OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Poznań Wola – bocznice

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2023-01-30

Wyślij nowe pliki »

| [Wersja podstawowa]

Obraz
Odsłon : 780
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: pomiędzy 1912 a 2020;
Odcinek: bocznica „ThyssenKrupp Energostal S.A.”
Mapa zbiorcza przedstawiająca bocznice biorące początek w okolicach stacji Poznań Ławica (Poznań Wola). Oczywiście nigdy nie było takiego momentu że by funkcjonowały w takim układzie jednocześnie - to suma wszystkich historycznych torów ułożonych tam na przestrzeni ostatnich stu lat.:).
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 817
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: pomiędzy 1912 a 2020;
Odcinek: bocznica „ThyssenKrupp Energostal S.A.”
Schemat bocznic bez mapy podkładowej.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 746
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: po 1912;
Odcinek: bocznica do jednostki wojskowej (część północna)
Pierwsza bocznica prowadziła ze stacji Poznań Ławica do nowo powstałego lotniska na Ławicy i zapewniała obsługę stacjonujących tam żołnierzy. Wg wszystkich planów posiadała niewielką trzy torową stację ładunkową położoną w centralnej części jednostki choć jeżeli porównamy ze zdjęciami musiało być tak jeszcze 'coś' - niestety, na razie nie mam dostępu do archiwum a internet nie podsuwa rozwiązania.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 1130
: 1
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Pikul; data: 1919;
Odcinek: bocznica do jednostki wojskowej (część północna)
Zdjęcie jednostki wojskowej na Ławicy które przeczy planom dostępnym w internecie. Widzimy tutaj trójtorową stację postojową ale każdy z torów kończy rampa załadowcza - wg. planów i schematów stacja była przejezdna. Nie zwracam uwagi na czwarty tor - mam wrażenie że jest on ułożony tylko tymczasowo i jest węższy niż normalny. Dodatkowo, wzdłuż widocznych w głębi budynków widoczne są wagony stojące na dwóch- trzech torach - tego też nigdzie nie widziałem. Wniosek - szukam dalej.:)
No tak - jedno zdjęcie więcej i tajemnica rozwiązana - w 1919 r. ta stacja tak wyglądała, później zlikwidowano rampę czołową przy skrajnym torze i poprowadzono linię wgłąb lotniska.:) Do poprawki też południowa 'głowica' stacji postojowej - wygląda że do końca istnienia jednostki rampy czołowe funkcjonowały normalnie. Pozostają do wyjaśnienia wagony pod płotem.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 794
: 1
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: po 1939;
Odcinek: bocznica do terminalu pasażerskiego Lotniska Ławica
W czasie okupacji Niemcy przedłużyli bocznicę w okolice dzisiejszego terminala pasażerskiego dla obsługi położonych tam obiektów.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 725
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: po 1950;
Odcinek: bocznica „ThyssenKrupp Energostal S.A.”
Przy ul. Lutyckiej powstaje odziała Centrostalu i Metalzbutu - wtedy też prawdopodobnie budowane jest połączenie kolejowe z tymi zakładami.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 804
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: po 1967;
Odcinek: bocznica WZMot
Data w miarę pewne - w 1967 r. WZMot-y przenoszą się na ul. Dąbrowskiego a połączenie z PKP spełnia przedłużenie bocznicy z jednostki wojskowej.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 1143
: 7
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Pikul; data: przed 1970;
Odcinek: bocznica do jednostki wojskowej (część północna)
Przejście bocznicy przez ul. Dąbrowskiego (na wprost) i Lutycką (w lewo). Po lewej stronie stacja Poznań Wola, w prawo jednostka wojskowa.
Tagi: ciekawostki, przejazdy i przejścia naziemne (drogowe)
Obraz
Odsłon : 920
: 4
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: 1975;
Odcinek: bocznica do jednostki wojskowej (część północna)
W połowie lat siedemdziesiątych przebudowano ówczesny fragment ul. Dąbrowskiego na odcinku od ul. Polskiej do Tarnowa Podgórnego i odcięto bocznicę od okolicznych zakładów. Tutaj opieram się na własnej pamięci bo nie mogę znaleźć stosownych dat ale stan taki trwał kilka lat - chyba do lat osiemdziesiątych, kiedy wybudowano połączenie z Woli do WZMot wzdłuż ul. Sytkowskiej.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 985
: 4
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: po 1980;
Odcinek: bocznica WZMot
Wybudowano bocznicę wzdłuż ul. Sytkowskiej i doprowadzono w okolice Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych nr 5 gdzie powstała trzy torowa stacja postojowa. Dokonano też wpięcia nowo powstałej bocznicy w stary układ. Najprawdopodobniej też w tamtym czasie rozebrano bocznicę do MPS-ów położonych przy ul. Bukowskiej.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1284
: 1
powiększ
Autor: irek
data: 2013-09-22;
Odcinek: bocznica WZMot
Poznań Wola - tory nieużywanej bocznicy kolejowej, ul. Sytkowska.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1191
powiększ
Autor: irek
data: 2013-09-22;
Odcinek: bocznica WZMot
Poznań Wola - tory nieużywanej bocznicy kolejowej, ul. Sytkowska.
Tagi: przejazdy i przejścia naziemne (drogowe)
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1098
powiększ
Autor: irek
data: 2013-09-22;
Odcinek: bocznica WZMot
Poznań Wola - ul. Sytkowska/Biebrzańska, nieużywana bocznica kolejowa.
Tagi: przejazdy i przejścia naziemne (drogowe)
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1021
powiększ
Autor: irek
data: 2013-09-22;
Odcinek: bocznica WZMot
Poznań Wola - ul. Biebrzańska , nieużywana bocznica kolejowa , kierunek ul. Skalskiego(Przelot)
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1643
: 8
powiększ
Autor: irek
data: 2013-09-22;
Odcinek: bocznica WZMot
Poznań Wola - nieużywana bocznica kolejowa , przejazd pod ul. Dąbrowskiego .
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1270
powiększ
Autor: irek
data: 2013-09-22;
Odcinek: bocznica WZMot
Poznań Wola - nieużywana bocznica kolejowa (w wykopie) wzdłuż ul. Skalskiego(Przelot).
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1382
powiększ
Autor: irek
data: 2013-09-22;
Odcinek: bocznica WZMot
Poznań Wola - nieużywana bocznica kolejowa, u zbiegu ul. Skalskiego(Przelot) - 5 Stycznia.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 1159
powiększ
Autor: Mateusz
data: 2018-12-16;
Odcinek: bocznica WZMot
Widok w stronę Poznania Głównego. Modernizacja stacji Wola już jest faktem. Tor nr 1 z drutem jest powoli odcinany. Widoczne trójkątne, czasowe ostrzeżenie o zmianie prędkości do 50 km/h. Tor do WZMot ogolony z krzewów.
Tagi: budowy/remonty/rozbiórki, infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 856
: 1
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: 2019;
Odcinek: bocznica WZMot
Stan bocznic na dzisiaj - zdaje się ThyssenKrupp (który zastąpił Centrostal) i dawny Metalzbyt mają jeszcze tory (nie wiem na ile korzystają), w czasie modernizacji LK 351 odtworzono połączenie z WZMot-ami ale… WZMot-y postawiły solidny betonowy płot w poprzek torów bez instalowania bramy wjazdowej co oznacza iż bocznica nadal będzie martwa.
Tagi: infrastruktura do obsługi taboru
Obraz
Odsłon : 1050
: 1
powiększ
Autor: Tomek.j
data: 2019-03-29;
Odcinek: bocznica WZMot
Koniec toru i kozioł oporowy bocznicy do wzm. Zdjęcie zrobione przy ogródkach działkowych na ul.5 stycznia w kierunku wschodnim.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, inne
Obraz
Odsłon : 881
powiększ
Autor: Tomek.j
data: 2019-03-29;
Odcinek: bocznica WZMot
Bocznica wzdłuż ulicy 5 stycznia (ostatnie 100 metrów) widok w kierunku zachodnim.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 532
powiększ
Autor: Adolf Nowak de Piaskowski
data: 2020-07-13;
Odcinek: tor łączący wzdłuż ul. 5 Stycznia
Początkowy odcinek toru wzdłuż ul. 5 stycznia w kierunku lotniska, w tym miejscu: https://goo.gl/maps/QBuGY9xnJffHJdFKA
Zostało chyba jeszcze w sumie 300 metrów tego odcinka toru.
Tagi: pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 930
: 14
powiększ
Autor: Adolf Nowak de Piaskowski
Przesłał: Darek Nowak; data: 2020-07-13;
Odcinek: bocznica WZMot
Budowa rozjazdu przy okazji remontu linii 351 wogóle nie ma sensu gdyż bocznica do WZmot została trwale wyłączona z użytku przez nowy podział geodezyjny i budowę nowego płotu powiększającego obszar Zakładó i przecinającego tym samym tory w 3 miejscach.
Ponadto sama nawierzchnia, zwłaszcza podklady są już wyeksploatowane.
Zdjęcie zrobione w tym miejscu: https://goo.gl/maps/SxxfHL7WRGQZHyaw6
Z powietrza lepiej widać nowy, betonowy płot który przecina tory.
Tagi: pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne, szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 587
powiększ
Autor: Adolf Nowak de Piaskowski
Przesłał: Darek Nowak; data: 2020-07-13;
Odcinek: bocznica WZMot
Dawne tory odstawcze WZmot, podkłady spróchniałe.
Zdjęcie zrobione w tym miejscu, w kierunku wschodnim: https://goo.gl/maps/Pr7DtrYzmcb6RC9L7.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 539
powiększ
Autor: Adolf Nowak de Piaskowski
Przesłał: Darek Nowak; data: 2020-07-13;
Odcinek: bocznica WZMot
Ścieżka przez tor wzdłuż ul. 5 Stycznia. Tor ten o długości ok. 350 metrów, pozostałość dawnego dojazdu do WZmot przez teren lotniska do 1969 roku. Stanowił później tor manewrowy do wpychania wagonów z czołgami na teren zakładu, gdyż nie było bezpośredniego wjazdu jak tylko najpierw na teren małej, 3 torowej stacji rozrządowej.
Zdjęcie zrobione w tym miejscu: https://goo.gl/maps/hwoRhPa7nVGXfAwx6
Ścieżka jest za pryzmą gruzu.

To obraz sprzed 7 lat. Dzisiaj jest tu właśnie płot betonowy który "zabiera" ten fragment terenu dla WZmot.
Przesuwając to zdjęcie Gugla w lewo można podejść do starego płotu i zobaczyć jak biegł wówczas tor dojazdowy do Zakładów.
Notabene konstrukcja hal WZMot jest bardzo solidna i obliczona na wybuch bomby atomowej.
Gdy w l. 80-tych była ich rozbudowa ciężkie pojazdy gąsienicowe spokojnie jezdziły po piętrach.
Tagi: przejazdy i przejścia naziemne (drogowe)
Obraz
Odsłon : 502
powiększ
Autor: Adolf Nowak de Piaskowski
Przesłał: Darek Nowak; data: 2020-10-12;
Odcinek: bocznica WZMot
Tym razem koniec torów bocznych WZMoT w rejonie ul. Meissnera.
.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 479
powiększ
Autor: Adolf Nowak de Piaskowski
Przesłał: Darek Nowak; data: 2020-10-12;
Odcinek: bocznica WZMot
Kozioł bocznicy widziany od strony kortu tenisowego.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 547
powiększ
Autor: Adolf Nowak de Piaskowski
Przesłał: Darek Nowak; data: 2020-10-12;
Odcinek: bocznica WZMot
Widok bocznicy od strony kozła w kierunku zachodnim.
Tory te jeśli jeszcze miałyby służyć do ciężkiego transportu, to chyba z prędkością ślimaka.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 522
powiększ
Autor: Maciej Knychała
data: 2021-03-07;
Odcinek: tor łączący wzdłuż ul. 5 Stycznia
Fragment toru wraz z kozłem oporowym. Po prawej, równolegle do toru, ul. 5 Stycznia w Poznaniu, w głębi ul. Pilotów.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 550
powiększ
Autor: Maciej Knychała
data: 2021-03-07;
Odcinek: tor łączący wzdłuż ul. 5 Stycznia
Tor przy wjeździe na teren ROD im. Żwirki i Wigury II w Poznaniu (okol. ul. Przelot). Na pierwszym planie, równolegle do toru, ul. 5 Stycznia.
Tagi: przejazdy i przejścia naziemne (drogowe)

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...