Wałbrzych Dolny
Ostatnia zmiana: 2025-03-16
Opis ogólny |
---|
Opis infrastruktury: Kolej w Wałbrzychu Na Dolnym Śląsku budowę kolei parowej rozpoczęto w 1836 r., tak zwaną Linie Górnośląską o długości 270 km i prowadziła ona z Wrocławia do Krakowa przez Oławę, Brzeg, Opole, Świętochłowice, Mysłowice a której budowę zakończono w 1849 r i na pokonanie jej wystarczyło około 7 godzin. Drugą wybudowaną w tym czasie linią była tak zwana Kolej Świebodzka i bieg swój rozpoczynała na dworu Wrocław Świebodzki. W założeniach budowy tej linii było poprowadzenie jej przez Świdnicę jednak miasto to było wówczas miastem-twierdzą i ze względów militarnych musiano z tego projektu zrezygnować. W związku z tym szlak kolejowy poprowadzono w możliwie bliskiej odległości od miasta i tak powstał ważny węzeł kolejowy w obecnej Jaworzynie Śląskiej. W póżnieszym okresie ze stacji tej poprowadzono linie w kierunku Świdnicy i Strzegomia. W początkowym okresie linia Świebodzka kończyła się ślepym dworcem kolejowym centrum miasta obecnie dworzec towarowy. Dopiero w 1855 r oddano do eksploatacji nowy funkcjonujący do chwili obecnej dworzec. W tym samy roku uruchomiono połączenie z Wałbrzychem a stacją końcową był Wałbrzych Fabryczny. Od stacji Wałbrzych Miasto do Fabrycznego prowadziła linia jednotorowa i przebiegała wzdłuż ulicy Bolesława Chrobrego i Kolejowej, przecinała ul. 1-go Maja gdzie dokonywano nawrotu składów i kończyła się przy Wałbrzychu Fabrycznym. W miescu dzisiejszego dworca PKS oraz ul. Sikorskiego znajdowały się szyby Henryk oraz urządzenia przeładunkowe między innymi węgla na wagony. Budynki stacyjne były usytuowane w końcu ulicy Nowy Świat. Po 1945 r stacja ta w nomenklaturze PKP nosiła nazwę Wałbrzych Dolny oraz Wałbrzych Towarowy. Do dzisiaj zachowały się fragmenty peronów osobowych, budynek dworca osobowego oraz część parowozowni. Teren po byłej stacji został w 2006 r sprzedany w prywatne ręce a zabytkowy budynek stacji osobowej wykreślono z rejestru zabytków i jest przeznaczony do rozbiórki. Pod koniec lat 60 XIX wieku rozpoczęto budowę największego wówczas projektu tj. Śląską Kolej Górską. Budowę rozpoczęto od Zgorzelca i wiodła ona wzdłuż Sudetów do Jeleniej Góry a następnie przez Boguszów i Kużnice ( najwyżej położona stacja w Polsce ) do Wałbrzycha. Bieg jej kończył się na obecnej stacji Wałbrzych Główny. Połączenie linii Świebodzkiej ( Wałbrzych Fabryczny) i Górskiej ( Wałbrzych Główny ) nastąpiło w 1867 r a rok później oddano do eksploatacji nowe dwutorowe połączenie z dworcem Wałbrzych Miasto omijające centrum miasta. Od tego momentu przestała funkcjonować stacja osobowa a do połowy lat 60 XX wieku funkcjonował tylko Wałbrzych Towarowy. Drugą linią kolejową ( wybudowaną w 1914 r ) jednak okalającą Wałbrzych od południa była linia łącząca Wałbrzych Szczawienko z Kuźnicami przez Szczawno Zdrój i Biały Kamień. (info: K.Kobusiński, 27-06-2009) Opis budynków: Od roku opuszczony. Przeznaczony do rozebrania. Teren obecnie w rękach prywatnych. Przed sprzedażą wykreślony z rejestru zabytków. (info: K.Kobusiński, 08-06-2009) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | dolnośląskie | |
dodatkowe tory: | rozebrano | |
budynki dworcowe: | zamknięty zdewastowany | |
budynki obsługi taboru: | zmienione przeznaczenie | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | nie ma, być może była | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | była, ale obecnie już nie istnieje | |
perony: |
Perony: 1 Krawędzie peronowe: 1 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
Wałbrzych Miasto – Kopalnia Victoria | |||
Wałbrzych – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
serg
(2022-01-30 01:20:36)
27.01.2022.
W remontowanym dawnym budynku stacyjnym - Wałbrzych ul. Nowy Świat 5b - zawaliła się część ściany frontowej. Spadająca ściana frontowa spadła na strop nad parterem i przysypała gruzem pracujących tam 3 robotników. Interweniowała Specjalistyczna Grupa Poszukiwawczo - Ratownicza PSP Wałbrzych. Poszkodowanych po wydobyciu ich spod gruzu przekazano Zespołowi Ratownictwa Medycznego. -
#2
(odp. na #1)
Paweł Skup
(2022-08-31 09:24:15)
Przepraszam, może mam omamy, wnioskuję czysto teoretycznie, bez rozeznania na gruncie, ale Nowy Świat 5b to Wałbrzych Miasto Towarowy. Wałbrzych Dolny to ul. Chrobrego w okolicach numerów 51-57.
-
#3
(odp. na #2)
Olek Droń
(2022-08-31 09:37:58)
Wspominałem o tym wcześniej, ale nie mam pewności, co do nazwy stacji.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Wałbrzych Dolny