OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Trąbczyn

Ostatnia zmiana: 2023-03-15

Opis ogólny
Działająca do końca lat 60-tych ub.w. ładownia w Trąbczynie stanowiła ważny punkt ekspedycyjno-odbiorczy miejscowej spółdzielni GS "Samopomoc Chłopska" oraz współpracujących z nią GS-ów w Grodźcu i Rzgowie. Tą drogą wysyłano płody rolne w postaci buraków cukrowych, zboża, ziemniaków i przede wszystkim lnu dla roszarni w Witaszycach. Ładowano też drewno (dłużycę, papierówkę, kopalniaki), złom oraz wyroby miejscowych rzemieślników (głównie obuwie), trafiające poprzez Witaszyce najkrótszą drogą na Śląsk. W przeciwnym kierunku transportowano m.in. węgiel, nawozy sztuczne czy materiały budowlane. W szczytowym okresie działalności (połowa lat 60-tych), roczna masa przewiezionych towarów przekraczała 120 tys. ton. Ruch pasażerski był mniej intensywny. Do nieprzelotowego Trąbczyna docierały bowiem tylko dwa pociągi relacji Witaszyce - Zagórów, które zbaczały w Grabinie, po przyjeździe i obróceniu w Trąbczynie wracały do Grabiny i dopiero stamtąd ruszały do Zagórowa. W drodze powrotnej już tu nie zajeżdżały. Połączenia te cieszyły się sporą popularnością, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym (dojazd sezonowych pracowników do cukrowni w Witaszycach) czy w środy robocze (słynny targ w Zagórowie). Kres działalności ładowni (przystanek zamknięto w roku 1961) przypadł na przełom lat 60-tych i 70-tych, po likwidacji miejscowego GS-u. Decyzję tę przyspieszył szybki rozwój transportu samochodowego oraz coraz gorsza kondycja zaniedbanej kolei. Wszelki ruch zawieszono w roku 1972 a siedem lat później odcinek do Grabiny rozebrano. (info: polo, 2022-09; w oparciu o broszurę p. Roberta Lewickiego "Kolej wąskotorowa w krajobrazie Ziemi Zagórowskiej").
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: rozebrano
budynki dworcowe: brak danych
budynki obsługi taboru:
zadaszenie peronów: brak danych
semafory: nie ma i nie było
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: nie ma i nie było
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 1 ziemny / obecnie: 0
Krawędzie peronowe: 0
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  4,890 Grabina – Trąbczyn  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Kubix (2023-01-15 20:40:03)
    Jak można wyczytać z książek wydanych przez PKMK (Poznański Klub Modelarzy Kolejowych), w tytule takim jak chociażby "Kujawskie Koleje Dojazdowe" stacja wąskotorowa w Trąbczynie, dotychczas tylko i wyłącznie służąca do obsługi ruchu towarowego (rudy żelaza), miała dostać połączenie z Pyzdrami, a co za tym idzie, miała zostać połączona z Wrześnieńską Koleją Dojazdową, należącą do KKD. Rozstaw Jarocińskiej kolejki miał zostać zmieniony na 750mm z 600mm. Plany te zaistniały na początku lat 50, do ich realizacji nigdy nie doszło.
  • #2 polo (2023-01-17 08:24:11)
    Plany przedłużenia linii kolejowej z Trąbczyna powstały w okresie drugowojennej okupacji. Na początku lat 40-tych Niemcy odkryli kolejne złoża rudy darniowej (niskogatunkowej rudy żelaza) w okolicach Rzgowa i przede wszystkim pokłady węgla brunatnego w rejonie Konina, a kolej miała zapewnić sprawny transport surowca do stacji normalnotorowej w Witaszycach. Natomiast plany połączenia linii jarocińskiej z wrzesińską sięgają lat 20-tych ub.w. Zamierzano przedłużyć odcinek Sucha - Komorze kładąc tory do położonych na północnym wschodzie Pyzdr wraz z przekuciem całości sieci, lecz na przeszkodzie stanęła konieczność kosztownej budowy mostu kolejowego przez Wartę. Podobnie zakończyły się plany fuzji z koleją pleszewską poprzez przedłużenie towarowego odejścia Twardów Mijanka - Czermin do Pleszewa, choć w tym przypadku warunki realizacji przedsięwzięcia były dużo łatwiejsze. Powrócono do nich jeszcze w roku 1948, lecz finalnie udało się jedynie ukończyć rozpoczętą przez Niemców budowę odcinka Grabina - Zagórów, uruchomionego 10 grudnia 1947 roku (źródło: R. Lewicki „Kolej Wąskotorowa w krajobrazie Ziemi Zagórowskiej”).

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Trąbczyn

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...