OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Otwock

Ostatnia zmiana: 2025-01-19

Opis ogólny
Stacja w Otwocku powstała w 1877 roku wraz z budową Kolei Nadwiślańskiej, biegnącej od graniczącej z Prusami Mławy przez Ciechanów, twierdzę Modlin, Warszawę, twierdzę Dęblin, Nałęczów, żyzną lubelszczyznę z miastami Lublin i Chełm, położonego na Wołyniu polskim Kowlem aż do rosyjskich twierdz w Łucku, Równem i Dubnie. Z racji militarnego znaczenia, aż do 1918 roku linia posiadała rosyjski rozstaw szyn - 1524 mm.
W Otwocku początkowo istniał drewniany budynek stacyjny, zastąpiony w 1910 roku okazałym, murowanym gmachem projektu architekta Jana Fijałkowskiego, z charakterystyczną wieżą, podcieniami, sosnowym sklepieniem hali głównej i rozległą wiatą. Budynek mieścił biura zawiadowcy stacji i dyżurnego ruchu, znajdowały się tu poczekalnia, kasy biletowe, toalety, telegraf, przechowalnia bagażu, restauracja (bufet dworcowy) i pomieszczenia noclegowe dla drużyn kolejowych.
W 1936 roku linia otwocka jako pierwsza w kraju doczekała się elektryfikacji, obejmującej odcinek od Otwocka przez Warszawę Wschodnią do Pruszkowa.
W 1996 r. budynek dworca przeszedł remont generalny, otrzymując nowoczesne wnętrze przy zachowaniu oryginalnej, wczesnomodernistycznej bryły. W roku 2015 został wpisany do rejestru zabytków.
Obecnie stacja znajduje się w całkowitej przebudowie, wraz z całą linią nr 7 Warszawa Wschodnia - Dorohusk. Zmianie uległ cały układ torowy wraz z budową drugiej nitki linii na odcinku do Pilawy. Całkowicie nowe są trakcja elektryczna i semafory, przebudowie poddawane są budynki nastawni i podstacji trakcyjnej, instalowany jest nowoczesny system SRK. Powstają dwa nowe wiadukty nad ul. Orlą, zbudowano przejście podziemne, łączące perony z parkingami zewnętrznymi oraz miastem a także pochylnie dla niepełnosprawnych wraz z windami.
Likwidacji uległa cała część towarowa z torami dodatkowymi, rampami bocznymi i rampą węglową, czyniąc stację wyłącznie pasażerską. Oczekujący remontu główny budynek stacyjny działa w ograniczonym zakresie. Czynne są kasy biletowe i toalety, lecz zamknięto przechowalnię bagażu i bufet. Plany obejmują odświeżenie wnętrza dworca, zmianę kolorystyki, instalację nowoczesnego systemu nagłaśniającego oraz ponowne uruchomienie gastronomii oraz punktów informacyjnych i handlowych.
Przed budynkiem dworca w miejscu dotychczasowych parkingów ma powstać pętla autobusowa z zachowaniem postoju taxi oraz ograniczona ilość miejsc parkingowych czasowych (postój do 15 min.).
Uporządkowaniu ma też ulec otoczenie wieży wodnej, której przeznaczenie ma określić ewentualny prywatny nabywca.
Zakończenie całości prac planowane jest na 2023 rok.

W Otwocku nie było lokomotywowni. Budynek, który stoi przy wiadukcie, po prawej stronie, jadąc do Pilawy był i jest podstacją trakcyjną. Bramy wjazdowe sugerujące, że była to lokomotywownia, służyły do transportu aparatury.

Stacja po przebudowie prowadzonej w latach 2017-2021 została przystosowana do szlaku czterotorowego w kierunku stacji Warszawa Falenica.
Dane tabelaryczne
Województwo: mazowieckie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: Wiaty nad peronami;
Wiata przylegajaca do dworca.
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Schody ruchome : brak;
Windy: czynne;
Przejście podziemne: czynne;
Przejście nadziemne: brak.
Windy: czynne
kasa/biletomat: Kasa: czynna;
Biletomat: czynny.
nastawnie, strażnice, posterunki: "Ot" - czynna.
Zlikwidowano strażnicę przejazdową.
wieża wodna: wieża wodna znajduje się ok. 700m na południowy zachód od budynku dworca; stan zewnętrzny - dobry, wewnętrzny - nierozpoznany; wieża nie pełni już funkcji wodociągowej; przez pewien czas znajdował się tutaj bar;
jest to druga wieża na stacji, poprzednia została rozebrana przy okazji budowy aktualnej. (info: Przemysław Warczyński, 2021-06-21)
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 5
kody: EPA:5100089
HAFAS:5102637
IBNR:147
informacja pasażerska: Dynamiczna: dworcowe zegary, stacyjne megafony;
Statyczna: gabloty, peronowe tablice małe i duże. Tablice dworcowe starego wzoru. Nazwa stacji jako napis na budynku dworca.
inne budynki: Podstacja trakcyjna
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  27,569 Warszawa Wschodnia – Dorohusk (7)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 bogdan grądzki (2019-06-03 19:28:36)
    W Otwocku nie było lokomotywowni. Budynek, który stoi przy wiadukcie po prawej stronie jadąc do Pilawy był i jest podstacją trakcyjną.Bramy wjazdowe sugerujące,że była to lokomotywownia, służyły do transportu aparatury.
  • #2 Givexnine Poznań (2020-07-14 20:47:17)
    Planowany jest remont dworca - https://www.transpor…
  • #3 (odp. na #2) X. Piast II Chrobry (2024-02-22 15:10:06)
    Po remoncie stacja zupełnie się zmieniła w stosunku do "starych, dobrych" czasów.
  • #4 polo (2024-09-01 07:45:40)
    A więc jednak? https://iotwock.info…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Otwock

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...