OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Katowice – Zwardoń (139)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2025-08-26 (podobiekty)

Wyślij nowe pliki »

| [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] [Wersja podstawowa] |

Obraz
Odsłon : 375
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Rafał Wąsowicz; data: przed 1904-12-31;
Odcinek: Bielsko-Biała Główna - Węgierska Górka
Informacja prasowa z 1904 roku.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, wydarzenia i ludzie
Obraz
Odsłon : 2351
powiększ
Autor: Robert Kotowski
data: 1913-05-01; (uwagi: tylko rok i miesiac znane: Maj 1913 r.)
Odcinek: Katowice - Granica Państwa (Zwardoń)
Fragment mapy z niemieckiego rozkładu jazdy pociągów: Reichs-Kursbuch Sommer 1913/Lato 1913 r. Skoczów i okolice.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 171
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Marcin Kulinicz; data: przed 1937;
Odcinek: Laliki - Zwardoń
Pocztówka z górskim widokiem na łuku przed stacją Zwardoń.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, tabor
Obraz
Odsłon : 250
powiększ
Autor: Krzysztof Brandys
data: 1952-02-01;
Odcinek: Czechowice Dziedzice Południowe - Bielsko-Biała Główna
Bilet miesięczny, pracowniczy, na przejazd pociągami osobowymi klasy 3., na odcinku Czechowice Południowe - Bielsko. Ze zbioru Krzysztofa Brandysa.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2089
powiększ
Autor: Paweł Ukole
data: 1972-05-22;
Odcinek: Tychy - Bielsko-Biała Główna
Bilet kartonikowy.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 7406
: 4
powiększ
Autor: Paweł Ukole
data: 1972-05-22;
Odcinek: Katowice - Katowice Ligota
Wspomnienie biletów kartonikowych. Bilet do Zabrza.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1698
powiększ
Autor: Zbigniew Sygut
Przesłał: ZbignietSygut; data: przed 1995;
Odcinek: Cisiec - Zwardoń
Bilet z Ciśca do Zwardonia (początek lat 90).
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 1242
powiększ
Autor: Krzysztof Zając
data: pomiędzy 1995 a 1998;
Odcinek: Bielsko-Biała Główna - Bielsko Biała Lipnik
EN57-1174 jako pociąg do Żywca dojeżdża do przejścia na ulicy Kołłątaja.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon : 1187
powiększ
Autor: Krzysztof Zając
data: pomiędzy 1995 a 1998;
Odcinek: Bielsko-Biała Główna - Bielsko Biała Lipnik
EN57-1725 mija przejazd na ulicy Sempołowskiej.
Tagi: przejazdy i przejścia naziemne (drogowe), tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2202
powiększ
Autor: Marek Vojáček
data: 2003-11-21;
Odcinek: Zwardoń - Granica Państwa (Zwardoń)
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon : 2320
: 2
powiększ
Autor: janusz nowaczewski
data: 2005-03-26;
Odcinek: Rajcza - Sól
Rycerka Dolna. Pociąg osobowy do Katowic, niestety nie wiem skąd (luka w notatkach).
Tagi: tabor, przejazdy i przejścia naziemne (drogowe)
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1633
powiększ
Autor: Tadeusz Rozmus
data: 2005-05-14;
Odcinek: Bielsko-Biała Główna - Bielsko Biała Lipnik
Wyjazd z tunelu pod ul. 3 Maja w kierunku północnym. Pociągi wyjeżdżające z tunelu pod ul. 3 Maja wjeżdżają pod wiadukt ul. Wałowej (z którego zrobiono to zdjęcie), a dalej zaczyna się już obszar stacji Bielsko-Biała Główna.
Tagi: tunele
Obraz
Odsłon : 382
powiększ
Autor: Robert Kotowski
data: 2006-07-13;
Odcinek: Goczałkowice - Most Wisła
Wyjazd pociągu pośpiesznego NAREW z mostu. Widok w stronę Podg Most Wisła. Widoczny most na rz. Wiśle w Goczałkowicach.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 700
: 4
powiększ
Autor: Robert Kotowski
data: 2006-07-13;
Odcinek: Goczałkowice-Zdrój - Most Wisła
Wjazd pociągu pospiesznego NAREW na most kolejowy na rz. Wiśle w Goczałkowicach. Widok w kierunku Goczałkowic-Zadroju.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 590
: 1
powiększ
Autor: Robert Kotowski
data: 2006-07-13;
Odcinek: Katowice Kokociniec - Katowice Ligota
Na szlaku za st. Katowice Ligota, w kierunku stacji Katowice.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, tabor
Obraz
Odsłon : 387
powiększ
Autor: Robert Kotowski
data: 2006-07-13;
Odcinek: Katowice Ligota - Katowice Piotrowice
Na szlaku przed st. Katowice Ligota.
Tagi: sygnalizacja/słupki/znaki itp., szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 379
powiększ
Autor: Robert Kotowski
data: 2006-07-13;
Odcinek: Katowice Ligota - Katowice Piotrowice
Na szlaku przed st. Katowice Ligota.
Tagi: sygnalizacja/słupki/znaki itp., szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 488
powiększ
Autor: Robert Kotowski
data: 2006-07-13;
Odcinek: Katowice Ligota - Katowice Piotrowice
Widok w kierunku Piotrowic. Widoczna stacyjka w Piotrowicach, na końcu szlaku po lewej. Ezt EN57 w drodze lub pod semaforem, zdążający jak i mój pociąg, do st. Katowice Ligota.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon : 454
powiększ
Autor: Robert Kotowski
data: 2006-07-13;
Odcinek: Piasek - Pszczyna
Na szlaku między Pszczyną a Tychami. Widok w kierunku Tychów.
Tagi: sygnalizacja/słupki/znaki itp., szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2189
powiększ
Autor: tomek
Przesłał: okrutny69; data: 2007-08-27;
Odcinek: Milówka - Milówka Zabawa
Osobowy do Katowic, przed mostem w Milówce.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2409
powiększ
Autor: Kamil
data: 2008-09-06;
Odcinek: Katowice Brynów (dawna lokalizacja) - Katowice Ligota
W tym miejscu stała kiedyś budka dróżnika. Obecnie przejazd jest niemożliwy. Teraz trzeba jechać naokoło przez przejazd kolejowy przy KWK Wujek oraz nad linią kolejową Katowice-Skalite Serafinov. Obecnie na tej linii prowadzone są roboty torowe. Tor w stronę Katowic zamknięty jest. Tor został już położony, pozostało jeszcze usypanie podsypki.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2220
powiększ
Autor: Kamil
data: 2008-09-10;
Odcinek: Katowice Brynów - Katowice Brynów (dawna lokalizacja)
Tory linii Katowice-Skalite Serafinov. Obok mnie most na kolejowy do KWK Wujek. Widok w stronę posterunku odgałęziającego Brynów.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2269
powiększ
Autor: Kamil
data: 2008-09-10;
Odcinek: Katowice Brynów (dawna lokalizacja) - Katowice Ligota
Linia Katowice-Skalite Serafinov. W tym miejscu był kiedyś przejazd kolejowy. Widok w stronę przystanku osobowego Katowice Brynów.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2323
powiększ
Autor: Kamil
data: 2008-09-10;
Odcinek: Katowice Brynów (dawna lokalizacja) - Katowice Ligota
Linia Katowice-Skalite Serafinov. W tym miejscu był kiedyś przejazd kolejowy. Widok w stronę nieistniejącego PO Kokociniec.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1979
powiększ
Autor: Kamil
data: 2008-09-10;
Odcinek: Katowice Brynów (dawna lokalizacja) - Katowice Ligota
Linia Katowice-Skalite Serafinov. W tle semafory wjazdowe do stacji Katowice Ligota.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1774
powiększ
Autor: Ryszard Grosz
data: 2009-06;
Odcinek: Milówka - Zwardoń
EN57 na trasie Milówka-Zwardoń.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1690
powiększ
Autor: Ryszard Grosz
data: 2009-06;
Odcinek: Milówka - Zwardoń
EN57 na trasie Milówka-Zwardoń.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1750
powiększ
Autor: Przemysław Więcek
data: 2010-01-31;
Odcinek: Zwardoń - Granica Państwa (Zwardoń)
Głowica zachodnia; wyjazd na Čadcę. Zdjęcie z wiaduktu nad torem około 70 m od granicy po polskiej stronie. Miejsce zmiany trakcji polskiej na słowacką znajduje się na Słowacji. Należy je przejechać z opuszczonym pantografem. Widoczne trzy ostatnie konstrukcje wsprocze sieci trakcyjnej polskiej i pierwsze słowackiej. Widok w kierunku Čadcy. 113,7 km.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1873
powiększ
Autor: Przemysław Więcek
data: 2010-01-31;
Odcinek: Katowice - Granica Państwa (Zwardoń)
Głowica zachodnia; wyjazd na Čadcę. Zdjęcie z wiaduktu nad torem około 70 m od granicy po polskiej stronie. Miejsce zmiany trakcji polskiej na słowacką znajduje się na Słowacji. Należy je przejechać z opuszczonym pantografem. Widoczne pierwsze konstrukcje wsprocze sieci trakcyjnej słowackiej. Wskaźnik W5 (granica przetaczania) już na Słowacji. Widok w kierunku Čadcy. 113,7 km.
Tagi: inne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2314
powiększ
Autor: Kamil
data: 2010-04-10;
Odcinek: Katowice Brynów (dawna lokalizacja) - Katowice Ligota
Granica sekcji eksploatacji ISE Katowice i ISE Tychy.
Tagi: inne

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #6 (odp. na #5) KR.RS. (2022-08-29 08:42:10)
    Tak, zdecydowanie później. Nie wiem dlaczego wprowadzono taką informację w historii linii. Wszak w galerii stacji Zwardoń mamy zdjęcie z 2012r. z widocznym składem towarowym ;) Sam bym określił, że największy ruch towarowy miał miejsce do 2012 roku, potem stopniowo zaczął maleć, a w 2020 nie widziałem już żadnego pociągu nieosobowego (pomijając drezyny i sieciówki PLK). Jako że to ja jestem autorem komentarza #2 (wtedy jeszcze nie miałem konta), mogę powiedzieć że ostatnio bardzo rzadko przebywam w miejscu zamieszkania i nie wiem jak obecnie wygląda sytuacja. Mój znajomy twierdził że jakieś 3 miesiące temu widział na tym odcinku skład z zielonymi węglarkami... Myślę że najlepiej by było, jakby w tym temacie wypowiedział się któryś z kolejarzy pełniących służbę w tamtych rejonach.
  • #7 (odp. na #1) Piłsudski II.NBK (2022-12-09 22:33:53)
    Tunel w Bielsku: https://pl.wikipedia…
    Ma długość 268 m biegnie pod fragmentem ścisłego centrum Bielska-Białej – placem przed budynkiem hotelu "President", ul. 3 Maja, pl. Chrobrego i ul. Zamkową.
    Wcześniej, do 1971 roku, górą od Dworca na południe, tym odcinkiem biegłą również linia tramwajowa.
    https://pl.wikipedia…
    Tunel powstał metodą drążenia w latach 1876–1877.

    Tak przy okazji.
    Ciekawe czy nie byłoby zasadne zagęszczenie ruchu lokalnego na odcinku Czechowice - Żywiec, tak by był takt pół godzinny.
    W ten sposób powstałaby SKM Bielsko.
  • #8 (odp. na #7) KR.RS. (2022-12-12 08:54:12)
    Koncepcja ciekawa, ale jedynie w relacji Cz-Dz - Wilkowice Bystra. Dalej na Żywiec linia jest jednotorowa, nie może się doczekać nawet najzwyklejszego remontu, a budowa drugiego toru to marzenie ściętej głowy. Już teraz przy około godzinnym takcie odcinek Wilkowice - Żywiec jest zapchany do granic możliwości. Problemem jest również wspomniane wąskie gardło w tunelu i brak dodatkowych torów np. w Leszczynach (grupa odstawcza dla Ciepłowni to tory ślepe), gdyby linia z jakiegoś powodu się "zakorkowała". Ogółem pojawiła się już kiedyś myśl tzw. Beskidzkiej Kolei Aglomeracyjnej, wg której pociągi miałyby kursować w regularnym krótkim takcie z BB do Żywca (Jeleśni/Zwardonia), Cieszyna i Wadowic. Ale jak wiemy na razie to rozważania czysto teoretyczne, bo większość linii w okolicy jest jednotorowa i błaga się o generalny remont. Co więcej, dla pewnych środowisk (ale nie dla mnie) bardzo mocnym kontrargumentem jest to, że w okolicy prężnie działa dużo firm busiarskich i PKS Bielsko, który chyba jako jeden z nielicznych przetrwał trudne czasy dla PKSów i powiedziałbym że wyszedł z tego wręcz wzmocniony... Rodzą się też pytania kto miałby to wszystko finansować (gminy/powiaty/województwo) i czyj tabor obsługiwałby te połączenia.
  • #9 (odp. na #8) Piłsudski II.NBK (2022-12-12 17:26:27)
    Wilkowice to kiepski koniec, bo mały ruch.
    Ponadto pociąg musiałby jechać 700 metrów dalej, za przejazd w ul. Rolniczej, by wjechać na tor powrotny.
    Są, co prawda rozjazdy wcześniej, ale chyba przepisy nie dopuszczają takiego cofania.
    Można ułożyć rozkład tak, by zobaczyć gdzie pociągi będą się mijać i tylko na takim odcinku zbudować drugi tor.
    Ponadto musiałby powstać przystanek przy Teatrze, z wyjściem do Rynku.
  • #10 (odp. na #9) Staszek (2022-12-13 09:36:17)
    Oglądając ostatnio jeden z materiałów na kanale Błażeja Dikunowa (https://www.youtube.… jeśli dobrze Pana rozumiem, to taki sposób realizacji połączeń, jest realizowany gdzieś w Polsce. Czyli, że cały ruch jest obsługiwany tylko z jednej krawędzi peronowej, gdzie na końcowym/początkowym etapie pociąg jedzie po niewłaściwym torze (niejako cofa się). Więc jakoś przepisy to muszą dopuszczać.
  • #11 (odp. na #10) Piłsudski II.NBK (2022-12-13 12:04:46)
    Tylko wtedy był czynny 1 tor na szlaku do Czyżewa i było to możliwe gdyż tor przyjazdowy był "ślepy".
    Dzisiaj do Czyżewa dojeżdża 8 par KM a do tego stają tam ICki (7).
  • #12 (odp. na #9) KR.RS. (2022-12-14 08:29:51)
    Wiem że kiepski, ale na tyle pozwalają obecne warunki. Gdyby odcinek do Żywca doczekał się modernizacji i poprawy parametrów to wtedy można by było coś pomyśleć. Tak jak wspomniałem, budowa drugiego toru to na razie kwestia dość odległa. Przede wszystkim trzeba by było rozbudować 4 mosty/wiadukty (Łodygowice ul. Grunwaldzka, most na Żylicy, most na Kalonce, Żywiec ul. Wesoła), wykonać ogrom prac ziemnych żeby powiększyć nasyp, zwłaszcza w Pietrzykowicach na łuku obok jeziora i uregulować kwestie gruntowe, bo w niektórych miejscach linia dosłownie przechodzi ludziom pod oknami. Wszak zdarzały się już rozkłady, gdzie w Wilkowicach kończyły bieg pociągi z Katowic czy z Rybnika. Ale tak jak obaj myślimy, największy potencjał byłby minimum aż do Żywca.
    Odnośnie przystanku przy teatrze to koncepcja stara jak świat, ale przede wszystkim trzeba by było zadbać o bezpieczeństwo w okolicy. Przy wlocie do przekopu od strony Lipnika są gęste zarośla, zaś w okolicy samego tunelu często kręcą się podejrzane towarzystwa. Ale gdyby pozbyć się tych niedogodności, to taki przystanek mógłby mieć sens dla połączeń (pod)miejskich.
  • #13 (odp. na #12) Piłsudski II.NBK (2022-12-14 22:10:10)
    Zarośla można wyciąć, tak jak i wszelkie podejrzane towarzystwo.
  • #14 X. Piast II Chrobry (2024-09-29 17:01:15)
    Zderzenie pociągów w Milówce (1972) https://www.youtube.…
  • #15 X. Piast II Chrobry (2024-09-29 17:08:49)
    Na odcinku Węgierska Górka - Zwardoń obowiązuje ZKA.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Katowice – Zwardoń (139)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...