OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Otwock

Ostatnia zmiana: 2019-08-19

Opis ogólny
Stacja w Otwocku powstała w 1877 roku wraz z budową Kolei Nadwiślańskiej, biegnącej od graniczącej z Prusami Mławy przez Działdowo, twierdzę Modlin, Warszawę, twierdzę Dęblin, żyzne ziemie lubelszczyzny z miastami Lublin i Chełm, leżący na Wołyniu polski Kowel, do rosyjskich twierdz w Łucku, Równem i Dubnie. Z racji militarnego znaczenia, aż do 1918 roku linia posiadała rosyjski rozstaw szyn - 1524 mm.
W Otwocku początkowo istniał drewniany budynek stacyjny, zastąpiony w 1910 roku okazałym, murowanym gmachem projektu architekta Jana Fijałkowskiego, z charakterystyczną wieżą, podcieniami, sosnowym sklepieniem hali głównej i rozległą wiatą. Budynek mieścił biura zawiadowcy stacji i dyżurnego ruchu, znajdowały się tu poczekalnia, kasy biletowe, toalety, telegraf, przechowalnia bagażu, restauracja (bufet dworcowy) i pomieszczenia noclegowe dla drużyn kolejowych.
W 1936 roku linia otwocka jako pierwsza w kraju doczekała się elektryfikacji, obejmującej odcinek od Otwocka przez Warszawę Wschodnią do Pruszkowa.
W 1996 r. budynek dworca przeszedł remont generalny, otrzymując nowoczesne wnętrze przy zachowaniu oryginalnej, wczesnomodernistycznej bryły. W roku 2015 został wpisany do rejestru zabytków.
Obecnie stacja znajduje się w całkowitej przebudowie, wraz z całą linią nr 7 Warszawa Wschodnia - Dorohusk. Zmianie uległ cały układ torowy wraz z budową drugiej nitki linii na odcinku do Pilawy. Całkowicie nowe są trakcja elektryczna i semafory, przebudowie poddawane są budynki nastawni i podstacji trakcyjnej, instalowany jest nowoczesny system SRK. Powstają dwa nowe wiadukty nad ul. Orlą, zbudowano przejście podziemne, łączące perony z parkingami zewnętrznymi oraz miastem a także pochylnie dla niepełnosprawnych wraz z windami.
Likwidacji uległa cała część towarowa z torami dodatkowymi, rampami bocznymi i rampą węglową, czyniąc stację wyłącznie pasażerską. Oczekujący remontu główny budynek stacyjny działa w ograniczonym zakresie. Czynne są kasy biletowe i toalety, lecz zamknięto przechowalnię bagażu i bufet. Plany obejmują odświeżenie wnętrza dworca, zmianę kolorystyki, instalację nowoczesnego systemu nagłaśniającego oraz ponowne uruchomienie gastronomii oraz punktów informacyjnych i handlowych.
Przed budynkiem dworca w miejscu dotychczasowych parkingów ma powstać pętla autobusowa z zachowaniem postoju taxi oraz ograniczona ilość miejsc parkingowych czasowych (postój do 15 min.).
Uporządkowaniu ma też ulec otoczenie wieży wodnej, której przeznaczenie ma określić ewentualny prywatny nabywca.
Zakończenie całości prac planowane jest na 2021 rok.

W Otwocku nie było lokomotywowni. Budynek, który stoi przy wiadukcie po prawej stronie jadąc do Pilawy był i jest podstacją trakcyjną.Bramy wjazdowe sugerujące,że była to lokomotywownia, służyły do transportu aparatury.
Dane tabelaryczne
Województwo: mazowieckie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: wiaty nad peronami
semafory: świetlne
przejście podziemne: czynne
kasa: czynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: zmienione przeznaczenie
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 5
kody: EPA:5100089
HAFAS:5102637
IBNR:147
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  27,569 Warszawa Wschodnia – Dorohusk (– Ягодин) (7/468)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Otwock WKD (woj. mazowieckie) 0,51 km
Świder (woj. mazowieckie) 1,76 km
Świder WKD (woj. mazowieckie) 2,60 km
Karczew (woj. mazowieckie) 3,24 km
Jarosław (woj. mazowieckie) 3,66 km
Śródborów (woj. mazowieckie) 3,73 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 bogdan grądzki (2019-06-03 19:28:36)
    W Otwocku nie było lokomotywowni. Budynek, który stoi przy wiadukcie po prawej stronie jadąc do Pilawy był i jest podstacją trakcyjną.Bramy wjazdowe sugerujące,że była to lokomotywownia, służyły do transportu aparatury.

Stacja kolejowa Otwock

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...