OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Pszczółki – Kościerzyna (233)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2025-06-08 (historia)

Historia linii » [Link bezpośredni]

data odcinek zdarzenie źródło, uwagi
1884-10-01 Pszczółki - Sobowidz Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1885-08-01 Pszczółki - Sobowidz Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
1885-08-01 Sobowidz - Skarszewy Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1885-11-01 Skarszewy - Kościerzyna Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1945 Pszczółki - Kościerzyna Linia nieprzejezdna/remont
1946-10 (???) Pszczółki - Kościerzyna Przywrócenie przejezdności
1994-09-24 Skarszewy - Kościerzyna Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
2000-04-03 Pszczółki - Skarszewy Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
data nieznana Skarszewy - Kościerzyna Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
data nieznana Skarszewy - Kościerzyna Linia nieprzejezdna/remont
2002 Pszczółki - Skarszewy Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
2004 Pszczółki - Skarszewy Linia nieprzejezdna/remont
Praktycznie juz nie istnieje na wielu odcinkach rozkradziona, rozebrana.
2006 Skarszewy - Kościerzyna Linia zlikwidowana
Linia w stanie rozbiórki. Firma rozbiórkowa spieszy się. Zaobserwowano w km 34/7 (Sławomir Plata, 2006-12)
po 2008-06-01 Pszczółki - Skarszewy Linia zlikwidowana
Linia została rozebrana od Pszczółek do Skarszew jakoś w połowie 2008 roku. (info: Adam Zbieg, 01-02-2009)
przed 2016 Pszczółki (Gdańska) - Żelisławki Zmienione przeznaczenie
nowe przeznaczenie: droga dla rowerów;
przed 2018 (???) Żelisławki - Koniec DDR (Sobowidz) Zmienione przeznaczenie
nowe przeznaczenie: droga dla rowerów;
przed 2020 (???) Liniewo Pomorskie - Nowy Barkoczyn Zmienione przeznaczenie
nowe przeznaczenie: polna droga, ścieżka;
przed 2020 (???) Nowy Barkoczyn - Kościerzyna Zmienione przeznaczenie
nowe przeznaczenie: droga dla rowerów;

Historia numeracji » [Link bezpośredni]

data odcinek numer źródło, uwagi
1985 Pszczółki - Kościerzyna 233

Rozkłady jazdy » [Link bezpośredni]

1903 – 1932 »
1933 – 1947 »
1948 – 1959 »
1960 – 1974 »
1975 – 1993 »
1994 – 1999 »

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #4 Tomasz B. (2023-10-17 14:45:08)
    I tak celowo z rozmysłem odcięto Skarszewy od połączeń kolejowych...ciężko to zaakceptować
  • #5 ja (2024-04-06 23:07:42)
    Odbudowę sieci zakończono (po wojennych zniszczeniach) na koniec marca 1947 (odbudowano most).
  • #6 (odp. na #3) Leszek C (2024-08-12 23:33:52)
    Nie spekulacje, tylko FAKT, że kosz budowy autostrady A1 był o ładnych kilka milionów niższy dzięki temu, że nie trzeba było budować wiaduktu nad zamkniętą ledwie 3 lata wcześniej linią.
  • #7 Michalec (2024-11-02 19:32:16)
    W teorii dalej da się ją odbudować, ale chyba jeszcze nigdy nie słyszałem o równie trudnej w wykonaniu reaktywacji. To, że linia zostanie reaktywowana, graniczy chyba z cudem. Choć mimo wszystko, po cichu mam nadzieję na odbudowę linii 243 do Starogardu. Tam sprawa jest o tyle lepsza, że nasypy są utrzymywane w dobrym stanie, ze względu na to, że biegnie po nich ścieżka rowerowa. Co prawda, nie słyszałem jeszcze o przypadku, w którym kiedyś był szlak kolejowy, później na jego miejscu znalazła się ścieżka i następnie ponownie powrócił tor, no ale myślę, że gdyby doszło już do poważnych decyzji, no to stanęło by na powrocie kolei. Tak więc cześć mieszkańców Skarszew cały czas ma jakieś ciche nadzieje na to, że znów będą mogli odjechać spod pięknego dworca, który cały czas jakby czeka na ponowne przyjęcie w szeregi PKP. Póki co, odpoczywa.
  • #8 Tomasz (2024-11-10 17:54:42)
    Linia dzięki której można ominąć zatłoczony Gdańsk, dobrze że na Dolnym Śląsku jest to nie do pomyślenia...
  • #9 Błażej Kopka (2024-11-10 20:56:27)
    Jakie linie w DŚ omijają Wrocław?
  • #10 (odp. na #9) do re mi (2024-11-10 21:17:32)
    137, 266, 286, 278, 279, 282, 295, 302, 291, 298, 299, 308, 284, 317... jest ich zapewne więcej, ale nie chce mi się szukać Błażeju...
  • #11 wasiukibic (2024-11-10 22:04:59)
    Jeżeli w nowych realiach jest potrzebna, należałoby odbudować, a nie trzymać się kurczowo decyzji sprzed bezmała ćwierć wieku, jak pijany płotu. Ile pieprzenia jest choćby i z Bytowem? Odbudowywać, nie odbudowywać, a kiedy, a za czyje. Szkoda, że Gdaka, budując swoje ekspresówki czy autobany nie ma takich dylematów.
  • #12 Błażej Kopka (2024-11-11 06:58:39)
    #10 - która z tych linii omija Wrocław na takiej zasadzie, jak wskazana w temacie, oprócz tego, że z samym miastem nie ma nic wspólnego? Bo ja wiem, że linia z Karpacza do Mysłakowic też omija Wrocław, ale nie do końca o to mi chodziło. Chodziło o ominięcie na zasadzie swoistej obwodnicy.
  • #13 Michalec (2024-11-29 19:14:28)
    Pamięta ktoś może, jaka prędkość szlakowa była na tej linii? Na odcinku Skarszewy-Pszczółki to było chyba 60 km/h, ale nie wiem jaka była na Skarszewy-Kościerzyna.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Pszczółki – Kościerzyna (233)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...