OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Ustka

Ostatnia zmiana: 2016-07-16

Opis ogólny
Opis ogólny:

Do 1945 roku trzy kierunkowy węzeł kolejowy, obecnie stacja końcowa na linii ze Słupska. Rozchodziły się tutaj linie na Sławno, Słupsk oraz Komnino i Smołdzino. Dworzec zbudowano w miejscu, gdzie przez wieki meandrowała rzeka Słupia; tuż przed budową przekopano dla niej sztuczne koryto, którym płynie do dziś. Obecny budynek dworca to efekt gruntownej rozbudowy z 1911 roku. Na dzień dzisiejszy stacja jest zamknięta dla czynności technicznych - rozjazdy zabezpieczone są zamkami, a semafory kształtowe unieważnione.

Przejście nadziemne jest częścią ulicy biegnącej wiaduktem nad torami, wiata jest tylko nad częścią jednego peronu (info: Mirek Janczewski)

Wiata tylko nad peronem drugim-nieużywanym w ruchu pasażerskim (info: Karol Romaniuk, 2005-08-21)

Lokomotywownia dwukanałowa przy wjezdzie od strony Słupska po prawej stronie. Obecnie magazyn. Druga lokomotywonia jednokanałowa prawdopodobnie prywatna po środku stacji. Wieża ciśnień nie używana w dobrym stanie. (info: Andrzej, 2004)

Wakacje 2005-używany regularnie tylko jeden tor i jeden peron. Ruch pasażerski obsługiwany wyłącznie w relacji Słupsk-Ustka przez jednostki EN 57. (info: Karol Romaniuk, 2005-08-21)

W zasadzie dzisiejsza nazwa powinna brzmieć Ujście

Słupi, ale stacja jest, działa i nazywa się Ustka (Wojciech Witulski)

W obecne wakacje (tj.2007r.) obok Zespołów trakcyjnych EN57 kursują również pociągi pośpieszne(!) z/do Katowic i Krakowa Płaszowa. (info: Joxar, 2007-08-17)

Kasa biletowa czynna od 20 czerwca do 31 sierpnia. (info: ADAM PIORTOWSKI, 21-07-2008)

Prawdopodobnie w sezonie 2010 będą tu zostawały na noc pociągi dalekobieżne (info: joxar, 04-11-2009)

Opis infrastruktury:

PKP stwierdziło, że semafory w Ustce są niepotrzebne:( A przecież stacja miała realną szansę na powrót do świetności. Oto kolejny dowód na głupotę naszego przewoźnika. Z sygnalizacji ostała się tylko tarcza manewrowa. (info: Joxar, 2007-11-22)

drugi peron nieużywany, wiata (zdewastowana!) jest tylko na peronie drugim (info: arek21, 24-10-2008)

Na stacji nie są wykonywane żadne czynności techniczne. Gdy 02.07.2011 r.przyjechał pociąg specjalny GALEON, nie był możliwy nawet oblot składu i zmiana kierunku. Od Słupska dołączona była na końcu druga lokomotywa, która wycofała pociąg z powrotem. (info: Paweł B., 04-07-2011)

Opis budynków:

Obecnie odmalowano budynek dworca. Mieściła się w nim niegdyś nastawnia. (info: Joxar, 2007-08-17)
Poczekalnia wraz z kasą biletową zamknięte 1 września 2007 roku. (info: Bartek Jaszczur, 2007-09-02)
Nasz "ukochany" przewoźnik wpadł na kolejny "genialny" pomysł i rozbiera nastawnię od strony Słupska. (info: Joxar, 2007-12-06)
Wieża wodna stoi ok. 200 m. na pn.-zach. od budynku dworca przy bocznicy (na terenie stoczni przy ul. Portowej).
Podobne wieże stoją m.in. na stacjach Czarne, Kruszwica, Zielin Miastecki.
(info: Boleslaw Wojtyniak, 08-04-2010)

Budynek małej lokomotywowni obecnie już nie istnieje, rozebrano też nastawnię.(obydwa ok. 3 lata temu) Zniknęły też krany.(info od: arturs123, 2011-01-26)
Do końca lat 80-tych przed stacją z prawej strony był ośrodek wczasów wagonowych PKP. Duża lokomotywownia służyła jako stołówka (główna hala), świetlica, biuro pracownika k-o i radiowęzeł. (info: Paweł B., 04-07-2011)
Dane tabelaryczne
Województwo: pomorskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem (Od 1 Czerwca do 31 Sierpnia)
zamknięty w stanie dobrym (Od 1 września do 31 maja)
lokomotywownia: była, ale obecnie już nie istnieje
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: kształtowe zlikwidowane
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: czynna (Od 1 Czerwca do 31 sierpnia)
nieczynna (od 1 września do 31 maja)
przejście nadziemne: czynne
wieża wodna: jest, stan zewnętrzny dobry, wewnętrzny - nierozpoznany
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 4
kody: EPA:5100133
HAFAS:5100063
IBNR:232
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  36,300 Sławno – Ustka  
  23,800 Kępno Słupskie – Ustka  
  192,250 Piła Główna – Ustka (405)  
  Ustka – Ustka Koszary  
  Ustka – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Wodnica Ustka (woj. pomorskie) 2,37 km
Mokrzyca (woj. pomorskie) 3,45 km
Przewłoka (woj. pomorskie) 5,08 km
Ustka Koszary (woj. pomorskie) 5,46 km
Duninowo (woj. pomorskie) 5,66 km
Charnowo Słupskie (woj. pomorskie) 8,19 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Pisanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.

Komentarze:

  • #1 banowy (2019-05-20 14:24:00)
    Stacja obecnie jest w przebudowie. Zmiany są duże. Podwyższono perony (peron 1 ma tylko jedną krawędź, peron drugi, nadal wyspowy ma dwie krawędzie. Całkowicie zmieniono układ torowy. Nowa podsypka i nawierzchnia oraz bramownice trakcji elektrycznej. Zabudowywane obecnie rozjazdy przystosowane (a ściślej ich napędy) są do scentralizowanego sterowania.

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Ustka

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...