Dąbrowa Górnicza Południowa
Ostatnia zmiana: 2021-02-22
Opis ogólny |
---|
2019-05: Stacja wybudowana w latach 1847-1848. W okresie zaborów tutaj wsiadali celnicy i wysiadali w Szczakowej, natomiast w Maczkach była granica. Kiedyś jeszcze do 1978 roku obok budynku stacji był drugi przejazd z zaporami. Prowadziła tam droga od Warszawskiej do Fabrycznej. (info: Tomasz Byjos) Opis ogólny: na zdjęciach widoczne słupki i tablice z kilometrem 7,… i to jest lokalizacja stacji Dąbrowa G Płd; w km 2,964 znajduje się przystanek Dąbrowa G Huta Katowice (info: Andrzej Lis, 2005-11-11) Babcia w latach 60/70 kupowała tu bilety… (info: Kudlaty, 2008-01-06) Obecnie zatrzymuje się tutaj pociąg Orlik w obydwie strony(według portalu rozklad.pkp.pl) (info: Tomasz, 01-07-2010) Opis infrastruktury: Pierwotnie peron był usytuowany przed budynkiem. Był na poziomie terenu, ze sporym spadkiem w kierunku budynku, wybrukowany betonowymi płytami chodnikowymi - pierwszy tor znajdował się 3-4 metry dalej (tam, gdzie teraz jest międzytorze i za rozjazdami ukres zasłonięty przez chaszcze - patrz zdjęcie). Razem z elektryfikacją (ok.1958) były wprowadzane nowe standardy, a więc wysokie perony o odpowiedniej szerokości, wysokości i długości, na które przed budynkiem stacyjki nie było miejsca - m.in. ze względu na dużą ilość rozjazdów istniejących między budynkiem i widocznym na jednym ze zdjęć wiaduktem, obsługujących kilka bocznic przemysłowych oraz "tor postojowy" (nie jestem fachowcem) o długości pociągu, służący do przetrzymywania całego składu, w celu "przepuszczenia" innego pociągu. Nowy peron wybudowano 100 metrów dalej, przed budynkiem widocznej na innym zdjęciu nastawni, w miejscu gdzie wcześniej przebiegał pierwszy tor. W tym celu musiano odsunąć budynek nastawni od torów o kilka metrów, co miało miejsce 24 czerwca 1958 roku (chyba się nie mylę) i było wydarzeniem niezwyczajnym w owych czasach, a czego świadkiem (w krótkich spodenkach) była moja niewyrośnięta wówczas osoba. Pierwszy tor został również odpowiednio przesunięty ("dosunięty" do ściany nastawni w pierwotnym jej położeniu), a pozostałością po tej operacji jest "S" toru pierwszego zaraz za peronem od strony Ząbkowic i usytuowany tam dodatkowy rozjazd. Zamysł ten powstał zapewne dużo wcześniej, gdyż nasyp kolejowy na odcinku istniejącego dziś peronu był dużo szerszy niż wynikało to z potrzeb - było około 8 metrów wolnego nasypu (od główki szyny do krawędzi nasypu), którą to przestrzeń wykorzystywał mój dziadek - nastawniczy na tej nastawni - za zgodą zawiadowcy stacji - pana Dębskiego na "przynastawniany" ogródek. Ja w tym czasie pełniłem służbę oberkolejarza stacji - "odbierałem" telefony, "przyjmowałem" i "wyprawiałem" pociągi, przekładałem potwornie ciężkie wajchy, chodziłem po wypłatę z dziadkiem i byłem ważniejszy niż wiosenny szczypiorek z przynastawnianego ogródka. |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | śląskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki: | adaptowany do innych celów | |
lokomotywownia: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne | |
przejście nadziemne/podziemne, windy: |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa: | zlikwidowana lub nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: |
Perony: 1 Krawędzie peronowe: 2 |
|
kody: |
HAFAS:5100889 IBNR:4096 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
7,537 | Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny Osobowy (133) | ||
Dąbrowa Górnicza Południowa – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Huta Katowice HK6 (woj. śląskie) | 1,76 km |
Huta Katowice HK5 (woj. śląskie) | 2,03 km |
Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce (woj. śląskie) | 2,14 km |
Huta Katowice HKA (woj. śląskie) | 2,60 km |
Dąbrowa Górnicza Wschodnia (woj. śląskie) | 2,70 km |
Huta Katowice HK1 (woj. śląskie) | 2,90 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Dąbrowa Górnicza Południowa