OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Zawada

Ostatnia zmiana: 2019-05-30

Opis ogólny
Opis infrastruktury: Jest jeszcze 2 peron, ale tor przy nim został częściowo rozebrany. (info: Karol Romaniuk, 2006-08-26)

Stacja po przebudowie. Sygnalizacja świetlna nowa. Głowica południowa napędy zwrotnic elektryczne. Głowica północna - zwrotnice ręczne obsługiwane przez dyżurnego ruchu. Dodatkowo dyżurny ruchu ma pod swoją opieką 2 semafory osłonne na LHS-ie (1520 mm) które to osłaniają skrzyżowanie toru normalnego Zawada - Zamość z torem szerokim (info: Rysiek, 2007-08-21)
Dane tabelaryczne
Województwo: lubelskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: 2007-12-29: Tuż po świętach Bożego Narodzenia A.D. 2007 rozpoczęła się rozbiórka drewnianego budynku stacyjnego. Stał on zamknięty od czasu modernizacji stacji Zawada w 2005 kiedy zlikwidowano w budynku dworca pomieszczenie dyżurnego ruchu a całość sterowania stacją skoncentrowano w dawnej nastawni wykonawczą ZD 1 (stojącej przy wschodniej głowicy stacji) przemianowując ją na nastawnię dysponującą. Zlikwidowano i zburzono również nastawnię wykonawczą ZD 2 stojącą przy zachodniej głowicy stacji. Jeszcze wcześniej, obok budynku dworca stał sobie na peronie kiosk Ruchu zlikwidowany około 2000 roku. (info: wasiukibic)
2005-11-12: Drewniany parterowy budynek stacyjny. (info: Karol Romaniuk)

2005-10-13: Kasa i poczekalnia otwarta przed odjazdem pociągów od 4.30 do 7.00 oraz od 16.30 do 20.00. (info: Jasiek)
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: mała wiata przystankowa
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: nie ma, być może była
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 2
kody: EPA:5100843
HAFAS:5104255
IBNR:257
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  53,992 Rejowiec – Hrebenne (– Rawa-Ruska) (69/471)  
  0,424 Zawada – Hrubieszów Miasto (72)  
  0,569 Zawada – Jarosławiec (83)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #2 (odp. na #1) wasiukibic (2022-09-09 00:46:04)
    Na pewno był trójkąt do obracania parowozów, z dość długim torem wyciągowym. Pozostały po nim ślady w terenie i na mapach.
  • #3 Jarosław Szczuryk vel Szczerba (2022-09-10 16:05:40)
    Owszem istniał od czasów austriackich, ale związek trójkąta z parowozownią nie jest ścisły. Istniały trójkąty bez parowozowni (najbliższe to Bełżec, Rejowiec i Zamość), jakbym dobrze pogrzebał w kwitach, to nawet znajdzie się trójkąt w szczerym polu. Istniała masa parowozowni bez trójkątów i bez obrotnic. Tu jeszcze dochodzi systematyka parowozowni jako takich, co jest jeszcze bardziej zagmatwane.
  • #4 (odp. na #3) subsens (2022-09-10 23:54:48)
    Podsunę z czapy: podradomska Kruszyna - tam był trójkąt, prawdopodobnie wojennej budowy i na użytek poligonu. Fajny temat, obarczony małą mitologią. Być może aż do czasu ostatniej przebudowy linii, w polu leżał mały odcinek północnego łuku. Ogryzek po wybudowaniu rozjazdu, a może czekający na alarmowe wbudowanie na użytek gospodarujących tam przed 1990 obcych wojsk.
  • #5 (odp. na #3) wasiukibic (2022-09-11 00:03:44)
    W Bełżcu szopa istniała, w Zamościu też.
  • #6 (odp. na #5) Jarosław Szczuryk vel Szczerba (2022-09-11 18:24:16)
    W Bełżcu lokomotywowni nie ma od prawie 100 lat, trójkąt to rzecz powojenna, od chyba 1955 r.
    W Zamościu od 1933, do nie wiem kiedy istniała stacja trakcyjna, trójkąt istniał cały czas od 1917/18 r.
  • #7 Karol Romaniuk (2022-09-12 07:17:24)
    Skąd ta data budowy parowozowni w Zamościu 1933? Pytam, bo mam datę budowy parowozowni w Chełmie - 1926. Tylko że żadnych dokumentów potwierdzających nie widziałem...
  • #8 (odp. na #7) Jarosław Szczuryk vel Szczerba (2022-09-12 18:00:06)
    Nieprecyzyjnie się wyraziłem. Do 1933 w Zamościu była jednostanowiskowa parowozownia, od 1933 r. została zredukowana do stacji trakcyjnej.
    W Chełmie istniała dwustanowiskowa parowozownia powstała OIDP na okoliczność uruchomienia linii Brześć - Chełm.
    Schemat z 1938/39 wskazuje 15-stanowiskową parowozownię pomocniczą, 19 metrową obrotnicę oraz 17 metrową obrotnicę w stanie nieczynnym. Data 1926 r. jest prawdopodobna.
  • #9 Ty51-17 (2025-10-28 21:02:58)
    Trójkąt w Zawadzie wybudowali Niemcy w trakcie II Wojny Światowej. Zabrali część działek pod tą budowlę rolnikom i teraz nie za bardzo można to odzyskać, bo teren ciągle kolejowy. Akurat znam problem od strony prawnej, natomiast przed wojną najbliższe trójkąty były w Zamościu i Klemensowie. Budynki parowozowni w Zamościu to też lata 40 - te.
  • #10 (odp. na #9) wasiukibic (2025-10-29 16:50:01)
    O, witam na Bazie, Ty51-17. Fajnie, że zdecydowałeś się coś u nas napisać. Jeszcze fajniej by było, jakbyś w wolnej chwili popisał trochę inkszych ciekawostek o kolei w Zamościu i okolicach, bo wiem, że znasz ich wiele.
  • #11 (odp. na #9) Stanisław Stanisław (2025-11-08 15:56:41)
    A skąd konkretnie są informacje, że trójkąt w Zawadzie wybudowali dopiero Niemcy w czasie II w. św.? Pytanie zadaję w związku z tym, że jest dokument potwierdzający jego istnienie przed wrześniem 1939 r., czyli, że już w II RP teren na którym został wybudowany musiał należeć do PKP.

    Dokument o jakim mówię, to schematyczna mapa wojskowa, normalnotorowej sieci PKP z 1939 r. (już z uwzględnieniem terenów Zaolzia włączonych pod koniec 1938 w granice II RP). Oryginał mapy był sporządzony ręcznie, na ośmiu arkuszach (każdy obrazuje daną DOKP: toruńską, poznańską, warszawską, radomską, krakowską, katowicką, wileńską i lwowską). W przejrzysty i łatwy do odczytania sposób, mapa przedstawia w postaci graficznych symboli i liczb, przy poszczególnych stacjach i przystankach, informacje obrazujące takie zagadnienia jak: Ilość torów (głównych w liczniku i bocznych w mianowniku, o długości całopociągowej (czyli wg instrukcji wojskowych dysponujących frontem ładunkowym o długości min. 600 m.); ilość ramp (ich rodzaj, z czego są zbudowane, długości, stan fizyczny - element infrastruktury dość dokładnie zobrazowany na mapie ponieważ szczególnie leżący w gestii zainteresowania wojska); parowozownie (ich przeznaczenie, ilość stanowisk), obrotnice (ich średnicę), trójkąty do obracania parowozów; urządzenia zaopatrujące w wodę (wieże wodne, ilość żurawi, hydrofory, pulsometry, pompy itp.) oraz warsztaty główne (parowozowe, wagonowe, mostowe).

    Każdy z arkuszy mapy opatrzony jest pieczątką Biura Wojskowego Ministerstwa Komunikacji i można domniemywać – oceniając informacje zawarte na mapie, że została ona opracowana dla potrzeb Wojska Polskiego, zapewne w celach informacyjnych, przydatnych do mobilizacji, formowania eszelonów i planowanych ruchów wojsk przed wrześniem 1939.

    Wg wspomnianej mapy, arkusz D.O.K.P. Radom, stacja Zawada przed II w. św. posiadała cztery tory główne (zasadnicze i dodatkowe) oraz dwa tory boczne, była na niej rampa kryta boczna, o długości użytkowej 16 m. i ogólnej 32 m., konstrukcji drewnianej (kolor żółty), w stanie dobrym (literka d przy symbolu rampy), czyli „zdatna do użytku w każdej chwili w kontekście przewożenia ciężkich pojazdów. Z mapy wynika, że już przez wybuchem wojny w Zawadzie był także trójkąt objazdowy. Jeżeli istnieją dokumenty mówiące o tym, że ułożyli go Niemcy, w czasie wojny, to może było tak, że został on uszkodzony / zniszczony we wrześniu 1939, stąd ułożono go na nowo, lub wymagał np. remontu powiązanego z wymianą nawierzchni, np. jeszcze przed operacją Barbarossa, oraz później w latach 1942-44, w ramach wsparcia dla frontu wschodniego Niemcy rozbudowywali torowiska i infrastrukturę na wielu stacjach, w tym w Prusach Wschodnich i wschodnich terenach okupowanej Polski, gdzie była potrzeba wymieniano też nawierzchnię na cięższą, bardziej nadającą się do wzmożonego ruchu ciężkich pociągów wojskowych, choć opierając się na powojennej inwentaryzacji i paszportyzacji nawierzchni dokonanej przez PKP, w przypadku stacji Zawada prawdopodobnie nie miało to miejsca (dominowały na niej przedwojenne typy szyn, lekkie i średnie).

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Zawada

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...