OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki EKD (d. 47)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2024-08-06 (opisy)

Wyślij nowe pliki »

| [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] [Wersja podstawowa]

Obraz
Odsłon : 1898
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Paweł Ukole; data: 1935;
Odcinek: Grodzisk Mazowiecki 11 Listopada - Grodzisk Mazowiecki WKD
Z wystawy starej fotografii w Grodzisku Mazowieckim
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, tabor
Obraz
Odsłon : 2467
powiększ
Autor: Leszek Kowalik
data: 1941;
Odcinek: Warszawa Śródmieście WKD - Grodzisk Mazowiecki WKD
Reklama warszawskiej EKD w książkowym rozkładzie jazdy dla Generalnej Guberni z 1941 roku (Amtlicher Taschenfahrplan Sommerausgabe 1941).
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 568
powiększ
Autor: Paweł Skup
data: 1988-01;
Odcinek: Warszawa Śródmieście WKD - Grodzisk Mazowiecki WKD
Bilety do wukadki bardzo przypominały tramwajowe. Do tego kasowało się je w takim samym dziurkaczu (o matrycy 5x5) jakie były wówczas stosowane w MZK. Opłatę za przejazd składało się z biletów o różnej wartości do odpowiedniej sumy.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 247
powiększ
Autor: Paweł Skup
data: 1999-04 (???);
Odcinek: Warszawa Ochota WKD - Warszawa Aleje Jerozolimskie WKD
EN94-19, jako pierwsza jednostka, jedzie sobie w kierunku Śródmieścia. Widok w kierunku zachodnim. Niestety, nie mam pojęcia w którym miejscu zrobiłem zdjęcie. Dziś nie ma już tego charakterystycznego, pomalowanego płotu.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon : 438
powiększ
Autor: Paweł Skup
data: 1999-04 (???);
Odcinek: Warszawa Śródmieście WKD - Grodzisk Mazowiecki WKD
Pierwsze metry tunelu średnicowego w Warszawie. W lewo Zachodni, w prawo Centralny/Śródmieście. Okolice wiaduktu pod ul. Żelazną.
Na zdjęciu widać trzy linie kolejowe dwutorowe: na pierwszym planie WKD (LK47), potem ruch podmiejski, a najdalej - dalekobieżny (LK2).
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, szlak (trasa)/pojedyncze tory, tunele
Obraz
Odsłon : 278
powiększ
Autor: Andrzej Gruszewski
data: 2003-08-31;
Odcinek: Warszawa Aleje Jerozolimskie WKD - Warszawa Raków
LK 47. Km 8. Widok w kierunku Grodziska Maz.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 273
powiększ
Autor: Andrzej Gruszewski
data: 2005-08-11;
Odcinek: Warszawa Ochota WKD - Warszawa Zachodnia WKD
Warszawa Ochota WKD - Warszawa Zachodnia WKD. Widok w stronę Grodziska. Ogólny widok na Warszawę Zachodnią. W perspektywie można dostrzec charakterystyczne wieże wind towarowych.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 248
powiększ
Autor: Andrzej Gruszewski
data: 2005-08-11;
Odcinek: Warszawa Ochota WKD - Warszawa Reduta Ordona
Warszawa Ochota WKD- Warszawa Zachodnia WKD. Pociąg do Grodziska Mazowieckiego Radońskiej. Widok w stronę Grodziska.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon : 342
powiększ
Autor: Andrzej Gruszewski
data: 2005-08-11;
Odcinek: Warszawa Ochota WKD - Warszawa Zachodnia WKD
Warszawa Ochota WKD - Warszawa Zachodnia WKD. EN94-40 jedzie do Milanówka. Widok w stronę Warszawy. W tle nieczynna stacja Warszawa Główna z eksponatami Muzeum Kolejnictwa.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon : 358
powiększ
Autor: Andrzej Gruszewski
data: 2005-08-11;
Odcinek: Warszawa Ochota WKD - Warszawa Zachodnia WKD
Warszawa Ochota WKD - Warszawa Zachodnia WKD. EN94-40 jedzie z Grodziska Mazowieckiego Radońskiej. Widok w stronę Warszawy.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon : 224
powiększ
Autor: Andrzej Gruszewski
data: 2005-08-11;
Odcinek: Warszawa Ochota WKD - Warszawa Zachodnia WKD
Linia średnicowa. Km 1,4-LK 47 do Grodziska Mazowieckiego Radońskiej. Km 1,6 LK 447 do Grodziska Mazowieckiego. Km 1,6 LK 1 do Grodziska Maz. i Skierniewic.
Tagi: sygnalizacja/słupki/znaki itp., szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 5150
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Leszek Kowalik; data: pomiędzy 2006 a 2007;
Odcinek: Warszawa Śródmieście WKD - Grodzisk Mazowiecki WKD
PKP Warszawska Kolej Dojazdowa. Uproszczony schemat linii.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 420
powiększ
Autor: Robert Kotowski
data: 2006-07-21;
Odcinek: Warszawa Ochota WKD - Warszawa Zachodnia WKD
Skład ezt EN94-03+xx wjeżdża pod wiadukt nad ul. Towarową i zmierza do Śródmieścia WKD.
Tagi: tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1803
powiększ
Autor: Leszek Kowalik
data: 2007-08-18;
Odcinek: Warszawa Śródmieście WKD - Warszawa Ochota WKD
WKD w Warszawie. Na odcinku od przystanku Ochota do ulicy Żelaznej tory biegną wzdłuż Alei Jerozolimskich.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2229
powiększ
Autor: Sebastian Siwek
data: przed 2007-09-01; (uwagi: Lato 2007)
Odcinek: Warszawa Reduta Ordona - Warszawa Aleje Jerozolimskie WKD
Szlak pomiędzy Redutą Ordona a Al.Jerozolimskie.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2103
powiększ
Autor: Przemysław Więcek
data: 2009-05-09;
Odcinek: Warszawa Aleje Jerozolimskie WKD - Warszawa Raków
Zdjęcie z wiaduktu drogowego w ciągu Alej Jerozolimskich. Widoczna SBL ok. km 5,8. Za zakrętem siedmioprzęsłowy wiadukt nad linią Warszawa Zachodnia - Kraków Główny.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1762
powiększ
Autor: Przemysław Więcek
data: 2009-05-17;
Odcinek: Warszawa Ochota WKD - Warszawa Zachodnia WKD
Widok w kierunku Warszawy Zachodniej. Semafory SBL. 1,5 km.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 339
powiększ
Autor: Andrzej Gruszewski
data: 2010-12-16;
Odcinek: Warszawa Salomea - Opacz
KM 13,3. EN94-17 jedzie do Warszawy Śródmieście WKD. EN94-21 jedzie do Grodziska Mazowieckiego Radońska.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2273
powiększ
Autor: Paweł Rola
data: 2011-01-23;
Odcinek: Brzózki - Grodzisk Mazowiecki Okrężna
Widok w stronę Warszawy.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2087
powiększ
Autor: Przemysław Więcek
data: 2011-10-01;
Odcinek: Warszawa Reduta Ordona - Warszawa Aleje Jerozolimskie WKD
Po prawej linia WKD. Po lewej tory 1 i 2 linii podmiejskiej Warszawa Zachodnia - Warszawa Aleje Jerozolimskie. Widok w kierunku Warszawy Śródmieście. 4,5 km/ 5,0 km.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1949
powiększ
Autor: Przemysław Więcek
data: 2011-10-01;
Odcinek: Warszawa Reduta Ordona - Warszawa Aleje Jerozolimskie WKD
Po lewej linia WKD. Po prawej tor nr 2 linii dalekobieżnej Warszawa Zachodnia - Piaseczno. Widok w kierunku Pruszkowa. 4,7 km/ 5,2 km.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1857
powiększ
Autor: Przemysław Więcek
data: 2011-10-01;
Odcinek: Warszawa Reduta Ordona - Warszawa Aleje Jerozolimskie WKD
Semafory SBL. Po lewej linia Warszawa Zachodnia - Piaseczno. Widok w kierunku Pruszkowa. 5,2 km/ 5,7 km.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, sygnalizacja/słupki/znaki itp.
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1978
powiększ
Autor: Przemysław Więcek
data: 2011-10-01;
Odcinek: Warszawa Reduta Ordona - Warszawa Aleje Jerozolimskie WKD
Semafory SBL. Po prawej linia Warszawa Zachodnia - Piaseczno. Widok w kierunku Warszawy Śródmieście. 5,2 km/ 5,7 km.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, sygnalizacja/słupki/znaki itp.
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2111
powiększ
Autor: Darek Paperson
data: 2012-08-26;
Odcinek: Warszawa Ochota WKD - Warszawa Zachodnia WKD
Semafor SBL nr 016 z W18. Ostatni semafor odstępowy SBL ze wskażnikiem W18 przed semaforem wjazdowym do stacji końcowej Śródmieście WKD. Km 1,600. Wszystkie semafory SBL na linii WKD są dwustawne.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, sygnalizacja/słupki/znaki itp.
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1815
powiększ
Autor: Darek Paperson
data: 2012-08-26;
Odcinek: Warszawa Ochota WKD - Warszawa Zachodnia WKD
Semafor SBL nr 016 z W18. Ostatni semafor odstępowy ze wskażnikiem W18 przed semaforem wjazdowym do stacji końcowej Warszawa Śródmieście WKD. Km. 1,600. Wszystkie semafory SBL na linii WKD są dwustawne, czyli wyświetlają tylko sygnał S1 lub S2.
Tagi: sygnalizacja/słupki/znaki itp.
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1784
powiększ
Autor: Darek Paperson
data: 2013-04-20;
Odcinek: Warszawa Śródmieście WKD - Warszawa Zachodnia WKD
EN94. Kolejka WKD mineła ostatni semafor odstępowy przed semaforem wjazdowym do stacji Śródmieście WKD.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon : 659
powiększ
Autor: Givexnine Poznań
data: 2021-03-06;
Odcinek: Warszawa Śródmieście WKD - Grodzisk Mazowiecki Radońska
W lutym 2021 roku wycofano na WKD bilety kartonikowe i wprowadzono bilety z kasy, drukowane na papierze termicznym z rolki. Wszystkie kasy biletowe zostały wyposażone w drukarki do biletów. Na zdjęciu taki właśnie bilet, wydany w kasie na przystanku Warszawa Śródmieście WKD. Reprezentuje on pierwszą serię (AA) po wprowadzeniu nowego systemu.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 397
powiększ
Autor: Karol Szejner
data: 2021-05-15;
Odcinek: Grodzisk Mazowiecki Okrężna - Grodzisk Mazowiecki Piaskowa
Kawałek za przystankiem Grodzisk Mazowiecki Okrężna widok w stronę przystanku Grodzisk Mazowiecki Piaskowa.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 315
powiększ
Autor: Damian Grzywna
data: 2021-07-24;
Odcinek: Warszawa Śródmieście WKD - Grodzisk Mazowiecki WKD
Karta informacyjna wydana przez MROT.
Tagi: inne, materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe
Obraz
Odsłon : 247
powiększ
Autor: Robert Jan Nuno
data: 2022-07-23;
Odcinek: Nowa Wieś Warszawska - Kanie Helenowskie
Most nad rzeczką Zimna Woda - widok w kierunku Warszawy.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, szlak (trasa)/pojedyncze tory

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Michał Górski (2017-08-01 13:28:01)
    http://zachodniemazo…
    może kiedyś powstanie odcinek do mszczonowa :)
  • #2 marcin_f (2020-09-29 13:20:27)
    Odcinek miejski w Grodzisku był jednotorowy, patrz „Załącznik do dokumentu koncesyjnego z dnia 3 października 1932 r. na bu­dowę i eksploatację odgałęzień kolei elektrycznej Warszawa — Grodzisk do Włoch i Milanówka oraz przedłużenia jej do stacji P.K.P. Grodzisk” p. 1) https://polona.pl/it… oraz zdjęcia na stronie http://grodziszczani…
  • #3 (odp. na #1) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-11-24 01:44:08)
    Powstanie tej linii było dużą duma dla II Rzeczypospolitej gdyż nawet w Berlinie elektryczna S-Bahn zaczęła się naprawdę organizować na szerszą skalę dopiero
    w 1924 roku: https://www.stadtsch…

    Istniała co prawda już tam od 01.12.1901 roku pierwsza podobna podmiejska linia (Berlin wtedy jeszcze nie był obecnym "Dużym Berlinem" https://de.wikipedia… ), najpierw parowa,
    również w której jak i pózniej zastosowano III szynę elektryczną zamiast trakcji wiszącej od 4 lipca 1903 roku, ale był to krótszy odcinek doświadczalny o długości tylko 9 km od dworca Poczdamskiego podmiejskiego (Potsdamer Ring-/Vorortbahnhof) do Lichterfelde-Ost.
    Była to linia tzw. "Anhalter Bahn", która prowadziła wzdłuż linii głównej Berlin–Halle od dworca Berlin Anhalt.
    Tak wyglądały jej pociągi - jeszcze w stylu pruskim: https://de.wikipedia…#/media/Datei:Triebzug_2983+2032+2984_1904.jpg' target='_blank'>https://de.wikipedia…
    Niewiele różniły się od tradycyjnych wagonów podmiejskich trakcji parowych z XIX wieku.
    Linia została zelektryfikowana przez firmę UEG bardziej znaną jako AEG od 1904 roku, konkurencją Siemensa.
    Przeciętny czas przejazdu tego odcinka po elektryfikacji skrócił się o 3 minuty w stosunku do "pary".
    Dopiero w 1929 roku ta linia została włączona w system berlińskiej S-Bahn, wiązało się to ze zmiana napięcia z 550 do 750 V, nowym taborem i wymianą urządzeń elektrycznych liniowych.
    Więcej na temat eksploatacji tej linii, po niemiecku: https://de.wikipedia…

    Pierwsze kursy techniczne jednak w Berlinie kolei elektrycznych zaczęły się jednak w kwietniu 1900 roku na https://de.wikipedia…, czyli linii do Magdeburga przez Poczdam, na odcinku do Zehlendorf gdyż tutaj osobne tory podmiejskie uruchomione zostały wzdłuż magistrali głównej już 01.10.1891 roku.
    Ruch elektryczny pasażerski pod napięciem 750 V i III szyna uruchomiono tu 01.08.1900 roku do 01.07.1902 roku na odcinku 12 km takim taborem:
    https://de.wikipedia…
    Ruch elektryczny był tu tak krótki ze względu na liczne problemy techniczne.
    Obie te linie funkcjonowały o prąd stały.

    III testowa linia o napięciu 6kV/25Hz, sieć górna, istniała w latach 1903-1904 na peryferiach Berlina:
    https://de.wikipedia…
    Doświadczenia z tej linii wykorzystano w S-bahn w Hamburgu gdzie regularny ruch "elektryczny", jednak mieszany z tradycyjnym, parowym, zaczął się 29.01.1908 roku na linii Altona - Hamburg o długości 17,5 km: https://de.wikipedia…
    (obecnie, od 1940 roku 1.200 V i III szyna).

    Jak więc widać nie mamy się czego wstydzić gdyż Niemcy pruskie przed I Wojną były II potęgą gospodarczą Świata po USA a mimo to było ich stać tylko na 2 krótkie odcinki linii elektrycznych w sumie krótsze niż nasza EKD.
    My taki poziom rozwoju gospodarczego osiągnęliśmy dopiero pod koniec l. 70 - tych XX wieku czyli praktycznie 100 lat pózniej a mimo to rozwój sieci kolei elektrycznych postępował równolegle z tym co i na zachodzie Europy.

    Dla porównania, Hamburg dopiero przed I Wojną przekroczył 1 milion mieszkańców, Warszawa ok. 1924 roku, Berlin 2 miliony (jednak taki jak znamy dzisiaj istnieje dopiero od 1920 roku) a Wroclaw (Breslau) ok. 450.000 w tym czasie.

    "Cudze chwalicie, swego nie znacie".
  • #4 (odp. na #1) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-11-24 13:06:14)
    https://de.wikipedia…

    Pełny referat na temat początków kolei elektrycznych podmiejskich: https://nspap.livejo…
  • #5 Adolf Nowak de Piaskowski (2020-12-24 21:55:28)
    Niestety ale nigdzie nie udało mi się znalezć zdjęć z okresu przejściowego czyli lat 1963 - 1975 kiedy pociągi z ul. Szczęśliwickiej kierowały się już do wykopu przed przystankiem Ochota.
    Ciekawe jak wyglądał wówczas ten rejon, dzisiaj zabudowany wieżowcami na tej małej przestrzeni między Alejami a wykopem.
    https://goo.gl/maps/…

    Gdy byłem pierwszy raz w życiu w stolicy w 1976 roku to stare tory, już bez trakcji, ciągle były w ul. Szczęśliwickiej.

    Szkoda że gdy budowano ten ostatni odcinek w czasach Gomułki nie pomyślano by choć "przeżucić" przystanek końcowy 250 metrów dalej, za dzisiejszą ul. Jana Pawła.
    Znajdował by się wtedy na południowej krawędzi dzisiejszego Dworca Centralnego o którym nikt wtedy nie myślał nawet.
    Dałoby to wtedy krótszą drogę przesiadki na dzisiejszy przystanek tramwajowy "Dworzec Centralny 08", peronów dalekobieżnych obecnego Dworca Centralnego dzisiaj, a wówczas tylko 120 metrów do zejścia na perony przystanku W. Sródmieście.
  • #6 (odp. na #1) Xiążę Piast II Chrobry (2023-05-01 15:09:04)
    "Warszawska Kolei Dojazdowa poinformowała, że od 1 maja przywrócony zostaje ruch pociągów pasażerskich bez ograniczeń na całej relacji Grodzisk Mazowiecki Radońska - Warszawa Śródmieście WKD.
    W związku z kolejnym etapem robót przy budowie drugiego toru na odcinku Podkowa Leśna Główna - Grodzisk Mazowiecki Radońska od 1 maja (poniedziałek) do 7 maja (niedziela) na linii WKD obowiązywać będzie zmieniony, specjalny rozkład jazdy pociągów i zastępczej komunikacji autobusowej.
    W dalszym ciągu zamknięta dla ruchu pociągów pozostaje linia kolejowa do Milanówka. Na odcinku Podkowa Leśna Główna - Milanówek Grudów kursuje zastępcza komunikacja autobusowa - linia ZA12. WKD informuje, że od 1 maja zmieniają się wybrane godziny odjazdów."
    https://stooq.pl/n/?…
  • #7 MSzkl (2023-12-30 09:09:19)
    Inwestycja zakończona, w przebiegu linii do dorysowania drugi tor :-)

    https://www.wkd.com.…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki EKD (d. 47)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...