Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas. Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy.
Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
Jeżeli się nie mylę, to linia od Stryszkowa do Suchej Beskidzkiej jest już przejezdna, co wymaga zmiany przebiegu w legendzie. To samo tyczy się też linii kolejowej nr 98 i 99.
#5
Patryk Krzywiński
(2022-05-19 16:04:49)
W 2023 ma powstać nowy przystanek kolejowy o nazwie Dąbrówka Jezioro Mucharskie. Więcej informacji https://sucha24.pl/a…
#6(odp. na #5)
Piłsudski II.NBK
(2022-11-10 02:50:00)
Film o wypadku na linii w 2005 roku we wyniku problemów z okładzinami hamulcowymi: https://www.youtube.…
Na filmie jest autentyczny kadr z przejazdu awaryjnego pociągu przez przejazd kolejowy.
Oprócz samej istoty tego wypadku, zrobiono 2 błędy:
1. nie wysadzono w polu pasażerów pociągu uciekającego.
2. hamowanie powinno być wdrożone dopiero po najechaniu przez drugi pociąg.
I tak wszystko dość dobrze się skończyło przy takiej prędkości (70/90 kmH) i spadku terenu.
Chociaż faktyczna prędkość zderzenia nie była duża, bo faktycznie: 90-70=20 kmH, to gdyby doszło do wykolejenia poza obrys linii, konsekwencje byłyby gorsze.
#7(odp. na #6)
Kuracyja
(2022-11-14 13:08:13)
"nie wysadzono w polu pasażerów pociągu uciekającego" - jaką masz pewność, że pasażerowie zdążyli by wysiąść zanim nadjechałby EN57-840?
#8
Błażej Kopka
(2022-11-15 17:53:54)
Popieram wpis #6. Wszystko się udało, więc mówi się, że było bohatersko. Nie - nie było. Użycie pociągu jako hamulca wraz z pasażerami nie było najlepszym rozwiązaniem. Skoro maszynista zdołał wyhamować skład, zmienić czoło, a pasażerowie przejść gęsiego na Koniec składu (który teraz był jego początkiem), to równie dobrze zdążyliby z niego wysiąść. Łącznie z drzwiami w przedziałach służbowych do dyspozycji niecałych 30 pasażerów było po obu stronach 16 par drzwi - mniej niż dwoje ludzi na drzwi statystycznie. Czasu było dość, bo wyhamowanie i zmiana czoła to nie było przecież 20-30 sekund. Wdrożenie nagłego przed uderzeniem też było nieco niefortunne.
Ale to trochę jak z lądowaniem pewnego samolotu bez podwozia - pilot bohatersko wylądował, wszyscy uratowani - hurra. To już nie rozpamiętujmy, że prawdopodobnie najpierw sam kopnął przypadkowo w bezpiecznik, który uniemożliwił otwarcie podwozia...
#9
Mszkl
(2022-12-09 16:20:57)
Do wpisania w przebiegu lini i wrysowania na mapie w Bazie dwa nowe PO:
- "Rzozów Centrum" - wychodzi mi km 2,700,
- "Wola Radziszowska Lipki" - wychodzi mi km 9,090
oba są już w SRJP na nowy rok rozkładowy.
#10(odp. na #8)
Kuracyja
(2022-12-31 16:00:33)
Nieprawda, że wysadzenie pasażerów z 1271 by się udało.
Gołuszka powiedział przez radiotelefon "nie mam hamowania" o 14:45. W tym momencie był na wysokości Pewli Wielkiej i jechał 70 km/h - tak podaje "Wolna Droga". Na YouTube jest nagranie z przejazdu przez ulicę U Świętych z 19 grudnia 2005, ok. 1730 metrów od rozjazdów w Jeleśni. 840 przelatuje przez ten przejazd w 3 sekundy co daje prędkość blisko 78 km/h (dokładnie 77,96 z obliczeń). W Jeleśni miał już 90 km/h a to "tylko" 2 km dalej, to mu zajęło nieco ponad minutę.
Od Jeleśni do miejsca zderzenia (ok. km 76,0?) prędkość spadła tylko o 5 km/h. Przejechanie tego odcinka zajęło 840 1:15-1:20 minut jeżeli moje obliczenia są bliskie prawdy. Jeżeli Budziak zbliżał się do Pewli Małej to miał nieco ponad 30 sekund na wysadzenie ludzi, za Pewlą Małą jeszcze mniej.
"Wyhamowanie i zmiana czoła to nie było 20-30 sekund" - a skąd wiadomo, że w pociągu do Suchej byli sami młodzi ludzie? Skąd wiadomo, że po zatrzymaniu w polu, chociażby za Pewlą Małą tam gdzie torowisko biegnie wzdłuż ul. Pod Grapą, ludzie zdążyliby się ewakuować, skoro tuż obok toru jest rów i jest bardziej wysoko niż w przypadku Pawła Jumpera?
"To już nie rozpamiętujmy, że prawdopodobnie najpierw sam kopnął przypadkowo w bezpiecznik, który uniemożliwił otwarcie podwozia..." - no prosze, powielanie mitu na poziomie Szczekocin ("Bykowi nic się nie stało") ma się dobrze. Proszę przeczytać raport.
#11(odp. na #10)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-01-01 00:32:35)
Ciekawe obliczenia.
#12
Marcin Czech
(2023-03-06 09:49:35)
Do wszystkich, którzy uważają manewr z przyjęciem na siebie składu bez hamulców za kiepski pomysł - czasu do namysłu po meldunku od Czesława Gołuszki prowadzącego 34527 dla pełniącej dyżur w Jeleśni ze świeżo uruchomionym monitoringiem Danuty Garncarz i prowadzącego jadący z Żywca pociąg 43524 Ryszarda Budziaka było bardzo mało. Garncarz postępując zgodnie z procedurami i wyrzucając pociąg Gołuszki na żeberko spowodowałaby tragedię - jadąca około 90 km/h jednostka rozwaliłaby kozła, skasowała czekające na przejeździe samochody i finalnie wpadła do Sopotni Wielkiej, która tam przepływa. Przeprowadzenie pasażerów do tyłu przez Lucynę Kobieniec nic by nie dało. Dlatego słusznie postąpiła, przepuszczając 34527. O jego zaś szybkości niech świadczy fakt, że od podania pasażerom stojącym przy peronie ostrzeżenia o pędzącym pociągu do przejechania jednostki Gołuszki przez Jeleśnię minęło kilka sekund. Jeśli ktoś stał przy peronie, na pewno w momencie nadawania komunikatu widział już pędzący skład.
Zaś co do wysadzania pasażerów w takiej sytuacji, mogło to się skończyć jeszcze większą tragedią. Zanim Maciej Polak sprawdziłby, czy w składzie nikogo nie ma, rozpędzony pociąg Gołuszki mógł wpaść na stojącą jednostkę, kasując oba pojazdy, które wypadając z torów dodatkowo mogły przygnieść ewakuowanych pasażerów.
Inna sprawa, że oprócz chłodnej głowy Ryszarda Budziaka, który postanowił przyjąć na siebie rozpędzony pociąg 34527, w całej sytuacji również był czynnik ogromnego szczęścia. Składy zatrzymały się niedaleko mostu nad tamą w Świnnej (mowa o odległości kilkudziesięciu do kilkuset metrów). Budziak miał świadomość, że ten most nie utrzyma tak rozpędzonych składów, dlatego zaraz po uderzeniu wdrożył nagłe hamowanie. Gdyby odhamowywał stopniowo, będący w kiepskim stanie most mógłby runąć.
Dzięki nieszablonowemu myśleniu zarówno Danuty Garncarz, jak i Ryszarda Budziaka, w efekcie katastrofy rannych zostało tylko 7 osób.
Czesław Gołuszka i Lucyna Kobieniec zostali początkowo niesłusznie oskarżeni o złe przeprowadzenie próby hamulca. Gołuszka przecież próbował to zrobić zaraz za Huciskiem, gdy już wiedział, że skład ledwo hamuje. Dopiero gdy tydzień później inna jednostka również za Huciskiem miała podobne problemy, oczyszczono z zarzutów Gołuszkę i Kobieniec, a przyjrzano się w końcu wkładkom kompozytowym LL, od niedawna stosowanym w części jednostek. Problemy z nimi zgłaszano od samego początku, bowiem nie wzięto pod uwagę, że takie wkładki stosowano od dawna na Zachodzie, ale w hamulcach tarczowych, które w Polsce dopiero zaczęły wchodzić do użycia i to tylko w szynobusach. W przypadku hamulców działających na obręcz koła złe ich wykonanie osłabiało siłę hamowania, a w warunkach zimowych stawały się bezużyteczne. Dlatego wkładki LL zostały dość szybko pozbawione certyfikatu UTK. Tylko czy potrzeba było otrzeć się o tragedię? Nie można było zbadać sprawy wcześniej?
#13(odp. na #5)
Igor13
(2023-04-09 10:29:18)
Przystanek Dąbrówka Jezioro Mucharskie jest już w budowie. Prosiłbym go o dodanie do przebiegu. Na wadowiceonline są zdjęcia z jego budowy: https://wadowiceonli…
#14
Stanisław Zagrobleny
(2024-02-11 09:17:52)
Czy aby na pewno odcinek Sucha Beskidzka - Żywiec jest czynny w ruchu pasażerskim tylko weekendowo? Tamtędy, jeśli się nie mylę jeżdżą codziennie osobówki Kraków - Bielsko Biała oraz pociąg pospieszny "Halny".
#15(odp. na #14)
Igor13
(2024-03-30 20:17:57)
Halny nie jeździ w ogóle do Żywca, tylko kończy kurs w Bielsku-Białej. Natomiast regionalne tylko sezonowo. Na 1 kwietnia na Koleo: rozkład jazdy wykazuje jedną parę pociągu Pilsko relacji Kraków Główny - Żywiec oraz jeden pociąg pasażerski Polregio 34701.
#16(odp. na #8)
Qbs
(2024-05-28 21:21:40)
Do bycia najmądrzejszymi i najbardziej bohaterskimi aspirują zwykle ci, których „tam” nie było… Kuracyjo, nie przejmuj się. Kol. Błażej Kopka lubi się w takim tonie wypowiadać… na czym rozmaicie wychodzi… ;-) Łatwo oceniać i wydawać opinie. Ciekawe jak Pan by się zachował w takiej sytuacji… tym bardziej, że zasadne wydaje mi się wobec tego zapytać: Jest Pan maszynistą? Zna Pan tamten szlak i okoliczności zdarzenia lepiej lub z innej strony, niż autor zalinkowanego filmu? I niby kiedy miano by „wysadzić w polu pasażerów uciekającego”? Kolejarze nie mieli jasnej oceny, ile dokładnie czasu im zostało. Przy proponowanej kombinacji mogłoby się skończyć TRAGICZNIE. No, ale oczywiście łatwiej jest spekulować na podstawie WŁASNYCH wyobrażeń… ?
#17
X. Piast II Chrobry
(2024-12-02 10:58:48)
Obecnie na szlaku Sucha-Żywiec kursuje 1 para ZKA i tylko w niedziele.
#18
X. Piast II Chrobry
(2024-12-03 14:56:55)
"Ruszyła modernizacja linii kolejowej z Żywca do Suchej Beskidzkiej.
Rozpoczęła się modernizacja linii kolejowej między Żywcem a Suchą Beskidzką. Prace będą kosztowały ponad 360 mln zł; ich zakończenie zaplanowano na drugą połowę 2026 r."
Powtarzam: 360! mln! https://stooq.pl/n/?…
#19
John64_BFME2&SHoK
(2025-08-03 20:08:34)
W Żywcu (podobno) pojawią się trzy nowe stacje!
- Żywiec Browar,
- Żywiec Amfiteatr,
- Żywiec Łączki.
Obecnie szyny są rozebrane.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla
wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy
(moderację) bez podania przyczyny.