Werbkowice
Ostatnia zmiana: 2024-04-28
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Na terenie stacji znajdowało się do 1986 roku unikalne jednopoziomowe skrzyżowanie torów 750mm Hrubieszowskiej KD z torami normalnymi (linia nr 72)i szerokimi (LHS). (info: Bartek Sojda, 2005-03-18) Stacja używana w ruchu towarowym - bocznica do olbrzymiej cukrowni 'Werbkowice" oraz elewatora zbożowego, składu złomu oraz GS (tor obecnie niewykorzystywany). Godnym uwagi jest obiekt a właściwie zespół budowli inżynierskich (filary i przęsła) będących fragmentami nieukończonego wiaduktu drogowego nad torami linii LHS oraz Zamość-Hrubieszów. Dziś są niezdatne do użytku i jedyne co można z nimi zrobić to rozebrać choć wpisały się już trwale w krajobraz werbkowickiej stacji. Do połowy lat 70-tych na stacji istniała rampa ładunkowa ogólnego użytku zlikwidowana przy budowie linii szerokotorowej. Prywatnie powiem, ze jeszcze na początku lat 90-tych stacja z pełną obsługą, klombami kwiatów, drewnianymi płotkami i ławkami peronowymi prezentowała się naprawdę ślicznie - widać było gospodarską rękę zawiadowcy. Poczekalnia zawsze lśniła czystością, rozkład jazdy była to drewniana tablica ze specjalnymi szynami w które wsuwano tabliczki z nazwami stacji i cyferkami oznaczającymi godziny odjazdów i przyjazdów. Na lewo od kasy biletowej znajdowała się gablota z mapami sieci kolejowej Polski i Europy na wałkach, które się obracały. Na ścianach poczekalni wisiały pejzaże miast Lubelszczyzny a ogrzewanie stanowił przysadzisty piec kaflowy. Niepowtarzalny klimat, który już chyba nigdy nie wróci... (info: wasiukibic, 2007-03-18) Zlikwidowano punkt skupu złomu w dawnych zasiekach węglowych. Niestety zniknął gdzieś stary żuraw do nawęglania. (info: wasiukibic, 14-04-2009) Opis infrastruktury: Godnym uwagi jest obiekt a właściwie zespół budowli inżynierskich (filary i przęsła) będących fragmentami nieukończonego wiaduktu drogowego nad torami linii LHS oraz Zamość-Hrubieszów. Dziś są niezdatne do użytku i jedyne co można z nimi zrobić to rozebrać choć wpisały się już trwale w krajobraz werbkowickiej stacji. Do połowy lat 70-tych na stacji istniała rampa ładunkowa ogólnego użytku zlikwidowana przy budowie linii szerokotorowej. Istnieją dwie nastawnie: Wb-dysponująca od strony Hrubieszowa i Wb1-wykonawcza od strony Zamościa obsługująca równocześnie szlabany na przejeździe kolejowym. Gdzieś do początku lat 90-tych czyli do momentu likwidacji kolei wąskotorowej istniała trzecia nastawnia będąca posterunkiem osłonno-odgałęźnym na styku normalnotorowej bocznicy do cukrowni i elewatora a wcześniej wspomnianej kolejki wąskotorowej. Dziś jest ona zdewastowana - brakuje okien, całego wyposażenia mechanicznego itp. Wieża ciśnień drewniana, skasowana na początku obecnego stulecia ze względu na stan techniczny. Semafory wjazdowe na stacje są świetle, semafory wyjazdowe ze stacji - kształtowe. Istnieje również waga wagonowa choć jest ona obecnie niewykorzystywana a dojazd z jednej strony został rozebrany. (info: wasiukibic, 2007-03-18) Semafory kształtowe (2 x jednoramienne i 4 x dwuramienne) zostały zastąpione przez semafory świetlne (2 x trzykomorowy i 4 x czterokomorowe). Stacje jest obecnie jednym okręgiem nastawczym; wschodnia głowica, sterowana z wyburzonej nastawni Wb jest obecnie sterowana z nastawni Wb1, lepszy wgląd w sytuację umożliwia zastosowania intensywnego oświetlenia i monitoringu wjazdu od strony Hrubieszowa. Wymontowano także ostatni relikt po nieukończonej linii w stronę Tomaszowa Lubelskiego - zwrotnicę na torze głównym, która była unieruchomiona a obecnie zastąpiona została prostym odcinkiem szyn. (info: wasiukibic, 14-04-2009) Zlikwidowano dojście z budynku dworca na peron (usunięto płyty przejazdowe, przejście od strony budynku zatarasowano barierą). Zlikwidowano przejazd kolejowy kategorii D przy nieistniejącej nastawni dysponującej od strony Hrubieszowa łączący drogę gminną z dawną lokomotywownią HKD (usunięto płyty przejazdowe, wjazd od strony Werbkowic zatarasowano szyną na słupkach). Z otoczenia budynku dworcowego poznikało większość obiektów małej architektury, który niegdyś dodawały stacji uroku (ławki, płotki, klomby z kwiatami, kosze na śmieci z zabawnym napisem "Tu wrzuć śmieci. Dziękuję!", zegar...), rabatki są zarośnięte chwastami, chwasty pokazują się także między płytami chodnikowymi. Dojazd do dworca jest fatalny - kostka brukowa typu kocie łby powoduje, że kierowcy przyjeżdżają tu z wyraźną obawą o stan zawieszenia pojazdu. (info: wasiukibic, 09-05-2011) Opis budynków: Piękny dworzec kolejowy o interesującej bryle i detalu architektonicznym położony na lekkim wzniesieniu wśród wysokich i starych drzew jest obecnie przeznaczony na mieszkania dla byłych kolejarzy, magazyn oraz kasę towarowa PKP Cargo. Dawniej mieściła się tu kasa biletowa, poczekalnia - odmalowana tuż przed likwidacją przewozów pasażerskich, bufet, pomieszczenie zawiadowcy stacji oraz placówka SOK. (info: wasiukibic, 2007-03-18) Nastawnia dysponującą Wb stojąca od strony wyjazdu na Hrubieszów została zburzona. Sterowanie stacją skoncentrowano w dawnej nastawni wykonawczej Wb1 stojącej od strony Zamościa. Właśnie w tamtym rejonie stacji znajduje się wjazd na bocznicę do cukrowni i elewatora oraz przejazd kolejowy kat. A. Nastawnia Wb1 przeszła też lifting zewnętrzny gdyż została ocieplona i otynkowana. (info: wasiukibic, 14-04-2009) Wyremontowano pokrycie dachu i orynnowanie budynku dworca, na odświeżenie czeka obecnie elewacja, która jest w coraz gorszym stanie. (info: wasiukibic, 02-IV-2016) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | lubelskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | adaptowany do innych celów | |
budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowana lub nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
Wb od strony Hrubieszowa Wb1 od strony Zamościa |
|
wieża wodna: | była, ale obecnie już nie istnieje | |
perony: |
Perony: 1 Krawędzie peronowe: 2 |
|
kody: |
EPA:5100841 HAFAS:5103975 IBNR:2278 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
49,010 | Zawada – Hrubieszów Miasto (72) | ||
Werbkowice – Werbkowice Cukrownia | |||
Werbkowice – Tyszowce |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Werbkowice