OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia (Kościerzyna –) Somonino – Kartuzy (214)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2025-08-09 (historia)

Historia linii » [Link bezpośredni]

data odcinek zdarzenie źródło, uwagi
1901-10-01 Kościerzyna - Somonino Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1901-11-14 Somonino - Kartuzy Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1901-12-01 Kościerzyna - Kartuzy Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
1930-11-09 Kościerzyna - Somonino Linia zlikwidowana
Od Gołubia Kaszubskiego do Somonina linia weszła (z pewnymi korektami w skład Magistrali Węglowej)
2003-02-01 Somonino - Kartuzy Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
2010-06-26 Somonino - Kartuzy Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: sezonowy;
sezonowy ruch pasażerski (uruchomienie dwóch par weekendowych pociągów wakacyjnych Kartuzy - Gdynia Gł.) (info: Kasper "Gaspar" Fiszer)

Sezonowy, codzienny ruch pasażerski 2 par szynobusów w relacji do/z Gdyni przez Somonino. (info: Zeglarz, 22-08-2013)
2015 (???) Somonino - Kartuzy Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy, pasażerski;
przed 2017 Kościerzyna - Gołubie Kaszubskie Zmienione przeznaczenie
nowe przeznaczenie: droga utwardzona/ulica;
Obecnie starotorze pełni funkcję drogi (utwardzonej)
przed 2021-11-08 Somonino - Kartuzy Otwarcie dla ruchu
ruch towarowy;
2024-03-11 Kartuzy - Kartuzy: Kartuzy-Burchardztwo rozjazd Otwarcie nowej linii
ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
2025-02-20 Somonino - Kartuzy Linia nieprzejezdna/remont
Rozpoczęcie elektryfikacji i modernizacji szlaku oraz przebudowy układu torowego na stacji w Somoninie. Od strony Somonina koło przejazdu na Ogrodników fragment toru rozebrany oraz ustawiona tarcza D1.

Historia numeracji » [Link bezpośredni]

data odcinek numer źródło, uwagi
1985 Somonino - Kartuzy 214
2024 Somonino - Kartuzy: Kartuzy-Burchardztwo rozjazd 214

Rozkłady jazdy » [Link bezpośredni]

1903 – 1932 »
1933 – 1947 »
1948 – 1959 »
1960 – 1974 »
1975 – 1993 »
1994 – 2011 »

Historia prędkości » [Link bezpośredni]

data odcinek prędkość km/h źródło, uwagi
2001-12-14 (???) Somonino - Kartuzy 60 km/h
2007-11-18 Somonino - Kartuzy 40 km/h Import PLK2007_10
2011-03-11 Somonino - Kartuzy 60 km/h Import PLK2011_03
2017-01-10 (???) Somonino - Kartuzy 40 km/h Import PLK2017_01
2023-01-03 Leszno Kartuskie - Kartuzy 40 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2024-01-03 Leszno Kartuskie - Kartuzy 40 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2025-04-07 Leszno Kartuskie - Kartuzy 40 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Kartuzy - Kartuzy: Kartuzy-Burchardztwo rozjazd 100 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Mszkl (2023-08-21 09:50:27)
    Zaawansowanie budowy łącznicy jest znaczne:
    https://www.plk-sa.p…

    Z tekstu wynika, że ten nowy odcinek został formalnie włączony do linii 214 (która wydłużyła się o ok. 3 km). Rzeczywiście w Id-12 wg. stanu na 1.08.2023 taka zmiana jest widoczna.
  • #2 Mszkl (2023-08-21 10:05:49)
    Linia formalnie wydłużona o budowany właśnie odcinek:
    https://www.bazakole…
  • #3 Igor13 (2024-06-19 14:02:36)
    Dlaczego ten fragment nie został włączony do linii kolejowej nr 214?
  • #4 Błażej Kopka (2024-06-19 19:26:56)
    Jaki jest cel tego łącznika? W jakiej relacji będą tam teraz jeździły pociągi? Do Kościerzyny przez Somonino? Obecnie na OBK ten odcinek jest oznaczony jako dostępny tylko dla ruchu towarowego.
  • #5 (odp. na #4) Michał Gliniecki (2024-06-20 07:37:19)
    Pociągi w relacji Gdańsk Wrzeszcz - Kartuzy - Gdańsk Wrzeszcz nie muszą zmieniać kierunku jazdy na stacji w Kartuzach.
  • #6 podatnik (2024-06-20 13:02:01)
    Zmiana kierunku jazdy przy dobrej organizacji zajmuje 5 minut, więc budowa tej pętelki to wyrzucenie kasy w błoto.
  • #7 (odp. na #6) Michał Gliniecki (2024-06-20 18:31:04)
    Nowy odcinek linii nr 214 (Bajpas Kartuski) umożliwi również (w przyszłości) jazdę pociągów z Kościerzyny i Somonina przez Kartuzy w kierunku Trójmiasta, bez konieczności zmiany czoła składu, co skróci czas podróży.
  • #8 Błażej Kopka (2024-06-20 19:39:51)
    No ja też nie rozumiem takiego rozwiązania. To każda stacja końcowa powinna teraz mieć taką pętlę? Pewnie nawet rozkładowo i tak parę minut postoi na tej końcowej stacji, więc zmiana kabiny to raczej nie jakiś wielki kłopot. Ciekawe, ile to kosztowało?
  • #9 (odp. na #8) Michał Gliniecki (2024-06-21 09:27:56)
    Cytat z artykułu, zamieszczonego 18 sierpnia 2023 roku w miesięczniku Rynek kolejowy: "Nowy odcinek linii kolejowej nr 214 usprawni ruch pociągów w kierunku Gdańska. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za kwotę 180 mln zł netto ubiega się o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko".
  • #10 Mikol74 (2025-03-28 19:40:36)
    Przejście szlakiem dawnego torowiska https://youtu.be/8DZ…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa (Kościerzyna –) Somonino – Kartuzy (214)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...