Linia Wałbrzych Szczawienko – Mieroszów (– Meziměstí) (291/482/869)
Ostatnia zmiana: 2025-06-09 (historia)
Wyślij nowe pliki »
Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas. Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy.
Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
#1
Darek Nowak
(2020-04-01 18:50:44)
Też kolejna głupota, zniszczenie tej linii, bo nawet bardziej jak ta do Nowego Portu w Gdańsku, ze względu na klimatyczny przebieg, nadawałaby się na muzeum kolei elektrycznych.
Muzeów parowozów jest u nas już bowiem sporo, a kolej elektryczna też ma już ponad 120 lat i nawet u nas, po krzakach, można znaleźć sporo tej starej techniki.
#2
Maark
(2021-01-08 20:50:24)
Za Wikipedią:
"Od roku 2016 Urząd Marszałkowski we Wrocławiu rozważa uruchomienie po linii sezonowych szynobusów z Wrocławia przez Boguszów-Gorce w kierunku czeskiego Adršpach i popularnego rezerwatu przyrody Adršpašskoteplické skály. Trasa od Wałbrzycha do Boguszowa-Gorc ma zostać odbudowana staraniem władz miasta jako część kolei aglomeracyjnej (Wałbrzyska Kolej Aglomeracyjna).
29 kwietnia 2019 r. podpisano protokół przejęcia linii przez samorząd województwa dolnośląskiego"...
Tutaj fajny profil linii: https://polska-org.p…
Jeżeli dobrze pamiętam, to ta linia była pierwsza w pełni zelektryfikowana na obecnych ziemiach polskich, która była również międzynarodowa (nie licząc kolei walimskiej i wąbrzeskiej). Niedawno byłem w okolicach tej linii, dokładnie obok miejscowości Sokołowsko. Jest tam jeszcze przedwojenny słup trakcyjny, który nadal jest w doskonałym stanie (nie licząc jego zardzewienia). Aż łzy biorą gdy ten słup się widzi i czyta się o grabieży sowieckich złodziei tej linii. Oczywiście Niemcy nie byli dla nas Polaków "święci", ale budować to umieli i to trzeba im przyznać. Dzięki temu "niemieckiemu umysłowi" wygraliśmy powstanie wielkopolskie, którego dziś przypada 104 rocznica. "Niemiecki umysł" mam na myśli ROZTROPNOŚĆ. Dzięki niej Ziemia Poznańska została przyłączona do Polski.
#5
113
(2022-12-27 21:40:45)
A linia kolejowa nr 264 w Wąbrzeźnie, oddana do użytku jako zelektryfikowana w 1898 roku się nie liczy?
#6
Ania Szczawienko/Książ
(2022-12-27 22:21:08)
Od dziecka kochałam tę linię. Potem co roku jeździłam z mężem do Adrspach szynobusami. Linia naprawdę "dziewicza i malownicza". Mam nadzieję, że kiedyś wróci do swojej niemieckiej świetności (elektryfikacja, dwutorowość i Vmax=120 km/h; od Szczawienka aż do Mezimesti). Wiem, pobożne życzenie. Ale kto wie, może i tak będzie? A może i też połączenia Intercity?
#7
Mszkl
(2022-12-28 09:18:26)
Akurat do dwutorowości to nie byłby powrót.
#8
wasiukibic
(2022-12-28 09:30:12)
Sorry, że trochę zniszczę romantyczne wspomnienia, ale w jakim celu chcesz omijać pociągom IC niemal cały Waldek, każąc im stawać na położonych na opłotkach osiedli stacyjkom w Białym Kamieniu i Szczawnie? I gdzie tam chcesz mieć 120 km/h, przy tak ciasnych łukach, jak na analogicznej linii przez centrum Waldka jedzie się na eskach 70-80 -km/h?
#9
113
(2022-12-28 12:30:50)
Fakt faktem część odcinka ze Szczawna Zdroju do Sobięcina należy do DSDiK, ale nie wiem czy dojdzie do reaktywacji. Na pewno warto byłoby któryś z odcinków wykorzystać pod ruch aglomeracyjny dla Wałbrzycha i jak najbardziej w tym wypadku elektryfikacja weszłaby w grę. Ale szczerze drugi tor odpada.
#10(odp. na #9)
wasiukibic
(2022-12-28 13:47:56)
"Na pewno warto byłoby któryś z odcinków wykorzystać pod ruch aglomeracyjny dla Wałbrzycha i jak najbardziej w tym wypadku elektryfikacja weszłaby w grę." - Aglomeracyjny? Skąd i dokąd? Ja tu widzę ewentualną dowozówkę Szczawno - Podzamcze - Piaskowa Góra - Szczawienko do pociągów do/z Wrocławia, gdzie tor przebiega opłotkami wyżej wspomnianych generatorów ruchu, a bezpośrednio pod dworzec Szczawienko dojeżdża linia autobusowa nr 1, załatwiająca już część wymienionej przeze mnie potrzeby.
#11
wasiukibic
(2022-12-28 14:03:49)
Ania Szczawienko/Książ - Prosiłem wielokrotnie, żeby sprawy organizacyjno-porządkowe załatwiać poprzez prywatne wiadomości do Redakcji, inaczej przypomina to trochę publiczne pranie brudów, które z kolei prowadzi często do niepotrzebnych sporów i spin pomiędzy Użytkownikami. Idąc tym tropem, nie mam do Ciebie adresu mailowego, bo piszesz jako użytkownik niezalogowany, więc nie mogę wysłać Ci wiadomości z wyjaśnieniami, a nie chcę publicznie odnosić się do tego, co napisałaś. Zapraszam więc na: wasiukibic@interia.pl Jeżeli masz wątpliwości, co do mojej moderacji, proszę o zgłoszenie się do Redaktora Naczelnego, Marka Potockiego, na adres: marek@bazakolejowa.pl Pozdrawiam
#12
Marek Potocki
(2022-12-28 21:14:23)
Aniu Szczawienko/Książ i Parowozie Rozwadów, pozwolę się wtrącić. Posty dotyczące opisanego przez Was zdarzenia ukryliśmy, ponieważ wywołały nieprzychylne komentarze. Chyba mimo wszystko lepiej zachować wspomnienia, bez bagażu głupich docinków ze strony osób, których się nawet nie zna?
#13
Miłośnik Wiedenki
(2022-12-29 10:57:01)
113, Parowozowi Rozwadów chodziło o linię międzynarodową jako pierwszą zelektryfikowaną (linia walimska i wąbrzeska były wtedy w całości krajowe, czyli na terenie ówczesnego Cesarstwa Niemieckiego), tak zrozumiałem kontekst tej wypowiedzi.
#14
113
(2022-12-29 18:34:06)
@wasiukibic: Tak właśnie mógłby działać ruch aglomeracyjny dla Wałbrzycha. W końcu Szczawienko jest położone we Wałbrzychu.
#15(odp. na #14)
wasiukibic
(2022-12-29 20:11:15)
Jaką wartością dodaną w komunikacji wewnątrzmiejskiej Wałbrzycha byłby ten pociąg, kery przejeżdża opłotkami największych wałbrzyskich sypialni (Podzamcze, Piaskowa Góra), jak autobus podjeżdżający pod sam dworzec Szczawienko ma znacznie większy zasięg penetracji, a inksze autobusy miejskie jadą wprost do centrum, dodajmy że niedawno otworzony brakujący odcinek drogi łączącej Podzamcze i Piaskową Górę z centrum miasta w okolicy pl. Grunwaldzkiego? Dalej. Nawet już w samym Szczawnie ciężko sobie wyobrazić kuracjuszy, który spod dworca będą dyrdać na kwatery, więc i tak trzeba ich przewieźć. Do tej pory wygląda to tak, że jest jedna przesiadka, zazwyczaj w Wałbrzychu Mieście - z pociągu na autobus/bus/auto. W przypadku uruchomienia wahadła mamy dodatkową przesiadkę pociąg - pociąg. I tak naprawdę żadna więcej potrzeba przewozowa nie zostanie załatwiona, bo pociąg nie pojedzie dalej, np. w kierunku strefy przemysłowej na Poniatowie. No i last but not least - technicznie wygląda to tak, że po zachodniej stronie dworca Szczawienko brak jest dodatkowej krawędzi peronowej, kera obsłużyła by wahadłowe pociągi w relacji Szczawienko - Szczawno.
#16
Błażej Kopka
(2022-12-29 20:17:59)
Z opisanych powodów linia ta nie zostanie przywrócona do ruchu, bo wbrew temu, co uważa kolega @113, nie każda linia przejęta przez DSDiK jest przewidziana dla przywrócenia ruchu. Trudno, żeby przy dobrej komunikacji miejskiej jeździć do Szczawna tą bocznicą.
#17
wasiukibic
(2022-12-30 17:08:58)
W temacie: https://dziennik.wal…
"Złą wiadomością jest to, że pracownicy ZDKiUM nie dają pewności, że rozkład jazdy autobusów pokryje się z rozkładem jazdy pociągów z i do Wrocławia, przyjeżdżających na dworzec Szczawienko. Według informacji z ZDKiUM największe prawdopodobieństwo trafienia na pociąg będą mieli pasażerowie porannych kursów, jadący do pracy. Pozostali bądą musieli sprawdzać dość dokładnie rozkład jazdy." - zastanawiam się, co takiego skomplikowanego jest w pochytaniu rozkładów jazdy obu środków transportu? Przeca to głównie dla pasażerów ban jest ten autobus robiony. Niemcy mogą, Czesi mogą (to znam z autopsji), a u nas wiecznie z tym problem.
#18
et21
(2022-12-30 21:22:39)
Wydaje mi się, że obowiązek koordynacji rozkładów autobusów i pociągów powinien wynikać z ustawy. Rozjechane rozkłady powodują marnowanie pieniędzy prywatnych, publicznych i czasu pasażerów.
#19
Jacek2004
(2023-05-06 14:42:00)
Od kilku tygodni trwa remont linii 291 między Boguszowem-Gorce Wschód i granicą państwa. Na szlak przywiezione zostały już długie szyny, a w tej chwili rozwożone są nowe podkłady. Na szczęście, nie będą zawieszone wakacyjne przejazdy do Skalnego Miasta, bo prace mają być prowadzone w dni powszednie, z zachowaniem ciągłości szlaku w weekendy. Pojawi się nowy przystanek Boguszów-Gorce Dzikowiec, który ma być czynny już za miesiąc, wraz z uruchomieniem sezonowych pociągów do Adrspach. Ogólnie, cieszy remont kolejnej górskiej linii na Dolnym Śląsku; ciekawe tylko, czy dzięki temu zwiększą się tu przewozy pasażerskie, czy może powrócą w jakimś zakresie także przewozy towarowe.
#20
Parabellum
(2023-12-21 10:53:42)
Co teraz się dzieje z 869, że jest nieczynna?
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla
wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy
(moderację) bez podania przyczyny.
Linia kolejowa Wałbrzych Szczawienko – Mieroszów (– Meziměstí) (291/482/869)