Słupsk
Ostatnia zmiana: 2024-05-03
Opis ogólny |
---|
Kiedyś miasto było nazywane "Paryż Północy". Trzy perony, budynek dworca z 1991 roku. 8 kas biletowych. Dawniej istotny punkt na mapie kolejowej Polski, obecnie węzeł znaczenia regionalnego, początkowa/końcowa stacja pociągów REGIO i SKM w Trójmieście, a także miejsce zatrzymania się pociągów pasażerskich wszystkich kategorii. W klasyfikacji dworców według ilości obsługi podróżnych ma kategorię A, głównie dzięki obsłudze sezonowego ruchu turystycznego do Ustki i innych miejscowości nadmorskich, do których kolej nie dociera. (info: Michał Pietrusiński, 11-09-2012) Od kilku lat pociągi SKM nie docierają już do Słupska (info: AwiTech, 02-08-2022) Opis infrastruktury: Semafory kształtowe wymienione na świetlne. Peron 3 jest przedłużeniem peronu 2. (info: Michał Pietrusiński, 2006-03-24) na stacji jak najbardziej jeszcze SĄ i są czynne semafory kształtowe. (info: Azarien, 2006-11-26) Kładka nad peronami była od lat siedemdziesiątych (a nawet wcześniej ale nie jest mi to dokładnie wiadomo kiedy) można było nią wejść od ulicy Kołłątaja na każdy peron. Niestety, drewniano-metalowa kładka była już mocno zniszczona i nie było sensu jej utrzymywać i w latach osiemdziesiątych została rozebrana. (info: MEHANO, 2008) St. Słupsk jest w wyposażona w mechaniczne urządzenia sterowania ruchem kolejowym (srk). St. Słupsk ma charakter podłużny tj. jadąc z jednego krańca na drugi przejeżdża się przez cztery głowice rozjazdowe (Sp-1, Sp-3, Sp-4, Sp-5) Granice stacji sięgają od semaforów wjazdowych ze strony Jezierzyc Sł. i Ustki do semaforów wjazdowych ze strony Reblina i Korzybia. W parku osobowym (tj. Sp-1, Sp3) sygnalizatory (semafory, tz - tarcze zaporowe, tm - tarcze manewrowe) są kształtowe, jedynie To - tarcze ostrzegawcze są świetlne. W rejonie byłej Sp-4 i w rejonie Sp-5 (mylnie określanym jako Kobylnica) wszystkie sygnalizatory są świetlne. Na St. Słupsk są trzy perony – peron trzeci jest przedłużeniem peronu drugiego – to się zgadza, ale krawędzi peronowych jest 5 (nie 6) czyli przy torach nr: 8, 1, 3, 9, 11. (info: Piotr Krasowski, 2009-05-01) Na stacji Słupsk działają warsztaty naprawcze wagonów spółki Przewozy Regionalne. Tory wykorzystywanej przemysłowo kolei wąskotorowej w północnej części miasta zostały rozebrane wskutek rozpoczęcia budowy parku wodnego. Po linii budowskiej została bocznica do miejskiej gazowni, wykorzystywana sporadycznie w ruchu towarowym do 2004 roku. (info: Michał Pietrusiński, 11-09-2012) Opis budynków: Słupska lokomotywownia spłonęła w początkach XXI wieku, ZNTK zostały zlikwidowane kilka lat wcześniej, w ich miejscu stoi hipermarket sieci "Kaufland". Dwie z trzech wież wodnych zburzono w 2009 roku, w trzeciej, położonej w pobliżu samego dworca i dawnych ZNTK, obecnie działa pub. (info: Michał Pietrusiński, 11-09-2012). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | pomorskie | |
dodatkowe tory: | rozebrane (na czas remontu) | |
budynki dworcowe: | zburzony (powstaje nowy) | |
budynki obsługi taboru: | było, ale obecnie już nie istnieje | |
zadaszenie peronów: | wiaty peronowe na peronach 1,2 (na peronie 2 rozebrana, remont) | |
semafory: | świetlne (kształtowe unieważnione) | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nieczynne (na czas remontu) Przejście na poziomie szyn: czynne Przejście nadziemne: rozebrane |
|
kasa/biletomat: |
Kasa: czynna (Polregio i PKP Intercity) Biletomat: czynny (Polregio) Videomat: czynny (Polregio) |
|
nastawnie, strażnice, posterunki: |
Sp (dysponująca) na peronie 1 Sp1 (wykonawcza) od strony Lęborka/Ustki Sp3 (wykonawcza) od strony Sławna/Miastka (Blisko wiaduktu kolejowego nad ul. Juliana Tuwima) Sp5 (wykonawcza) od strony Miastka/Sławna (Blisko przejazdu kolejowego w Kobylnicy na ul. Kolejowej) |
|
wieża wodna: |
2013-12: Była wieża wodna stoi przy wjeździe na parking przy sklepie Kaufland przy ul. H. Kołłątaja, w wieży wodnej mieści się PUB Wieża Ciśnień. Podobne wieże można znaleźć m.in. na stacjach Bydgoszcz Gł., Szubin, Złocieniec. |
|
perony: |
Perony: 3 Krawędzie peronowe: 6 |
|
kody: |
EPA:5100113 HAFAS:5100055 IBNR:188 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
0,000 | Słupsk – Cecenowo | ||
0,000 | Słupsk – Budowo | ||
131,173 | Gdańsk Główny – Stargard (202) | ||
175,004 | Piła Główna – Ustka (405) | ||
Słupsk – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Darek Nowak
(2020-03-28 00:34:02)
Bardzo kiepska sytuacja nastąpiłą zwłaszcza na Pomorzu, gydż pozostały ograniczone ilości kursów, zwłaszcza w święta.
Na odcinku linii 405 Słupsk - UStka Uroczysko, zostały wogóle zlikwidowane. -
#2
X. Piast II Chrobry
(2023-10-02 01:10:08)
Został przebity tunel na północną stronę stacji.
Pod torami bocznymi powstał duży hall, podobny do tego po południowej stronie tunelu. -
#3
andrzejh69
(2023-10-11 13:09:08)
Schody - kładka były dokładnie w latach 1979/80-1984/85, tj. od początku zamknięcia do remontu fragmentu ul. Szczecińskiej i wiaduktu kolejowego, do zakończenia remontu.
-
#4
tiry na tory
(2025-01-13 08:39:19)
Poniższy wpis to dezinformacja. Kładka nie miała nigdy zejść na perony, bo nie mogła. Znajdowała się po prostu za daleko, bo w pobliżu zamkniętego wówczas wiaduktu na ul. Szczecińskiej.
"Kładka nad peronami była od lat siedemdziesiątych (a nawet wcześniej ale nie jest mi to dokładnie wiadomo kiedy) można było nią wejść od ulicy Kołłątaja na każdy peron. Niestety, drewniano-metalowa kładka była już mocno zniszczona i nie było sensu jej utrzymywać i w latach osiemdziesiątych została rozebrana.(info: MEHANO, 2008)"
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Słupsk