OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Sosnowiec Jęzor

Ostatnia zmiana: 2018-02-22

Opis ogólny
Opis ogólny: Od 2003 roku rozkładowo nie zatrzymują się żadne pociągi osobowe. Budynek dworca wykorzystywany jest przez pracowników PKP do wypisywania dokumentacji pociągów wyjeżdżających na trasy PLK z torów Śląskich Linii Kolejowych Szczakowa (z leżącej obok stacji Jęzor Centralny należącej do KP "Szczakowa" SA. Przejście podziemne jest, ale prowadzi donikąd i nikt go nie używa, aczkolwiek jest zdatne do użycia (info: Damian Przybyła, 2004-11-11)

Dawniej osią był budynek stacyjny, obecnie to środek

torów stacyjnych, na każdej linii oś jest w innym miejscu (grupy torów są przesunięte względem siebie) (info: A. Lis)

Przed włączeniem Jęzora do Sosnowca nosiła nazwę "Jęzor". Warto zapoznać się z historią samej miejscowości. Po wchłonięciu przez Sosnowiec była przez pewien czas jedyną stacją w Sosnowcu, z której można było dojechać osobowym bezpośrednio do Krakowa. (info: Marcin Dziedzic, 2006-09-30)

I jeszcze jeden opis wysłany do redakcji. A że częściowo wymaga weryfikacji - zapraszamy:

"Przejścia podziemnego na pewno nie określiłbym jako "czynne". Jest zdecydowanie zdewastowane. Da się przejść, jeśli ma się latarkę - nawet w południe zupełnie ciemno, nie wiadomo, czy te dziwne nierówności posadzki, to żule, czy śmieci. Bardzo zniszczone. Dlatego "czynne" w opisie nie pasuje.

Natomiast co do lokomotywowni, to już jest to dla mnie mniej oczywiste - w opisie jest obecnie, że zdewastowana i nieczynna. Tylko jest pytanie - gdzie tam jest ta lokomotywownia? Bo ten węzeł to sąsiedztwo trzech firm - PKP, PCC Rail Szczakowa -->DB Schenker, a nieco wgłąb lasu CTL Logistics Maczki Bór. To wielki kompleks, ciężko odgadnąć granice firm, zwłaszcza PKP i DB. Duża lokomotywownia na pewno obsługuje prężnie DB. Nie wiem, czy PKP też, ale nie znajduję innego budynku w okolicy, który mógłby być także lokomotywownią, a spełniałby warunki opisu - "nieużywany zdewastowany". Byłem tam wiele razy, zjeździłem na rowerze teren i po prostu nie widzę tam niczego takiego. Oczywiście mogę się mylić, jak powyżej. Stąd temat jest do weryfikacji.

To w ogóle bardzo ciekawy węzeł, bardzo gęsty od sieci PKP PLK oraz sieci dwóch kolei piaskowych, DB i CTL, także rozmaitymi zakładami infrastruktury i taboru

PKP i DB jest po południowej stronie rzeki, więc w dawnej Galicji, dopiero od 1953 r. w granicach Sosnowca. Ciekawostka - do stacji nie ma dojazdu od strony Sosnowca - jest tylko od Jaworzna - to pamiątka z czasów, kiedy Jęzor nie był na siłę przyłączony do Sosnowca, ale był przysiółkiem Jaworzna, a wcześniej - wsią graniczną Austrii, a jeszcze wcześniej zachodnim krańcem Rzeczpospolitej Krakowskiej.

Z kolei CTL jest od północy rzeki, czyli w Sosnowcu właściwym, Kongresówce, Rosji, czy jak tam kto nazywa :) Jednak kiedyś CTL i DB stanowiły części jednego przedsiębiorstwa państwowego, więc sieci i zakłady taborowo-infrastrukturalne były współużytkowane. Teraz to się podzieliło, ale wyraźnie widać pewne usługi wzajemne na kolejach piaskowych - po opisach wagonów, lokomotyw. Jeżdżą też po tych samych torach na pewnych odcinkach, ale nie są to tory PKP, które mają niemal równoległe położenie, ale to oddzielne torowiska."

Jacek Dubiel: "Ludwik Dubiel (1910 - 1974)" w Roczniku Muzeum w Gliwicach t. I (1985). [Fragment znajdujących się w tym opracowaniu wspomnień "Moja droga na Śląsk" Ludwika Dubiela, późniejszego dyrektora gliwickiego muzeum.] "Ojciec mój Franciszek [...] Po założeniu rodziny pracował aż do emerytury w charakterze dróżnika kolejowego na linii kolejowej Mysłowice-Szczakowa, a później w charakterze zwrotniczego na wybudowanej w 1924-1925 r. stacji kolejowej Jęzor. [...] Ukończyłem jednak szkołę podstawową w Mysłowicach w 1923 r., dokąd dojeżdżałem pociągiem z budowanej właśnie stacji kolejowej Jęzor." (info: Andrzej Wysocki, 29-01-2012)

Na stacji Sosnowiec Jęzor po kilku latach dodano postój jednego pociągu REGIO linii Katowice-Kraków. Pozostałe pociągi pasażerskie przejeżdżają przez stację bez zatrzymania. Jęzor ma duże znaczenie w ruchu towarowym, kończy tutaj bieg wiele pociągów, na usytuowanej równolegle do stacji PKP połączonej z nią dużej prywatnej stacji towarowej Jęzor Centralny z główną lokomotywownią DB Schenker Rail Polska, warsztatami taboru kolejowego, a kawałek dalej znajdują się dwie główne stacje i lokomotywownia CTL Maczki-Bór (na granicy dzielnic Jęzor, Maczki oraz Bór w Sosnowcu)., Piotr Szot

Opis infrastruktury: Stacja dość spora. Położona właściwie "w środku lasu". Pociągi osobowe się tu nie zatrzymują (mało kto tu wysiadał / wsiadał), więc perony porosły wysoką trawą. Pełni dość ważną rolę - węzła łączącego koleje piaskowe PCC Szczakowa z siecią PKP. (info: Marcin Dziedzic, 2006-09-30)

lokomotywownia wygląda na zdewastowaną ,a niektóre tory na nieczynne (info: tomek, 2007-01-01)

Opis budynków: W budynku używane tylko 2 pomieszczenia przez PCC Rail Szczakowa i to tylko okresowo pozostała część zdewastowana. (info: FAREN, 31-01-2010)
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: był, ale już nie istnieje
lokomotywownia: nieużywana zdewastowana
zadaszenie peronów: mała wiata przystankowa
semafory: świetlne i kształtowe
przejście podziemne: nieczynne zdewastowane
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 4
kody: IBNR:4311
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  7,532 Jaworzno-Szczakowa – Mysłowice (134)  
  8,410 Dorota – Mysłowice Brzezinka (180)  
  1,606 Jęzor Centralny – Sosnowiec Jęzor  
  0,858 Jęzor Centralny – Sosnowiec Jęzor (KP 235)  
  Sosnowiec Jęzor – bocznice i łącznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Jęzor Centralny Wagonownia (woj. śląskie) 0,31 km
Jęzor Centralny (JCA) (woj. śląskie) 0,97 km
Bór Górny (woj. śląskie) 1,15 km
Szyb Bory (woj. śląskie) 2,46 km
Szyb Jęzor VI (woj. śląskie) 2,50 km
Kopalnia Jan Kanty R461 (Szyb Krasicki) (woj. śląskie) 2,60 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Pisanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.

Komentarze:

  • #1 UKey (2017-05-23 08:36:43)
    Byłem tam wczoraj. Magiczne miejsce. Pociągi jeden za drugim... przejście podziemne jest, zdewastowane jak i schody na perony ale przejść się da, nawet z rowerem. Idealne miejsce na kolejową zadumę przy bro i słoneczniku.

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Sosnowiec Jęzor

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...