OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Szprotawa – bocznice

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2024-01-08

Wyślij nowe pliki »

| [Wersja podstawowa]

Obraz
Odsłon : 661
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Fotopolska.eu; data: pomiędzy 1895 a 1903;
Odcinek: bocznica Dolnośląskie Zakłady Odlewnicze
Pięknie rozrysowany układ bocznic na terenie zakładu.
Tagi: budynki towarzyszące (inne), infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, sygnalizacja/słupki/znaki itp.
Obraz
Odsłon : 751
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Fotopolska.eu; data: 1899;
Odcinek: bocznica Dolnośląskie Zakłady Odlewnicze
Widok pociągu towarowego, który przejeżdża przez obecną ul. Sobieskiego.
Tagi: budynki towarzyszące (inne), infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 227
powiększ
Autor: Marek Szydłowicz
data: 2004-10-31;
Odcinek: bocznica przepompowni paliw
Bocznica przecina drogę by za chwilę dotrzeć do kolejowej bramy wjazdowej na teren przepompowni. W kadrze zmieścił się "rzemieślniczy" krzyż św. Andrzeja:).
Tagi: przejazdy i przejścia naziemne (drogowe), sygnalizacja/słupki/znaki itp.
Obraz
Odsłon : 202
powiększ
Autor: Marek Szydłowicz
data: 2004-10-31;
Odcinek: bocznica przepompowni paliw
Teren przepompowni. Zwrotnica, a za nią dwa, równoległe tory.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 274
powiększ
Autor: Marek Szydłowicz
data: 2007-04-29;
Odcinek: bocznica przepompowni paliw
W okolicy 323 kilometra trasy 14 (tor po prawej), na wschód od Szprotawy od toru wyciągowego (tor pośrodku) odbija bocznica (tor po lewej) do nieczynnej przepompowni paliw.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 239
powiększ
Autor: Marek Szydłowicz
data: 2007-04-29;
Odcinek: bocznica przepompowni paliw
Po lewej linia 14 w kierunku Niegosławic. Po prawej, na starotorzu rozebranego po IIWŚ drugiego toru tej linii poprowadzono tor wyciągowy od stacji Szprotawa. Tor wyciągowy kończy się po ok. 200-300 metrach przed przepustem rowu (niewidoczne na zdjęciu. Skrajnie po prawej widoczny jest kozioł oporowy, którego przeznaczenia nie znam. Brak połączenia z bocznicą, brak śladów po torze.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 930
powiększ
Autor: wasiukibic
data: 2016-05-27;
Odcinek: bocznica Dolnośląskie Zakłady Odlewnicze
Wjazd na teren zakładów od strony ul. Jana III Sobieskiego. Przejazd kolejowy zlikwidowany, jak również rozbudowany układ torowisk na terenie zakładu, sygnalizacja, brama wjazdowa. Fabryka upadła pod koniec lat 90. XX wieku, dziś prawie nic z niej nie zostało, fakt ten spowodował olbrzymi wzrost bezrobocia w Szprotawie i okolicach. Widok w kierunku południowym.
Tagi: budynki towarzyszące (inne), przejazdy i przejścia naziemne (drogowe), pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 855
powiększ
Autor: wasiukibic
data: 2016-05-27;
Odcinek: bocznica Dolnośląskie Zakłady Odlewnicze
Dawny przejazd kolejowy przez ul. Jana III Sobieskiego. Nawierzchnia kolejowa zlikwidowana, podobnie jak szlabany i sygnalizacja ostrzegawcza, ostały się ino zardzewiałe barierki ochronne. Dalej, na terenie starotorza rosną okazałe drzewa. Ostatnie składy towarowe dochodziły do fabryki w połowie lat 90. XX wieku. Widok w kierunku północnym (stacja Szprotawa).
Tagi: przejazdy i przejścia naziemne (drogowe), pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 839
powiększ
Autor: wasiukibic
data: 2016-05-27;
Odcinek: bocznica Dolnośląskie Zakłady Odlewnicze
Dawny przejazd kolejowy przez ul. Jana III Sobieskiego. Nawierzchnia kolejowa zlikwidowana, podobnie jak szlabany i sygnalizacja ostrzegawcza, ostały się ino zardzewiałe barierki ochronne, widoczne z prawej strony kadru. Tor na teren zakładu wchodził między żółto-niebieskim kubełkiem, a stojącym przed nimi iglakami. Z prawej strony zaś przemykał między barierkami. Za białym budynkiem dawnej portierni widoczny zdewastowany, dawny budynek administracyjny. Widok w kierunku zachodnim - w lewo DZM, w prawo stacja Szprotawa.
Tagi: przejazdy i przejścia naziemne (drogowe), pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 815
powiększ
Autor: wasiukibic
data: 2016-05-27;
Odcinek: bocznica Dolnośląskie Zakłady Odlewnicze
Dawny przejazd kolejowy przez ul. Jana III Sobieskiego. Nawierzchnia kolejowa zlikwidowana, podobnie jak szlabany i sygnalizacja ostrzegawcza, ostały się ino zardzewiałe barierki ochronne, widoczne z lewej strony kadru.Tor na teren zakładu wchodził między żółto-niebieskim kubełkiem, a stojącymi za nimi iglakami. Z lewej strony zaś przemykał między barierkami. Widok w kierunku wschodnim - w prawo DZM, w lewo stacja Szprotawa.
Tagi: przejazdy i przejścia naziemne (drogowe), pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 607
powiększ
Autor: wasiukibic
data: 2018-02-24;
Odcinek: bocznica Dolnośląskie Zakłady Odlewnicze
Blizna w nawierzchni ul. Żagańskiej po dawnym przejeździe kolejowym. Za nim tor skręcał na południe, w stronę DZO, w przeważającej części przebiegu w wąwozie. Widok z kierunku południowo-zachodnim.
Tagi: pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne, przejazdy i przejścia naziemne (drogowe)
Obraz
Odsłon : 619
powiększ
Autor: wasiukibic
data: 2018-02-24;
Odcinek: bocznica Dolnośląskie Zakłady Odlewnicze
Blizna w nawierzchni ul. Żagańskiej po dawnym przejeździe kolejowym. Za nim tor skręcał na wschód, w kierunku punktu zdawczo-odbiorczego, położonego wzdłuż toru 14 (widoczny w tle nasyp). Widok w kierunku północnym.
Tagi: pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne, przejazdy i przejścia naziemne (drogowe)
Obraz
Odsłon : 681
powiększ
Autor: wasiukibic
data: 2018-02-24;
Odcinek: bocznica Dolnośląskie Zakłady Odlewnicze
Pozostałość po przejeździe kolejowym w nawierzchni ul. Żagańskiej. Widok w kierunku wschodnim (Szprotawa). W lewo połączenie z siecią PKP, w prawo do DZO.
Tagi: pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne, przejazdy i przejścia naziemne (drogowe)
Obraz
Odsłon : 636
powiększ
Autor: wasiukibic
data: 2018-02-24;
Odcinek: bocznica Dolnośląskie Zakłady Odlewnicze
Starotorze bocznicy pomiędzy przejazdem kolejowym na ul. Żagańskiej a połączeniem z siecią PKP (14 widoczna w tle). Widok w kierunku północno-wschodnim.
Tagi: pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 921
: 1
powiększ
Autor: wasiukibic
data: 2018-02-24;
Odcinek: bocznica Dolnośląskie Zakłady Odlewnicze
Wiadukt nad wąwozem, w którym biegła bocznica. Niesie drogę, która łączy widoczne w tle mini-osiedle z polami uprawnymi, nie wiem nawet jak nazywa się ta ulica, przy której stoją te domki. Widok w kierunku wschodnim; w lewo połączenie z siecią PKP, w prawo do DZO.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon : 618
powiększ
Autor: wasiukibic
data: 2018-02-24;
Odcinek: bocznica Dolnośląskie Zakłady Odlewnicze
Zarośnięty wąwóz, w którym biegła bocznica. Widok z wiaduktu przy mini-osiedlu w kierunku północnym (połączenie z siecią PKP).
Tagi: pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 533
powiększ
Autor: wasiukibic
data: 2018-02-24;
Odcinek: bocznica Dolnośląskie Zakłady Odlewnicze
Zarośnięty wąwóz, w którym biegła bocznica. Widok z wiaduktu przy mini-osiedlu w kierunku południowym (DZO).
Tagi: pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 758
powiększ
Autor: wasiukibic
data: 2018-02-24;
Odcinek: bocznica Dolnośląskie Zakłady Odlewnicze
Zarośnięty wąwóz, w którym biegła bocznica. Nad nią przerzucony jest wiadukt drogowy łączący mini osiedle (z lewej) z polami uprawnymi. Widok w kierunku południowym (DZO).
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 726
powiększ
Autor: wasiukibic
data: 2018-02-24;
Odcinek: bocznica Dolnośląskie Zakłady Odlewnicze
Zarośnięty wąwóz, w którym biegła bocznica. Nad nią przerzucony jest wiadukt drogowy łączący mini osiedle (z prawej) z polami uprawnymi. Widok w kierunku północnym (połączenie z siecią PKP).
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 189
powiększ
Autor: Marek Szydłowicz
data: 2022-01-30;
Odcinek: bocznica przepompowni paliw
Zwrotnica bocznicy, widoczny uszkodzony wskaźnik. Na lewo tor wyciągowy, na prawo odbija bocznica.
Tagi: infrastruktura do obsługi taboru
Obraz
Odsłon : 139
powiększ
Autor: Marek Szydłowicz
data: 2022-01-30;
Odcinek: bocznica przepompowni paliw
Wjazd zabezpieczony jest wykolejnicą.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 143
powiększ
Autor: Marek Szydłowicz
data: 2022-01-30;
Odcinek: bocznica przepompowni paliw
Bocznica biegnie wzdłuż drogi prowadzącej do stacji elektroenergetycznej. Widok w kierunku początku bocznicy, za plecami przepompownia.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 132
powiększ
Autor: Marek Szydłowicz
data: 2022-01-30;
Odcinek: bocznica przepompowni paliw
Tuż przed terenem przepompowni rozpoczyna się trzysetny metr bocznicy.
Tagi: sygnalizacja/słupki/znaki itp.
Obraz
Odsłon : 158
powiększ
Autor: Marek Szydłowicz
data: 2022-01-30;
Odcinek: bocznica przepompowni paliw
Teren przepompowni. Niestety, tylko tyle pozostało po torowisku.
Tagi: pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 261
: 2
powiększ
Autor: Marek Szydłowicz
data: 2022-01-30;
Odcinek: bocznica przepompowni paliw
Teren przepompowni. Po lewej nasyp, gdzie na dwóch torach opróżniane były cysterny z paliwem.
Tagi: infrastruktura do obsługi taboru , pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 211
powiększ
Autor: Marek Szydłowicz
data: 2022-01-30;
Odcinek: bocznica przepompowni paliw
Teren przepompowni. Rampa boczna, przy której biegł lewy tor (wschodni). Na jej końcu teren starotorza opada, co znaczy, że tutaj był kozioł oporowy kończący bocznicę.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Marek Szydłowicz (2022-02-04 19:38:37)
    Przepompownia paliw wybudowana została w czasach po IIWŚ na potrzeby obsługi lotniska w Wiechlicach, gdzie stacjonowała armia radziecka. Przepompownia połączona była rurociągiem ze zbiornikami na lotnisku. Rurociąg przebiegał pod ziemią a widoczny był tylko przecinając rzekę Szprotawa. Skład cystern wyruszał na wschód od stacji Szprotawa w kierunku Niegosławic osobnym torem wyciągowym zabezpieczonym tarczą manewrową (istnieje do dziś). Następnie jechał równolegle do linii 14. Koniec toru wyciągowego znajduje się przed przepustem rowu ok. 322/7 - 322/8. Po minięciu rozjazdu skład był wpychany na bocznicę. Za bramą przepompowni znajdował się rozjazd i dwa tory. Tor wschodni (po lewej od bramy) był dłuższy i biegł na końcu przy rampie.
    Niejasne dla mnie są trzy rzeczy:
    1. Czy tor zachodni na swoim końcu łączył się ze wschodnim, co umożliwiałoby ewentualny oblot?
    2. Czy z obydwu torów możliwe było opróżnianie cystern?
    3. Do czego służyła rampa boczna?
    Domniemam, że opróżnianie było możliwe z obydwu torów, bo ułatwiało to obsługę bocznicy nie wymagając stałej obecności lokomotywy manewrowej potrzebnej do przetaczania wagonów. Wówczas też nie byłoby potrzeby łączenia obydwu torów na ich końcach.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...