OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Braniewo – bocznice

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2024-01-16

Wyślij nowe pliki »

| [Wersja podstawowa]

Obraz
Odsłon : 164
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: przed 1905; (uwagi: ok. 1900 - 1902)
Odcinek: tor od peronów Kolei Nadzalewowej
Braniewo. Pochodząca z początku XX w. kartka pocztowa, z widokiem na teren ówcześnie nowo-wybudowanej stacji końcowej, przedwojennej Kolei Nadzalewowej (Haffuferbahn). Widok na północ m.in. na niewielki mostek i kolejowy budynek Dienstwohngebäude (z mieszkaniami służbowymi), które przetrwały do czasów obecnych (mostek w okrojonej formie).

Na początku 2024 r. miejsce to wyglądało tak jak na fotografii: https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=bocznice&id=2679&okno=galeria&photoid=307274

Widoczne na kartce pocztowej barierki mostku prawdopodobnie zachowane są do dziś (w zmienionym rozstawie, w stosunku do pierwotnego): https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=bocznice&id=2679&okno=galeria&photoid=307272https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=bocznice&id=2679&okno=galeria&photoid=307272 , https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=bocznice&id=2679&okno=galeria&photoid=307271
Tagi: budynki towarzyszące (inne), infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, przejazdy i przejścia naziemne (drogowe)
Obraz
Odsłon : 1436
powiększ
Autor: Stadtbauamt Braunsberg
Przesłał: subsens; data: pomiędzy 1910 (???) a 1924;
Odcinek: tor od peronów Kolei Nadzalewowej
Wycinanka z mapy opracowanej w II dekadzie XX w. z zasobów udostępnianych przez Bildarchiv Ostpreussen, przedstawia Haffuferbahnhof - stację Braunsberg Ostbahnhof (Ostbf, Ostbahnhof der H.U.B. etc.), później Braunsberg Ost (Braniewo Wschód), prywatnej tzw. kolei nadzalewowej (Haffuferbahn, HUB) w Braniewie.


Na górnym obrazku widać jej usytuowanie względem stacji kolei państwowych, wybudowanej wcześniej przez królewską kolej wschodnią (Königlich Preußische Ostbahn) - jest to szczegół objaśniający genetyczną dezorientację w zakresie identyfikacji obu punktów.

Podział funkcjonalny stacji państwowej wskazują trzy obiekty zakreślone na czerwono, od lewej: magazyn z biurem ekspedycji (Güterabfertigung) na stacji towarowej, zaplecze trakcyjne z dwustanowiskową lokomotywownią oraz budynek recepcyjny.

Dolny obrazek pokazuje infrastrukturę stacji końcowej kolejki normalnotorowej (HUB uruchomiono jako Kleinbahn na mocy znanej ustawy z 1892) z usytuowanym czołowo niewielkim obiektem. W 1924 stanął tu dwukondygnacyjny budynek (w ramach większego, spójnego architektonicznie założenia - dziś dom wielorodzinny i budynek gospodarczy) ze stałą rampą czołowo-boczną wykazywaną po 1929.

Układ torowy z rozmieszczonymi poprzecznie: obrotnicą i szopą z zasiekiem sugeruje przeznaczenie wyłącznie techniczne, z ograniczoną możliwością prowadzenia prac ładunkowych na skrajnym torze teoretycznie dostępnym z krótkiej drogi gruntowej (Feldweg).

Jedną z zagadek pozostaje zwłoka w udzieleniu zgody na włączenie toru HUB w stację państwową i urządzeniu tam punktu zdawczo-odbiorczego, co nastąpiło dopiero w 1908. Skąpe źródła kartograficzne wskazują, że rozbudowę stacji państwowej w kierunku północnym poprzedziło funkcjonowanie układu poprzecznego ze zlokalizowaną po stronie wschodniej, tj. naprzeciw dworca i parowozowni, częścią towarową (jej relikty, m.in. plac ładunkowy, widać na górnym obrazku). W każdym przypadku kolizyjne przebiegi przez tory główne z – i na stację HUB wymagały co najmniej przebudowy głowicy południowej, ukształtowanej po wprowadzeniu od wschodu linii z Pieniężna (1885).

Tendencje do pomijania stacji Braunsberg Ost w historii HUB oraz węzła braniewskiego mają wiele przyczyn. Fundamentalną jest legenda królewsko-pruskiej kolei wschodniej skutkująca zakotwiczeniem marki Ostbahn w świadomości i języku. Po 1880 słowo to znika z nazwy dyrekcji bydgoskiej, ale nadal wspomaga mniej lub bardziej formalny opis rzeczywistości. Jako określenie zwyczajowe Ostbahnhof pojawia się zatem na pocztówkach z początku XX w. przedstawiających okazałe budynki recepcyjne na stacjach państwowych zarówno w Elblągu, jak i Braniewie. Jednocześnie zarząd HUB ma oczywisty interes, pełne prawo i zdecydowaną wolę, by użyć słowa 'Ostbahnhof' w urzędowych nazwach własnych punktów na obu końcach linii.

Amnezja, która dotyka Ostbahnhof der HUB wynika również z pojemności znaczeniowej słów: stacja, dworzec, Bahnhof, Station, jak również trwałości artefaktów, spośród których wyobraźnię i pamięć absorbują przede wszystkim spektakularne obiekty kubaturowe. Braniewski 'dworzec mały' - Braunsberg Ost pozostaje w cieniu eklektycznego gmachu z czerwonej cegły, od którego dzieli go dystans 40 m, ale także odległego o 24 km, przestylizowanego przedmiotu powszechnego zachwytu, który zgodnie z pierwotną intencją kreuje turystyczno-wypoczynkowe oblicze Tolkmicka.

Sytuacji nie poprawia brak wewnętrznych (służbowych) publikacji zarządu prywatnej kolejki, spowodowany impetem zmian we wszelkich miejscowych zasobach, jaki towarzyszył wkroczeniu Rosjan w styczniu 1945. Pozostają sprawozdania spółki, dokumentujące m.in. ilostan taboru. Liczba wagonów pasażerskich i pocztowo-bagażowych oscyluje wokół 30, a towarowych – 110 szt., co pośrednio charakteryzuje działalność przewozową HUB oraz funkcje jej punktów eksploatacyjnych, w tym braniewskiej stacji końcowej.

W 1943 zakres czynności Braunsberg Ost oprócz odprawy pasażerów i bagażu obejmuje ładunki wagonowe i drobnicę o maksymalnej wadze jednostkowej 250 kg, ograniczonej nośnością wagi magazynowej (wagonowej nie ma). Jest standardowa rampa czołowo-boczna, zwierzęta nadaje się wyłącznie w wagonach jednopodłogowych.

Dokumentacja z okresu powojennego uruchamiania kolei nadzalewowej opublikowana na forum WMTMK https://wmtmk.pl/forum/viewtopic.php?p=7650#p7650 opisuje okoliczności, w jakich rozgrywał się ostatni epizod w dziejach stacji, funkcjonującej teraz jako mijanka i PO Braniewo Wschód. Wówczas to najbliżej leżący tor magistrali nieoczekiwanie zyskuje szerokość 1524, a ruch na nim – priorytet i uprzywilejowanie uzasadnione rosyjskimi lufami.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 1156
: 6
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Miłosz Telesiński - Zbąszynek; data: przed 1945 (???);
Odcinek: tor od peronów Kolei Nadzalewowej
Widok z Lindenauer Chausee (ul. Kolejowa) na ostatnie metry linii i czołową, pasażerską część stacji Haffuferbahn (kolei nadzalewowej).
Ze zbiorów Miłosza Telesińskiego.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 139
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2024-01-12;
Odcinek: bocznica Glob-Terminal
Braniewo. Bocznica Glob-Terminal. Widok w kierunku płd.-zach. Na pierwszym planie skrzyżowanie torów normalnego (prowadzącego na bocznicę) i szerokiego (linii nr 217, do okolic stacji Chruściel), w głębi, wykolejnica położona na torze 1520 mm. prowadzącym do szerokotorowej części bocznicy.

Miejsce ma również konotacje historyczne, mniej więcej gdzieś w okolicach widocznych zarośli (na prawo) znajdowała się obrotnica, a obok niej, bardziej na zachód, jednostanowiskowa szopa przedwojennej Kolei Nadzalewowej (Haffuferbahn – HUB).
Tagi: ciekawostki, infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, inne, sygnalizacja/słupki/znaki itp.
Obraz
Odsłon : 150
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2024-01-12;
Odcinek: bocznica Glob-Terminal
Braniewo. Bocznica Glob-Terminal. Na górnym zdjęciu środkowa i południowa część terminalu, z widocznym za pierwszą grupą torów placem dla cystern drogowych. Za nim, widoczna jest m.in. infrastruktura przeładunkowa z cystern szerokotorowych na cysterny samochodowe (drogowe). Na fotografii dolnej widoczne są m.in. brama wjazdowa toru normalnego, oznaczona stosowną tablicą, oraz elementy infrastruktury przepompowującej skroplony gaz z wagonów. Widok z okolic toru linii nr 221 w kierunku zachodnim i płd.-zach.
Tagi: infrastruktura do obsługi taboru , infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, panoramy/widoki ogólne, tabor
Obraz
Odsłon : 116
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2024-01-12;
Odcinek: tor od peronów Kolei Nadzalewowej
Braniewo. Dawne budynki kolejowe, obok nieistniejącego peronu Kolei Nadzalewowej (Haffuferbahn, HUB, który na tytułowym zdjęciu znajdował się za budynkami), widziane od strony peronów braniewskiej stacji (w czasach HUB, Pruskich Kolei Państwowych, od 1920 Deutsche Reichsbahn). Zdjęcia wykonane z peronu nr 3 (górne i dolne 12 stycznia 2024, środkowe 8 lutego 2024), w kierunku zachodnim.

Na fotografiach widoczny jest peron nr 1 braniewskiej stacji oraz, patrząc od góry:

- Budynek mieszkalny najbliższy dworca, w czasach HUB Burogebäude für die Bahnmeistereien, kolejowy budynek biurowy, wspólna siedziba dwóch odcinków drogowych BM Braunsberg 1 i 2.

- Zabudowanie gospodarcze / chlewik (po środku), w czasach HUB Stallgebäude, czyli pełniący tą samą rolę.

- Budynek mieszkalny najbliższy przejazdu drogowego w ciągu ul. Kolejowej, w czasach HUB Dienstwohngebäude, budynek kolejowy z mieszkaniami służbowymi.
Tagi: budynki towarzyszące (inne), perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 117
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2024-01-12;
Odcinek: tor od peronów Kolei Nadzalewowej
Braniewo. Dawny budynek kolejowy, obok nieistniejącego peronu Kolei Nadzalewowej (Haffuferbahn, HUB), widziany od strony ogródków przy ul. Kolejowej. Zdjęcia wykonane w kierunku wschodnim.

Na fotografii górnej, teren bliższy braniewskiego dworca, za widocznym w głębi płotem ogródków i altanką, znajdował się peron HUB, przed nim położone były dwa tory Kolei Nadzalewowej, jeden z nich leżał już zapewne na terenie widocznych ogródków.

Na fotografii dolnej, za altanką, budynek mieszkalny, w czasach HUB Burogebäude für die Bahnmeistereien, kolejowy budynek biurowy.
Tagi: budynki towarzyszące (inne), inne, pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 107
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2024-01-12;
Odcinek: tor od peronów Kolei Nadzalewowej
Braniewo. Dawne budynki kolejowe, obok nieistniejącego peronu i toru Kolei Nadzalewowej (Haffuferbahn, HUB), widziane od strony ogródków przy ul. Kolejowej. Zdjęcia wykonane w kierunku wschodnim.

Na fotografii górnej, za drzewami i altanką, budynek mieszkalny, w czasach HUB Burogebäude für die Bahnmeistereien, kolejowy budynek biurowy. Na prawo od niego, zabudowanie gospodarcze oraz fragment północnej części budynku przedstawionego na kolejnym zdjeciu.

Na fotografii dolnej, budynek mieszkalny najbliższy przejazdu drogowego w ciągu ul. Kolejowej, w czasach HUB Dienstwohngebäude, budynek kolejowy z mieszkaniami służbowymi. Przed nim leżał rozjazd, od którego odchodziły dwa tory stacyjne HUB.
Tagi: budynki towarzyszące (inne), inne, pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 122
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2024-01-12;
Odcinek: tor od peronów Kolei Nadzalewowej
Braniewo. Zlokalizowany na południe od dworca (w kierunku ul. Kolejowej) ogrodzony plac, z przedwojennym murkiem i bramą, dawniej teren Kolei Nadzalewowej (Haffuferbahn, HUB). Po prawej budynek mieszkalny, wybudowany w I połowie lat 20-tych XX w., prawdopodobnie dawny budynek kolejowy HUB. Na wprost, za widoczną bramą, znajdowały się dwa kozły oporowe, którymi kończyły się tory HUB, jeden, stał mniej więcej po środku placu, drugi bliżej widocznego budynku.
Tagi: budynki towarzyszące (inne), inne, pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 119
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2024-01-12;
Odcinek: tor od peronów Kolei Nadzalewowej
Braniewo. Teren na południe od placu znajdującego się przed braniewskim dworcem. Na fotografii górnej podwórko i zachodnia ściana budynku mieszkalnego, prawdopodobnie dawnego kolejowego HUB, którego wschodnia ściana widoczna jest na zdjęciu https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=bocznice&id=2679&okno=galeria&photoid=307262. W podwórku, na prawo od widocznego w centrum, zielonkawego baraku (pudło wagonu?), znajduje się coś na wzór rampy czołowej (?). Na tym podwyższeniu znajdują się m.in. niskie słupki ze starych szyn kolejowych. Na prawo od budynku mieszkalnego, znajduje się budynek gospodarczy, przy którego zachodniej ścianie, zlokalizowanych jest kilka dalszych, starych, przedwojennych szyn kolejowych (fotografia dolna). Trudno wyrokować, gdzie pierwotnie leżały te szyny, na jakim torowisku, ale istnieje możliwość, że pochodzą np. z rozebranych po wojnie torów braniewskiej stacji Kolei Nadzalewowej (Haffuferbahn). Odnalezione fragmenty cechowania szyn nie pozwalają jednak na tego typu identyfikację.
Tagi: budynki towarzyszące (inne), ciekawostki, detale, inne, pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 143
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2024-01-12;
Odcinek: tor od peronów Kolei Nadzalewowej
Braniewo. Mostek obok braniewskiej stacji, po północnej stronie ul. Kolejowej, nad płynącym w rowie ciekiem wodnym, przez który (w jego pierwotnej formie) w czasach Kolei Nadzalewowej (Haffuferbahn, HUB) przebiegał tor dojazdowy w stronę placu ładunkowego i peronu stacji HUB (znajdujących się na lewo od mostku). Fotografie wykonane z ul. Kolejowej, w kierunku wschodnim. Na zdjęciu dolnym, widać szczegóły budowy mostku. Jego przyczółki oraz nawierzchnia (z dużym prawdopodobieństwem z oryginalnych podkładów HUB) oraz barierki, wydaje się pamiętają czasy funkcjonowania Haffuferbahn.
Tagi: ciekawostki, detale, mosty/wiadukty/estakady/przepusty, pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 151
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2024-01-12;
Odcinek: tor od peronów Kolei Nadzalewowej
Braniewo. Mostek obok braniewskiej stacji (na zachód od torów), po północnej stronie ul. Kolejowej, nad płynącym w rowie ciekiem wodnym, przez który (w jego pierwotnej formie) w czasach Kolei Nadzalewowej (Haffuferbahn, HUB) przebiegał tor dojazdowy w stronę placu ładunkowego i peronu stacji HUB (znajdujących się na lewo i na wprost - na zdjęciu dolnym - od mostku). Fotografie wykonane z ul. Kolejowej, w kierunku płn.-wsch. i północnym (na fot. dolnej, na której widać dawne starotorze i w dali, początek równi stacyjnej HUB).
Tagi: ciekawostki, detale, inne, mosty/wiadukty/estakady/przepusty, pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 133
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2024-01-12;
Odcinek: tor od peronów Kolei Nadzalewowej
Braniewo. Widok na płd.-wsch., z ul. Kolejowej, w pobliżu przejazdu drogowego (w dali, po lewej), za przejazdem widoczny jest budynek nastawni Br1. Przez widoczny plac na którym składowane są podkłady i szyny, prawdopodobnie służące rozbudowie torowisk bocznicy Glob-Terminal, przebiegał tor przedwojennej Kolei Nadzalewowej (Haffuferbahn, HUB), przecinający mniej więcej w tym miejscu ulicę, a po jej drugiej stronie, docierający przez niewielki mostek, do terenu niewielkiej stacji HUB.

Za plecami fotografującego znajduje się widok ze zdjęcia: https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=bocznice&id=2679&okno=galeria&photoid=307274
Tagi: budynki związane z prowadzeniem ruchu, inne, pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne, przejazdy i przejścia naziemne (drogowe)
Obraz
Odsłon : 134
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2024-01-12;
Odcinek: tor od peronów Kolei Nadzalewowej
Braniewo. Widok w kierunku północnym, na teren przedwojennej Kolei Nadzalewowej (Haffuferbahn, HUB). Na wprost przebiegał tor, który przez widoczny po drugiej stronie ulicy Kolejowej mostek (w jego pierwotnej formie), docierał na teren stacji HUB. Widoczny po prawej budynek mieszkalny to przedwojenny budynek kolejowy, na planie stacji Braniewo z 1924 opisany jako Dienstwohngebäude (budynek kolejowy z mieszkaniami służbowymi).

Za plecami fotografującego znajduje się widok ze zdjęcia: https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=bocznice&id=2679&okno=galeria&photoid=307273

Tytułową fotografię można porównać z historycznym widokiem tego miejsca, utrwalonym na kartce pocztowej z epoki https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=bocznice&id=2679&okno=galeria&photoid=307281
Tagi: budynki towarzyszące (inne), inne, mosty/wiadukty/estakady/przepusty, pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 165
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2024-02-08;
Odcinek: bocznica Glob-Terminal
Braniewo. Bocznica Glob-Terminal. Widoczny na pierwszym planie słupek hektometrowy wskazuje 83.3 km. linii nr 204 z Malborka do Braniewa (- Mamonowa). Widoczny po prawej sygnalizator świetlny odnosi się do widocznego za nim toru szerokiego linii nr 217, biorącej swój początek od okolic stacji Chruściel.

Na braniewskiej bocznicy Glob-Terminalu stoją cysterny do przewozu gazów skroplonych. Na pierwszym planie normalnotorowe (z pomarańczowymi pasami), na dalszym, szerokotorowe (z czerwonymi pasami i zielonymi dennicami). Na zdjęciu dobrze widać tor normalny bocznicy, dojazdowy (znajduje się na nim wykolejnica) oraz nieczynny tor linii nr 254 (- Frombork - Elbląg Zdrój - Tropy) odchodzący w lewo, niknący za składowiskami podkładów.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, inne, panoramy/widoki ogólne, sygnalizacja/słupki/znaki itp.
Obraz
Odsłon : 156
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2024-02-08;
Odcinek: bocznica Glob-Terminal
Braniewo. Bocznica Glob-Terminal. Ogólny widok w kierunku płd.-zach., na północną cześć terminalu przeładunkowego gazów skroplonych LPG. Widoczne rzędy cystern do przewozu tego medium, normalnotorowe (na pierwszym planie) i szerokotorowe (na dalszych torach).

Na fotografii środkowej dobrze widać rozjazd nr 1 od którego odchodzi (biegnący w lewo) tor szlakowy w kierunku Elbląga Zdroju (linia nr 254) oraz wprowadzenie toru normalnego na teren terminalu. Bocznica dysponuje tylko jednym torem normalnym. Widoczne składowisko podkładów powiązane jest z rozbudową torów szerokich bocznicy (w kierunku ul. Olsztyńskiej, która znajduje się po drugiej stronie w stosunku do widocznych torów), rozpoczętą jeszcze w 2022 r. i prawdopodobnie (?) czasowo wstrzymaną.

Na zdjęciu dolnym, główne serce terminalu, ukryte w ziemnym nasypie potężne, ciśnieniowe zbiorniki (4 szt., orientowane wsch.-zach.) przeznaczone do magazynowania skroplonego gazu. Rurociągami przesyłowymi podawany jest on m.in. na stanowiska załadunkowe wagonowe i samochodowe. Terminal jest zautomatyzowany, przeładunek jest możliwy nie tylko z wagonów szerokotorowych i samochodów-cystern do stacjonarnych zbiorników magazynujących, i na odwrót, ze zbiorników do wagonów normalnotorowych i samochodów-cystern, ale też bezpośrednio z wagonów szerokotorowych na normalnotorowe, oraz pomiędzy wagonami szerokotorowymi i cysternami drogowymi przewożonymi przez ciągniki siodłowe.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, inne, panoramy/widoki ogólne, sygnalizacja/słupki/znaki itp., tabor
Obraz
Odsłon : 287
: 1
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2024-07-14; (uwagi: data zamieszczenia grafiki)
Odcinek: bocznica Glob-Terminal
Seria rysunków schematycznych obrazująca położenie torów (ich numerację i numerację rozjazdów) oraz kilkuetapową rozbudowę bocznicy kolejowej Glob-Terminal w Braniewie. Bocznica została oddana do użytku w 2007 r. Ma status prywatnej, jej właścicielem i zarządcą infrastruktury kolejowej jest Glob-Terminal Sp. z o. o. z siedzibą w Białymstoku. Pewną ciekawostką jest, że tory zarówno normalne, jak i szerokie, zbudowane są z szyn typu S49 (49E1), stosunkowo lekkich jak na standardy torów szerokich kolei rosyjskich.
Tagi: ciekawostki, dokumenty/bilety/mapy, infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, inne

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 subsens (2023-01-04 09:35:36)
    "13653: Tor od peronów Kolei Nadzalewowej
    [w dymku:]Formalnie Kolej Nadzalewowa zdaje się miała osobny dworzec, ale w dawnych rozkładach jazdy do których dotarłem nie jest on wyróżniany."

    Przyznam, że nie mam odwagi, ani nawet pomysłu na edycję tego wpisu.
     
    Dworzec (Bahnhof) czyli stacja (nie obiekt recepcyjny przy peronach, jakkolwiek wyglądał) Kolei Nadzalewowej jest wyróżniany dopiskiem Ostbhf, Ostbf, Ostbf der H.U.B., Ostb., nawet Obf, a co najmniej od 1933 nazywa się oficjalnie Braunsberg Ost.
    Rozkłady, do których można dotrzeć, tj. na 1903, 1905, 1908 są w galerii linii. Rozkład na 1927 wisiał ongiś w bibliotece. Rozkład na lato 1939 jest tu: https://www.deutsche…
    W tych latach stacja państwowa (dworzec duży :V) nazywa się Braunsberg. Po prostu. Zatrzymują się na niej szybkie pociągi jadące magistralą (204/597) oraz lokalne pociągi z Pieniężna (221). Pociągi osobowe HUB zaczną na niej kończyć bieg w czasie wojny, gdy w rozkładach pojawi się jako Braunsberg Rbf (Reichsbahnhof) - prawie, jak w Tuplicach.
    Nawiasem, z konieczności, jak smutne muchy krążymy i przysiadamy na rozkładach publicznych - czyli śmieciach, ćwierć-kwitach. HUB nie była kolejką plażową, wagony dla ludzi stanowiły 1/4 jej parku. Nie zmienia to faktu, że jej stacja końcowa w Braniewie, Braunsberg Ostbahnhof (der HUB - jak dla jasności dopisywano w informatorach taryfowych, też wisiały w bibliotece Bazy) przyjmowała i wyprawiała pociągi pasażerskie oraz była w rozkładach wyróżniana nazwą w dwóch, a nawet trzech miejscach wydawnictwa: w spisie alfabetycznym, tabelach RJ, objaśnieniach na końcu (mehrere Bahnhoefe usw.).
  • #2 Stanisław Stanisław (2023-04-03 01:13:26)
    Link poniżej, miałem zamieścić już na początku roku... jednak nie wiedzieć czemu, nie zrobiłem tego :(
    Żyłem w nieświadomości, że mi to umknęło, aż do dnia dzisiejszego, kiedy zerknąłem do tematyki H.U.B. w Bazie.
    https://olsztyn.ap.g…

    Pod linkiem znajdują się materiały opublikowane 23.11.2022 na stronie Archiwum Państwowego w Olsztynie, z okazji przypadającego 25 listopada Dnia Kolejarza. Pochodzą one z jednostek aktowych przechowywanych w zespole archiwalnym Nr 379 "Dyrekcja Okręgowa Kolei Niemieckich w Królewcu [Reichsbahn-Direktion Königsberg]", niestety jeszcze nie zdigitalizowanych w całości (nie licząc udostępnionych materiałów, prezentowanych na wirtualnych wystawach).

    Na dostepnych mapach i fragmentach map stacji Braunsberg (Braniewo) (z 1875, 1877, 1905, 1913, 1920, 1924 i 1933), w kilku przypadkach można przestudiować szczegóły stacji Kolei Nadzalewowej. Np. na mapie z 1905 r. lokomotywownia H.U.B. stojąca przed przejazdem przez ul. Kolejową wydaje się być dwustanowiskowa. Co interesujące nie ma jeszcze położonej obok niej obrotnicy. Na mapach z 1913 i 1920 lokomotywownia (Lokomotiveschuppen) jest jednostanowiskowa, oprócz niej widać obrotnicę, zasieki węglowe (Kohlenbasen) czy urządzenie (rampę) do nawęglania parowozów (Kohlenladebuhne). Nad zasiekami znajduje się interesujący tor bocznicy (Anschlussgleis) do terenu należącego do zakładu Maschinenfabrik Klamt, Kbg., niestety nie wiem co konkretnie w nim wytwarzano (może ktoś ma na ten temat jakieś informacje ?). Ciekawie prezentuje się również część pasażerska H.U.B., gdzie widać m.in.:

    - stojącą za kozłami oporowymi poczekalnię (Warteraum der Haffuferbahn) z blachy falistej (Wellblech) - zapewne tą widoczną w dali, na powyższym c-b zdjęciu, być może po lewej (część zabudowana) znajdowała się kasa biletowa (?),
    - przy pierwszym torze znajduje się peron (Bahnsteig) ziemny, z nawierzchnią żwirową (Bekiest), co interesujące, wydaje się leży on w granicach stacji Braniewo Ostbahn-u (na mapie z 1920 zaznaczonej na żółto), a nie na terenie prywatnym H.U.B.
    - przy drugim torze znajdują się plac do zawracania (Wendeplatz) wyłożony żużlem (Beschlackt), obok niego rampa przeładunkowa (Verladerampe), a w stronę poczekalni droga załadunkowa / ładownia (Ladestrasse)
    - w sąsiedztwie peronu stoi kilka budynków, w tym, patrząc od lewej do prawej: budynek usługowy (Dienstwohngebäude, może hotelik ? i sklepik na parterze ?, na powyższym, c-b zdjęciu widać fragment tego budynku, na pierwszym planie po prawej), następnie kompleks szop, budynków gospodarczych, inwentarskich - stajnia, chlew itp. (f' = Stallgebäude, f'' = Abort-u.Stallgebäude) oraz toalet (f = Abortgebäude), kolejny jest nie do końca rozpoznany obiekt opisany jako h = Miill-u.(und) Kochgrube / Koch-u.(und) Miillgrube (gospoda, kuchnia ?), następnie szopa na narzędzia (r = Geräteschuppen), na jej tyłach kolejowy budynek biurowy (i' = Burogebäude für die Bahnmeistereien), stojący blisko baraku (Baracke), prawdopodobnie noclegowni dla drużyn parowozowych i konduktorskich (k'' = Uebernachtungsgebäude). Przy torach widać - zwłaszcza na mapie z 1920 r. - symbole zapewne pompy / żurawia wodnego (?) ("W" w kwadracie) oraz bliżej nierozpoznany kwadrat z LP (?) nad nim - może ktoś wie co oznacza ?

    Na mapie z 1924 nie ma już poczekalni z blachy falistej, a część drogi ładunkowej zajął obiekt opisany jako Empfgebäude czyli budynek recepcji [może przeniesiono do niego zlikwidowaną poczekalnię ? i kasę biletową (??)]. Wymusiło to poszerzenie placu ładunkowego na zachód (na mapie, do góry). Co jeszcze można dostrzec na terenie stacji H.U.B. ? Zapraszam do uzupełnień i korekt. Oczywiście mapy do których podałem link, odnoszą się również do stacji Braniewo, po zapisaniu na komputerze można studiować szczegóły na nich zawarte - zwłaszcza na mapach z 1920 i 1924 r. Należy mieć nadzieję, że dalsze dokumenty przechowywane w Archiwum Państwowym w Olsztynie, w zespole archiwalnym Nr 379 "Dyrekcja Okręgowa Kolei Niemieckich w Królewcu [Reichsbahn-Direktion Königsberg]" ujrzą światło dzienne. Po części zostały one udostępnione 25.10.2021 na innej wirtualnej wystawie, dotyczącej rozwoju kolei na ziemiach Prus Wschodnich przed 1945 r. (link poniżej), gdzie są m.in. przedwojenne mapy takich stacji jak Nidzica, Olsztynek, Działdowo i Stawiguda.
    https://olsztyn.ap.g…
    PS. Co do badań zasobów, które każdy może wykonać - teoretycznie - sam, to w praktyce trudno zdobyć zgodę i rozsądny termin na kwerendę.
  • #3 (odp. na #2) subsens (2023-04-04 00:55:32)
    Jak żegnać tego, co się zechce kopać z koniem
    Na drogę krzyż
    Ale też trzeba dodać wprost
    Że stary sztandar godne dziś podnoszą dłonie
    W nierównej grze o podmiotowość Braunsberg Ost, amen

    Merytorycznie(j):

    - Dienstwohngebäude to budynek z mieszkaniami służbowymi, dom kolejowy.

    - Obiekt opisany jako h to Müll u. Aschgrube, czyli śmietnik i popielnik. Wyobraźnia nieśmiało konstruuje tu np. dwukomorowy silos z parą klap w stropie do załadunku oraz parą drzwiczek na dole frontowej ściany do wyładunku. W jednej komorze spoczywają popioły z kuchni i pieców kaflowych (ładowane na gorąco), w drugiej odpadki nie nadające się ani do spalenia, ani do kompostowania - pytanie z antropologii kultury, jakie to były śmieci :V. Takie betonowe silosy pozbawione blaszanych klap dogorywają czasem na zapleczach nastawni i strażnic przejazdowych - czy ktoś wie, jak je nazywał przepis lub tradycja?

    - Kolejowy budynek biurowy (i' = Burogebäude für die Bahnmeistereien) był wspólną siedzibą dwóch odcinków drogowych (BM Braunsberg 1 i 2). Stał na jednej parceli z tym samym, co powyżej, domem kolejowym pod adresem Bahnhofstr. 58 - obydwa obiekty są w galerii. Wiem, bo niesiony lekturą Doroty Balińskiej próbowałem kiedyś zidentyfikować zasoby mieszkaniowe braniewskiej DR (a w pierwszej kolejności HUB) na podstawie map i ksiąg adresowych, ustalić, jakie szarże i godności zamieszkiwały ponad poczekalniami dworców. A powierzchnię mieszkalną wydzielano nawet w biurze ekspedycji (czyli cywilizowanej części magazynu - sic!).

    - Nazwisko Klammt napisano z błędem, trop można podjąć tu, na dole lewej kolumny:
    https://agora.sub.un… aczkolwiek doczesny właściciel bocznicy zmieniał branże i lokalizacje.

    Jako stały czytelnik Bazy nie łudzę się, że komentarz Stanisława spowoduje ponowne :V dowiązanie nw. zdjęć do galerii Braniewa Wschód, albo braniewskich bocznic, whatever. Dla nudzących się:
    https://www.bazakole…
    https://www.bazakole…
    https://www.bazakole…
  • #4 Stanisław Stanisław (2023-04-04 14:54:58)
    Tak po cichu liczyłem Piotrze, że skorygujesz moje wywody i rzucisz nieco światła, na pytania jakie pojawiają się w związku z wpatrywaniem się [może zbyt długim, skoro Müll u. Aschgrube odczytałem jako Miil u. Kochgrube :)))] w historyczne mapy stacji Braunsberg. Wielkie dzięki za korektę i nowe informacje.

    Fabryka pana Klammt-a, wg interesującego spisu do którego podałeś link, ma w nazwie -Eisen, co spowodowało u mnie zapalenie się czerwonego światełka, aby przejrzeć cechowania zwrotników, zwłaszcza z terenu Warmii i Mazur, które udało mi się dotychczas utrwalić na fotografiach. Kto wie, co owa fabryczka mogła produkować dla kolei ? Zapewne jakieś złączki, śruby, wkręty lub wspomniane "koziołki" zwrotników. Umieszczenie śmietnika-popielnika, w bezpośrednim sąsiedztwie peronu, biorąc pod uwagę zapachy jakie mogły uwalniać się z niego, wydaje się nieco nie trafioną lokalizacją. Z drugiej strony, skoro w pobliżu były budynki inwentarskie, w tamtych czasach chyba na nikim to wrażenia raczej nie robiło.

    Jestem jak najbardziej ZA, dowiązaniem wymienionych przez Ciebie zdjęć, do punktu nazwanego Braniewo Wschód / Braunsberg Ost. Obecnie "giną" one w galerii stacji Braniewo. Bez wątpienia historia tego miejsca jest na tyle interesująca, a związek z wszelkimi Terminalami znikomy, że warto może stworzyć oddzielny punkt na mapie Bazy (na końcu toru opisanego jako "tor od peronów Kolei Nadzalewowej), opisany jako Braunsberg Ost. lub Braunsberg Ost. der H.U.B.. Pozwoliłoby to na szybsze "dotarcie" do informacji i zdjęć przez zainteresowanych historią tej konkretnej, małej stacyjki, jednak ważnej dla przedwojennej historii Braniewa. Obecnie wszystko nieco "rozmywa się". Może warto (i tu prośba do Moderatorów i Administratorów strony) zebrać wszystko na temat Braunsberg Ost. der H.U.B. w jednej galerii.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...