Sosnowiec Jęzor
Ostatnia zmiana: 2020-12-17
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Od 2003 roku rozkładowo nie zatrzymują się żadne pociągi osobowe. Budynek dworca wykorzystywany jest przez pracowników PKP do wypisywania dokumentacji pociągów wyjeżdżających na trasy PLK z torów Śląskich Linii Kolejowych Szczakowa (z leżącej obok stacji Jęzor Centralny należącej do KP "Szczakowa" SA. Przejście podziemne jest, ale prowadzi donikąd i nikt go nie używa, aczkolwiek jest zdatne do użycia (info: Damian Przybyła, 2004-11-11) Dawniej osią był budynek stacyjny, obecnie to środek torów stacyjnych, na każdej linii oś jest w innym miejscu (grupy torów są przesunięte względem siebie) (info: A. Lis) Przed włączeniem Jęzora do Sosnowca nosiła nazwę "Jęzor". Warto zapoznać się z historią samej miejscowości. Po wchłonięciu przez Sosnowiec była przez pewien czas jedyną stacją w Sosnowcu, z której można było dojechać osobowym bezpośrednio do Krakowa. (info: Marcin Dziedzic, 2006-09-30) I jeszcze jeden opis wysłany do redakcji. A że częściowo wymaga weryfikacji - zapraszamy: "Przejścia podziemnego na pewno nie określiłbym jako "czynne". Jest zdecydowanie zdewastowane. Da się przejść, jeśli ma się latarkę - nawet w południe zupełnie ciemno, nie wiadomo, czy te dziwne nierówności posadzki, to żule, czy śmieci. Bardzo zniszczone. Dlatego "czynne" w opisie nie pasuje. Natomiast co do lokomotywowni, to już jest to dla mnie mniej oczywiste - w opisie jest obecnie, że zdewastowana i nieczynna. Tylko jest pytanie - gdzie tam jest ta lokomotywownia? Bo ten węzeł to sąsiedztwo trzech firm - PKP, PCC Rail Szczakowa -->DB Schenker, a nieco wgłąb lasu CTL Logistics Maczki Bór. To wielki kompleks, ciężko odgadnąć granice firm, zwłaszcza PKP i DB. Duża lokomotywownia na pewno obsługuje prężnie DB. Nie wiem, czy PKP też, ale nie znajduję innego budynku w okolicy, który mógłby być także lokomotywownią, a spełniałby warunki opisu - "nieużywany zdewastowany". Byłem tam wiele razy, zjeździłem na rowerze teren i po prostu nie widzę tam niczego takiego. Oczywiście mogę się mylić, jak powyżej. Stąd temat jest do weryfikacji. To w ogóle bardzo ciekawy węzeł, bardzo gęsty od sieci PKP PLK oraz sieci dwóch kolei piaskowych, DB i CTL, także rozmaitymi zakładami infrastruktury i taboru PKP i DB jest po południowej stronie rzeki, więc w dawnej Galicji, dopiero od 1953 r. w granicach Sosnowca. Ciekawostka - do stacji nie ma dojazdu od strony Sosnowca - jest tylko od Jaworzna - to pamiątka z czasów, kiedy Jęzor nie był na siłę przyłączony do Sosnowca, ale był przysiółkiem Jaworzna, a wcześniej - wsią graniczną Austrii, a jeszcze wcześniej zachodnim krańcem Rzeczpospolitej Krakowskiej. Z kolei CTL jest od północy rzeki, czyli w Sosnowcu właściwym, Kongresówce, Rosji, czy jak tam kto nazywa :) Jednak kiedyś CTL i DB stanowiły części jednego przedsiębiorstwa państwowego, więc sieci i zakłady taborowo-infrastrukturalne były współużytkowane. Teraz to się podzieliło, ale wyraźnie widać pewne usługi wzajemne na kolejach piaskowych - po opisach wagonów, lokomotyw. Jeżdżą też po tych samych torach na pewnych odcinkach, ale nie są to tory PKP, które mają niemal równoległe położenie, ale to oddzielne torowiska." Jacek Dubiel: "Ludwik Dubiel (1910 - 1974)" w Roczniku Muzeum w Gliwicach t. I (1985). [Fragment znajdujących się w tym opracowaniu wspomnień "Moja droga na Śląsk" Ludwika Dubiela, późniejszego dyrektora gliwickiego muzeum.] "Ojciec mój Franciszek [...] Po założeniu rodziny pracował aż do emerytury w charakterze dróżnika kolejowego na linii kolejowej Mysłowice-Szczakowa, a później w charakterze zwrotniczego na wybudowanej w 1924-1925 r. stacji kolejowej Jęzor. [...] Ukończyłem jednak szkołę podstawową w Mysłowicach w 1923 r., dokąd dojeżdżałem pociągiem z budowanej właśnie stacji kolejowej Jęzor." (info: Andrzej Wysocki, 29-01-2012) Na stacji Sosnowiec Jęzor po kilku latach dodano postój jednego pociągu REGIO linii Katowice-Kraków. Pozostałe pociągi pasażerskie przejeżdżają przez stację bez zatrzymania. Jęzor ma duże znaczenie w ruchu towarowym, kończy tutaj bieg wiele pociągów, na usytuowanej równolegle do stacji PKP połączonej z nią dużej prywatnej stacji towarowej Jęzor Centralny z główną lokomotywownią DB Schenker Rail Polska, warsztatami taboru kolejowego, a kawałek dalej znajdują się dwie główne stacje i lokomotywownia CTL Maczki-Bór (na granicy dzielnic Jęzor, Maczki oraz Bór w Sosnowcu)., Piotr Szot Opis infrastruktury: Stacja dość spora. Położona właściwie "w środku lasu". Pociągi osobowe się tu nie zatrzymują (mało kto tu wysiadał / wsiadał), więc perony porosły wysoką trawą. Pełni dość ważną rolę - węzła łączącego koleje piaskowe PCC Szczakowa z siecią PKP. (info: Marcin Dziedzic, 2006-09-30) lokomotywownia wygląda na zdewastowaną ,a niektóre tory na nieczynne (info: tomek, 2007-01-01) Opis budynków: W budynku używane tylko 2 pomieszczenia przez PCC Rail Szczakowa i to tylko okresowo pozostała część zdewastowana. (info: FAREN, 31-01-2010) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | śląskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki: | był, ale już nie istnieje | |
lokomotywownia: | nieużywana zdewastowana | |
zadaszenie peronów: | mała wiata przystankowa | |
semafory: | świetlne i kształtowe | |
przejście nadziemne/podziemne, windy: | Przejście podziemne: nieczynne zdewastowane Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa: | zlikwidowana lub nieczynna | |
perony: | Perony: 2 Krawędzie peronowe: 4 |
|
kody: | IBNR:4311 |
Bibliografia i odnośniki zewnętrzne |
---|
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
7,532 | Jaworzno-Szczakowa – Mysłowice (134) | ||
8,410 | Dorota – Mysłowice Brzezinka (180) | ||
1,606 | Jęzor Centralny – Sosnowiec Jęzor (719) | ||
0,858 | Jęzor Centralny – Sosnowiec Jęzor (KP 235) | ||
Sosnowiec Jęzor – Sosnowiec Jęzor GT (720) | |||
Sosnowiec Jęzor – Sosnowiec Jęzor GT (720) | |||
Jęzor Centralny – bocznice i łącznice | |||
Kopalnia Fortuna |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Jęzor Centralny Wagonownia (woj. śląskie) | 0,65 km |
Upadowa Marian V (woj. śląskie) | 0,66 km |
Upadowa Jan II (woj. śląskie) | 0,82 km |
Upadowa Jan I (woj. śląskie) | 0,97 km |
Bór Górny (woj. śląskie) | 1,15 km |
Jęzor Centralny JCA (woj. śląskie) | 1,26 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
-
#1
UKey
(2017-05-23 08:36:43)
Byłem tam wczoraj. Magiczne miejsce. Pociągi jeden za drugim... przejście podziemne jest, zdewastowane jak i schody na perony ale przejść się da, nawet z rowerem. Idealne miejsce na kolejową zadumę przy bro i słoneczniku.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Sosnowiec Jęzor