OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Katowice Ligota – Nędza (140)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2025-06-08 (podobiekty)

Historia linii » [Link bezpośredni]

data odcinek zdarzenie źródło, uwagi
1855-01-01 Sumina - Nędza Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1856-04-30 Katowice Ligota - Orzesze Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1856-10-01 Orzesze - Leszczyny Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1856-10-01 Rybnik - Sumina Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1912-07-16 Rybnik - Rybnik Towarowy Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
1912-07-16 Leszczyny - Rybnik Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: 2 lub więcej; prześwit: 1435 mm;
1950-01-12 Sumina - Nędza Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
1970-12-01 Sumina - Nędza Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania
system zasilania: 3000V DC;
1977-12-02 Katowice Ligota - Rybnik Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania
system zasilania: 3000V DC;
Podjęcie eksploatacji wstępnej. Uroczyste otwarcie nastąpiło 10 grudnia bieżącego roku.

Źródło: Elektryfikacja PKP na przełomie wieków XX i XXI sekcja: Część I Od początku do lat dziewięćdziesiątych strona 138.
1987-06-30 Rydułtowy - Sumina Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania
system zasilania: 3000V DC;
Elektryfikacja PKP na przełomie wieków XX i XXI sekcja: Część I Od początku do lat dziewięćdziesiątych strona 141.
po 1987 Rybnik - Rydułtowy Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania
system zasilania: 3000V DC;

Historia numeracji » [Link bezpośredni]

data odcinek numer źródło, uwagi
1985 Katowice Ligota - Nędza 140

Rozkłady jazdy » [Link bezpośredni]

1914 – 1933 »
1933 – 1944 »
1946 – 1955 »
1956 – 1967 »
1968 – 1987 »
1988 – 2007 »
2008 – 2011 »

Historia prędkości » [Link bezpośredni]

data odcinek prędkość km/h źródło, uwagi
2007-11-18 Katowice Ligota - Mikołów Jamna 60 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Mikołów Jamna - Górki Śląskie 80 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Nędza Wieś - Nędza 80 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Górki Śląskie - Nędza Wieś 100 km/h Import PLK2007_10
2011-12-11 Katowice Ligota - Mikołów Jamna 80 km/h (info: Łukasz Bochniarz, 17-01-2012)
2011-12-11 Leszczyny - Rybnik Paruszowiec 100 km/h (info: Łukasz Bochniarz, 17-01-2012)
2012-07-15 Katowice Ligota - Mikołów Jamna 60 km/h Import PLK2012_07_PAS_SZYN
2014-12-08 Katowice Ligota - Mikołów Jamna 80 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN
2017-01-10 (???) Rybnik Paruszowiec - Rybnik 100 km/h Import PLK2017_01
2017-01-10 (???) Mikołów Jamna - Łaziska Górne 110 km/h Import PLK2017_01
2017-01-10 (???) Łaziska Górne - Łaziska Górne Brada 90 km/h Import PLK2017_01
2017-01-10 (???) Łaziska Górne Brada - Orzesze Jaśkowice 100 km/h Import PLK2017_01
2017-01-10 (???) Orzesze Jaśkowice - Czerwionka 110 km/h Import PLK2017_01
2017-01-10 (???) Czerwionka - Czerwionka Dębieńsko 100 km/h Import PLK2017_01
2017-01-10 (???) Czerwionka Dębieńsko - Leszczyny 110 km/h Import PLK2017_01
2017-01-10 (???) Leszczyny - Rybnik Paruszowiec 100 km/h Import PLK2017_01
2017-10 Szymocice - Nędza Wieś 80 km/h Import PLK2017_10
2018-02-09 Górki Śląskie - Szymocice 80 km/h Import PLK2018_02
2018-02-09 Katowice Piotrowice - Mikołów Jamna 110 km/h Import PLK2018_12
2023-01-03 Katowice Ligota - Katowice Piotrowice 80 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Katowice Piotrowice - Łaziska Górne 110 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Łaziska Górne - Łaziska Górne Brada 90 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Łaziska Górne Brada - Orzesze Jaśkowice 100 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Orzesze Jaśkowice - Czerwionka 110 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Czerwionka - Czerwionka Dębieńsko 100 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Czerwionka Dębieńsko - Leszczyny 110 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Rybnik Towarowy - Rydułtowy 70 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Rydułtowy - Sumina 120 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Nędza Wieś - Nędza 70 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Nędza Wieś - Nędza 60 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Leszczyny - Rybnik 100 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Rybnik - Rybnik Towarowy 80 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Sumina - Górki Śląskie 100 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Górki Śląskie - Szymocice 120 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Szymocice - Nędza Wieś 100 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2024-01-03 Katowice Ligota - Katowice Piotrowice 80 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Katowice Piotrowice - Łaziska Górne 110 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Łaziska Górne - Łaziska Górne Brada 90 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Łaziska Górne Brada - Orzesze Jaśkowice 100 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Orzesze Jaśkowice - Czerwionka 110 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Czerwionka - Czerwionka Dębieńsko 100 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Czerwionka Dębieńsko - Leszczyny 110 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Rybnik Towarowy - Rydułtowy 70 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Rydułtowy - Sumina 120 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Nędza Wieś - Nędza 70 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Nędza Wieś - Nędza 60 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Leszczyny - Rybnik 100 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Rybnik - Rybnik Towarowy 80 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Sumina - Górki Śląskie 100 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Górki Śląskie - Szymocice 120 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Szymocice - Nędza Wieś 100 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2025-04-07 Katowice Ligota - Katowice Piotrowice 80 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Katowice Piotrowice - Łaziska Górne 110 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Łaziska Górne - Łaziska Górne Brada 90 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Łaziska Górne Brada - Orzesze Jaśkowice 100 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Orzesze Jaśkowice - Czerwionka 110 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Czerwionka - Czerwionka Dębieńsko 100 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Czerwionka Dębieńsko - Leszczyny 110 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Rybnik Towarowy - Rydułtowy 70 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Rydułtowy - Sumina 120 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Nędza Wieś - Nędza 70 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Nędza Wieś - Nędza 60 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Leszczyny - Rybnik 100 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Rybnik - Rybnik Towarowy 80 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Sumina - Górki Śląskie 100 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Górki Śląskie - Szymocice 120 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Szymocice - Nędza Wieś 100 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Z Leszczyn (2021-07-16 12:55:33)
    Dzisiaj o godzinie 4:29 nastąpiło wykolejenie pociągu spółki "PKP Intercity" o relacji Warszawa Wschodnia- Bohumin, około kilometra 27,1. Przyczyną wypadku było podmycie torowiska. Więcej w poniższym artykule.
    https://dziennikzach…
  • #2 Z Leszczyn (2021-07-16 18:40:19)
    W związku z wykolejeniem pociągu pospiesznego w kilometrze 27,1 nieczynny jest odcinek Orzesze Jaśkowie- Leszczyny. "Koleje Śląskie" wprowadziły zastępczą komunikację autobusową, a "PKP Intercity" jeżdżą objazdem przez linię 149. Prace uprzejezdniające potrwają około 2 tygodnie, po których ruch pociągów zarówno pasażerskich, jak i towarowych zostanie wznowiony na trasie Orzesze Jaśkowice- Leszczyny.
  • #3 Z Leszczyn (2021-07-29 10:59:12)
    Przepraszam za błąd. Odcinek Czerwionka- Leszczyny był nieczynny. Ruch podobno jest wznowiony od wczorajszej 22:00
  • #4 Z Leszczyn (2021-09-01 18:13:14)
    Relacja pociągu, który się wykoleił, to Bohumin- Warszawa Wschodnia, a nie Warszawa Wschodnia- Bohumin
  • #5 Xiążę Piast II Chrobry (2023-02-06 17:13:21)
    Piękny, długi film (1,5H) o 300 latach historii wydobycia węgla w rejonie Rybnika.
    https://www.youtube.…
    W min. 3:10 jest mowa o budowie odcinka z Nędzy do Rydułtów i perypetiach ze zawaleniem części tunelu, już po roku eksploatacji.
    W min. 28,5 jest pokazane jak wyburzana kopalnia uszkodziła linię.
    Najlepsze podsumowanie tematu kopalni a głupoty w ogóle, jest na Wiki: https://pl.wikipedia…
    "Kopalnia w I półroczu 2014 r. zatrudniała 3578 pracowników i przynosiła straty w wysokości -41,49 zł. na tonie wydobytego węgla".
    Przy dzisiejszych cenach węgla to raptem 1,5% ceny.
  • #6 Xiążę Piast II Chrobry (2023-03-19 14:14:49)
    Pociągi kwalifikowane IC z Bohumina nie powinny jeździć tą trasą, gdyż odcinek Rybnik=Ligota ma kiepską nawierzchnie i tym samym komfort jest niski.
    Powinny jedźić wszystkie przez Racibórz/Kędzierzyn.
  • #7 Jacek (2023-03-20 11:25:24)
    Pociągi kwalifikowane IC powinny jeździć jak poprzednio, przez Zebrzydowice. Nie wiem co cierpisz do linii Rybnik - Ligota, która obecnie jest po remoncie z szynami spawanymi S49 na podkładach z przytwierdzeniem SB3, gdzie miejscami jest 110 km/h. Promienie łuków na terenie mocno zabudowanym i ze znacznymi spadkami nie poprawisz, poza kilkoma miejscami, co nie przyniesie skrócenia czasu jazdy. A drugi tor jest szykowany w planach za kilka lat, od Kce Ligota na razie do Orzesza. Najlepiej obejrzyj cabwiev na You Tube z tej linii, z kabiny maszynisty lub z tyłu pociągu, dla lepszego poznania szlaku.
  • #8 wasiukibic (2023-03-20 12:21:20)
    Z tym Kędzierzynem to trochę pojechałeś, bo albo ominiesz główną stację w mieście i zrobisz postoje na jakichś Azotach czy Sławięcicach, albo trzeba będzie zrobić zmianę czoła pociągu. Poza tym icki do Bohunina mają też za zadanie obsłużyć Rybnik, w kerym mieszka tela ludzi, co obecnie w Kędzierzynie i Raciborzu razem wziętych. 140 była w istocie projektowana przede wszystkim do obsługi przemysłu i górnictwa, a ruch pasażerski był niejako przy okazji, dodatkowo ukształtowanie terenu zrobiło swoje i nikt przy tym nie będzie obecnie grzebał, jak wspomniał Jacek. Z drugiej strony wężykowanie toru przynajmniej daje to, że stacje są położone korzystnie względem siedzib ludzkich, a więc dobra dla przewozów aglo/regio. W planach jest kolej dużych prędkości z Kato do Ostrawy, która ma załatwić temat geometrii toru lk 140 i maksymalnej do osiągnięcia prędkości. Nie wiem aktualnie, na jakim to jest etapie, bo z tego, co czytałem w necie i słyszałem od znajomych, to są tacy, kerzy tej bany bardzo chcą, ale też i tacy, dla kerych ona jest fest łoszkliwa. Przyczepić się jedynie można o to, że drugi tor nie ciągną od razu do Leszczyn, żeby cały, najbardziej obciążony przewozami odcinek z Kato do Rybnika był na 2 tory, ino durś będzie jednotor na kąsku, no ale nieraz już było pisane, że PLK lubi dzielić włos na czworo.
  • #9 Igor13 (2023-09-07 00:32:50)
    Dlaczego na odcinku Rybnik - Rydułtowy nie ma sieci trakcyjnej zaznaczonej w przebiegu? Trzeba to naprawić.
  • #10 (odp. na #7) X. Piast II Chrobry (2024-01-17 17:13:45)
    Nie wiem, co to za remont, skoro pociągiem rzuca na wszystkie strony.
    Tu widok szlaku z Katowic Ligota:
    https://www.youtube.…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Katowice Ligota – Nędza (140)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...