OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Dąbrowa Górnicza Południowa

Ostatnia zmiana: 2017-08-16

Opis ogólny
Opis ogólny: na zdjęciach widoczne słupki i tablice z kilometrem 7,... i to jest lokalizacja stacji Dąbrowa G Płd; w km 2,964 znajduje się przystanek Dąbrowa G Huta Katowice (info: Andrzej Lis, 2005-11-11)

Babcia w latach 60/70 kupowała tu bilety... (info: Kudlaty, 2008-01-06)

Obecnie zatrzymuje się tutaj pociąg Orlik w obydwie strony(według portalu rozklad.pkp.pl) (info: Tomasz, 01-07-2010)

Opis infrastruktury: Pierwotnie peron był usytuowany przed budynkiem. Był na poziomie terenu, ze sporym spadkiem w kierunku budynku, wybrukowany betonowymi płytami chodnikowymi - pierwszy tor znajdował się 3-4 metry dalej (tam, gdzie teraz jest międzytorze i za rozjazdami ukres zasłonięty przez chaszcze - patrz zdjęcie).

Razem z elektryfikacją (ok.1958) były wprowadzane nowe standardy, a więc wysokie perony o odpowiedniej szerokości, wysokości i długości, na które przed budynkiem stacyjki nie było miejsca - m.in. ze względu na dużą ilość rozjazdów istniejących między budynkiem i widocznym na jednym ze zdjęć wiaduktem, obsługujących kilka bocznic przemysłowych oraz "tor postojowy" (nie jestem fachowcem) o długości pociągu, służący do przetrzymywania całego składu, w celu "przepuszczenia" innego pociągu.

Nowy peron wybudowano 100 metrów dalej, przed budynkiem widocznej na innym zdjęciu nastawni, w miejscu gdzie wcześniej przebiegał pierwszy tor. W tym celu musiano odsunąć budynek nastawni od torów o kilka metrów, co miało miejsce 24 czerwca 1958 roku (chyba się nie mylę) i było wydarzeniem niezwyczajnym w owych czasach, a czego świadkiem (w krótkich spodenkach) była moja niewyrośnięta wówczas osoba. Pierwszy tor został również odpowiednio przesunięty ("dosunięty" do ściany nastawni w pierwotnym jej położeniu), a pozostałością po tej operacji jest "S" toru pierwszego zaraz za peronem od strony Ząbkowic i usytuowany tam dodatkowy rozjazd.

Zamysł ten powstał zapewne dużo wcześniej, gdyż nasyp kolejowy na odcinku istniejącego dziś peronu był dużo szerszy niż wynikało to z potrzeb - było około 8 metrów wolnego nasypu (od główki szyny do krawędzi nasypu), którą to przestrzeń wykorzystywał mój dziadek - nastawniczy na tej nastawni - za zgodą zawiadowcy stacji - pana Dębskiego na "przynastawniany" ogródek. Ja w tym czasie pełniłem służbę oberkolejarza stacji - "odbierałem" telefony, "przyjmowałem" i "wyprawiałem" pociągi, przekładałem potwornie ciężkie wajchy, chodziłem po wypłatę z dziadkiem i byłem ważniejszy niż wiosenny szczypiorek z przynastawnianego ogródka.
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: adaptowany do innych celów
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 2
kody: HAFAS:5100889
IBNR:4096
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  7,537 Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny Osobowy (133)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce (woj. śląskie) 2,14 km
Dąbrowa Górnicza Wschodnia (woj. śląskie) 2,70 km
Dorota (woj. śląskie) 3,24 km
Dąbrowa Górnicza Huta Katowice podg (woj. śląskie) 3,92 km
Sławków Euroterminal (woj. śląskie) 4,44 km
Dąbrowa Górnicza Huta Katowice (woj. śląskie) 4,63 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Dąbrowa Górnicza Południowa

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...