OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Bytom – Wrocław Główny (132)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2025-08-25 (historia)

Wyślij nowe pliki »

| [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] [Wersja podstawowa] |

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2526
: 3
powiększ
Autor: nieznany
data: 1842-05-22;
Odcinek: Oława - Wrocław Główny
Rozkład jazdy z 1842 roku.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 3627
: 1
powiększ
Autor: nieznany
data: 1842-05-22;
Odcinek: Oława - Wrocław Główny
Pierwszy pociąg na ziemiach polskich. Wyjazd z Wrocławia.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia, wydarzenia i ludzie, tabor, szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 2369
: 2
powiększ
Autor: Robert Kotowski
data: 1844-01-01; (uwagi: znany tylko rok.)
Odcinek: Bytom: Początek LK132 - Wrocław Główny: Koniec LK132
Fragment niemieckiej mapy centralnej Europy z liniami kolejowymi (wówczas) z 1844 r. a na niej zaznaczone linie kolejowe: niebieskie (czynne); czerwone (w budowie); zielone (projektowane). Na czerwono podkreslone Lubsko (wówczas Sommerfeld).
Tagi: ciekawostki, dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 1390
: 1
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Tomasz Painczyk; data: 1870;
Odcinek: Bytom: Początek LK132 - Bytom Bobrek
Plan bytomskich stacji OSE i ROUE z książki "Handbuch für specielle Eisenbahn-Technik, Leipzig 1870". Fig 2b to północna część stacji ROUE, fig 2a wschodnia OSE. Uwaga: orientacja mapy odwrócona (południowa).
Tagi: dokumenty/bilety/mapy, inne
Obraz
Odsłon : 6064
: 6
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Damian Stupień; data: 1920;
Odcinek: Bytom: Początek LK132 - Bytom Bobrek
Foto lotnicza z pięknym widokiem na elektrownie. Po lewej szlak na Zabrze Biskupice. Pośrodku bocznica zakładu a po prawej linia na Tarnowskie Góry a na lewo od niej na prawo od chłodni kominowych - szlak Bytom – Ruda Orzegów.
Tagi: budynki towarzyszące (inne), szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 337
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Mirek; data: po 1920;
Odcinek: Czekanów Śląski - Przezchlebie
Ćwiczenia z garnizonu "Gliwice". Lata 20 XX wieku. Wiadukty obecnej lk 132 (na froncie) i Kolei Piaskowej 301 (od zadka) nad ul. Stawową. Przezchlebie - Zakład Piaskownia/boisko. W lewo Zabrze Biskupice/Bytom, w prawo Przezchlebie/Pyskowice (132) i w lewo Michał, w prawo Czechowice/Pyskowice (KP 308).
Tagi: detale, mosty/wiadukty/estakady/przepusty, wydarzenia i ludzie
Obraz
Odsłon : 1540
powiększ
Autor: Stanisław Wohl
Przesłał: Wojciech Gross; data: 1953;
Odcinek: Bytom Bobrek - Zabrze Biskupice
Kadr z filmu "Autobus odjeżdża 6.20". Według fabuły pierwsze i ostatnie miejsce na Górnym Śląsku, które zobaczyła bohaterka. W rzeczywistości - Huta Bobrek widziana z ul. Konstytucji w Bytomiu - estakady nad torami. Widoczny w prawym rogu fragment torów to linia Bytom Wrocław oraz bocznica do huty.
Jakość zdjęcia na poziomie USG, ale tylko taka do uzyskania z kopii filmu, jaką mam. Nie ustaję w poszukiwaniach lepszej kopii.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon : 41986
: 11
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 1997-04-25;
Odcinek: Opole Groszowice - Wrocław Główny: Koniec LK132
Zestaw dwóch biletów z wycieczki dookoła Polski.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 1357
powiększ
Autor: Waldemar Gosk
data: 1997-08-24;
Odcinek: Opole Główne - Opole Zachodnie [przystanek osobowy]
Skan artykułu z Nowych Sygnałów (34/97) o skutkach wielkiej wody na odcinku Opole Główne - Opole Zachodnie.
Tagi: budowy/remonty/rozbiórki, materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, wydarzenia i ludzie
Obraz
Odsłon : 1241
powiększ
Autor: Waldemar Gosk
data: 1998-12-06;
Odcinek: Opole Główne - Wrocław Główny: Koniec LK132
Skan artykułu z Nowych Sygnałów nr 49/1998 o modernizacji linii E30.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 3145
: 4
powiększ
Autor: Paweł Bochenek
data: pomiędzy 2000 a 2004;
Odcinek: Opole Główne - Opole Zachodnie [przystanek osobowy]
Most kolejowy nad Odrą w świetle zachodzącego słońca.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2589
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2003-05-17;
Odcinek: Wrocław Brochów - Wrocław Główny
Linia na wysokości ul. Gazowej.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2587
powiększ
Autor: Marek Potocki
data: 2003-05-24;
Odcinek: Lizawice - Lizawice: Lizawice Podg
Remont linii na wysokości Św. Katarzyny.
Tagi: budowy/remonty/rozbiórki, szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 1852
: 1
powiększ
Autor: DB Bahn
Przesłał: Damian Grzywna; data: 2003-12-14;
Odcinek: Opole Główne - Wrocław Główny: Koniec LK132
Rozkład Jazdy Kolei Niemieckich (DB Bahn) z 14.12.2003 — 11.12.2004 pociągów nr IR 456/457 Warszawa Wschodnia - Dresden Hbf oraz IR 454/455 Wrocław Główny - Dresden Hbf.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy, inne, ciekawostki
Obraz
Odsłon : 7394
powiększ
Autor: DB Bahn
Przesłał: Damian Grzywna; data: 2003-12-14;
Odcinek: Opole Główne - Wrocław Główny: Koniec LK132
Rozkład Jazdy Kolei Niemieckich (DB Bahn) z 14.12.2003 — 11.12.2004 pociągów nr IR 456/457 Warszawa Wschodnia - Dresden Hbf oraz IR 454/455 Wrocław Główny - Dresden Hbf.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2282
powiększ
Autor: Serge
data: 2005-03-19;
Odcinek: Lipki: Lipki Podg - Oława
Wlot na stację Oława od Wrocławia. Widok z wiaduktu kolejowego. Od lewej: peron 1, rozjazd i peron 2.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2363
powiększ
Autor: Serge
data: 2005-03-19;
Odcinek: Lipki: Lipki Podg - Oława
Wiadukt kolejowy. Widok od mostu na Oławce w kierunku ul.Spacerowej.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2476
powiększ
Autor: Serge
data: 2005-03-19;
Odcinek: Lipki: Lipki Podg - Oława
Wiadukt kolejowy z przejeżdżającym pociągiem towarowym.
Tagi: tabor, mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2464
powiększ
Autor: Serg
data: 2005-03-19;
Odcinek: Lipki: Lipki Podg - Oława
Wiadukt kolejowy. Tory na wiadukcie w kierunku Wrocławia.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2266
powiększ
Autor: Serg
data: 2005-03-19;
Odcinek: Lipki: Lipki Podg - Oława
Przystacyjny wiadukt kolejowy. Widok od ul. Spacerowej w kierunku mostu na Oławie.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2629
: 1
powiększ
Autor: Paweł Skorupa
data: 2005-04-16;
Odcinek: Święta Katarzyna - Wrocław Brochów
Pociąg nr 4629 Kędzierzyn Koźle - Wrocław Główny (widok w kierunku Oławy z wiaduktu na drodze Zacharzyce - Radwanice).
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2465
powiększ
Autor: Serg
data: 2005-05-06;
Odcinek: Lipki: Lipki Podg - Oława
Przejazd kolejowy w Oławie. Przez ul. Kilińskiego.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 2111
powiększ
Autor: PKP InterCity
Przesłał: Damian Grzywna; data: 2005-07-01;
Odcinek: Opole Główne - Wrocław Główny: Koniec LK132
Folder informacyjny
PKP Intercity 2005
IC240 WAWEL Kraków Główny - Hamburg Altona
IC241 WAWEL Hamburg Altona - Kraków Główny.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy, inne, ciekawostki
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2639
: 1
powiększ
Autor: Marek Raer
data: 2005-10-17;
Odcinek: Lipki: Lipki Podg - Oława
Wyremontowana trasa kolejowa w stron Wrocławia. Zdjęcie zrobione na przejeździe kolejowym na ul. Kilińskiego w Oławie. Chciało by się aby wszystkie linie kolejowe w Polsce tak się prezentowały…. Tylko że obecnie ruch jakiś na niej mniejszy, a to dlatego że znaczną część pociągów towarowych przerzucono na równoległą linię Wrocław Brochów - Opole Wschodnie. PKP chyba oszczędza swoje nowe "cacko".
Tagi: przejazdy i przejścia naziemne (drogowe)
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2209
powiększ
Autor: Marek Raer
data: 2005-10-17;
Odcinek: Lipki: Lipki Podg - Oława
Most na rzece Oławie. Widok od strony południowej.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2296
powiększ
Autor: Marek Raer
data: 2005-10-17;
Odcinek: Lipki: Lipki Podg - Oława
Most na rzece Oławie. Widok w kierunku Opola, w oddali widoczna stacja Oława.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2331
powiększ
Autor: Marek Raer
data: 2005-10-17;
Odcinek: Lipki: Lipki Podg - Oława
Most na rzece Oławie. Widok z poziomu dróżki dla pieszych.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2932
powiększ
Autor: Łukasz Turek
data: 2007-03-10;
Odcinek: Opole Główne - Opole Zachodnie [przystanek osobowy]
Opole Główne. Wjazd na stację Opole Główne od strony Wrocławia. W tle semafory wjazdowe oraz most nad Odrą. Na pierwszym planie most nad kanałem Ulgi.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 3040
powiększ
Autor: andrzejkoza
Przesłał: anko; data: 2007-03-25;
Odcinek: Błotnica Strzelecka - Strzelce Opolskie
64 km. widok w stronę Opola.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1199
powiększ
Autor: Łukasz Turek
data: 2007-04-28;
Odcinek: Opole Główne - Opole Zachodnie [przystanek osobowy]
Widok z przyczółka most nad Kanałem Ulgi, w kierunku zachodnim (Opole Zachodnie - w tle semafory wjazdowe).
Tagi: sygnalizacja/słupki/znaki itp., szlak (trasa)/pojedyncze tory

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #16 Błażej Kopka (2023-08-15 06:19:08)
    Tylko, że obok opolskiego każde województwo jest bogatsze, to może w tym układzie to województwo nigdzie nie powinno uruchamiać połączeń?
  • #17 (odp. na #15) wasiukibic (2023-08-15 09:52:19)
    Czyli, jak dobrze rozumiem, pociągi Wrocław - Racibórz przede wszystkim zajmują się drenowaniem wybitnych, raciborskich i kędzierzyńskich umysłów na rzecz wrocławskich uczelni i korpo, ale już kompletnie pomijasz ich rolę (obecnie) w transporcie mieszkańców takiej Oławy (sypialnia Wrocławia, o czym dobrze wiesz), która leży już w województwie dolnośląskim, że o dowozie mieszkańców Lewina Brzeskiego do Opola, Zdzieszowic do Kędzierzyna, czy Kuźni Raciborskiej do Raciborza już nie wspomnę? Tu jest właśnie główny problem, że Oława, Brzeg i Lewin, a także samo Opole i Wrocław generują olbrzymi ruch pasażerski na odcinku Wrocław - Opole, kery jest szczególnie dotkliwy w niektórych kursach, znacznie większy niż podaż miejsc w podstawianych pociągach. Można durś wozić ludzi, jak bydło, a można dostosować do tego tabor. Przywołane tu przez Opolanina KD puszczają 5 członowe Impulsy np. do Lubania, mimo że uzasadnienie wysyłania takich tasiemców kończy się mniej więcej w Bolcu. Niestety, na odcinku Wrocław - Racibórz jest spora asymetria, jeżeli chodzi o napełnienie pociągów pasażerami i nie da się zrobić tak, żeby było idealnie. Rozwiązania są dwa: dodatkowe pociągi Wrocław - Opole lub pojemniejszy tabor w relacjach Wrocław - Kędzierzyn-Koźle/Racibórz. Chyba, że durś chcemy wozić ludzi jak bydło w Bangladeszu.
    Odniosę się jeszcze do tego dziwnego argumentu dotyczącego drenowania umysłów. Z gminy Nędza pochodzi inżynier budownictwa, z którym wiele lat współpracowałem, starszy gość. Działalność gospodarczą prowadził we Wrocku, ale w swojej rodzinnej wsi mieszka, inwestuje, pobudował dzieci. Koleżanka ze studiów na Wydziale Architektury PWR, z Raciborza. Po studiach, dopóki mi się kontakt nie urwał, miałem info, że wróciła tam i tam rozkręciła własny biznes. Także byłbym ostrożny, co do tego, że pociągi regionalne wywiozą z Raciborza i Kędzierzyna wszystkich wartościowych ludzi do Wrocka, bo to jakaś abstrakcja. A bezpośrednie połączenie z Wrockiem, to zawsze jakaś szansa, większa elastyczność w poszukiwaniu pracy czy wyższej uczelni, na jaką na miejscu liczyć nie można.
  • #18 (odp. na #14) Opolanin (2023-08-16 14:40:15)
    Celowo wspomniałem o KD, gdyż we Wrocławiu na każdym kierunku jest tłok i nawet większy niż na Brzeg/Opole. W tygodniu nie ma aż takiej tragedii, jest dużo pociągów, problem zaczyna się w piątek po południu (studenci), gdyż zlikwidowano dodatkowy osobowy przyśpieszony jadący w piątek Wrocław - KK oraz do Częstochowy (skrócony od Opola + dodatek Wrocław-Jasna Góra przez Oleśnicę). W zamian zmieniono Impulsa na ED72, a w niedzielę jeden pociąg jedzie na EN71, a kolejny na EN57 (to powrót z tego 14:15). Coś do władzy trafiło i teraz po 19 z Wrocławia jeździ ED72Ac a nie Impuls - i nagle tłok znacznie się zmniejszył. Największym problemem są tu te nieszczęsne 3-członowe Impulsy i to jest główny problem tej relacji. A podobno plany zakupu tych 20 hybryd (3 człony...) są dalej aktualne. Te składy 2xEN57 to nawet pamiętam, z tym, że wtedy i osobowych i pośpiechów było znacznie mniej.
    Co do Twoich pomysłów dodatkowych pociągów do Opola to niestety, ale stacja w Opolu jest jaka jest i byłby problem w godzinach szczytu to wszystko pomieścić. Jeśli już, to więcej pociągów Wrocław-Brzeg, gdyż to tam jest największa jazda i w dni wolne kible, a nie Impulsy (i tak będzie od grudnia). Do grudnia 2019 były też 2 albo 4 pary pociągów do Oławy dla uczniów, ale gdzieś wyparowały. Takie mam spojrzenie z perspektywy drugiej strony tej relacji ;)
    Et21 - naprawdę, w Op wśród młodych panuje taki kult Wrocławia, że ilość pociągów tu nie ma znaczenia, kto ma jakieś większe ambicje, ten idzie tam na studia, a jak dostanie tam pracę to większość zostaje już tam lub wyprowadza się do tamtejszych sypialni (tak się potoczyły losy większości mojej klasy z liceum). Na dojazdy mogą sobie pozwolić tylko mieszkający przy lk.132, podobno są tacy, co i z KK codziennie jeżdżą.
  • #19 ROPA Poznań (2023-08-16 15:18:18)
    Muszę też skrytykować połączenia latem z Wrocławia do Polanicy, realizowanych przez KD. Wiadomo, że na ten kierunek udają się "sanatorianie", którzy w większości nie maja samochodów. Przyznaje się, że nie jechałem tam w celach sanatoryjnych, a turystycznych i "serdecznie" odechciało mi się.
  • #20 (odp. na #18) wasiukibic (2023-08-28 16:42:08)
    Do listy życzeń i zażaleń dodałbym jeszcze jedną rzecz. Wspomniana wcześniej Oława posiada stację, na której (mimo modernizacji linii) pozostały niskie perony. Jak upierdliwe przy wsiadaniu/wysiadaniu to jest z kibla i pojazdu kiblopodobnego, przekonałem się osobiście, będąc zmuszonym wyjść i wejść po kilku stopniach z rowerem. Podobna mordęga jest w Raciborzu, kaj Koleje Śląskie zazwyczaj puszczają niskopodłogowce do Kato i Chałupek, a do Wrocka nieraz pasażerowie są zmuszeni pokonywać znaczną wysokość pomiędzy niweletą peronu, a pokładem kibla. Perony porobione po jakichś (z całym szacunkiem) Lipkach, Chróścinach, czy Dziergowicach, a stację w miastach powiatowych, generujące największy ruch pasażerski pozostały infrastrukturalnie w lesie.
  • #21 Opolanin (2024-01-17 07:28:08)
    16.01.2024 około 14:30 otwarcie toru nr 1 pomiędzy Opolem Głównym a Zachodnim. W końcu koniec tego bałaganu. Oczywiście z urządzeniami SRK na LCS był problem z zagonieniem ich do roboty po urlopie.
  • #22 Programista Kolejowy (2024-07-20 23:21:04)
    Czemu zaczyna się w 16 km? Wiele lk tak właśnie ma, że zaczyna się nie od 0 km. Np 449 WAWA Rembertów - Zielonka, mimo że historycznie nie można znaleźć jej innego przebiegu, więc z czego to wynika? Moim zdaniem to pozostałość dawnej lk i po prostu ten odcinek zachowano.
  • #23 Wałentyn P. (mikol zza wschodniej granicy) (2025-10-19 18:47:14)
    [CABVIEW] Wrocław — Brzeg, widok z kabiny maszynisty: https://www.youtube.…
    Koleje Dolnośląskie zaczną obsługiwanie relacji Wrocław — Brzeg, w postaci pociągów "Sprinter" mających jedyny postój na stacji pośredniej w Oławie, od 14.12.2025.
  • #24 (odp. na #23) Opolanin (2025-10-21 10:45:52)
    Nie tylko sprintery, zwykłe osobowe stające wszędzie też będą. I rozbicie relacji na niektórych pociągach też będzie. Super.
  • #25 (odp. na #23) X. Piast II Chrobry (2025-10-21 15:01:00)
    Ciekawy film, warto zobaczyć.
    A jeszcze ciekawsze, jakiej długości składy będą na tym odcinku.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Bytom – Wrocław Główny (132)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...