OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Grabina

Ostatnia zmiana: 2021-09-30

Legenda (Wygenerowano dnia: 2025-08-19) | Mapa prędkości (Wygenerowano dnia: 2025-04-15)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Kubix (2023-02-27 19:45:54)
    Z relacji mojej cioci dowiedziałem się, iż pociągi mieszane do Zagórowa w dużej większości zahaczały o Trąbczyn B, w sposób następujący:
    -na stacji w Grabinie wysiadali wszyscy pasażerowie do Zagórowa (ci do Trąbczyna zostawali)
    -pociąg jechał do Trąbczyna (niedaleko za stacją, w stronę Zagórowa był niepozorny rozjazd w środku "pola"), w Trąbczynie zaś odbywał się "oblot" i pociąg zostawał załadowany i wyprawiony w stronę stacji w Grabinie (choć, jeżeli dobrze zrozumiałem, to słyszałem coś też o "małym szynobusie" od cioci)
    -skład dojeżdżał do stacji w Grabinie, gdzie ponownie następowała zmiana kierunku jazdy ("oblot"), aby skład mógł wyruszyć w stronę Zagórowa (najprawdopodobniej część wagonów towarowych zostawała w Grabinie, co sugeruje "duża" ilość jak na realia tej kolejki wąskotorowej torów dodatkowych (aż 3).
  • #2 (odp. na #1) polo (2024-05-17 19:41:54)
    Ja też dorzucę garść informacji, których źródłem są opracowania p. Roberta Lewickiego oraz relacje mojej zagórowskiej rodziny: kursy pasażerskie prowadziły zamiennie składy mieszane z parowozem oraz sprowadzone w 1953 r. z bydgoskiej BKWD wagony motorowe Mbx, z których dwukierunkowy Mbxc1-41 (Ryjek) przeznaczony był do obsługi połączenia z nieprzelotowym Trąbczynem. W zamierzeniu miał on szybko i sprawnie spełniać tę funkcję, lecz pokusą nie do odparcia okazał się silnik Forda z drugiej kabiny, który wymontowano a cały wagon przebudowano na jednokierunkowy. W Trąbczynie z konieczności powstała więc obrotnica, a dwukrotna procedura odwracania wagonu (to samo czyniono w Grabinie przed wyjazdem do Zagórowa, co znacznie wydłużało podróż) spowodowała, iż powracające do Witaszyc pociągi do Trąbczyna już nie zajeżdżały. W przypadku składów mieszanych, dokładną relację zamieścił Kubix.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Grabina

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...