Zawada
Ostatnia zmiana: 2019-05-30
| Opis ogólny |
|---|
|
Opis infrastruktury: Jest jeszcze 2 peron, ale tor przy nim został częściowo rozebrany. (info: Karol Romaniuk, 2006-08-26) Stacja po przebudowie. Sygnalizacja świetlna nowa. Głowica południowa napędy zwrotnic elektryczne. Głowica północna - zwrotnice ręczne obsługiwane przez dyżurnego ruchu. Dodatkowo dyżurny ruchu ma pod swoją opieką 2 semafory osłonne na LHS-ie (1520 mm) które to osłaniają skrzyżowanie toru normalnego Zawada - Zamość z torem szerokim (info: Rysiek, 2007-08-21) |
| Dane tabelaryczne | ||
|---|---|---|
| Województwo: | lubelskie | |
| dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
| budynki dworcowe: |
2007-12-29: Tuż po świętach Bożego Narodzenia A.D. 2007 rozpoczęła się rozbiórka drewnianego budynku stacyjnego. Stał on zamknięty od czasu modernizacji stacji Zawada w 2005 kiedy zlikwidowano w budynku dworca pomieszczenie dyżurnego ruchu a całość sterowania stacją skoncentrowano w dawnej nastawni wykonawczą ZD 1 (stojącej przy wschodniej głowicy stacji) przemianowując ją na nastawnię dysponującą. Zlikwidowano i zburzono również nastawnię wykonawczą ZD 2 stojącą przy zachodniej głowicy stacji. Jeszcze wcześniej, obok budynku dworca stał sobie na peronie kiosk Ruchu zlikwidowany około 2000 roku. (info: wasiukibic) 2005-11-12: Drewniany parterowy budynek stacyjny. (info: Karol Romaniuk) 2005-10-13: Kasa i poczekalnia otwarta przed odjazdem pociągów od 4.30 do 7.00 oraz od 16.30 do 20.00. (info: Jasiek) |
|
| budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
| zadaszenie peronów: | mała wiata przystankowa | |
| semafory: | świetlne | |
| dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
| kasa/biletomat: | zlikwidowana lub nieczynna | |
| nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
| wieża wodna: | nie ma, być może była | |
| perony: |
Perony: 1 Krawędzie peronowe: 2 |
|
| kody: |
EPA:5100843 HAFAS:5104255 IBNR:257 |
|
| Linie przechodzące przez stację | |||
|---|---|---|---|
| [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
| 53,992 | Rejowiec – Hrebenne (– Rawa-Ruska) (69/471) | ||
| 0,424 | Zawada – Hrubieszów Miasto (72) | ||
| 0,569 | Zawada – Jarosławiec (83) | ||
| Stan linii « Pokaż/ukryj | |
|---|---|
| ruch pasażerski i towarowy | |
| ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
| ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
| ruch towarowy i turystyczny | |
| ruch pasażerski | |
| ruch towarowy | |
| ruch pasażerski sezonowy | |
| ruch pasażerski weekendowy | |
| ruch turystyczny | |
| ruch drezynowy | |
| nieczynna | |
| nieprzejezdna | |
| rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
| rozebrana | |
| w budowie/nie ukończona | |
| projektowana/nie zrealizowana | |
| brak danych | |
| odcinek jeszcze nie powstał | |
| linia wielotorowa | |
| | | linia zelektryfikowana |
| Nazwa | punkt czynny |
| Nazwa | punkt nieczynny |
| Nazwa | punkt zlikwidowany |
| węzeł lub odejście torów | |
| galeria | |
| Znajdź stacje w pobliżu |
|---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#2
(odp. na #1)
wasiukibic
(2022-09-09 00:46:04)
Na pewno był trójkąt do obracania parowozów, z dość długim torem wyciągowym. Pozostały po nim ślady w terenie i na mapach.
-
#3
Jarosław Szczuryk vel Szczerba
(2022-09-10 16:05:40)
Owszem istniał od czasów austriackich, ale związek trójkąta z parowozownią nie jest ścisły. Istniały trójkąty bez parowozowni (najbliższe to Bełżec, Rejowiec i Zamość), jakbym dobrze pogrzebał w kwitach, to nawet znajdzie się trójkąt w szczerym polu. Istniała masa parowozowni bez trójkątów i bez obrotnic. Tu jeszcze dochodzi systematyka parowozowni jako takich, co jest jeszcze bardziej zagmatwane.
-
#4
(odp. na #3)
subsens
(2022-09-10 23:54:48)
Podsunę z czapy: podradomska Kruszyna - tam był trójkąt, prawdopodobnie wojennej budowy i na użytek poligonu. Fajny temat, obarczony małą mitologią. Być może aż do czasu ostatniej przebudowy linii, w polu leżał mały odcinek północnego łuku. Ogryzek po wybudowaniu rozjazdu, a może czekający na alarmowe wbudowanie na użytek gospodarujących tam przed 1990 obcych wojsk.
-
#5
(odp. na #3)
wasiukibic
(2022-09-11 00:03:44)
W Bełżcu szopa istniała, w Zamościu też.
-
#6
(odp. na #5)
Jarosław Szczuryk vel Szczerba
(2022-09-11 18:24:16)
W Bełżcu lokomotywowni nie ma od prawie 100 lat, trójkąt to rzecz powojenna, od chyba 1955 r.
W Zamościu od 1933, do nie wiem kiedy istniała stacja trakcyjna, trójkąt istniał cały czas od 1917/18 r. -
#7
Karol Romaniuk
(2022-09-12 07:17:24)
Skąd ta data budowy parowozowni w Zamościu 1933? Pytam, bo mam datę budowy parowozowni w Chełmie - 1926. Tylko że żadnych dokumentów potwierdzających nie widziałem...
-
#8
(odp. na #7)
Jarosław Szczuryk vel Szczerba
(2022-09-12 18:00:06)
Nieprecyzyjnie się wyraziłem. Do 1933 w Zamościu była jednostanowiskowa parowozownia, od 1933 r. została zredukowana do stacji trakcyjnej.
W Chełmie istniała dwustanowiskowa parowozownia powstała OIDP na okoliczność uruchomienia linii Brześć - Chełm.
Schemat z 1938/39 wskazuje 15-stanowiskową parowozownię pomocniczą, 19 metrową obrotnicę oraz 17 metrową obrotnicę w stanie nieczynnym. Data 1926 r. jest prawdopodobna. -
#9
Ty51-17
(2025-10-28 21:02:58)
Trójkąt w Zawadzie wybudowali Niemcy w trakcie II Wojny Światowej. Zabrali część działek pod tą budowlę rolnikom i teraz nie za bardzo można to odzyskać, bo teren ciągle kolejowy. Akurat znam problem od strony prawnej, natomiast przed wojną najbliższe trójkąty były w Zamościu i Klemensowie. Budynki parowozowni w Zamościu to też lata 40 - te.
-
#10
(odp. na #9)
wasiukibic
(2025-10-29 16:50:01)
O, witam na Bazie, Ty51-17. Fajnie, że zdecydowałeś się coś u nas napisać. Jeszcze fajniej by było, jakbyś w wolnej chwili popisał trochę inkszych ciekawostek o kolei w Zamościu i okolicach, bo wiem, że znasz ich wiele.
-
#11
(odp. na #9)
Stanisław Stanisław
(2025-11-08 15:56:41)
A skąd konkretnie są informacje, że trójkąt w Zawadzie wybudowali dopiero Niemcy w czasie II w. św.? Pytanie zadaję w związku z tym, że jest dokument potwierdzający jego istnienie przed wrześniem 1939 r., czyli, że już w II RP teren na którym został wybudowany musiał należeć do PKP.
Dokument o jakim mówię, to schematyczna mapa wojskowa, normalnotorowej sieci PKP z 1939 r. (już z uwzględnieniem terenów Zaolzia włączonych pod koniec 1938 w granice II RP). Oryginał mapy był sporządzony ręcznie, na ośmiu arkuszach (każdy obrazuje daną DOKP: toruńską, poznańską, warszawską, radomską, krakowską, katowicką, wileńską i lwowską). W przejrzysty i łatwy do odczytania sposób, mapa przedstawia w postaci graficznych symboli i liczb, przy poszczególnych stacjach i przystankach, informacje obrazujące takie zagadnienia jak: Ilość torów (głównych w liczniku i bocznych w mianowniku, o długości całopociągowej (czyli wg instrukcji wojskowych dysponujących frontem ładunkowym o długości min. 600 m.); ilość ramp (ich rodzaj, z czego są zbudowane, długości, stan fizyczny - element infrastruktury dość dokładnie zobrazowany na mapie ponieważ szczególnie leżący w gestii zainteresowania wojska); parowozownie (ich przeznaczenie, ilość stanowisk), obrotnice (ich średnicę), trójkąty do obracania parowozów; urządzenia zaopatrujące w wodę (wieże wodne, ilość żurawi, hydrofory, pulsometry, pompy itp.) oraz warsztaty główne (parowozowe, wagonowe, mostowe).
Każdy z arkuszy mapy opatrzony jest pieczątką Biura Wojskowego Ministerstwa Komunikacji i można domniemywać – oceniając informacje zawarte na mapie, że została ona opracowana dla potrzeb Wojska Polskiego, zapewne w celach informacyjnych, przydatnych do mobilizacji, formowania eszelonów i planowanych ruchów wojsk przed wrześniem 1939.
Wg wspomnianej mapy, arkusz D.O.K.P. Radom, stacja Zawada przed II w. św. posiadała cztery tory główne (zasadnicze i dodatkowe) oraz dwa tory boczne, była na niej rampa kryta boczna, o długości użytkowej 16 m. i ogólnej 32 m., konstrukcji drewnianej (kolor żółty), w stanie dobrym (literka d przy symbolu rampy), czyli „zdatna do użytku w każdej chwili w kontekście przewożenia ciężkich pojazdów. Z mapy wynika, że już przez wybuchem wojny w Zawadzie był także trójkąt objazdowy. Jeżeli istnieją dokumenty mówiące o tym, że ułożyli go Niemcy, w czasie wojny, to może było tak, że został on uszkodzony / zniszczony we wrześniu 1939, stąd ułożono go na nowo, lub wymagał np. remontu powiązanego z wymianą nawierzchni, np. jeszcze przed operacją Barbarossa, oraz później w latach 1942-44, w ramach wsparcia dla frontu wschodniego Niemcy rozbudowywali torowiska i infrastrukturę na wielu stacjach, w tym w Prusach Wschodnich i wschodnich terenach okupowanej Polski, gdzie była potrzeba wymieniano też nawierzchnię na cięższą, bardziej nadającą się do wzmożonego ruchu ciężkich pociągów wojskowych, choć opierając się na powojennej inwentaryzacji i paszportyzacji nawierzchni dokonanej przez PKP, w przypadku stacji Zawada prawdopodobnie nie miało to miejsca (dominowały na niej przedwojenne typy szyn, lekkie i średnie).
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Zawada
Ogólnopolska Baza Kolejowa