Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas. Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy.
Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
#1
ZenobeK
(2019-03-22 21:26:44)
Odcinek Bielsko - Czechowice. Czy może ktoś napisać co to za chochoł z prawej: https://youtu.be/Bqo…
#2
Krzysiek
(2021-02-13 20:02:46)
Odcinek Żywiec-Zwardoń (Skalite): brak ruchu towarowego - potwierdzam, jako że mieszkam w sąsiedztwie torów, w tamtej okolicy.
Jednotorowa linia o górskim profilu, w coraz gorszym stanie na południe od Węg. Górki, z małymi stacyjkami (a de facto mijankami) i dość mocno obłożona osobówkami, raczej nie sprzyja przewozom towarów.
Do Żywca rzadko jeździ jeszcze węgiel dla ciepłowni, ewentualnie podsyłany jest tabor do Suchej Beskidzkiej i Chabówki, w razie robót na północnym odcinku LK97.
Jakieś 15 lat wstecz śmigały tutaj ET41 na Słowację dosłownie ze wszystkim, a 3-4 lata temu widywałem jeszcze składy prywatnych przewoźników z węglarkami i z cysternami. Teraz, niestety, ruch inny niż pasażerski w zasadzie zanikł.
#3
Kolej_mlodymokiem
(2022-05-31 19:28:49)
@ZenobeK jaki chochoł?
#4(odp. na #3)
octanq
(2022-06-01 00:21:10)
Chyba Zenobkowi chodziło o ten semafor 5-komorowy, który sygnał "Pojedyncze ciągłe światło zielone" pokazywał w komorze drugiej od dołu.
#5
Sebastian
(2022-08-27 23:04:40)
Na odcinku Żywiec - Zwardoń (- Skalite) ruch towarowy ustał o wiele później niż w 2007. Na pewno jeszcze w 2018 jeździły tędy pociągi towarowe.
#6(odp. na #5)
KR.RS.
(2022-08-29 08:42:10)
Tak, zdecydowanie później. Nie wiem dlaczego wprowadzono taką informację w historii linii. Wszak w galerii stacji Zwardoń mamy zdjęcie z 2012r. z widocznym składem towarowym ;) Sam bym określił, że największy ruch towarowy miał miejsce do 2012 roku, potem stopniowo zaczął maleć, a w 2020 nie widziałem już żadnego pociągu nieosobowego (pomijając drezyny i sieciówki PLK). Jako że to ja jestem autorem komentarza #2 (wtedy jeszcze nie miałem konta), mogę powiedzieć że ostatnio bardzo rzadko przebywam w miejscu zamieszkania i nie wiem jak obecnie wygląda sytuacja. Mój znajomy twierdził że jakieś 3 miesiące temu widział na tym odcinku skład z zielonymi węglarkami... Myślę że najlepiej by było, jakby w tym temacie wypowiedział się któryś z kolejarzy pełniących służbę w tamtych rejonach.
#7(odp. na #1)
Piłsudski II.NBK
(2022-12-09 22:33:53)
Tunel w Bielsku: https://pl.wikipedia…
Ma długość 268 m biegnie pod fragmentem ścisłego centrum Bielska-Białej – placem przed budynkiem hotelu "President", ul. 3 Maja, pl. Chrobrego i ul. Zamkową.
Wcześniej, do 1971 roku, górą od Dworca na południe, tym odcinkiem biegłą również linia tramwajowa. https://pl.wikipedia…
Tunel powstał metodą drążenia w latach 1876–1877.
Tak przy okazji.
Ciekawe czy nie byłoby zasadne zagęszczenie ruchu lokalnego na odcinku Czechowice - Żywiec, tak by był takt pół godzinny.
W ten sposób powstałaby SKM Bielsko.
#8(odp. na #7)
KR.RS.
(2022-12-12 08:54:12)
Koncepcja ciekawa, ale jedynie w relacji Cz-Dz - Wilkowice Bystra. Dalej na Żywiec linia jest jednotorowa, nie może się doczekać nawet najzwyklejszego remontu, a budowa drugiego toru to marzenie ściętej głowy. Już teraz przy około godzinnym takcie odcinek Wilkowice - Żywiec jest zapchany do granic możliwości. Problemem jest również wspomniane wąskie gardło w tunelu i brak dodatkowych torów np. w Leszczynach (grupa odstawcza dla Ciepłowni to tory ślepe), gdyby linia z jakiegoś powodu się "zakorkowała". Ogółem pojawiła się już kiedyś myśl tzw. Beskidzkiej Kolei Aglomeracyjnej, wg której pociągi miałyby kursować w regularnym krótkim takcie z BB do Żywca (Jeleśni/Zwardonia), Cieszyna i Wadowic. Ale jak wiemy na razie to rozważania czysto teoretyczne, bo większość linii w okolicy jest jednotorowa i błaga się o generalny remont. Co więcej, dla pewnych środowisk (ale nie dla mnie) bardzo mocnym kontrargumentem jest to, że w okolicy prężnie działa dużo firm busiarskich i PKS Bielsko, który chyba jako jeden z nielicznych przetrwał trudne czasy dla PKSów i powiedziałbym że wyszedł z tego wręcz wzmocniony... Rodzą się też pytania kto miałby to wszystko finansować (gminy/powiaty/województwo) i czyj tabor obsługiwałby te połączenia.
#9(odp. na #8)
Piłsudski II.NBK
(2022-12-12 17:26:27)
Wilkowice to kiepski koniec, bo mały ruch.
Ponadto pociąg musiałby jechać 700 metrów dalej, za przejazd w ul. Rolniczej, by wjechać na tor powrotny.
Są, co prawda rozjazdy wcześniej, ale chyba przepisy nie dopuszczają takiego cofania.
Można ułożyć rozkład tak, by zobaczyć gdzie pociągi będą się mijać i tylko na takim odcinku zbudować drugi tor.
Ponadto musiałby powstać przystanek przy Teatrze, z wyjściem do Rynku.
#10(odp. na #9)
Staszek
(2022-12-13 09:36:17)
Oglądając ostatnio jeden z materiałów na kanale Błażeja Dikunowa (https://www.youtube.… jeśli dobrze Pana rozumiem, to taki sposób realizacji połączeń, jest realizowany gdzieś w Polsce. Czyli, że cały ruch jest obsługiwany tylko z jednej krawędzi peronowej, gdzie na końcowym/początkowym etapie pociąg jedzie po niewłaściwym torze (niejako cofa się). Więc jakoś przepisy to muszą dopuszczać.
#11(odp. na #10)
Piłsudski II.NBK
(2022-12-13 12:04:46)
Tylko wtedy był czynny 1 tor na szlaku do Czyżewa i było to możliwe gdyż tor przyjazdowy był "ślepy".
Dzisiaj do Czyżewa dojeżdża 8 par KM a do tego stają tam ICki (7).
#12(odp. na #9)
KR.RS.
(2022-12-14 08:29:51)
Wiem że kiepski, ale na tyle pozwalają obecne warunki. Gdyby odcinek do Żywca doczekał się modernizacji i poprawy parametrów to wtedy można by było coś pomyśleć. Tak jak wspomniałem, budowa drugiego toru to na razie kwestia dość odległa. Przede wszystkim trzeba by było rozbudować 4 mosty/wiadukty (Łodygowice ul. Grunwaldzka, most na Żylicy, most na Kalonce, Żywiec ul. Wesoła), wykonać ogrom prac ziemnych żeby powiększyć nasyp, zwłaszcza w Pietrzykowicach na łuku obok jeziora i uregulować kwestie gruntowe, bo w niektórych miejscach linia dosłownie przechodzi ludziom pod oknami. Wszak zdarzały się już rozkłady, gdzie w Wilkowicach kończyły bieg pociągi z Katowic czy z Rybnika. Ale tak jak obaj myślimy, największy potencjał byłby minimum aż do Żywca.
Odnośnie przystanku przy teatrze to koncepcja stara jak świat, ale przede wszystkim trzeba by było zadbać o bezpieczeństwo w okolicy. Przy wlocie do przekopu od strony Lipnika są gęste zarośla, zaś w okolicy samego tunelu często kręcą się podejrzane towarzystwa. Ale gdyby pozbyć się tych niedogodności, to taki przystanek mógłby mieć sens dla połączeń (pod)miejskich.
#13(odp. na #12)
Piłsudski II.NBK
(2022-12-14 22:10:10)
Zarośla można wyciąć, tak jak i wszelkie podejrzane towarzystwo.
Na odcinku Węgierska Górka - Zwardoń obowiązuje ZKA.
#16
R. Kotowski
(2025-10-02 17:12:41)
Sabotaż na kolei? Niebezpieczny incydent w Katowicach. W nocy z 2 na 3 września na węźle kolejowym w Katowicach doszło do odczepienia od składu 20-tonowego wagonu. Incydent spowodował poważne utrudnienia i realne zagrożenie na bezpieczeństwa. Cytowany przez media agent ABW jest przekonany, że mamy do czynienia z aktem sabotażu. Sprawę badają służby.https://wydarzenia.i…
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla
wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy
(moderację) bez podania przyczyny.