Ostatnia zmiana: 2025-08-24 (przebieg)
Wyślij nowe pliki »
Zgadzam się z warunkami wysyłki i publikacji zdjęć .
Jakie zdjęcia przesyłać?
Bardzo prosimy o staranny wybór zdjęć do bazy. Ze względu na oglądających powinniśmy stawiać na jakość, a nie ilość.
Prosimy nie wrzucać zdjęć nieostrych, źle oświetlonych, wielu niemal takich samych ujęć tego samego obiektu, oraz taboru kolejowego (chyba, że w jakiś sposób jest on w tym miejscu one
wyjątkowy).
Galerie dużo przyjemniej przegląda się, jeśli zdjęcia są różnorodne i dobrej jakości.
Bardzo prosimy również o niewysyłanie zdjęć, bez zgody ich autorów.
Dziękujemy bardzo.
Wg wieku
Wg czasu dodania
|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem ]
[Wersja podstawowa ]
infrastruktura
tabor
infrastruktura i tabor
budynki towarzyszące (inne)
ciekawostki
dokumenty/bilety/mapy
infrastruktura do obsługi taboru
infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
inne
materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe
mosty/wiadukty/estakady/przepusty
panoramy/widoki ogólne
perony/rampy/place/zadaszenia
przejazdy i przejścia naziemne (drogowe)
sygnalizacja/słupki/znaki itp.
szlak (trasa)/pojedyncze tory
tabor
wydarzenia i ludzie
bez tagów
Adam Sztymelski
Agnieszka
Bogdan Chojniak
DB
F. Kaiser
Grzegorz Sudomir
Jarek
Jarosław Jarszak
Jarosław Kucharczyk
Kacper Jaworski
Keith Wilde
Marcin Kulinicz
Marek Potocki
Michał Gliniecki
nieznany
Paweł
Paweł Wagner
Stanisław Stanisław
tomimaki
powiększ
Autor:
nieznany
Przesłał:
Miłosz Telesiński - Zbąszynek ; data:
1914 ;
Odcinek: Ełk Towarowy - Ełk
Zniszczony most w Ełku
Ze zbiorów Miłosza Telesińskiego.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, mosty/wiadukty/estakady/przepusty
powiększ
Autor:
nieznany
Przesłał:
Marcin Kulinicz ; data:
1914-11-11 ;
Odcinek: Olszyny - Jeruty
11 listopada 1914 roku patrol kozacki zaatakował pociąg między Jerutami a Olszynami. W jednej z polskich gazet Eugeniusz Buchholz opublikował relację Adama Konrada na temat tego tragicznego w skutkach wydarzenia. Relacja ta jest wyjątkowa, ponieważ została spisana po mazursku. W trakcie opisywanego tu wydarzenia zginęło 15 cywili i 7 rezerwistów. Rannych zostało 46 osób. W okresie powojennym masakrę upamiętniał wykonany z drewna pomnik.
Teraz nadszedł on dzień, któręgo bez całe życie moje nie zabacę, to jest środa jedenastego nowembra. Cug odchodził o jedną godzinę w południe. Jekem wsiadł z moim kamratem Kordasem do wagonu, to jeszcze natrasilim drugiego znajomego, Paluszka z Włost. Namózilim się wszyscy trzi pojeśiać za robotą, choćby aż do Westfałów. Gdy wyrusylim, wsio było cicho. I takem przejesiali cztery stancyje. Już ujesialim za Świętajnem, gdzie niespodzianie ruskie wojsko napadło. Moskale zaczęli strzelać w cug z kenjonów i z flintów i musieliśmy się zatrzymać. Wszyscy nasiłim się do niza (nachyliliśmy się do ziemi), coby bez okno kula nas nie trasiła. Jek jesce zaczęli strzelać, to maszynisty chciał chyżej jechać, ale nie móg, bo pewno były szyny rozerwane. Artylerja postrzeliła lokomotywę i zabiła maszynistego. Jek cug ustał, to my gredo chcieli uciekać. Stało się to na wolnem polu między Świętajnem a Olsynami niedaleko zioski Jerutki. I wszyscy opuścilim cug i poslim w pole i chcielim uciekać do zioski. Wtem kozaki nas okrążyli, że nie moglim dalej. My zara ręce podnieslim i chcielim się w pojmanie dać. Ale kozaki nie pytali nic, jeno zaraz zaczęli bić. Nas mogli być z piędziesiąt chłopów, tak pospolitych (średniego wieku), jak i starych i młodych. Były i bziałki (kobiety) a tym nic nie rozbili. Jeno trzy młode uprowadzili ze sobą, a owte starsze puścili wolno. I bzili nas bez miłoserdzia jek im trasiło, bez głowę i plecy sabłami i lancami. Bziałki krzyczały, ale chłopy nic. Wsiec pewnie w duchu do Boja wzdychali. Jek juz wszystkich poobalali, to jesce lancami posturali. Pozabźijali wszystkich chłopów, choc nie zieda (nie wiadomo), czy wszyscy całkiemnie niezywi. Takich, co jesce do wojska zdatne byli, to głowy sabłami pocieli i zabźili też ośmiu żołnierzy i jednego szandara. Ja leżałem z drugimi pospołu na ziemi i oczekiwał tu śmierci. Przyszło i pomyślenie, co jeszcze życie uratuje i wzdychałem do Boga. Jak mnie od śmierci wybawił. Jesceń już leżał, to jesce mię lancami szturali. Byłem w siedmiu miejscach poraniony. Wtem słyszałem, jak jeden z kozaków mówił do podstarzałego chłopa z Gawlik: „Pójdź ze mną“. Tak i ja wstawał, ale jesceń dostał od drugiego kozaka w głowę. Ale (tylko) mi capka zleciała. Kozak owtego człowieka opuścił i ja z dwoma drugimi poszłem za nim do ciągu. Czwarty surek (chłopak) skrył się pod wozy. Jescem jedno zabacył. Jeskem wstał i się oglądał, to jeden kozak poziedział do mnie po niemiecku: „Na geh, geh!“ To potem jek już kozaki wszystkich pozabijali, to posieślali na owten bok do armatów i zara zaczęli drugi raz z kenjonów na cug strzelać i jego rozbić. Naprzdó uderzyli na maszynę, ze cylinder pękł. My się pokładli na dyle i ostalim tak długo leżeć, aż cylinder od strzelania pękł. Zidzac taki zgięły dym z lokomotywy, poskocylim i z cugu wylecielim, my trzy z wagona i owten z pod wozów. I w tym zgięłym dymie Moskale nie dzideli nas i takem usli. Moskali mogło być pospołu ze sto i ctery armatów. Jeskiem już kawałek usli, zejrzeli nas i jesce dwa razy z kenjonów i po trze razy z gewerów strzelali, ale niechtrónego nie trafiłi. W drodze od tego wszystkiego mocno zachciało się jeść i tak wstąpiliśmy do jednego wybudowania przy Jerutkach. Izba była cała próżna, ale na stole stała żłan z kofeja. Posilim się i poslim dalej. Gdy przyszlim do zioski Jerutki, to już wszyscy pouciekali, tio na owtym brzegu jesce trzy furmanków było, co tez uciekali. Ze był duży psiasek, uciekańce śli psiechta i my z niemi. Jesce jedna patrolka niemiecka, co stojala kole błokłauzu, ostała tamój. Czwarty nas kamrat odłączył się od nas i posedł do Ządzborka. A my drugie wszystkie wędrowalim pospołu aż przyszlim do jednej zsi i tu wstąpili do przyjaciółow (krewnych) owtego chłopa z Gawlika. Napilim się wody i wsedlim na wóz, co te ludzie już byli zaprzęgli, i jesalim bez dwa wsiow aż do trzeciej, gdzie owten człoziek także miał przyjaciółow. Tutaj pokrzepilsim się i przesiedzielim bez całą noc. O sestej zaś konie zaprzęgli i pojesalim aż do Ziskupca (Biskupca – Bischofsburg). Mogło to być o dziesiatej godzinie. Ze moje rany jesce krwawiły, żołnierz od Czerwonego Krzyża pokazał mi droge do lazarettu wojskowego, gdzie siostra mojem kamratom i mnie rany ożelna. Chorych już nie było w lazarecie. W mniéście jesce trosię żołnierzów było, ale miescianiki już popakowali i chcieli uciekać. I siostry tez wszystko mieli popakowane. Już oni się dożedzieli, co „Rusini“ znowu wtargnęli się w powiat scytyniérski. Cięgiem pojesalim dalej a wzięli nas za darmo. Kiedy pod Ornetę (Wormditt) przyjesalim, ja jużem niemogł od bólu wytrzymać. Na stancyi wysiadłem i posetł do katolickiego lazarettu, gdzie siostry kole mnie się doćynkowały (starały). Ucieszyłó mnie mocno, zem w lazarecie. Jesce drugiń uciekaińców mazurskich, starych Olsurskich z Popowa już też leżał. To pomyślałem sobie: Wenowej (Patrzcież) w tej Ornecie scercze (czyste) Mazury.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, tabor, wydarzenia i ludzie
powiększ
Autor:
nieznany
Przesłał:
Miłosz Telesiński - Zbąszynek ; data:
1915 ;
Odcinek: Ełk Towarowy - Ełk
Most na rzece Ełk.
Ze zbiorów Miłosza Telesińskiego.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
powiększ
Autor:
nieznany
Przesłał:
Miłosz Telesiński - Zbąszynek ; data:
1915 ;
Odcinek: Ełk Towarowy - Ełk
Zniszczenia wojenne. Prowizorycznie naprawiony most w Ełku.
Ze zbiorów Miłosza Telesińskiego.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Odsłon (od 12 maja 2014): 3613
powiększ
Autor:
nieznany
data:
pomiędzy 1915 a 1919 ;
Odcinek: Pisz - Pisz Wschodni
Zniszczony w czasie I WŚ most kolejowy w Piszu.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
powiększ
Autor:
nieznany
Przesłał:
Miłosz Telesiński - Zbąszynek ; data:
1915 (???) ;
Odcinek: Ełk Towarowy - Ełk
Zniszczony most w Ełku.
Ze zbiorów Miłosza Telesińskiego.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
powiększ
Autor:
nieznany
Przesłał:
Miłosz Telesiński - Zbąszynek ; data:
1918 ;
Odcinek: Ełk Towarowy - Ełk
Most na rzece Ełk.
Ze zbiorów Miłosza Telesińskiego.
Tagi: tabor, mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Odsłon (od 12 maja 2014): 1601
powiększ
Autor:
nieznany
Przesłał:
Paweł Wagner ; data:
przed 1918 ;
Odcinek: Ruciane-Nida - Szeroki Bór (dawna lokalizacja)
Most kolejowy nad Kanałem Nidzkim.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Odsłon (od 12 maja 2014): 1871
powiększ
Autor:
nieznany
Przesłał:
Miłosz Telesiński - Zbąszynek ; data:
pomiędzy 1930 a 1940 ;
Odcinek: Ruciane-Nida - Szeroki Bór (dawna lokalizacja)
Stara pocztówka. Most kolejowy nad rzeką Krutynią.
Ze zbiorów Miłosza Telesińskiego
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Odsłon (od 12 maja 2014): 1402
powiększ
Autor:
nieznany
data:
przed 1945 ;
Odcinek: Ruciane-Nida - Szeroki Bór (dawna lokalizacja)
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
powiększ
Autor:
nieznany
Przesłał:
Radosław Chludziński ; data:
przed 1945 ;
Odcinek: Pisz - Ełk
Pierwszy zakręt za Bajtkowem w kierunku Pisza to miejsce po dawnej żwirowni/kamieniołomie.
Funkcjonowała tu bocznica normalnotorowa. Stoją na niej wagony w tle. Widoczne z przodu torowisko to w prawo Ełk, w lewo Biała.
Widoczny w tle budynek można oglądać do dnia dzisiejszego. Mieściły się tam młoty i młyny do rozbijania kamienia. Ze zdjęć można również domniemywać, że bezpośrednio z budynku ładowane były wagony normalnotorowe.
Tagi: budynki towarzyszące (inne), infrastruktura do obsługi taboru , szlak (trasa)/pojedyncze tory
powiększ
Autor:
nieznany
Przesłał:
Radosław Chludziński ; data:
przed 1945 ;
Odcinek: Pisz - Ełk
Kamieniołom/żwirownia Bajtkowo.
Po lewej wagony na bocznicy.
W tle budynek kruszarni kamieni. W jego lewej części, prawdopodobnie zsyp do załadunku wagonów.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
powiększ
Autor:
nieznany
Przesłał:
Radosław Chludziński ; data:
przed 1945 ;
Odcinek: Pisz - Ełk
Kamieniołom/żwirownia Bajtkowo.
Do transportu wewnątrzzakładowego służyła kolejka wąskotorowa.
Tagi: budynki towarzyszące (inne), szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
powiększ
Autor:
nieznany
Przesłał:
Radosław Chludziński ; data:
przed 1945 (???) ;
Odcinek: Pisz - Ełk
W tle most kolejowy nad rzeką Pisą w Piszu. W prawo pojechalibyśmy do stacji Pisz, w lewo do Białej Piskiej/Ełku/Kolna/Dłutowa.
Przed mostem stoi wagon na dawnej bocznicy do bindugi. Tor ten wykorzystano do budowy mostu tymczasowego, po zniszczeniu mostu na nasypie.
Tagi: ciekawostki, mosty/wiadukty/estakady/przepusty, szlak (trasa)/pojedyncze tory
powiększ
Autor:
Keith Wilde
data:
1990-09-17 ;
Odcinek: Barany - Ełk Tartak
Pociąg osobowy z Rucianego-Nidy do Ełku pomiędzy Baranami i Ełkiem. Widok w kierunku zachodnim (Ruciane-Nida).
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
powiększ
Autor:
Michał Gliniecki
data:
1992-05-22 ;
Odcinek: Pisz Wschodni - Stare Guty
Km 106,4 linii nr 219 Olsztyn Główny - Ełk (odcinek Pisz Wschodni - Stare Guty), pociąg M 9631 relacji Pisz - Ełk, prowadzony parowozem Ol49-11 (MD Ełk), widok w kierunku stacji Szczytno (Olsztyn Główny).
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
powiększ
Autor:
Michał Gliniecki
data:
1992-05-22 ;
Odcinek: Pisz Wschodni - Stare Guty
Odcinek Pisz Wschodni - Stare Guty, pociąg M 9631 relacji Pisz - Ełk, prowadzony parowozem Ol49-11 (MD Ełk), w lewo - kierunek Ełk, w prawo - kierunek Szczytno (Olsztyn Główny).
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
powiększ
Autor:
Michał Gliniecki
data:
1992-05-22 ;
Odcinek: Stare Guty - Kaliszki (dawna lokalizacja)
Odcinek Stare Guty - Kaliszki, pociąg M 9631 relacji Pisz - Ełk, prowadzony parowozem Ol49-11 (MD Ełk), widok w kierunku stacji Szczytno (Olsztyn Główny).
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
powiększ
Autor:
Michał Gliniecki
data:
1992-05-22 ;
Odcinek: Kaliszki (dawna lokalizacja) - Biała Piska
Odcinek Kaliszki - Biała koło Piszu, pociąg M 9631 relacji Pisz - Ełk, prowadzony parowozem Ol49-11 (MD Ełk), w lewo - kierunek Ełk, w prawo - kierunek Szczytno (Olsztyn Główny).
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
powiększ
Autor:
Michał Gliniecki
data:
1992-05-22 ;
Odcinek: Kaliszki (dawna lokalizacja) - Biała Piska
Odcinek Kaliszki - Biała koło Piszu, pociąg M 9631 relacji Pisz - Ełk, prowadzony parowozem Ol49-11 (MD Ełk), w lewo - kierunek Szczytno (Olsztyn Główny), w prawo - kierunek Ełk.
Tagi: panoramy/widoki ogólne, tabor
powiększ
Autor:
Michał Gliniecki
data:
1992-05-22 ;
Odcinek: Pogorzel Wielka - Osranki
Odcinek Pogorzel Wielka - Osranki, pociąg M 9631 relacji Pisz - Ełk, prowadzony parowozem Ol49-11 (MD Ełk), widok w kierunku stacji Szczytno (Olsztyn Główny).
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
powiększ
Autor:
Michał Gliniecki
data:
1992-05-22 ;
Odcinek: Nowa Wieś Ełcka - Barany
Most na rzece Ełk (odcinek Nowa Wieś Ełcka - Barany) - pociąg M 9631 relacji Pisz - Ełk, prowadzony parowozem Ol49-11 (MD Ełk), w lewo - kierunek Szczytno (Olsztyn Główny), w prawo - kierunek Ełk.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
powiększ
Autor:
Marek Potocki
data:
1997-04-25 ;
Odcinek: Olsztyn Główny - Ełk
Zestaw dwóch biletów z wycieczki dookoła Polski.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Odsłon (od 12 maja 2014): 1437
powiększ
Autor:
nieznany
data:
przed 2004-09-08 ;
Odcinek: Ruciane-Nida - Szeroki Bór (dawna lokalizacja)
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Odsłon (od 12 maja 2014): 1371
powiększ
Autor:
Bogdan Chojniak
data:
przed 2004-12-07 ;
Odcinek: Ruciane-Nida - Szeroki Bór (dawna lokalizacja)
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Odsłon (od 12 maja 2014): 1757
powiększ
Autor:
Bogdan Chojniak
data:
przed 2004-12-07 ;
Odcinek: Ruciane-Nida - Szeroki Bór (dawna lokalizacja)
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Odsłon (od 12 maja 2014): 1407
powiększ
Autor:
Bogdan Chojniak
data:
przed 2004-12-07 ;
Odcinek: Ruciane-Nida - Szeroki Bór (dawna lokalizacja)
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Odsłon (od 12 maja 2014): 1473
powiększ
Autor:
Paweł Wagner
data:
2005-04-04 ;
Odcinek: Ruciane-Nida - Szeroki Bór (dawna lokalizacja)
Most nad Kanałem Nidzkim.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Odsłon (od 12 maja 2014): 1689
powiększ
Autor:
Paweł Wagner
data:
2005-04-04 ;
Odcinek: Ruciane-Nida - Szeroki Bór (dawna lokalizacja)
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Odsłon (od 12 maja 2014): 1477
powiększ
Autor:
Paweł Wagner
data:
2005-05-25 ;
Odcinek: Ruciane-Nida - Szeroki Bór (dawna lokalizacja)
Most kolejowy nad Kanałem Nidzkim. Kilkaset metrów za stacją Ruciane-Nida w kierunku Pisza.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia ?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy.
Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
Linia kolejowa Olsztyn Główny – Ełk (219)