OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Werbkowice

Ostatnia zmiana: 2024-04-28

Opis ogólny
Opis ogólny: Na terenie stacji znajdowało się do 1986 roku unikalne jednopoziomowe skrzyżowanie torów 750mm Hrubieszowskiej KD z torami normalnymi (linia nr 72)i szerokimi (LHS). (info: Bartek Sojda, 2005-03-18)

Stacja używana w ruchu towarowym - bocznica do olbrzymiej cukrowni 'Werbkowice" oraz elewatora zbożowego, składu złomu oraz GS (tor obecnie niewykorzystywany). Godnym uwagi jest obiekt a właściwie zespół budowli inżynierskich (filary i przęsła) będących fragmentami nieukończonego wiaduktu drogowego nad torami linii LHS oraz Zamość-Hrubieszów. Dziś są niezdatne do użytku i jedyne co można z nimi zrobić to rozebrać choć wpisały się już trwale w krajobraz werbkowickiej stacji. Do połowy lat 70-tych na stacji istniała rampa ładunkowa ogólnego użytku zlikwidowana przy budowie linii szerokotorowej. Prywatnie powiem, ze jeszcze na początku lat 90-tych stacja z pełną obsługą, klombami kwiatów, drewnianymi płotkami i ławkami peronowymi prezentowała się naprawdę ślicznie - widać było gospodarską rękę zawiadowcy. Poczekalnia zawsze lśniła czystością, rozkład jazdy była to drewniana tablica ze specjalnymi szynami w które wsuwano tabliczki z nazwami stacji i cyferkami oznaczającymi godziny odjazdów i przyjazdów. Na lewo od kasy biletowej znajdowała się gablota z mapami sieci kolejowej Polski i Europy na wałkach, które się obracały. Na ścianach poczekalni wisiały pejzaże miast Lubelszczyzny a ogrzewanie stanowił przysadzisty piec kaflowy. Niepowtarzalny klimat, który już chyba nigdy nie wróci... (info: wasiukibic, 2007-03-18)

Zlikwidowano punkt skupu złomu w dawnych zasiekach węglowych. Niestety zniknął gdzieś stary żuraw do nawęglania. (info: wasiukibic, 14-04-2009)

Opis infrastruktury: Godnym uwagi jest obiekt a właściwie zespół budowli inżynierskich (filary i przęsła) będących fragmentami nieukończonego wiaduktu drogowego nad torami linii LHS oraz Zamość-Hrubieszów. Dziś są niezdatne do użytku i jedyne co można z nimi zrobić to rozebrać choć wpisały się już trwale w krajobraz werbkowickiej stacji. Do połowy lat 70-tych na stacji istniała rampa ładunkowa ogólnego użytku zlikwidowana przy budowie linii szerokotorowej. Istnieją dwie nastawnie: Wb-dysponująca od strony Hrubieszowa i Wb1-wykonawcza od strony Zamościa obsługująca równocześnie szlabany na przejeździe kolejowym. Gdzieś do początku lat 90-tych czyli do momentu likwidacji kolei wąskotorowej istniała trzecia nastawnia będąca posterunkiem osłonno-odgałęźnym na styku normalnotorowej bocznicy do cukrowni i elewatora a wcześniej wspomnianej kolejki wąskotorowej. Dziś jest ona zdewastowana - brakuje okien, całego wyposażenia mechanicznego itp. Wieża ciśnień drewniana, skasowana na początku obecnego stulecia ze względu na stan techniczny. Semafory wjazdowe na stacje są świetle, semafory wyjazdowe ze stacji - kształtowe. Istnieje również waga wagonowa choć jest ona obecnie niewykorzystywana a dojazd z jednej strony został rozebrany. (info: wasiukibic, 2007-03-18)

Semafory kształtowe (2 x jednoramienne i 4 x dwuramienne) zostały zastąpione przez semafory świetlne (2 x trzykomorowy i 4 x czterokomorowe). Stacje jest obecnie jednym okręgiem nastawczym; wschodnia głowica, sterowana z wyburzonej nastawni Wb jest obecnie sterowana z nastawni Wb1, lepszy wgląd w sytuację umożliwia zastosowania intensywnego oświetlenia i monitoringu wjazdu od strony Hrubieszowa. Wymontowano także ostatni relikt po nieukończonej linii w stronę Tomaszowa Lubelskiego - zwrotnicę na torze głównym, która była unieruchomiona a obecnie zastąpiona została prostym odcinkiem szyn. (info: wasiukibic, 14-04-2009)

Zlikwidowano dojście z budynku dworca na peron (usunięto płyty przejazdowe, przejście od strony budynku zatarasowano barierą). Zlikwidowano przejazd kolejowy kategorii D przy nieistniejącej nastawni dysponującej od strony Hrubieszowa łączący drogę gminną z dawną lokomotywownią HKD (usunięto płyty przejazdowe, wjazd od strony Werbkowic zatarasowano szyną na słupkach). Z otoczenia budynku dworcowego poznikało większość obiektów małej architektury, który niegdyś dodawały stacji uroku (ławki, płotki, klomby z kwiatami, kosze na śmieci z zabawnym napisem "Tu wrzuć śmieci. Dziękuję!", zegar...), rabatki są zarośnięte chwastami, chwasty pokazują się także między płytami chodnikowymi. Dojazd do dworca jest fatalny - kostka brukowa typu kocie łby powoduje, że kierowcy przyjeżdżają tu z wyraźną obawą o stan zawieszenia pojazdu. (info: wasiukibic, 09-05-2011)

Opis budynków: Piękny dworzec kolejowy o interesującej bryle i detalu architektonicznym położony na lekkim wzniesieniu wśród wysokich i starych drzew jest obecnie przeznaczony na mieszkania dla byłych kolejarzy, magazyn oraz kasę towarowa PKP Cargo. Dawniej mieściła się tu kasa biletowa, poczekalnia - odmalowana tuż przed likwidacją przewozów pasażerskich, bufet, pomieszczenie zawiadowcy stacji oraz placówka SOK. (info: wasiukibic, 2007-03-18)

Nastawnia dysponującą Wb stojąca od strony wyjazdu na Hrubieszów została zburzona. Sterowanie stacją skoncentrowano w dawnej nastawni wykonawczej Wb1 stojącej od strony Zamościa. Właśnie w tamtym rejonie stacji znajduje się wjazd na bocznicę do cukrowni i elewatora oraz przejazd kolejowy kat. A. Nastawnia Wb1 przeszła też lifting zewnętrzny gdyż została ocieplona i otynkowana. (info: wasiukibic, 14-04-2009)

Wyremontowano pokrycie dachu i orynnowanie budynku dworca, na odświeżenie czeka obecnie elewacja, która jest w coraz gorszym stanie. (info: wasiukibic, 02-IV-2016)
Dane tabelaryczne
Województwo: lubelskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: adaptowany do innych celów
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki: Wb od strony Hrubieszowa
Wb1 od strony Zamościa
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 2
kody: EPA:5100841
HAFAS:5103975
IBNR:2278
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  49,010 Zawada – Hrubieszów Miasto (72)  
  Werbkowice – Werbkowice Cukrownia  
  Werbkowice – Tyszowce  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Werbkowice

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...