Linia LHS: Most na rzece Bug – Sławków Południowy (SZ) (65)
Ostatnia zmiana: 2024-01-17 (kilometraż)
Wyślij nowe pliki »
Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas. Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy.
Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
#1
octanq
(2019-02-04 01:03:52)
Relacja filmowa z budowy linii LHS z 1977 r. pt. "Linia Hutniczo-Siarkowa LHS Prace wstępne" https://www.youtube.…
#2(odp. na #1)
ZenobeK
(2019-02-04 17:34:13)
Na YT jest kilka (cztery) odcinków z LHS w roli głównej...
#3(odp. na #2)
Damian Stupień
(2020-01-04 21:41:31)
#4(odp. na #1)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-04-01 21:40:46)
Linia powstała z myślą zaopatrzenia Huty Katowice rudą żelaza z Ukrainy- rejon Krzywego Rogu: https://pl.wikipedia…
Pamiętam dobrze te czasy gdyż nasza firma budowlana z Poznania - PPBP2, też tam miała udział.
Niestety, krótko potem te czasy się zmieniły.
#5
marcin_f
(2021-08-03 15:09:04)
Odcinek od granicy do Hrubieszowa LHS będzie zelektryfikowany w związku z elektryfikacją linii kolejowej z Kowla przez Izów do granicy http://www.railpage.…
#6
113
(2021-08-03 21:45:07)
@marcin_f: Czy zasilanie do z Hrubieszowa do granicy będzie na prąd stały czy przemienny?
Dobrze byłoby gdyby przy okazji zelektryfikowano linię kolejową nr 66 wraz 72 i 69 z Rejowca do Zwierzyńca.
#7
marcin_f
(2021-08-04 13:55:03)
@113 Z trudem znalazłem informację o tym, że odcinek ukraiński jest elektryfikowany na 25 kV AC, nic o systemie nie było w żadnym artykule, dopiero w rozporządzeniu https://zakon.rada.g… jest o transformatorach 110/27,5/10 kV, czyli typowych dla 25 kV AC i zupełnie nieodpowiednich dla 3 kV DC. Więc na pierwszy rzut oka sensowne byłoby pociągnięcie AC do Hrubieszowa. Ale w 2019 PKP LHS zamówiła raport m.in. nt. ekonomicznej sensowności elektryfikacji LHS jednym i drugim systemem, nie znam jego treści, a z niego można by najwięcej się dowiedzieć.
#8
113
(2021-08-04 15:22:09)
@marcin_f: Generalnie na prąd przemienny opłacałoby się elektryfikować 65-tkę z uwagi na zasilanie, jakie występuje u naszych wschodnich sąsiadów (Na Białorusi z tego co się orientuje, funkcjonuje tam tylko system na 25 kV AC). Do elektryfikacji dochodzi również potrzeba przez LHS zakupu nowych, standardowych i dwuczłonowych lokomotyw elektrycznych, które byłyby zdolne do obsługi ciężkich pociągów towarowych jak i również producenta, który je dostarczy, ale jest to już inny temat.
Szkoda, że nie ma oficjalnych informacji na temat tego raportu.
#9
marcin_f
(2021-08-04 18:58:27)
@113 No ba, wszystko co piszesz to racja. Gdzieś wyczytałem, nie pamiętam już gdzie, że LHS stoi w obliczu dużej wymiany taboru, bo część dożywa już swojego wieku. Więc to idealny moment, by zelektryfikować linię i zastąpić wyeksploatowane Gagary elektrykami. Pełna kompatybilność z siecią ukraińską to też ułatwienie obsługi trakcyjnej i obniżenie kosztów – lokomotywy jednosystemowe są tańsze od dwusystemowych i odpada dodatkowy koszt różnych zabezpieczeń na styku systemów zasilania (jest tylko jedno ale: same okolice Krzywego Rogu są zelektryfikowane 3 kV DC, no ale to w sumie nie nasz problem i, rzecz jasna, żaden powód, by sobie tworzyć analogiczny problem). Natomiast z tego, co wiem, przeszkodą może być dostępność zasilania – podstacje 25 kV AC muszą być zasilane z linii wysokich napięć, min. 110 kV, i o dostatecznej wydajności prądowej, w dodatku z uwagi na niesymetrię obciążenia trójfazowej linii zasilającej obciążeniem jednofazowym konieczne jest uzgodnienie projektu z operatorem sieci elektroenergetycznej.
#10
Michał
(2021-08-04 19:30:19)
Powinni zmodernizowac swoje gagary na elektryczne, a są takie, i puścić je na 25kv/3kv- wielosystemowe.
#11
113
(2021-08-04 23:09:34)
@marcin_f: Czy taka wielka? Raczej nie. Gagary są z lat 1977-1918, ale ponad 27 z nich zmodernizował Newag do standardu ST40, inne poszły też pod budowę lokomotyw 311D, a również kilka Tamar przeszło przebudowę na 15D i 16D dla nich (nie wiem czy przebudowane Tamary były wcześniej maszynami z PKP).
W każdym razie elektryfikacja LHSu jest długim procesem, który nie nastąpi od razu. Przewoźnik musi również wybrać producenta, który dostarczy lokomotywy co też pozostaje sporą zagadką w tym temacie. Jak napisał Michał, nie można wykluczyć też współpracy LHS z Rail Polską, czy też jakimś innym producentem taboru, który mógłby przebudować część ST44 na lokomotywy elektryczne, ale do tego musi zostać opracowany projekt takiego pojazdu.
Nie byłoby źle, gdyby LHS chciało lokomotywy dwusystemowe dostosowane pod napięcie stałe i przemienne, gdyż jeżeli byłyby odpowiednio zaprojektowane z możliwością wymiany sprzęgu SA-3 na śrubowy mogłyby również służyć na liniach normalnotorowych w innych częściach kraju. Tak generalnie wygląda też sytuacja u innych przewoźników, którzy obsługiwali LHS i od czasu do czasu przerzucali Tamary lub Gagary na szeroki, bądź normalny tor (1435 mm).
#12
marcin_f
(2021-08-05 12:01:29)
@113 O zbliżającej się konieczności wymiany taboru piszą w internecie. Normalnie okres amortyzacji taboru to jakieś 30-35 lat, w Polsce do 50 lat, więc teraz jest najwyższy czas, by podjąć decyzję, czy i jakim systemem elektryfikować LHS, te kilka-kilkanaście lat wspomniane w artykule wystarczy, by podjąć decyzję, ewentualnie zelektryfikować, zakupić nowy tabor, dostosować systemy zabezpieczeń, o ile to konieczne (czasem stosuje się jeszcze obwody torowe pracujące na 50 Hz, te są zupełnie niekompatybilne z systemem AC elektryfikacji), może nawet przebudować elementy infrastruktury – mosty, wiadukty, hala lokomotywowni (bo 25 kV AC wymaga znacznie większego odstępu bezpieczeństwa niż 3 kV DC). A PKP LHS nie ma interesu ekonomicznego w dopłacaniu za dwusystemowość 3 kV DC+25 kV AC, możliwość wymiany wózków 1435/1520 mm, podwójne sprzęgi SA3+śrubowe plus bufory i jeszcze konieczność zmieszczenia się w skrajni UIC, wystarczy tabor dostosowany ściśle do potrzeb LHS; w uniwersalność niech się bawią inni przewoźnicy, którym się chce i opłaca w to bawić. No i jeszcze rynek pojazdów trakcyjnych jednosystemowych 25 kV AC jest dużo większy od rynku wielosystemowych 3 kV DC+25 kV AC (+ ewentualnie inne napięcia, tu zbędne) czy jednosystemowych 3 kV DC, więc od biedy PKP LHS nawet mogłaby pozyskiwać używki.
#13
113
(2021-08-06 10:44:21)
@marcin_f: Pozyskać używane lokomotywy z Ukrainy lub Rosji to byłby jakiś interes.
O jakim artykule tutaj wspominasz ?
#14
marcin_f
(2021-08-06 14:18:08)
@113 Odsyłacz do arta został usunięty przez moda. Na pewno nie zamierzam próbować go ponownie publikować ani jakoś przemycać, skoro wolą moda jest, by go nie publikować. Sorry i powodzenia w guglowaniu.
#15(odp. na #14)
wasiukibic
(2021-08-06 15:20:17)
Skoro zostałem wywołany do tablicy. Odnośnik do serwisu, który toleruje chlew, jaki systematycznie pojawia się w komentarzach, mimo wielu próśb, także i moich. Im może jest z tym dobrze, ale Baza Kolejowa nie będzie kolejnym kanałem dystrybucji kłamstw, oszczerstw, leczenia kompleksów, etc.
#16
113
(2021-08-06 16:06:29)
@marcin_f: Rozumiem, choć z tego co napisał wasiu powyżej może nie być to wiarygodne źródło informacji.
#17(odp. na #16)
wasiukibic
(2021-08-06 16:24:00)
Nie zrozumieliśmy się. Ja nie podważam kompetencji Redaktorów Rynku Kolejowego, ani rzetelności i zgodności z prawdą ich artykułów/felietonów. Kwestionuję jedynie publikowanie, jak leci, bzdur na temat kolei, w szczególności dotyczących Dolnego Śląska i Wrocławia, oszczerstw pod adresem różnych ludzi, firm, organizacji pożytku publicznego, ocierających się de facto o paragrafy, etc.
#18
113
(2021-08-06 17:32:06)
@wasiukibic: A to do Rynku Kolejowego wrzucał linka. Stąd nie zrozumiałem za bardzo. To co czasami publikuje RK nie zawsze jest zgodne z prawdą, albo jest czystym bełkotem politycznym.
Niestety niektóre portale bardzo często publikują różne oszczerstwa na niektórych ludzi, czy przedsiębiorstwa jak sam zauważyłeś. Nie tylko na temat Dolnego Śląska takie rzeczy wypisują, ale również i Górnego Śląska, czy Łódzkiego też, gdzie nie raz szkalowany był Bełchatów, czy też Rybnik i inne miasta ze względu na to, że mają elektrownie węglowe, ale nie będę się nad tym rozwodził, bo to długi i kontrowersyjny temat. Dobrze, że są ludzie tutaj na portalu, który dba o porządek aby nikt nie wrzucał linków do stron z przysłowiowym chlewem.
#19
marcin_f
(2021-08-06 18:24:28)
Niniejszym chciałem wyrazić ubolewanie z powodu kierunku, który – przeze mnie – przybrał ten wątek. Najpierw najzwyczajniej w świecie chciałem podzielić się informacją znalezioną w internecie i do tego potwierdzoną przez źródła anglo- i ukraińskojęzyczne. Następnie najzwyczajniej w świecie chciałem wyjaśnić, skąd w pierwszym moim poście wspomnienie o jakimś artykule. Nie byłem świadom tego, że wspomniany już tu portal, związany z branżowym miesięcznikiem, nie jest mile widziany na Bazie Kolejowej, nie zamierzałem też wzywać do tablicy osoby, która w ramach posiadanych uprawnień i zgodnie z wewnętrznymi regułami usunęła niepożądany odsyłacz ani kwestionować jej decyzji.
#20(odp. na #19)
wasiukibic
(2021-08-06 18:51:39)
Z mojej strony nie ma problemu. Staram się, aby moje działania były transparentne i jeżeli coś jest niezrozumiałe lub budzi kontrowersje, postaram się wyjaśnić co jest 5. Nie bijąc już dalej piany: może ktoś dotrze do innych stron internetowych, gdzie poruszono temat elektryfikacji odcinka?
#21
marcin_f
(2021-08-06 20:33:39)
https://lhs.com.pl/p… – tu jest wspomniane o wysokim stopniu zużycia obecnie używanych lokomotyw spalinowych; https://lhs.com.pl/p… – podpisanie listu intencyjnego Polska-Ukraina ws. wspólnej elektryfikacji Kowel – Izów – granica państwa – Hrubieszów; http://www.railpage.… – podjęcie prac elektryfikacyjnych przez Koleje Ukraińskie. Odsyłacz do rozporządzenia ws. zakupu m.in. wyposażenia podstacji trakcyjnej na 25 kV pisałem w #7.
#22
Tommt
(2022-08-27 15:36:39)
W związku z planami przejścia Ukrainy na rozstaw normalnotorowy, koncepcja budowy drugiego toru na linii nr 65 (LHS) staje się nieaktualna, a po zmianie rozstawu szyn LHS, linie normalnotorowe 66, 69 czy 72, biegnące równolegle staną się w tym momencie dwutorowe.
#23
113
(2022-08-27 17:21:32)
Co? Tommt skąd masz takie informacje?
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla
wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy
(moderację) bez podania przyczyny.
Linia kolejowa LHS: Most na rzece Bug – Sławków Południowy (SZ) (65)