OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Czerwonka – Ełk (223)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2025-07-17 (przebieg)

Wyślij nowe pliki »

| [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] [Wersja podstawowa]

Obraz
Odsłon : 1047
: 2
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Miłosz Telesiński - Zbąszynek; data: 1914;
Odcinek: Bartosze - Ełk Zachód
Ełk. Zniszczony wiadukt na linii do Czerwonki.
Ze zbiorów Miłosza Telesińskiego.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 4183
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Miłosz Telesiński - Zbąszynek; data: 1916;
Odcinek: Orzysz - Odoje
Zniszczony w czasie wojny most.
Ze zbiorów Miłosza Telesińskiego.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon : 1346
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Miłosz Telesiński - Zbąszynek; data: pomiędzy 1925 a 1930;
Odcinek: Zełwągi - Mikołajki
Most nad jeziorem Mikołajskim.
Ze zbiorów Miłosza Telesińskiego.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon : 460
powiększ
Autor: Michał Gliniecki
data: 1992-05-21;
Odcinek: Bartosze - Ełk Zachód
Odcinek Ełk Zachodni - Bartosze, pociąg M 9722 relacji Ełk - Mikołajki, prowadzony parowozem Ol49-11 (MD Ełk), na dalszym planie Jezioro Sunowo, w lewo - kierunek Biskupiec Reszelski (Czerwonka), w prawo - kierunek Ełk.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon : 298
powiększ
Autor: Michał Gliniecki
data: 1992-05-21;
Odcinek: Bartosze - Ełk Zachód
Wiadukt nad drogą lokalną w km ~115,06 linii nr 223 Czerwonka - Ełk, na odcinku Ełk Zachodni - Bartosze, pociąg M 9722 relacji Ełk - Mikołajki, prowadzony parowozem Ol49-11 (MD Ełk), w lewo -kierunek Biskupiec Reszelski (czerwonka), w prawo - kierunek Ełk.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon : 317
powiększ
Autor: Michał Gliniecki
data: 1992-05-21;
Odcinek: Mołdzie - Bartosze
Odcinek Bartosze - Mołdzie, pociąg M 9722 relacji Ełk - Mikołajki, prowadzony parowozem Ol49-11 (MD Ełk) tuż za przystankiem osobowym Bartosze, widok w kierunku stacji Biskupiec Reszelski (Czerwonka).
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon : 279
powiększ
Autor: Michał Gliniecki
data: 1992-05-21;
Odcinek: Tuchlin - Okartowo
Most na przesmyku między Jeziorem Tyrkło a Jeziorem Śniardwy w km ~79,88 linii nr 223 Czerwonka - Ełk (odcinek Okartowo - Tuchlin), pociąg M 9722 relacji Ełk - Mikołajki, prowadzony parowozem Ol49-11 (MD Ełk), w lewo - kierunek Ełk, w prawo - kierunek Biskupiec Reszelski (Czerwonka).
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon : 433
powiększ
Autor: Michał Gliniecki
data: 1992-05-21;
Odcinek: Dąbrówka Górkło - Tuchlin
Wiadukt nad drogą wojewódzką nr 182 (obecnie droga krajowa nr 16) w km ~73,35 linii nr 223 Czerwonka - Ełk (odcinek Tuchlin - Dąbrówka Górkło), pociąg M 9722 relacji Ełk - Mikołajki, prowadzony parowozem Ol49-11 (MD Ełk), widok w kierunku stacji Biskupiec Reszelski (Czerwonka).
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon : 366
powiększ
Autor: Michał Gliniecki
data: 1992-05-21;
Odcinek: Olszewo - Dąbrówka Górkło
Odcinek Dąbrówka Górkło - Olszewo, pociąg M 9722 relacji Ełk - Mikołajki, prowadzony parowozem Ol49-11, widok w kierunku stacji Ełk.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon : 355
powiększ
Autor: Michał Gliniecki
data: 1992-05-21;
Odcinek: Mikołajki Most - Mikołajki
Most na przesmyku między Jeziorem Mikołajskim a Jeziorem Tałty (odcinek Mikołajki Most - Mikołajki), pociąg MS 51223 relacji Olsztyn Główny - Ełk, prowadzony lokomotywą SU46, w lewo - kierunek Biskupiec Reszelski (Czerwonka), w prawo - kierunek Ełk.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon : 341
powiększ
Autor: Michał Gliniecki
data: 1992-05-21;
Odcinek: Tuchlin - Okartowo
Przejazd kolejowy z drogą wojewódzką nr 182 (obecnie droga krajowa nr 16) w km ~75,91 linii nr 223 Czerwonka - Ełk (odcinek Tuchlin - Okartowo), pociąg M 9723 relacji Mikołajki - Ełk, prowadzony parowozem Ol49-11 (MD Ełk). Widok w kierunku stacji Biskupiec Reszelski (Czerwonka).
Tagi: przejazdy i przejścia naziemne (drogowe), szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon : 345
powiększ
Autor: Michał Gliniecki
data: 1992-05-21;
Odcinek: Bartosze - Ełk Zachód
Odcinek Bartosze - Ełk Zachodni, pociąg M 9723 relacji Mikołajki - Ełk, prowadzony parowozem Ol49-11 (MD Ełk), za drzewami (z prawej strony) Jezioro Sunowo, widok w kierunku stacji Biskupiec Reszelski (Czerwonka).
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon : 303
powiększ
Autor: Michał Gliniecki
data: 1992-05-22;
Odcinek: Orzysz - Odoje
Wiadukt drogi lokalnej w km ~91,22 linii nr 223 Czerwonka - Ełk (odcinek Odoje - Orzysz), pociąg M 9722 relacji Ełk - Mikołajki, prowadzony parowozem Ol49-11 (MD Ełk), widok w kierunku stacji Ełk.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon : 268
powiększ
Autor: Michał Gliniecki
data: 1992-05-22;
Odcinek: Olszewo - Dąbrówka Górkło
Wiadukt w km ~66,63 linii nr 223 Czerwonka - Ełk (odcinek Olszewo - Dąbrówka Górkło) - pociąg M 9723 relacji Mikołajki - Ełk, prowadzony parowozem Ol49-11 (MD Ełk), widok w kierunku stacji Biskupiec Pomorski (Czerwonka).
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon : 238
powiększ
Autor: Michał Gliniecki
data: 1992-05-22;
Odcinek: Dąbrówka Górkło - Tuchlin
Odcinek Dąbrówka Górkło - Tuchlin, pociąg M 9723 relacji Mikołajki - Ełk, prowadzony parowozem Ol49-11 (MD Ełk), w lewo - kierunek Ełk, w prawo - kierunek Biskupiec Reszelski (Czerwonka).
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon : 259
powiększ
Autor: Michał Gliniecki
data: 1992-05-22;
Odcinek: Tuchlin - Okartowo
Km ~76,3 linii nr 223 Czerwonka - Ełk (odcinek Tuchlin - Okartowo) - pociąg M 9723 relacji Mikołajki - Ełk, prowadzony parowozem Ol49-11 (MD Ełk), widok w kierunku stacji Biskupiec Reszelski (Czerwonka).
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon : 213
powiększ
Autor: Michał Gliniecki
data: 1992-05-22;
Odcinek: Bartosze - Ełk Zachód
Odcinek Bartosze - Ełk Zachodni, pociąg M 9723 relacji Mikołajki - Ełk, prowadzony parowozem Ol49-11 (MD Ełk), w lewo - kierunek Biskupiec Reszelski (Czerwonka), w prawo - kierunek Ełk.
Tagi: panoramy/widoki ogólne, szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon : 226
powiększ
Autor: Michał Gliniecki
data: 1992-05-22;
Odcinek: Bartosze - Ełk Zachód
Odcinek Bartosze - Ełk Zachodni, wiadukt drogi wojewódzkiej nr 656, pociąg M 9723 relacji Mikołajki - Ełk, prowadzony parowozem Ol49-11 (MD Ełk), w lewo - kierunek Biskupiec Reszelski (Czerwonka), w prawo - kierunek Ełk.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon : 259
powiększ
Autor: Michał Gliniecki
data: 1992-05-22;
Odcinek: Bartosze - Ełk Zachód
Odcinek Ełk Zachodni - Bartosze, pociąg M 9712 relacji Ełk - Orzysz, prowadzony parowozem Ol49-18 (MD Ełk), na dalszym planie Jezioro Sunowo, w lewo - kierunek Biskupiec Reszelski (Czerwonka), w prawo - kierunek Ełk.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon : 681
powiększ
Autor: Michał Gliniecki
data: 1992-05-22;
Odcinek: Ełk Zachód - Ełk
Odcinek Ełk - Woszczele, pociąg towarowy zbiorowy (TZ), relacji Ełk Towarowy - Sterławki Wielkie, prowadzony parowozem Ty2-1279 (MD Ełk), widok w kierunku stacji Ełk (Białystok). Z prawej tor szlakowy linii nr 223 Czerwonka - Ełk (odcinek Ełk Zachodni - Ełk), widok w kierunku stacji Ełk.
Tagi: sygnalizacja/słupki/znaki itp., szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon : 1073
powiększ
Autor: Witold Niedzielski
data: 1997-05-02;
Odcinek: Skomack Wielki - Bartosze
Pociąg specjalny z Ełku do Korsz przez Czerwonkę (Ol49-11).
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, panoramy/widoki ogólne, tabor
Obraz
Odsłon : 990
powiększ
Autor: Witold Niedzielski
data: 1997-05-02;
Odcinek: Mrągowo - Kosewo
Pociąg specjalny z Ełku do Korsz z Ol49-11 przed wjazdem do Mrągowa.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, sygnalizacja/słupki/znaki itp., szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor, wydarzenia i ludzie
Obraz
Odsłon : 739
powiększ
Autor: Witold Niedzielski
data: 1997-05-02;
Odcinek: Woźnice - Olszewo
Pociąg specjalny z Ełku do Korsz z Ol49-11 wyjeżdża z Olszewa.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor, wydarzenia i ludzie
Obraz
Odsłon : 831
powiększ
Autor: Witold Niedzielski
data: 1997-05-02;
Odcinek: Kosewo - Baranowo
Pociąg specjalny z Ełku do Korsz z Ol49-11 dojeżdża do Kosewa.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor, wydarzenia i ludzie
Obraz
Odsłon : 670
powiększ
Autor: Piotr Nosek
data: 1997-11;
Odcinek: Najdymowo - Biskupiec Reszelski
Tor z Czerwonki w stronę Biskupca (w tle).
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 3047
: 1
powiększ
Autor: Jarosław Kucharczyk
data: 2000-08-04;
Odcinek: Czerwonka - Mikołajki
Bilet na relację Mrągowo - Mikołajki.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2605
powiększ
Autor: Krzysztof Urbaniec
data: 2004-08-23;
Odcinek: Czerwonka - Ełk
Most nad jeziorem Mikołajskim. Zdjęcie wykonane ze statku od strony jeziora Tałty (od północy). Na moście SU45-112 z poc. 51543 Olsztyn Gł. - Białystok.
Tagi: tabor, mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2927
powiększ
Autor: Krzysztof Urbaniec
data: 2004-08-23;
Odcinek: Czerwonka - Ełk
Most nad jeziorem Mikołajskim. Zdjęcie wykonane od strony jeziora Mikołajskiego z mostu drogowego (od południa).
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon : 550
powiększ
Autor: subsens
data: 2005-04-25;
Odcinek: Kosewo - Baranowo
Km ca 45,2, wiadukt żelbetowy z balustradą pełną (21 płycin i pas ceglany - główki w pionowo) przenosi drogę gospodarczą majątku Nowe Nadawki (Gut Vollmarstein). Widok w kierunku majaczącego w oddali Baranowa (Mikołajek, Orzysza, Ełku).
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 607
powiększ
Autor: subsens
data: 2005-04-25;
Odcinek: Zełwągi - Mikołajki
Zachodni przyczółek mostu mikołajskiego, jeden z dwóch blokhauzów (wartowni, południowy) oglądany w kierunku wschodnim, ku stacji, tzn. od zaplecza. Widoczna drabina na podest stanowiska obserwacyjnego. Więcej o systemie obrony mostu kolejowego w Mikołajkach: http://www.kaczorek.easyisp.pl/pisz/fort/mikol003.htm.
Tagi: inne, mosty/wiadukty/estakady/przepusty

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #9 Andrzej (2022-12-29 21:36:47)
    Podobno na odcinku Biskupiec - Mrągowo leżą prawdopodobnie podkłady z linii 38, czy to ma być jakaś naprawa w Mrągowie oraz w Sorkwitach?
  • #10 (odp. na #9) Igor13 (2022-12-29 22:02:28)
    Co to za podkłady? Chodzi o zdemontowane ze starego torowiska z odcinka Ełk - Giżycko?
  • #11 Igor13 (2023-01-23 18:29:01)
    Z tego, co mi wiadomo odcinek Biskupiec Reszelski - Mrągowo ma ograniczenie do 40 km/h obecnie, chociaż nie wiem, czy tak faktycznie jest, ale jeżeli tak to do Mrągowa pociągi powinny dojeżdżać, gdyż w Parlezie Wielkiej nie mają za bardzo gdzie się zatrzymywać.
    Tak swoją drogą, czy byłaby możliwość reaktywacji tej linii na odcinku Czerwonka - Mrągowo do czerwca, w celu przywrócenia ruchu pasażerskiego, czy nie bardzo?
    @Stanisław Stanisław co o tym sądzisz?
  • #12 (odp. na #11) Stanisław Stanisław (2023-01-25 14:33:57)
    Zapewne czerwiec o którym piszesz, to w związku z odbywającym się w lipcu 2023 Festiwalem Piknik Country i Folk, Mrągowo 2023 :))) Napiszę tak. Nic mi nie wiadomo, aby miano otworzyć połączenia pasażerskie do Mrągowa, choć np. jakiś specjalnych pociągów w związku ze wspominanym festiwalem nie można przecież wykluczyć, bo odcinek Czerwonka - Mrągowo jest czynny dla ruchu towarowego i np. w lipcu 2019 na mrągowską stację wjechała SU42-536 ze składem 4 wagonów pasażerskich pociągu retro w ramach "imprezy" MAZURY 2019 realizowanej przez TurKol.

    Rewitalizacja linii nr 223 była zgłoszona do Programu Kolej + (podobnie jak np. linia z Olecka do Gołdapi), a projekt wskrzeszenia całej trasy był jedynym z woj. warmińsko-mazurskiego jaki przeszedł do II etapu (ze zrozumiałych względów głównie chodziło o ok. 78 km. odcinek pomiędzy Mrągowem, a Orzyszem, przez Mikołajki). Jednak projekt przepadł z powodu kosztów jakie miałby ponieść samorząd na jego realizację. Początkowo PKP PLK oceniło, że rewitalizacja wyniesie 535 mln zł – co dawało ok. 80 mln wkładu własnego samorządu (15%). Po przygotowaniu Wstępnego Studium Planistyczno-Prognostycznego dla linii nr 223 (który został opłacony w całości z budżetu województwa) analiza zrobiona pod auspicjami PKP PLK, ku zaskoczeniu samorządowców, oszacowała koszt na 851 mln zł. (wzrost o niemal 60% w stosunku do pierwotnych założeń), co niestety podniosło wkład własny do kwoty ok. 128 mln. zł. Dodatkowo, przy rosnącej w 2022 r. inflacji (i ciągłego braku pieniążków z KPO, dzięki którym można by było poprzesuwać środki w budżecie i wygospodarować większą kwotę na modernizację linii) nikt nie dawał gwarancji, że koszty nie wzrosną bardziej. Tak więc ostatecznie, samorząd województwa nie sporządził odpowiednich dokumentów o zabezpieczeniu środków na współfinansowanie projektu.

    Na nic zdały się protesty samorządowców skąd takie wyliczenia, bo nawet uwzględniając wzrost kosztów materiałów, pracy i inflację, jakie nastąpiły ostatnimi 2-3 laty, trudno zaakceptować koszt rewitalizacji 1 km. ok. 78 km. szlaku (od Biskupca Reszelskiego do Orzysza, dalsza trasa, od Orzysza do Ełku była już modernizowana w 2018, odcinek z Czerwonki do Biskupca wyremontowano w 2020), oszacowany na ok. 11 mln./ 1 km. (ok. 7 mln./ 1 km. przy uwzględnieniu całej 121 km. linii z Czerwonki do Ełku). Jako przykład podawano 7,5 km. odcinek z Czerwonki do Biskupca Reszelskiego, wyremontowany ok. 2,5 roku temu (z uwzględnieniem stacji i dworca w Biskupcu) nakładem środków finansowych PKP PLK, za kwotę 18,6 mln. zł. co dało ok. 2,4 mln. za 1 km.*** Jako przykład podawano także ukończoną pod koniec 2019 r. rewitalizację 5,9 km. odcinka Dzierżoniów Śląski – Bielawa Zachodnia (woj. dolnośląskie), której koszt wyniósł 11,5 mln. zł. (ok. 1,9 mln. / 1 km.). Wprawdzie projekt rewitalizacji linii nr 223 trafił na listę rezerwową, ale osobiście nie mam złudzeń co do przywrócenia ruchu pociągów na całości trasy, w ciągu najbliższych, jak i dalszych lat, ponieważ z każdym rokiem, „porzucony” przez PKP odcinek z Mrągowa do Orzysza kumuluje coraz większe koszty hipotetycznej rewitalizacji.

    Co do podkładów o których napisał Andrzej (#9), jeżeli chodzi o te, które można obejrzeć na fotografiach na jednej ze stron (Kolej w Mrągowie) znanego portalu społecznościowego https://pl-pl.facebo… to drewniane podkłady na stacji w Mrągowie są w większości podrozjezdnicami, w dodatku na pierwszy „rzut oka” nowymi, stąd myślę, że to tylko remont jakiegoś rozjazdu (lub rozjazdów ?), wykonywany przez PKP PLK. Ostatecznie, pomimo że do Mrągowa nie kursują regularnie pociągi towarowe, torowisko trzeba przecież utrzymywać w dobrym stanie. Nieco bardziej „tajemnicze” są podkłady betonowe, rozłożone obok linii w Sorkwitach. Na zdjęciu słabo widać, czy są one nowe czy stare użyteczne. Snucie domysłów, że pochodzą z remontowanej linii nr 38 jest tylko domniemaniem, bo równie dobrze mogły tu trafić z rozbiórek prowadzonych na stacji Olsztyn Główny (to chyba nawet bardziej prawdopodobne zważywszy na odległość - o wiele bliżej do Olsztyna - jak i metodę transportu, zapewne na platformie kolejowej, przez co, z okolic Ełku musiałyby jechać dookoła). Myślę, że to albo jakaś miejscowa wymiana – na zdjęciu z drona, podkładów jest niewiele, na dole zdjęcia, gdyby poszerzyć plan ogólny, pojawiłby się kolejny wiadukt, tym razem stalowy (zwany mostem kolejowym w Sorkwitach), gdzie podkładów nie można było rozłożyć. Albo... istnieje możliwość, że podkłady dostarczono na nasyp z zupełnie innego powodu – np. wzmocnienia nasypu, budowy ściany oporowej itp., co może być nawet bardziej prawdopodobne. Na prawo widać remont drogi krajowej nr 16 (w Sorkwitach przebiega ona jako ul. Olsztyńska), która przebudowywana jest aktualnie na drogę ekspresową S16 właśnie na odcinku Borki Wielkie – Sorkwity – Mrągowo http://s16borki-mrag… Droga ta to ważny szlak komunikacyjny biegnący przez Mazury w stronę przejścia granicznego z Litwą. Remont polega m.in. na znacznym poszerzeniu jezdni i pasa drogowego (wyburzono m.in. budynek stojący do niedawna przy widocznym na zdjęciu wiadukcie betonowym, w pobliżu DK 16), przez co nasyp kolejowy w tym miejscu może potrzebuje odpowiedniego wzmocnienia, do czego mogą być użyte widoczne podkłady. Oczywiście to tylko snucie domysłów, co do losu podkładów betonowych musiałby wypowiedzieć się ktoś, kto wie, co się z nimi aktualnie dzieje. Kończąc, uruchomienie do czerwca 2023 jakichkolwiek regularnych połączeń pasażerskich do Mrągowa oceniam na bardzo mało prawdopodobne, wręcz zerowe... ale obym się mylił, bo z chęcią udałbym się nad jezioro Czos koleją :)))

    *** W lipcu 2019 w Biskupcu Reszelskim otwarto fabrykę płyt wiórowych firmy Egger, którą wybudowano z myślą o transporcie kolejowym. Podpisano m.in. porozumienie, w którym PKP PLK zgodziło się wyremontować odcinek linii kolejowej z Czerwonki oraz stację w Biskupcu Reszelskim, a Egger zobowiązał się wykorzystywać modernizowaną linię kolejową przez okres minimum 30 lat. Samą bocznicę do fabryki w całości zbudowała firma Egger. W lipcu 2020 zainaugurowano jej działalność.
  • #13 (odp. na #12) Igor13 (2023-01-25 18:30:11)
    Wiedziałem, że Mrągowo jest ważne dla turystyki, ale nie wiedziałem, że tego lata będą organizowane takie festiwale. Oczywiście pisałem tutaj o pracach mających przywrócić ruch pasażerski w mniej niż pięć miesięcy na trzydziesto cztero kilometrowym odcinku Czerwonka - Mrągowo, a nie o całym remoncie linii. Zresztą, skoro trwają wymiany podkładów to tym bardziej jest szansa, że realizacja prac mających na celu przywrócenie ruchu pasażerskiego będzie mniejsza i z mniejszymi kosztami, ponieważ tutaj tylko budowa peronów pozostanie (i ewentualna wymiana niektórych podkładów) podobnie tak jak w przypadku Końskich, czy Stąporkowa, o ile dopuszczalna prędkość będzie odpowiednia dla szynobusów. Zresztą należy wziąć pod uwagę, że Mrągowo i Biskupiec ludnościowo są większe niż Mikołajki i Orzysz.
    Co do podkładów możesz mieć rację, że też mogą pochodzić z Olsztyna, ale nie wiem czy oni je dowozili koleją, czy ciężarówkami.

    PS: Czy na odcinku Mrągowo - Orzysz trwają jakieś prace nad przywróceniem przejezdności, bo coś obiło mi się o uszy, że do Mikołajek chyba trwają prace?
  • #14 Stanisław Stanisław (2023-01-25 23:38:20)
    Mrągowski Piknik Country (obecnie zwany Międzynarodowym Festiwalem Piknik Country & Folk Mrągowo) to najstarszy i największy w Polsce (i jeden z największych w Europie) festiwal muzyki tego typu, odbywający się corocznie od 1982. W tym roku Mrągowo zaprasza na 42 edycję festiwalu. Nie wiem czy dobrze zrozumiałeś moją poprzednią wypowiedź, ale nic mi nie wiadomo o jakichkolwiek pracach prowadzonych na odcinku Czerwonka - Mrągowo, mających przywrócić regularny ruch pasażerski. Garstka podkładów (podrozjezdnic) na stacji Mrągowo to zapewne rutynowa wymiana któregoś z rozjazdów i nic poza tym. Podobnie kilkadziesiąt podkładów w Sorkwitach, tak naprawdę nie wiadomo czemu mających służyć, żadnej "jaskółki" nie czynią. W Sorkwitach, ich złożenie na nasypie, ma prawdopodobnie związek z trwającą właśnie przebudową drogi krajowej nr 16 na ekspresówkę S16 i być może np. wzmocnieniem nasypu lub wymianą podkładów w tym konkretnym miejscu (z różnych powodów), niż wymianą nawierzchni na większej długości szlaku. Dlaczego przypuszczam, że podkłady widoczne na zdjęciu zamieszczonym na stronie "Kolej w Mrągowie" (do której link podałem wyżej), zostały przywiezione koleją ? Bo leżą na wysokim nasypie, do którego jest utrudniony dostęp od strony szosy. Ale może się mylę.

    Nie słyszałem też o jakichkolwiek pracach na dalszym odcinku do Mikołajek. Tamtejszy szlak jest bardzo zaniedbany, miejscami rozkradziony, nieprzejezdny, a most w Mikołajkach wymaga generalnego remontu (przebudowy), Na marginesie, Mikołajki mają wprawdzie mniejszą liczbę ludności, niż Mrągowo, ale to one - według mnie - były turystycznym nr 1 tej nieczynnej już dla ruchu pasażerskiego linii. Przy całym szacunku do Mrągowa, to Mikołajki, są "bramą" na największe mazurskie jeziora, w tym Śniardwy i Tałty, z których można dopłynąć do takich jezior jak Niegocin, Mamry itp. (na północ) oraz np. do jeziora Nidzkiego i miejscowości Ruciane Nida (na południe).

    Proszę zauważ, że aby przywrócić ruch pasażerski do Mrągowa, trzeba by było wyremontować trasę od samego Biskupca Reszelskiego, bo to, że na tym odcinku jeżdżą sporadycznie pociągi towarowe, nie oznacza, że szlak od Biskupca do Mrągowa nadaje się do obsługi przez SZT / szynobusy (m.in. nieadekwatna dla ruchu pasażerskiego niska prędkość szlakowa, wymagające remontów perony i infrastruktura pasażerska, nie tylko w Mrągowie ale także pozostałych czterech przystankach leżących na tym odcinku). Ponad 26 km do remontu to spory koszt. Nie słyszałem, żeby PKP PLK robiło coś w tym kierunku na "własną rękę", a stanowisko samorządu województwa już znasz (właśnie po to opisałem szerszy kontekst sprawy). Proszę weź też pod uwagę, że stacja Olsztyn Główny jest obecnie w przebudowie i dostępne są tylko cztery krawędzie peronowe (z siedmiu przed przebudową) i co najmniej do 2024 poprawy jako takiej nie będzie, a wręcz chyba pogorszenie (?), ponieważ jak oddane zostaną trzy krawędzie nowych peronów, zaczną być przebudowywane obecnie czynne (?). Przy aktualnie dostępnych dla podróżnych i pociągów krawędziach, zbilansowanie potrzeb na odpowiednią liczbę połączeń Regio i IC jest już problematyczne (pojawia się np. spory bałagan, przy opóźnieniu jakiegoś pociągu), a obciążenie wzrośnie, bo do końca tego roku ma być ukończony remont i modernizacja linii nr 221 z Gutkowa do Braniewa (planowo... jak będzie - pożyjemy, zobaczymy), gdzie ma jeździć 5 par SZT na dobę. Trzeba pamiętać, że pociągi rozpoczynające (które podstawiane są zazwyczaj 20 - 30 min. przed odjazdem) i kończące bieg w Olsztynie (np SM42 muszą zabrać wagony składów wagonowych, wykonać pracę manewrową) wymagają o wiele więcej czasu na "przebywanie pomiędzy peronami", niż te, będące "przelotem", a i wśród nich, dla których Olsztyn Gł. jest tylko stacją pośrednią, są takie (IC Mamry, Niegocin, Rybak), które zmieniają rodzaj trakcji w Olsztynie, wówczas to lokomotywa spalinowa (zazwyczaj SU160), zastępowana jest lokomotywą elektryczną (przeważnie EP07), a to też wydłuża czas postoju.

    Podsumowując. Uruchomienie regularnych połączeń pasażerskich do Mrągowa jest wg. mnie po prostu nierealne / fizycznie niemożliwe (nie tylko do czerwca 2023 o który pytałeś, ale i w dalszej perspektywie). Czy wyobrażasz sobie np. SZT jadący 40 km/h i zatrzymujący się przy nadgryzionych czasem, "sypiących się" peronach. Po za tym, uważam, że przywrócenie ruchu pasażerskiego miałoby większy sens tylko dla całej linii nr 223, co w obecnej sytuacji jest odległym w czasie życzeniem (niestety). Gdyby "wypalił" projekt rewitalizacji linii w ramach programu Kolej + (a nie wypalił), to remont i modernizacja trwałby zapewne dłużej (ze względu na ilość przystanków i km. szlaku) niż linii nr 221 Gutkowo - Braniewo, która rewitalizowana jest już 2,5 roku i szczerze mówiąc - pomimo, co trzeba uczciwie przyznać, systematycznych postępów - końca nie widać. Wg mojej oceny, trudno będzie dotrzymać planowane na koniec 2023 zakończenie prac na całej trasie Olsztyn Gutkowo - Braniewo i uruchomienie przewozów, choć może to tylko moje zbyt negatywne odczucia, być może błędne...
  • #15 (odp. na #14) Igor13 (2023-01-28 16:32:50)
    Rozumiem. Myślę, że po tym jak wylali wiadro pomyj na marszałka, na pewno Braniewo wróci. Co do linii kolejowej nr 223, problem ze stacją w Olsztynie można rozwiązać tak, że pociągi by mogły ewentualnie zaczynać/kończyć bieg w Czerwonce, w której byłaby przesiadka. Moim zdaniem przy odpowiednich działaniach połączenia do Mrągowa można byłoby uruchomić jako bardziej sezonowe.
  • #16 Dawid C. (2023-04-24 14:20:09)
    Odnośnie rewitalizacji linii Czerwonka-Ełk - jest oficjalna zapowiedź jej wyremontowania i przywrócenia do ruchu:
    https://www.nakolei.…
  • #17 Anonim (2023-10-19 13:59:04)
    Teraz to się władza zmieniła, więc czarne chmury zebrały się nad cpk i pokrewnymi inwestycjami.
  • #18 (odp. na #17) wasiukibic (2023-10-19 14:28:16)
    Wróżenie z fusów. Nie jest jeszcze pewne, kto powoła nowy rząd i czy zechce on kontynuować politykę poprzedników. Po drugie, nie wiadomo na ile po radosnej polityce rozdawnictwa zostanie kasy na inwestycje infrastrukturalne i jak bardzo kolej na tym ucierpi (bo drogi zapewne nic, lub niewiele). Po trzecie, jeżeli jednak platfusy et consortes, to jakaś kasa z KPO skapnie, od czego uzależnionych jest trochę inwestycji w tabor i tory.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Czerwonka – Ełk (223)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...