OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Sosnowiec Jęzor

Ostatnia zmiana: 2020-12-17

Opis ogólny
Opis ogólny: Od 2003 roku rozkładowo nie zatrzymują się żadne pociągi osobowe. Budynek dworca wykorzystywany jest przez pracowników PKP do wypisywania dokumentacji pociągów wyjeżdżających na trasy PLK z torów Śląskich Linii Kolejowych Szczakowa (z leżącej obok stacji Jęzor Centralny należącej do KP "Szczakowa" SA. Przejście podziemne jest, ale prowadzi donikąd i nikt go nie używa, aczkolwiek jest zdatne do użycia (info: Damian Przybyła, 2004-11-11)

Dawniej osią był budynek stacyjny, obecnie to środek

torów stacyjnych, na każdej linii oś jest w innym miejscu (grupy torów są przesunięte względem siebie) (info: A. Lis)

Przed włączeniem Jęzora do Sosnowca nosiła nazwę "Jęzor". Warto zapoznać się z historią samej miejscowości. Po wchłonięciu przez Sosnowiec była przez pewien czas jedyną stacją w Sosnowcu, z której można było dojechać osobowym bezpośrednio do Krakowa. (info: Marcin Dziedzic, 2006-09-30)

I jeszcze jeden opis wysłany do redakcji. A że częściowo wymaga weryfikacji - zapraszamy:

"Przejścia podziemnego na pewno nie określiłbym jako "czynne". Jest zdecydowanie zdewastowane. Da się przejść, jeśli ma się latarkę - nawet w południe zupełnie ciemno, nie wiadomo, czy te dziwne nierówności posadzki, to żule, czy śmieci. Bardzo zniszczone. Dlatego "czynne" w opisie nie pasuje.

Natomiast co do lokomotywowni, to już jest to dla mnie mniej oczywiste - w opisie jest obecnie, że zdewastowana i nieczynna. Tylko jest pytanie - gdzie tam jest ta lokomotywownia? Bo ten węzeł to sąsiedztwo trzech firm - PKP, PCC Rail Szczakowa -->DB Schenker, a nieco wgłąb lasu CTL Logistics Maczki Bór. To wielki kompleks, ciężko odgadnąć granice firm, zwłaszcza PKP i DB. Duża lokomotywownia na pewno obsługuje prężnie DB. Nie wiem, czy PKP też, ale nie znajduję innego budynku w okolicy, który mógłby być także lokomotywownią, a spełniałby warunki opisu - "nieużywany zdewastowany". Byłem tam wiele razy, zjeździłem na rowerze teren i po prostu nie widzę tam niczego takiego. Oczywiście mogę się mylić, jak powyżej. Stąd temat jest do weryfikacji.

To w ogóle bardzo ciekawy węzeł, bardzo gęsty od sieci PKP PLK oraz sieci dwóch kolei piaskowych, DB i CTL, także rozmaitymi zakładami infrastruktury i taboru

PKP i DB jest po południowej stronie rzeki, więc w dawnej Galicji, dopiero od 1953 r. w granicach Sosnowca. Ciekawostka - do stacji nie ma dojazdu od strony Sosnowca - jest tylko od Jaworzna - to pamiątka z czasów, kiedy Jęzor nie był na siłę przyłączony do Sosnowca, ale był przysiółkiem Jaworzna, a wcześniej - wsią graniczną Austrii, a jeszcze wcześniej zachodnim krańcem Rzeczpospolitej Krakowskiej.

Z kolei CTL jest od północy rzeki, czyli w Sosnowcu właściwym, Kongresówce, Rosji, czy jak tam kto nazywa :) Jednak kiedyś CTL i DB stanowiły części jednego przedsiębiorstwa państwowego, więc sieci i zakłady taborowo-infrastrukturalne były współużytkowane. Teraz to się podzieliło, ale wyraźnie widać pewne usługi wzajemne na kolejach piaskowych - po opisach wagonów, lokomotyw. Jeżdżą też po tych samych torach na pewnych odcinkach, ale nie są to tory PKP, które mają niemal równoległe położenie, ale to oddzielne torowiska."

Jacek Dubiel: "Ludwik Dubiel (1910 - 1974)" w Roczniku Muzeum w Gliwicach t. I (1985). [Fragment znajdujących się w tym opracowaniu wspomnień "Moja droga na Śląsk" Ludwika Dubiela, późniejszego dyrektora gliwickiego muzeum.] "Ojciec mój Franciszek [...] Po założeniu rodziny pracował aż do emerytury w charakterze dróżnika kolejowego na linii kolejowej Mysłowice-Szczakowa, a później w charakterze zwrotniczego na wybudowanej w 1924-1925 r. stacji kolejowej Jęzor. [...] Ukończyłem jednak szkołę podstawową w Mysłowicach w 1923 r., dokąd dojeżdżałem pociągiem z budowanej właśnie stacji kolejowej Jęzor." (info: Andrzej Wysocki, 29-01-2012)

Na stacji Sosnowiec Jęzor po kilku latach dodano postój jednego pociągu REGIO linii Katowice-Kraków. Pozostałe pociągi pasażerskie przejeżdżają przez stację bez zatrzymania. Jęzor ma duże znaczenie w ruchu towarowym, kończy tutaj bieg wiele pociągów, na usytuowanej równolegle do stacji PKP połączonej z nią dużej prywatnej stacji towarowej Jęzor Centralny z główną lokomotywownią DB Schenker Rail Polska, warsztatami taboru kolejowego, a kawałek dalej znajdują się dwie główne stacje i lokomotywownia CTL Maczki-Bór (na granicy dzielnic Jęzor, Maczki oraz Bór w Sosnowcu)., Piotr Szot

Opis infrastruktury: Stacja dość spora. Położona właściwie "w środku lasu". Pociągi osobowe się tu nie zatrzymują (mało kto tu wysiadał / wsiadał), więc perony porosły wysoką trawą. Pełni dość ważną rolę - węzła łączącego koleje piaskowe PCC Szczakowa z siecią PKP. (info: Marcin Dziedzic, 2006-09-30)

lokomotywownia wygląda na zdewastowaną ,a niektóre tory na nieczynne (info: tomek, 2007-01-01)

Opis budynków: W budynku używane tylko 2 pomieszczenia przez PCC Rail Szczakowa i to tylko okresowo pozostała część zdewastowana. (info: FAREN, 31-01-2010)
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: był, ale już nie istnieje
lokomotywownia: nieużywana zdewastowana
zadaszenie peronów: mała wiata przystankowa
semafory: świetlne i kształtowe
przejście nadziemne/podziemne, windy: Przejście podziemne: nieczynne zdewastowane
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 4
kody: IBNR:4311
Bibliografia i odnośniki zewnętrzne
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  7,532 Jaworzno-Szczakowa – Mysłowice (134)  
  8,410 Dorota – Mysłowice Brzezinka (180)  
  1,606 Jęzor Centralny – Sosnowiec Jęzor (719)  
  0,858 Jęzor Centralny – Sosnowiec Jęzor (KP 235)  
  Sosnowiec Jęzor – Sosnowiec Jęzor GT (720)  
  Sosnowiec Jęzor – Sosnowiec Jęzor GT (720)  
  Jęzor Centralny – bocznice i łącznice  
  Kopalnia Fortuna  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Jęzor Centralny Wagonownia (woj. śląskie) 0,65 km
Upadowa Marian V (woj. śląskie) 0,66 km
Upadowa Jan II (woj. śląskie) 0,82 km
Upadowa Jan I (woj. śląskie) 0,97 km
Bór Górny (woj. śląskie) 1,15 km
Jęzor Centralny JCA (woj. śląskie) 1,26 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 UKey (2017-05-23 08:36:43)
    Byłem tam wczoraj. Magiczne miejsce. Pociągi jeden za drugim... przejście podziemne jest, zdewastowane jak i schody na perony ale przejść się da, nawet z rowerem. Idealne miejsce na kolejową zadumę przy bro i słoneczniku.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Sosnowiec Jęzor

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...