OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Wrocław Muchobór – Gubin Płd. (– Guben) (275)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2025-08-24 (przebieg)

Wyślij nowe pliki »

| [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] [Wersja podstawowa] |

Obraz
Odsłon : 2165
: 2
powiększ
Autor: Robert Kotowski
data: 1844-01-01; (uwagi: znany tylko rok.)
Odcinek: Wrocław Muchobór - Guben (Gubin)
Fragment niemieckiej mapy centralnej Europy z liniami kolejowymi (wówczas) z 1844 r. a na niej zaznaczone linie kolejowe: niebieskie (czynne); czerwone (w budowie); zielone (projektowane). Na czerwono podkreslone Lubsko (wówczas Sommerfeld).
Tagi: ciekawostki, dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 8997
: 12
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Robert Kotowski; data: przed 1929-01-01;
Odcinek: Wrocław Muchobór: Początek LK275 - Lubsko
Niemieckie plany elektryfikacji m.in. obecnej LK 275 od (Wrocławia),Miłkowic do Lubska plany z lat 20 i 30 XX w. pokrzyzował wybuch Wielkiego Kryzysu (1929-1933) oraz wybuch II wojny światowej (1939r.). Planowano również elektryfikację LK282 do Lubska od strony Węglińca.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy, materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe
Obraz
Odsłon : 3856
: 2
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Marek Potocki; data: 1937;
Odcinek: Biedrzychowice Dolne - Jasień
"Latający Ślązak" na trasie.
Tagi: tabor, szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 638
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Robert Kotowski; data: 1938;
Odcinek: Lubsko - Mierków
Widok z góry, z przyczółka wiaduktu kolejowego linii Sommerfeld-Alt Rehfeld (Lubsko-Stary Raduszec)-Krosno Odrzańskie byłej linii kolejowej 365. W dole widoczna dawna magistrala kolejowa Wrocław (Breslau) - Berlin. Widok w kierunku Lubska.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 5554
powiększ
Autor: nieznany
data: przed 1939;
Odcinek: Wrocław Muchobór: Początek LK275 - Guben (Gubin)
W latach 30. XX wieku koleje europejskie coraz silniej odczuwały konkurencję dynamicznie rozwijającego się lotnictwa pasażerskiego i motoryzacji. Zastosowanie silnika spalinowego do napędu wagonów silnikowych i aerodynamiczne ukształtowanie nadwozi otworzyły możliwość wprowadzenia nowej jakości w połączeniach lokalnych i dalekobieżnych -- zaczęto budować stosunkowo lekkie pojazdy szynowe, dysponujące wysoką dynamiką i rozwijające duże prędkości. Pierwsze w Niemczech ekspresowe połączenie, z zastosowaniem trakcji spalinowej, uruchomiono pomiędzy Berlinem a Hamburgiem (Fliegender Hamburger -- „Latający Hamburczyk") w 1935. Wkrótce sieć tzw. „latających" pociągów, rozwijających prędkość 160 km/h, objęła wszystkie większe ośrodki Niemiec. Połączenie Berlina ze Śląskiem trakcją spalinową uruchomiono 15 maja 1936. Linię obsługiwały trójczłonowe wagony spalinowe typu Leipzig („Lipsk") zbudowane w fabryce Linke-Hoffmann-Werke we Wrocławiu (seria SVT137 kolei niemieckich). Pociąg początkowo kursował ze stacji Berlin Schlesicher Bahnhof, a od 1937 ze stacji Berlin-Charlottenburg. Podróż do stacji końcowej w Bytomiu trwała 4 godziny 25 minut (około 510 km). Trasa przejazdu wiodła przez: Fürstenwalde/Spree, Frankfurt nad Odrą, Guben, Lubsko, Jasień, Żagań, Wierzbową Śląską, Rokitki, Legnicę, Środę Śląską, Wrocław, Oławę, Brzeg, Opole, Kędzierzyn-Koźle, Gliwice. Po drodze, po opuszczeniu Berlina, pociąg zatrzymywał się jedynie na stacjach: Wrocław, Opole, Kędzierzyn-Koźle i Gliwice. Średnia prędkość przejazdu wynosiła 128 km/h, przy maksymalnej 160 km/h. Z racji prędkości osiąganej przez pociąg Ślązacy nazywali go „Latającym Pieronem". „Latający Ślązak" był ofertą dostępną dla szeroko pojętej klasy średniej -- m.in. drobnych biznesmenów i urzędników, zespół trakcyjny oferował miejsca 2 i 3 klasy i skromny bufet. Godziny odjazdu były dopasowane tak, by dotrzeć do stolicy Rzeszy rano w godzinach rozpoczynania pracy urzędów i powrócić na Śląsk tego samego dnia wieczorem. Ostatni raz pociąg wyjechał na tory 21 sierpnia 1939. Współczesne (2012) pociągi ekspresowe EuroCity na pokonanie analogicznej trasy Katowice -- Berlin potrzebują 7 godzin i 46 minut -- stan torów na znacznej części trasy nie pozwala na rozwijanie dostatecznej prędkości, problemem jest także dwukrotna zmiana lokomotyw. Pociągi międzynarodowe obecnie jadą nieco inną trasą.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, perony/rampy/place/zadaszenia, szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon : 3289
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Adam Pacześniak; data: 1947;
Odcinek: Złotniki Zakłady Chemiczne - Wrocław Leśnica
Remont mostu na Bystrzycy.
Ze zbiorów Adama Pacześniaka.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon : 2470
: 2
powiększ
Autor: Jacek Zaborowski
data: 2001;
Odcinek: Lubsko - Mierków
Wiadukt na skrzyżowaniu linni Wrocław Muchbór - Gubin Płd (dołem) i Stary Raduszec - Bad Muskau (górą). Widok w kierunku północno-zachodnim. Berlinka - kierunek Gubin Płd i Guben. Górna linia, w prawo do Starego Raduszca i Krosna Odrzańskiego, w lewo do Lubska i Bad Muskau.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne, szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2825
powiększ
Autor: serge
data: 2002-08;
Odcinek: Jasień - Lubsko
Wiadukt i most w Jasieni. Jasień, ul. Zielonogórska.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2703
powiększ
Autor: Serg
data: 2003-03-11;
Odcinek: Złotnik - Jasienica Gubińska
Uchwała Nr V/37/2003 Rady Powiatu Żarskiego z dnia 11.03.2003 w sprawie likwidacji odcinków linii kolejowych nr 275 Wrocław-Gubinek (…). Opinia negatywna.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2817
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2003-05-16;
Odcinek: Wrocław Nowy Dwór - Wrocław Żerniki
Linia tuż za przystankiem Wrocław Nowy Dwór.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 3297
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2003-06-07;
Odcinek: Wrocław Żerniki - Wrocław Leśnica
Most na Bystrzycy tuż przed W-w Leśnicą.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2803
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2003-06-07;
Odcinek: Wrocław Muchobór: Początek LK275 - Wrocław Nowy Dwór
Modernizacja linii w pobliżu Gądowa.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon : 2020
powiększ
Autor: DB Bahn
Przesłał: Damian Grzywna; data: 2003-12-14;
Odcinek: Wrocław Muchobór: Początek LK275 - Miłkowice
Rozkład Jazdy Kolei Niemieckich (DB Bahn) z 14.12.2003 — 11.12.2004 pociągów nr IR 456/457 Warszawa Wschodnia - Dresden Hbf oraz IR 454/455 Wrocław Główny - Dresden Hbf.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy, inne, ciekawostki
Obraz
Odsłon : 7064
powiększ
Autor: DB Bahn
Przesłał: Damian Grzywna; data: 2003-12-14;
Odcinek: Wrocław Muchobór: Początek LK275 - Miłkowice
Rozkład Jazdy Kolei Niemieckich (DB Bahn) z 14.12.2003 — 11.12.2004 pociągów nr IR 456/457 Warszawa Wschodnia - Dresden Hbf oraz IR 454/455 Wrocław Główny - Dresden Hbf.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 693
: 1
powiększ
Autor: Robert Kotowski
data: 2005; (uwagi: jesień)
Odcinek: Jasień - Lubsko
Budziechów, zaraz za przejazdem kolejowym z drogą Jasień-Lubsko, kierunek na Lubsko, widoczny znak (dziś go już w tym miejscu nie ma).
Tagi: pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne, sygnalizacja/słupki/znaki itp., szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2504
powiększ
Autor: Roman Wiśnik
data: 2005-01-09;
Odcinek: Lubsko - Gubinek
Zdjęcie wykonane między Lubskiem a Gubinkiem. Tyle pozostało z "BERLINKI".
Tagi: pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2581
powiększ
Autor: Serg
data: 2005-01-10;
Odcinek: Leszno Górne - Bieniów
Kradzież torów w rejonie żagańskim.
W okresie czerwiec-wrzesień 2004 skradziono 300 mb torów wraz z towarzyszącymi elementami.Straty i oskarżenie sprawców - komunikat Prokuratury z 10.01.2005.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2493
powiększ
Autor: Damian Grzywna
data: 2005-09;
Odcinek: Wrocław Muchobór: Początek LK275 - Wrocław Nowy Dwór
Linia kolejowa E-30. Widok z Gądowianki w kierunku stacji Wrocław Muchobór. Tory po lewej i prawej stronie - odejście linii kolejowej E-30 w kierunku Zgorzelca; tory w środku linia w kierunku Głogowa.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 4038
powiększ
Autor: Marcel Durbajło
data: 2006-08-13;
Odcinek: Środa Śląska - Malczyce
Dół: linia Wrocław Muchobór - Guben, góra: linia Malczyce - Marciszów i widoczny semafor wjazdowy do Malczyc.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 3556
powiększ
Autor: Marcel Durbajło
data: 2006-08-13;
Odcinek: Malczyce - Szczedrzykowice
Wiadukt nad linią Wrocław Muchobór - Guben.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2789
powiększ
Autor: Marcel Durbajło
data: 2006-08-13;
Odcinek: Malczyce - Szczedrzykowice
Po lewej linia do Jawora, widok w kierunku stacji Malczyce.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1530
powiększ
Autor: Marcel Durbajło
data: 2006-08-13;
Odcinek: Malczyce - Szczedrzykowice
Km 44. Wiadukt drogowy, widok w kierunku stacji Malczyce.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2745
powiększ
Autor: Marcel Durbajło
data: 2006-08-13;
Odcinek: Malczyce - Szczedrzykowice
Wiadukt, górą linia Malczyce-Jawor.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2817
powiększ
Autor: Marcel Durbajło
data: 2006-08-13;
Odcinek: Malczyce - Szczedrzykowice
Km 46, tor po lewej jest modernizowany. Widok w kierunku Wrocławia.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2812
powiększ
Autor: Marcel Durbajło
data: 2006-08-13;
Odcinek: Malczyce - Szczedrzykowice
Km 46.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2671
powiększ
Autor: Marcel Durbajło
data: 2006-08-13;
Odcinek: Malczyce - Szczedrzykowice
Km 47.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2618
powiększ
Autor: Marcel Durbajło
data: 2006-08-13;
Odcinek: Malczyce - Szczedrzykowice
Km 48, modernizacja lewego toru i przepustu. Widok w kierunku Wrocławia.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2863
powiększ
Autor: Marcel Durbajło
data: 2006-08-13;
Odcinek: Malczyce - Szczedrzykowice
Km 49, modernizacja lewego toru. Widok w kierunku Wrocławia.
Tagi: tabor, szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2399
powiększ
Autor: Marcel Durbajło
data: 2006-08-13;
Odcinek: Malczyce - Szczedrzykowice
Km 48, modernizacja lewego toru i przepustu. Widok w kierunku Wrocławia.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2479
powiększ
Autor: Marcel Durbajło
data: 2006-08-13;
Odcinek: Malczyce - Szczedrzykowice
Km 50, modernizacja lewego toru. Widok w kierunku Wrocławia.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #61 wasiukibic (2025-02-16 11:40:08)
    Hurraoptymistom zalecałbym nieco lodu na głowę odnośnie tych wizji dalszej odbudowy kolei za Lubskiem; jeszcze nie powróciły połączenia z Zieloną Górą w ramach Kolei +, a już tu się komuś marzą połączenia kwalifikowane i międzynarodowy intermodal. W przypadku Icka, to nawet w sąsiednich Żarach oferta jest słaba - 1 (sic) skład Mehoffer z Zielonej Góry do Przemyśla, a ostatnio np. zlikwidowano bezpośrednie połączenie do Warszawy, nie mówiąc już o braku takowego do Poznania, czy nawet sezonowca łączącego Jelenią Górę ze Szczecinem. Jakie jest to codzienne zapotrzebowanie na połączenie Wrocławia z Berlinem? To już nie są lata 30. XX wieku, gdzie urzędnicy ze Śląska (Górnego i Dolnego) potrzebowali szybkiego połączenia ze stolicą Niemiec, w których to granicach były ówcześnie Wrocław, Opole i Bytom. Poczekajmy na reaktywację połączeń do Zielonej, ile ludzi będzie chciało skorzystać z tego połączenia i jak to się odbije na bezpośrednich kursach z Zielonej Góry do Żar; tak - znowu te Żary, ale chcąc nie chcąc, to one generują w okolicy największy ruch pasażerski.
    Ruch towarowy? Zaraz na północ jest linia 358, na której ostatnio PLK zainwestowało kasę w odbudowę mijanek w Wężyskach i Ciemnicach, celem zwiększenia przepustowości. Na południe jest 14. Czy rzeczywiście możliwości obu tych linii są już na wyczerpaniu, a na horyzoncie pojawia się zwiększenie przewożonego pociągami tonażu, że trzeba ładować kilkaset milionów złotych w trzecie połączenie kolejowe? Czy może wraca sprawa budowy kopalni i elektrowni pod Brodami, która to była swego czasu jedynym sensownym powodem, dla którego odbudowa odcinka Lubsko - Guben miała realne szanse?
  • #62 R. Kotowski (2025-02-16 11:43:45)
    My robimy swoje, wbrew czarnym wizjom innych. Gdybym miał patrzeć na czarnowidzacych, kolei do Lubska nie byłoby dalej. Jakbym miał patrzeć na innych, czy Żary lub Żagań, Lubsko byłoby już dawno zaorane, zawsze się patrzy na lepszych a nie gorszych. Po to się wychodzi naprzód, aby było lepiej, a nie tak jak do tej pory tam jest. Po drugie to Euroregion i dziwi mnie, że potencjał niewykorzystany od lat. A wiesz jakie zakłady w powiecie żarskim, krośnieńskim by potrzebowały korzystania z ruchu kolejowego? Ja wiem i to adresowane do nich i planów samorzadów odnośnie stref przemysłowych. Jest wola i są plany i się to realizuje.
  • #63 (odp. na #62) wasiukibic (2025-02-16 12:15:48)
    Słucham zatem, które zakłady przemysłowe potrzebują odtworzenia bezpośredniego połączenia Lubska z Guben?
    Ja nie twierdzę, że kolej w Lubsku jest w ogóle niepotrzebna, ale powrót do tego, co było sprzed 1945 roku jest niemożliwy, chyba że chcesz zmienić granicę państw.
    Euroregion? Spoko, tylko że za Nysą Łużycką masz jeden z najbiedniejszych, wyludniający się obszar dzisiejszych Niemiec. Dalej dopiero jest aglomeracja Berlina, chyba że to jest cel?
    Żary podałem jako przykład tego, że nawet dynamicznie rozwijająca się stolica powiatu z liczbą ludności oscylującą wokół 40 tysięcy, ma obecnie rachityczną ofertę przewozów dalekobieżnych, a gdzie tu Lubsko, miasto 3x mniejsze, ze szczątkami przemysłu, skąd większość młodych ucieka w świat? Nie chodzi o to, żeby się na kogoś oglądać, tylko znać proporcję.
  • #64 R. Kotowski (2025-02-16 12:40:20)
    Wasiu pogadaj z samorządowcami to Ci powiedzą. Mi mówili. Pierwszy z brzegu, proszę: Felgenhauer w Jasieniu, a to nie koniec. Felgenhauer Mobility:
    Produkujemy konstrukcje karoserii wagonów kolejowych i tramwajowych oraz ich podwozi. Pracujemy nawet przy niewielkich tolerancjach wymiarowych. To z ich strony. Sam tez namawiam jedną z firm z branży kolejowej do zainwestowania w Lubsku. Na teraz nie podam szczegółów. W nazwie Fundacji nie są Żary, a Lubsko i na rzecz Lubska działam. Więc ono jest najważniejsze dla mnie, a potem mikroregion, czyli Dolne Łużyce. Działam i robię to, co uważam za stosowne. Cokolwiek pojedzie od Guben-Gubinka w stronę Lubska, to i pojedzie p. Żary. Ja nie uważam obecnego stanu linii kolejowych, jaki jest, za coś OK i normalnego. Skoro są możliwości, to trzeba myśleć do przodu. Dla całego południa PL ta LK 275 ma znaczenie. I trzeba tak robić, aby ożyło to, co kiedyś udupiono, czy zniszczono. A zapomniałeś, jak w latach 90 XX w. kiedy na linii 358 były roboty torowe, to którędy składy do Niemieć szły? Oczywiście LK 275 p. Lubsko i p. Gubinek. Ta linia ma także znaczenie militarne, choć nie ma tego oficjalnie w dokumentach, ale każdy, kto popatrzy na mapę, to widzi. W przypadku W nasze porty morskie będą od razu bombardowane, więc skąd dostawa sprzętu i wojska będzie szła (np. od NATO czy z USA)? Od Hamburga p. Berlin do PL. Wojna w UA pokazała znaczenie kolei. O gospodarczych i społecznych oraz po prostu jako normalność nie wspomnę, bo wstyd, że po ponad 80 lat po wojnie ta linia tak wygląda jak wygląda :(
  • #65 R. Kotowski (2025-02-16 14:08:05)
    Liczba ludności Lubska (Sommerfeld): przed koleją z 1843 r.:5 208 mieszkańców;
    1846 r. 5 781 mieszkańców;
    w czasach kolei 1875 r. 10235 mieszkańców;
    największa liczba mieszkańców miasta to 1907 r. 12376 mieszkańców;
    potem mały spadek i w 1939 r. 10578 mieszkańców;
    w okresie PRLu i III RP (ostatni rok kolei) w 1994 r. 15437 mieszkańców
    miasto (już bez kolei) miało w 2013r 14 550 mieszkańców;
    W latach 2002-2021 liczba mieszkańców zmalała o 10,5% pokazuje to wyraźnie, jaki wpływ miała kolej na wzrost mieszkańców i ludności w mieście, gminie (nie pokazałem liczby mieszkańców Gminy na przestrzeni lat). Najgorszy okres społeczno-gospodarczo gminy Lubsko przypada na lata 1998-2002.
    Mamy do czynienia z kolejnym gwałtownym przyrostem bezrobocia, osiągającym swój niechlubny, historyczny szczyt na poziomie ponad 3000 osób. W tym okresie gmina przeżywa również swój szczyt demograficzny, przekraczając liczbę 20 500 mieszkańców. Od tej pory notujemy stały spadek mieszkańców do poziomu 18 092 na koniec 2018 roku. Dlatego uważam za każde działanie in plus, czyli sprawna komunikacja, istnienie na ważnych szlakach komunikacyjnych/transportowych, to same profity dla miasta i gminy oraz jego dalszy rozwój.
  • #66 wasiukibic (2025-02-16 15:31:34)
    Czytałem o tym, że Felgenhauer chciałbym korzystać z transportu kolejowego, ale ktoś (w domyśle zarządca infrastruktury) musiałby odbudować tor, a sam chyba dobrze wiesz, że PLK niespecjalnie pali się do tego, by iść na rękę przedsiębiorcom w podłączeniu bocznic.
    Z jednej strony Cię rozumiem; Lubsko - rodzinne miasto, mała ojczyzna, ale tak jak wtedy magistrala Wrocław - Berlin nie powstała z uwagi li tylko na obsługę Lubska, a miasto po prostu skorzystało z takiego, a nie innego wytrasowania Berlinki. Zapominasz, że po 1945 roku granice się zmieniły i związki, zarówno Wrocławia, jak i Dolnych Łużyc (po stronie Polskiej) z Berlinem mocno osłabły, a wręcz niemal zanikły. Oczywiście, upadek żelaznej kurtyny i wspólne członkostwo w UE poprawiło sytuację, ale wciąż jest ona daleka od tego, gdy Wrocław, Berlin i Lubsko leżały w jednym kraju, więc musisz wziąć pod uwagę obecne uwarunkowania, w jakich przychodzi Ci działać. Oczywiście, warto mieć marzenia, warto działać, ale to musi być skrojone na miarę możliwości, a nie na zasadzie budowanie lotniska w Radomiu, czy nawet w nieodległej Zielonej Górze. Ty serio liczysz na to, że mieszkańcy Lubska, pracujący w Niemczech będą dojeżdżać do roboty koleją przez Gubinek? Wybacz, ale gdybym to zaproponował moim, to zabiliby mnie śmiechem, zarówno Ci, co pracują w Gewerbegebietach przy granicy z Polską i codziennie dojeżdżają do pracy, jak i Ci, którzy jadą do niej w poniedziałek rano pod Berlin i wracają z niej w piątek po południu. I tak długo, jak w Niemczech zarobi się 3 razy tyle, co w Polsce, tak długo praca na miejscu nie będzie atrakcyjna dla wielu młodych. Z resztą, najlepszym przykładem jest żarski gigant - Kronopol, przy którym nie masz nawet przystanku kolejowego, nie mówiąc już o jakimś sensownym rozkładzie jazdy, żeby rano dojechać do Żar do roboty i później z niej wrócić. Możesz deprecjonować rangę Żar i uwznioślać rolę Lubska, ale realia są brutalne i nawet dwa razy większe i lepiej położony względem Lubska Żagań nie ma do Żar żadnego podjazdu w generowaniu ruchu towarowego, czy pasażerskiego. Weź też proszę pod uwagę, że wrócenie Lubska na sieć kolejową odbywa się w ramach ułomnego i niedopracowanego programu Kolej+, które ani się zająknie odnośnie połączeń ze stolicą powiatu, obsługi przedsiębiorstw, czy ruchu dalekobieżnego, co jest kardynalnym błędem, działaniem krótkowzrocznym i wąskozakresowym, ale niestety, ktoś mądry inaczej tak to ukształtował, nie bacząc w ogóle na inne powiązania, niż tylko miasto 10 tyś ludzi i więcej - ośrodek wojewódzki. Takich mamy właśnie fachofcuf od kolei - i w takich warunkach się poruszasz. Musiałbyś jakiś cudem zwrócić uwagę Warsiawkę, żeby ze środków centralnych odbudowała tą linię, a to będzie długa droga, jak kasy nie ma nawet na to, żeby zrobić porządny remont Nadodrzanki, czy choćby 14, na zachód od Głogowa.
  • #67 R. Kotowski (2025-02-16 15:37:12)
    Nawet nie chodzi o to, co napisałeś Wasiu, po prostu i władze Gubina i gminy leżące na trasie maja interesy w tym, aby linia odżyła i to nie tylko pasażersko. Są przy niej strefy; plany na ożywienie tych terenów ekonomicznie, a czynna linia to tylko dodatkowy, ważny plus i magnes.
  • #68 R. Kotowski (2025-02-16 16:15:55)
    PKP PLK co najwyżej może tylko pewnie rozjazd wprawić, aby powstała bocznica, resztę pewnie na swój koszt musi firma narychtować, bo tez ona bedzię bocznicą administrować i opłacać jej istnienie i funkcjonowanie. Pociąg do Kultury tez powstał aby zbliżyć Wrocław z Berlinem. Obecnie kursuje inną trasą ale to z uwagi, że właśnie LK 275 jest w takim stanie, a nie innym. O przystanek przy Kronopolu, czy na terenie gminy czy miasta Żary musi walczyć samorząd lokalny, tak jak to robiło Lubsko w Kolei Plus; miasto i gmina również dokłada się finansowo do rewitalizacji linii. Jak nie ma nacisku i lobbingu samorządów, to niczego w zasadzie nie ma. A jak wola samorządów jest, to można działać. W kupie siła, jak to mówią. Kolej Plus nie dotyczyło połączeń do miast powiatowych, a jedynie połączeń ze stolicą województwa. Co prawda Kolej Plus powinien być zmieniony i dopracowany, no ale działało się i robiło to, na ile można było i jak warunki pozwalały. Linia wyłącznie ze środków centralnych (PLKi) lub unijnych byłaby odbudowywana, a wiadukty nad obwodnica Lubska musi zbudować Marszałkowo, zgodnie z zapisami umowy, jakie widnieją w dokumentach z czasów budowy I etapu obwodnicy Lubska. Przebili wały i jest zapis, że na swój koszt inwestor, czyli Zarząd Dróg Wojewódzkich musi wybudować wiadukt kolejowy nad obwodnica Lubska, w przypadku reaktywacji odcinka od Lubska do Gubinka/Guben. Potwierdził to urzędnik z Marszałkowa. Samorządy jakby chciały, to mogą się dołożyć w sensie przystanków, parkingów przy przystankach. Radni z Sejmiku też są za.
  • #69 R. Kotowski (2025-02-22 17:55:04)
    Dzisiejsza informacja, która tak naprawdę niczego nowego nie podaje, bo to wiadomo od dawna: https://zachod.pl/11…
  • #70 R. Kotowski (2025-08-16 15:14:00)
    2024 - 2028 Rewitalizacja LK 275 na odcinku Bieniów – Lubsko. Fotki: https://polska-org.p…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Wrocław Muchobór – Gubin Płd. (– Guben) (275)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...