemieckich przewija się informacja o dodatkowych naprawach wagonów (wagenausbesserung RMA Liegnitz, Bm Arnsdorf). Poprzedni warsztat przy parowozowni był za mały, przy coraz większym ruch pociągów towarowych na węźle legnickim. Ze wspomnień jednego z pierwszych kolejarzy z Miłkowic można się dowiedzieć, że w 1945r obiekt był pilnowany przez sołdatów Armii Czerwonej, możliwe że przetrzymywano tam tych którzy demontowali tory, a Miłkowice wówczas były główną bazą i składowiskiem demontowanego osprzętu. Po przekazaniu stacji administracji polskiej hala była ogołocona z całego wyposażenia i nie nadawała się do użytkowania.
  • #14 Legniczanin (2025-05-26 19:28:46)
    Czekam, kiedy nastąpi definitywne zamknięcie linii 296. Będzie to pewnie z chwilą pojawienia się problemów z którymś licznych wiaduktów lub mostów. Warto wiedzieć, że w pobliżu wiaduktu linii obwodowej nr 296, z Wielkich Piekar do Miłkowic, nad linią Legnica-Rudna Gwizdanów, od strony Bobrowa (Rzeszotar) istniał jeszcze w latach 70. piętrowy budynek posterunku odstępowo-bocznicowego (nieczynny). Nastawnia początkowo odpowiedzialna była za ruch kolejowy na obwodnicy towarowej i przekierowywała pociągi towarowe jadące od strony Rzeszotar (Rudnej Gwizdanów) na obwodnicę. W ten sposób mogły one ominąć zatłoczoną stację w Legnicy (wybuch Wojny Światowej przerwał budowę linii okrężnej). Przebudowa stacji Legnica wymusiła zmianę układu torów między innymi w kierunku zachodnim, w tym również do Rudnej. Dla zwiększenia przepustowości na linii okrężnej rolę posterunku odstępowego na 8,653 km przejął posterunek Schwarzvorwerk (Czarny Dwór). Obiekt architektonicznie podobny był do innych budowli typu nastawnia, na terenie węzła Legnica-Miłkowice. Niewielu wie, że istniała bocznica do jednostki wojskowej Ziethen Kaserne, mieszczącej się przy dawnej ulicy Frankfurter Strasse(Słubicka), będącej siedzibą 18 Pułku Artylerii (Sztab i II oddział). Boczny tor zbudowano na podtorzu pierwotnej linii do Rudnej Gwizdanowa, przebiegała między innymi obecną ul. Grabową w okolice dzisiejszej ul. Miłkowickiej. Tor w kierunku jednostki posiadał ręczną wykolejnicę ze wskaźnikiem sygnałowym (Wk), rozjazd pojedynczy z ręcznym napędem (zwrotnik) ze wskaźnikiem i dwa kozły oporowe. Cecha na szynie BVG Bochum wskazywała rok produkcji 1933. Kiedy bocznica powstała, tego nie wiem. Znaleziony gwóźdź podkładowy sugeruje, że działo się to przed II WŚ, chociaż równie dobrze torowisko mogło powstać później, zbudowane przez Rosjan {?}, którzy mogli przenieść fragment torów np. ze zlikwidowanej linii dwutorowej, ewentualnie z pobliskich Miłkowic, gdzie po wojnie ubyła spora liczba torów stacyjnych. ”Podziwiając” rampę rozładunkową przy dawnej bocznicy pomyślałem, że tak „pięknie” to tylko mógł budować człowiek radziecki (prawdopodobnie ”poprawili” oryginał). Obok, za ogrodzeniem znajdowały się zbiorniki na paliwo. Ta sugestia niekoniecznie musi być prawdziwa, jeżeli uwzględnimy fakt, iż Rosjanie zmienili charakter jednostki przy ul. Słubickiej i Poznańskiej (łączność). Stacjonująca wcześniej niemiecka jednostka wojskowa to pułk artylerii z dużą ilością koni (2200) i na pewno musieli mieć jakiś sposób na szybki, bezpieczny załadunek i rozładunek zwierząt, armat, zaopatrzenia w pasze, itd. W tamtym czasie pobliskie łąki służyły za pastwiska i wybiegi dla koni, a parterowe budynki z czerwonej cegły to byłe stajnie. Osobiście obstawałbym za uznanie daty budowy bocznicy na lata budowy kompleksu koszarowego, tj. między 1934-35r. Likwidacja odcinkowej blokady na obwodnicy miała fatalny skutek (brak posterunków ruchu). W połowie lat 50. doszło tam do katastrofy. Na rozerwaną część pociągu relacji Miłkowice-Wrocław Brochów najechał kolejny skład. W efekcie zderzenia kilka wagonów zostało zniszczonych lub uszkodzonych, nastąpiła dewastacja torowiska, uszkodzenie parowozu i wstrzymanie ruchu w obu kierunkach szlaku. Na szczęście nie było ofiar w ludziach. W konsekwencji przeprowadzonego śledztwa przez komisję dochodzeniową zwolniono ze służby konduktora hamulcowego, rewidenta i pracownika nastawni Legnica Wschód. Na czym polegała wina tych ludzi? Konduktor spał w budce hamulcowej (brek), a tym samym nie osłonił spłonkami stojącego fragmentu składu i tylko cudem uszedł z życiem, rewident niedbale wykonał próbę hamulców (brak ciśnienia na końcu przewodu głównego), nastawniczy nie zauważył braku świateł na końcu przejeżdżającego pociągu. Drużyna parowozu Ty2 z MD Miłkowice dostrzegła wprawdzie światła końcowe, ale przy słabej widoczności (noc, mgła zwykle na tym odcinku trasy) nie zdołała zatrzymać pociągu.
  • #15 Fan kolei (2025-06-03 19:34:34)
    Ciekawa historia, szczególnie ta dotycząca łącznicy linii 289 z linią 296. Zastanawia mnie, czy zbudowanie łącznicy było dziełem tymczasowym na czas przerwy w budowie, czy też przewidziano w pierwotnym projekcie takie wykorzystanie obwodnicy. Dekada przerwy może zmieniła koncepcję w realizacji węzła legnickiego tym bardziej, że znaczenie linii 289 poważnie się zmieniło. Przewozy lokalne były małe, bo w okolicy nie było większych zakładów. Natomiast tranzyt został przekierowany na linię skrótową przez Ścinawę i Wołów. Perspektyw na poprawie sytuacji nie było, uwzględniając ograniczenie w tonażu składów. W tamtym czasie lokomotywy parowe nie radziły sobie z nachyleniem linii przed Koźlicami, cięższy skład musiał korzystać z ”popychu”. Obwodnica mająca zainstalowaną blokadę odstępową miała zwiększyć przepustowość w węźle legnickim, a wprowadzenie dodatkowych pociągów zakłóciłoby to założenie. Przytoczę opis dotyczący tego fragmentu linii, zamieszczony w Atlasie Kolejowym: „Powodem przełożenia fragmentu linii kolejowej była przebudowa stacji Legnica i wyprowadzenie toru w kierunku stacji Rudna Gwizdanów z węzła w sposób bezkolizyjny. Ciekawostką jest to, że torowisko pierwotnego przebiegu linii na końcowym odcinku biegnie równolegle do istniejącego toru i dopiero około 250 metrów za wiaduktem, po którym prowadzi linia nr 296, istniejący tor poprzez dwa odwrotne łuki wchodzi w oś pierwotnego przebiegu linii. Zapewne w tym miejscu podczas jej przebudowy istniał rozjazd odgałęziający”. Bzdurą jest twierdzenie, że miejsce historyczne 289 to punkt końca przełożenia toru obecnej linii kolejowej nr 289. Zdjęcie wiaduktu wyklucza możliwość ułożenia dwóch torów. Poza tym brak logiki w takim postępowaniu projektantów. W jakim celu miano połączyć starą linię z nową, tym bardziej, że wcześniej rozebrano most nad Czarną Wodą? Oczywistym jest to, że w tym miejscu istniał rozjazd, ale na obwodnicę 296.
  • #16 Glacman (2025-06-08 13:56:36)
    Za PRL linia 289 obsługiwana była przez DOKP Poznań lokomotywami z Wolsztyna lub Leszna, na trasie Leszno-Głogów-Miłkowice. Obok parowozowni w Miłkowicach widywano parowozy Ty43, Ty4, Ty51, a nawet Ol49. Popych czekał w Lubinie Górniczym i był to Ty2.
  • #17 Helga (2025-06-10 20:05:54)
    Panie Jaranowiczanin, proszę Pana o rozwinięcie tematu dotyczącego osiedla baraków dla pracowników sezonowych. Z relacji mojej babci wynikało, że w czasie wojny dziadek pracował na kolei w Arnsdorf bei Liegnitz. Dziadek nie mówił, co tam robił, ani gdzie mieszkał. Znał język niemiecki, bo mieszkał na Górnym Śląsku i znalazł się w tej miejscowości dobrowolnie i możliwe, że podpisał volkslistę. Temat okresu wojny był w naszej rodzinie tematem tabu. Pozdrawiam Helga.
  • #18 Jaranowiczanin (2025-06-15 21:07:58)
    Nie wiem, jak mogę Pani pomóc? O tym, kto tam mieszkał, prawie nic nie wiem. Pewien autochton, mieszkaniec Miłkowic powiedział mi, że odwiedził go znajomy (kolega) z lat wojny, a był to Ukrainiec, sezonowy pracownik kolei, który mieszkał w obiektach na terenie obozu na Neue Siedlung, taką nazwę używano, określając Nowe Osiedle przy obecnej ulicy Proletariackiej. Baraki zostały prawdopodobnie zbudowane w latach 1940-1941. Obóz składał się z trzech budynków całorocznego użytkowania ze stałym ogrzewaniem, mające murowane kominy i trzech obiektów sezonowych, z ogrzewaniem „kozą”. Na terenie znajdowały się różne obiekty pomocnicze, np. murowane śmietniki, składy węgla, szalet, schron przeciwlotniczy, itd. Wzdłuż rowu odwadniającego biegła utwardzona droga, bądź tor kolejki wąskotorowej. Całość była oświetlona, zwodociągowana i skanalizowana. Nie wiem kiedy i przez kogo to wszystko zostało zdemontowane. Początkowo myślałem, że byli mieszkańcy z ”wdzięczności” puścili wszystko z dymem, ale nie. Pozostałe po budynkach kominy nie miały śladu pożogi, a w otoczeniu baraków nie było śladów zwęglonego drewna. W Miłkowicach nie wiele obiektów ucierpiało w końcówce wojny, jedynie stary budynek szkoły i dwa bloki mieszkalne przy obecnej ulicy Proletariackiej zostały spalone. Prawdą jest, że w tamtym czasie szukano ludzi do pracy na kolei, gdyż pobór do wojska uszczuplił załogę stacji. Kolejowy klub piłki nożnej z Arnsdorf musiał się wycofać z rozgrywek w lidze okręgowej z powodu braku zawodników. Wiadome jest, że przy przebudowie i konserwacji torów na stacji pracowało komando jeńców rosyjskich. Obozem macierzystym dla nich był obóz w Malczycach. Dowożono ich między innymi do Miłkowic pociągiem, nazywanym przez miejscowych „Iwan Expresszug”. Transportowano ich bez względu na porę roku i pogodę w węglarkach odrutowanych drutem kolczastym. Ze wspomnień jeńca można się dowiedzieć, że mogli się umyć w stawie p.poż koło magazynu Luftschutz (czerwony budynek z cegły koło wagonowni), lub jak myto wagony wraz pasażerami pod żurawiem wodnym. Może Pani spróbować dowiedzieć się o zatrudnieniu dziadka w archiwum niemieckim we Freiburgu, gdzie mogą być jakieś materiały na temat działalności stacji. To adres strony http://www.bundesarc… .Jeszcze lepszą jest droga przez Arolsen Archives dla osób szukających członków rodzin zatrudnionych przymusowo, albo byłych więźniów obozów koncentracyjnych. Każdy może się zwrócić do tego archiwum, żeby sprawdzić swoją historię(za darmo).
  • #19 (odp. na #12) Przemek (2025-07-04 15:56:54)
    Dzień dobry!
    Dziękuję, a jak nazywa się to opracowanie?
    Proszę używać opcji Odpowiedz, aby dana osoba miała powiadomienie o komentarzu, bo zobaczyłem go przypadkowo. ;-)
  • #20 Dróżnik (2025-07-06 15:35:59)
    A propos tematu bocznicy do koszar. Kolego Legniczanin, ciekaw jestem, czy portal Liegnitz.pl który pewnie Pan zna, zajmował się jakimiś bocznicami w obrębie miasta np. cukrownia, lotnisko, gazownia, tartak, elektrownia itd. Przypomniało mi się, że jest tam dział dotyczący stacji Legnica. Wydaje mi się, że najwięcej z nich to bocznice szlakowe na linii Legnica Północna-Rawicz częściowo opisanych w Bazie.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Wielkie Piekary – Miłkowice (296)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...