OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Oleśnica – Chojnice (281)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2025-08-12 (podobiekty)

Historia linii » [Link bezpośredni]

data odcinek zdarzenie źródło, uwagi
1875-06-30 Oleśnica: Początek LK281 - Gniezno Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
po 1875-07-01 Jarocin - Gniezno Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
po 1875-07-02 Dąbrowa Oleśnicka - Grabowno Wielkie Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
1887-11-01 Gniezno - Nakło nad Notecią Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1894-10-01 Więcbork (pierwsza lokalizacja) - Chojnice: Polczątek LK210/koniec LK208/początek LK211 Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1894-10-01 Nakło nad Notecią - Więcbork – korekta Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1906 Więcbork – korekta - Więcbork (pierwsza lokalizacja) Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1919 Cieszków - Zduny Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1929-05 Cieszków - Zduny Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
Odcinek graniczny ponownie otwarty.
1975-12-02 Oleśnica: Początek LK281 - Grabowno Wielkie Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania
system zasilania: 3000V DC;
1976-11-25 Jarocin - Gniezno Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania
system zasilania: 3000V DC;
1977 Damasławek - Kcynia Linia nieprzejezdna/remont
Zapadnięcie się ziemi pod terenem stacji kolejowej w Wapnie na skutek zalania wodą miejscowej kopalni soli. (info: Polo)
1980 Damasławek - Kcynia Przywrócenie przejezdności
1986-12-17 Grabowno Wielkie - Krotoszyn Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania
system zasilania: 3000V DC;
1987-11-28 Krotoszyn - Jarocin Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania
system zasilania: 3000V DC;
2000-06-01 Gniezno - Chojnice: Polczątek LK210/koniec LK208/początek LK211 Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
przed 2004-07-17 Żerków - Orzechowo Zamknięcie jednego toru
Na odcinku Żerków-Orzechowo jeden z torów (prawy, jadąc z Jarocina do Gniezna) jest całkowicie wyłączony z użycia. Cały jest pordzewiały, w jednym miejscu stoi nawet szlaban. Wszystkie pociągi poruszają się drugim torem. (info:Hubert Staniszewski)
2004-12-12 Grabowno Wielkie - Krotoszyn Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
2005-02-07 Oleśnica: Początek LK281 - Milicz Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
2005-12-11 Milicz - Krotoszyn Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
2006-12-10 Oleśnica: Początek LK281 - Dąbrowa Oleśnicka Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
w dniu 10.12.2006 w związku z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy zamknięto dla ruchu pasażerskiego szlak na odcinku Oleśnica-Oleśnica Rataje-Dąbrowa Oleśnicka.Pociągi osobowe z Wrocławia do Milicza i Ostrowa Wlkp.jadą przez łącznik Łukanów-O.Rataje z pominięciem Oleśnicy "Głównej". (info: Bartek Rumak, 2006-12-10)
2007-03-19 Oleśnica: Początek LK281 - Dąbrowa Oleśnicka Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
2012-12-09 Jarocin - Gniezno Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
2013-05-13 Jarocin - Gniezno Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
Z dniem dzisiejszym przynajmniej do 13 czerwca na tym odcinku wraca ruch pasażerski. Dwie pary pociągów będą jeździć od poniedziałku do piątku oprócz świąt. Potwierdzenie od Przewozów Regionalnych: https://m.facebook.com/profile.php?id=244749568906214&m_sess&viewtype=admin&__user=100000064548763#!/208794348065/timeline/story?ut=69&hash=1887146358871816787&wstart=0&wend=1370069999&pagefilter=1&ustart&__user=100000064548763 (info: Marcin Czech, 13-05-2013)
po 2016-01-01 Żerków - Orzechowo Otwarcie zamkniętego toru (na linii dwutorowej)
Źródło: http://www.plk-sa.pl/biuro-prasowe/informacje-prasowe/wroca-pociagi-na-trase-jarocin-wrzesnia-gniezno-3427/
przed 2016 Jarocin - Gniezno Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
2016-12-11 Grabowno Wielkie - Krotoszyn Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
2017-03-20 Grabowno Wielkie - Krotoszyn Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
Czasowy objazd dla pociągów pospiesznych z powodu prac torowych na odcinku Grabowno Wielkie - Ostrów Wlkp. stan ten utrzyma się do 28 Kwietnia
2017-04-28 Grabowno Wielkie - Krotoszyn Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
Zakończenie prowadzenia objazdów dla pociągów pospiesznych (info: Mikołaj Szyca)
2018-06-10 Jarocin - Gniezno Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
Powracają pociągi na trasę Jarocin - Gniezno po modernizacji. (info: djSon)
2019-03-25 Grabowno Wielkie - Krotoszyn Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
Obsługa przez Koleje Dolnośląskie

Historia numeracji » [Link bezpośredni]

data odcinek numer źródło, uwagi
1985 Oleśnica: Początek LK281 - Chojnice: Polczątek LK210/koniec LK208/początek LK211 281

Rozkłady jazdy » [Link bezpośredni]

1903 – 1932 »
1932 – 1942 »
1943 – 1953 »
1953 – 1963 »
1964 – 1982 »
1983 – 2000 »
2002 – 2011 »

Historia prędkości » [Link bezpośredni]

data odcinek prędkość km/h źródło, uwagi
2001-11-25 (???) Oleśnica: Początek LK281 - Grabowno Wielkie 120 km/h
2001-12-14 (???) Nakło nad Notecią - Chojnice: Polczątek LK210/koniec LK208/początek LK211 60 km/h
2005-09-07 Oleśnica: Początek LK281 - Oleśnica Rataje 40 km/h Ograniczenia stałe 30 km/h (przyczyna ?)
data nieznana Września - Gniezno 80 km/h
data nieznana Jarocin - Września 40 km/h
2007-11-18 Wolenice - Jarocin 80 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Krotoszyn - Wolenice 60 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Cieszków - Krotoszyn 80 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Grabowno Wielkie - Rakoniewice Milickie 40 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Oleśnica Rataje - Dąbrowa Oleśnicka 40 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Gniezno - Gniezno Winiary 30 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Rusiec - Obkas 40 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Gniezno Winiary - Rusiec 50 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Jarocin - Września 50 km/h Import PLK2007_10
2009-01-03 Milicz - Cieszków 60 km/h Import PLK2009_01
2009-01-03 Książno - Września 30 km/h Import PLK2009_01
2009-01-03 Września - Marzenin 60 km/h Import PLK2009_01
2009-01-03 Gniezno Winiary - Rusiec 40 km/h Import PLK2009_01
2009-01-03 Wolenice - Golina 60 km/h Import PLK2009_01
2009-12-13 Gniezno Winiary - Rusiec 50 km/h Import PLK2010_05
2011-03-11 Żerków - Orzechowo Most 100 km/h Import PLK2011_03
2011-03-11 Marzenin - Gniezno 60 km/h Import PLK2011_03
2014-02-07 Marzenin - Gniezno 80 km/h Pegulamin PLK 2013/2014 aktualizacja 07.02.2014
2014-12-08 Oleśnica: Początek LK281 - Dąbrowa Oleśnicka 60 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN
2014-12-08 Milicz - Cieszków 80 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN
2014-12-08 Jarocin - Radlin Wielkopolski 80 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN
2014-12-08 Książno - Września 60 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN
2015-12-18 Rusiec - Kamień Krajeński 20 km/h
2015-12-18 Gniezno - Gniezno Winiary 40 km/h Import PLK2015_Regulamin_2016_2017/18.12.2015/N_ZAL_2.1P_20151218
2016-07-05 (???) Kamień Krajeński - Obkas 20 km/h Import PLK2016_07
2016-07-05 (???) Jarocin - Żerków 80 km/h Import PLK2016_07
2017-01-10 (???) Gniezno Winiary - Rusiec 40 km/h Import PLK2017_01
2017-01-10 (???) Jarocin - Orzechowo 100 km/h Import PLK2017_01
2017-10 Września - Gniezno 100 km/h Import PLK2017_10
2017-10 Jarocin - Orzechowo 120 km/h Import PLK2017_10
2018-02-09 Grabowno Wielkie - Cieszków 120 km/h Import PLK2018_02
2018-02-09 Zduny - Krotoszyn 100 km/h Import PLK2018_02
2018-02-09 Książno - Chwalibogowo 120 km/h Import PLK2018_02
2018-02-09 Września - Gniezno 120 km/h Import PLK2018_02
2018-02-09 Orzechowo Most - Książno 80 km/h Import PLK2018_02
2018-02-09 Cieszków - Zduny 60 km/h Import PLK2018_12
2018-02-09 Orzechowo - Miłosław 120 km/h Import PLK2018_12
2023-01-03 Oleśnica: Początek LK281 - Dąbrowa Oleśnicka 60 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Dąbrowa Oleśnicka - Krotoszyn 120 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Krotoszyn - Golina 60 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Golina - Jarocin 80 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Jarocin - Chwalibogowo 120 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Chwalibogowo - Września 60 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Września - Gniezno 120 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Gniezno - Gniezno Winiary 60 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Gniezno Winiary - Rusiec 40 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Rusiec - Obkas 20 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Obkas - Chojnice: Polczątek LK210/koniec LK208/początek LK211 60 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Dąbrowa Oleśnicka - Grabowno Wielkie 120 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Jarocin - Żerków 80 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Żerków - Orzechowo Most 100 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Orzechowo Most - Książno 80 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Książno - Września 120 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Września - Gniezno 100 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-12-11 Runowo Krajeńskie - Wysoka Krajeńska 80 km/h Regulamin sieci 2023/2024
2024-01-03 Oleśnica: Początek LK281 - Dąbrowa Oleśnicka: Koniec LK766 60 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Dąbrowa Oleśnicka: Koniec LK766 - Krotoszyn 120 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Krotoszyn - Koźmin Wielkopolski 60 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Koźmin Wielkopolski - Chwalibogowo 120 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Chwalibogowo - Września 60 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Września - Gniezno 120 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Gniezno - Gniezno Winiary 60 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Gniezno Winiary - Rusiec 40 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Rusiec - Kcynia 20 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Kcynia - Szczepice 80 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Szczepice - Runowo Krajeńskie 20 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Runowo Krajeńskie - Więcbork 80 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Więcbork - Obkas 20 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Obkas - Chojnice: Polczątek LK210/koniec LK208/początek LK211 60 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Dąbrowa Oleśnicka: Koniec LK766 - Grabowno Wielkie 120 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Jarocin - Żerków 80 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Żerków - Orzechowo Most 100 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Orzechowo Most - Książno 60 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Książno - Obłaczkowo 120 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Obłaczkowo - Września 60 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Września - Gniezno 100 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2025-04-07 Oleśnica: Początek LK281 - Dąbrowa Oleśnicka: Koniec LK766 60 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Dąbrowa Oleśnicka: Koniec LK766 - Krotoszyn 120 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Krotoszyn - Koźmin Wielkopolski 140 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Koźmin Wielkopolski - Obra Stara 120 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Obra Stara - Jarocin 140 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Jarocin - Jarocin: R286 (początek LK983) 90 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Jarocin: R286 (początek LK983) - Chwalibogowo 120 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Chwalibogowo - Września 60 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Września - Gniezno 120 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Gniezno - Gniezno Winiary 60 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Gniezno Winiary - Rusiec 40 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Rusiec - Kcynia 20 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Kcynia - Szczepice 80 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Szczepice - Runowo Krajeńskie 20 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Runowo Krajeńskie - Więcbork 80 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Więcbork - Obkas 20 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Obkas - Chojnice: Polczątek LK210/koniec LK208/początek LK211 60 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Dąbrowa Oleśnicka: Koniec LK766 - Grabowno Wielkie 120 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Jarocin - Żerków 80 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Żerków - Orzechowo Most 100 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Orzechowo Most - Orzechowo 120 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Orzechowo - Książno 60 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Książno - Obłaczkowo 120 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Obłaczkowo - Września 60 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Września - Gniezno 100 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #10 (odp. na #3) Programista Kolejowy (2024-04-23 10:13:57)
    I co z tym tunelem, bo z tego co wiem, dalej grzebią xd. To jak w Polsce robią, to jest jakiś (przepraszam że tak powiem ale inaczej się nie da) cholerny absurd. Alusta powinna Nobla dostać xd. A tak serio, to dramat, 14 km (Koźmin - Jarocin) robić w 3 lata. Wiadukt w Golinie był tylko przykrywką. Tam połowa rzeczy rozwalona była.
  • #11 (odp. na #9) Programista Kolejowy (2024-04-23 10:18:57)
    Jechałem w niedzielę Turkolem i, kręcąc rearview, byłem zaskoczony, tym bardziej, że w kuj-pom, a nie nawet do granicy województw, ale losowo wybrany, 4 km odcinek przed stacją od strony Nakła, jest ułożony nowy tłuczeń i 80 km/h. Reszta, niestety 20 i 40. Szyny nie są aż tak złe (chyba że telewizja przyjedzie, to i szyny będą złe ????) o tyle bardziej same podkłady. Nie spłaszczyło ich jeszcze. Btw, to jest sporo miejsca na 2 tor (albo rezerwa, albo historycznie tam był), więc przepustowość by się zwiększyła.
  • #12 X. Piast II Chrobry (2024-04-26 18:07:53)
    "Dzięki zakończonym pracom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. między Koźminem Wielkopolskim a Jarocinem od niedzieli (28 kwietnia br.) zapewnione będą sprawniejsze przejazdy pociągów. Podróż koleją skróci się z ok. 20 do ok. 15-17 minut. Nie będzie już zastępczej komunikacji autobusowej.
    Pasażerowie zyskają dogodniejszą obsługę na przebudowanych peronach w Golinie, Obrze Starej i Koźminie Wielkopolskim.
    Perony po modernizacji są wyższe i szersze, mają wiaty, oświetlenie, a także tablice i gabloty z informacjami.
    Całość kosztowała ponad 7 milionów złotych, z czego najwięcej prace w Koźminie Wielkopolskim."
    https://epoznan.pl/n…
  • #13 (odp. na #12) Programista Kolejowy (2024-09-27 12:00:11)
    Od 22 lipca znowu zamknięcie i, w zasadzie, po oczyszczeniu tłucznia stoi wszystko.
  • #14 (odp. na #13) X. Piast II Chrobry (2024-11-29 13:13:59)
    Od nowego rozkładu 2024/2025 szlak Milicz - Krotoszyn przejma znowu KD.
  • #15 (odp. na #11) Adrian K (2024-12-01 22:00:24)
    Gdzieś w latach 70-tych wykonano prace do budowy 2. toru na północ od Gniezna, bo linia była rozważana jako magistrala węglowa bis. W latach 80tych projekt zarzucono. Historycznie 2. toru tutaj nigdzie nie było. Podobno część prac wykonywało wojsko. W filmie o katastrofie we Wapnie (która miała miejsce w 1977 roku) padło nawet, że wojsko stacjonowało w Damasławku: https://youtu.be/Hlw… . Na zdjęciach satelitarnych widać te przygotowania. W Nakle przy moście nad Notecią przygotowane są przyczółki na drugi most, inne obiekty inżynieryjne też są przygotowane na dwa tory.
  • #16 Eugen (2025-01-13 10:46:59)
    Oleśnica-Chojnice to była przepiękna linia kolejowa i oba miasta piękne i może uda się ją odnowić, bo np. w zeszłym roku jechałem z Gniezna do Jarocina po naprawie i było super! I ludzi dużo podróżuje...
  • #17 Błażej Kopka (2025-03-01 17:02:32)
    Różne media donoszą, że w wyniku przeróżnych przesunięć środków finansowych i zmian organizacyjnych odcinek Kcynia - Nakło ma podnoszone parametry, co choć nie było planowane, może przyczynić się do poprawy parametrów planowanego połączenia z Gołańczy w kierunku Bydgoszczy w przyszłości.
  • #18 Programista Kolejowy (2025-06-07 00:41:21)
    Przejazd LK281 wieczorkiem https://www.youtube.…
    Tukej za dnia https://www.youtube.…
  • #19 Błażej Kopka (2025-07-23 01:49:31)
    Mirbud podpisał kontrakt z PLK (pierwsze ich zlecenie od plki) na 57mln na prace utrzymaniowe mające na celu podniesienie parametrów na LK281 od Kcynii do Nakła na 120km/h + remonty peronów (Kcynia tylko peron nr 1), obiektów inżynieryjnych i przejazdów. W zakres tych prac wchodzi również odcinek LK356 od Kcynii do granicy województwa. Prognozowane zakończenie prac ma nastąpić z końcem bieżącego roku.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Oleśnica – Chojnice (281)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...