OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Wałbrzych Dolny

Ostatnia zmiana: 2025-03-16

Opis ogólny
Opis infrastruktury: Kolej w Wałbrzychu

Na Dolnym Śląsku budowę kolei parowej rozpoczęto w 1836 r., tak zwaną Linie Górnośląską o długości 270 km i prowadziła ona z Wrocławia do Krakowa przez Oławę, Brzeg, Opole, Świętochłowice, Mysłowice a której budowę zakończono w 1849 r i na pokonanie jej wystarczyło około 7 godzin.

Drugą wybudowaną w tym czasie linią była tak zwana Kolej Świebodzka i bieg swój rozpoczynała na dworu Wrocław Świebodzki.

W założeniach budowy tej linii było poprowadzenie jej przez Świdnicę jednak miasto to było wówczas miastem-twierdzą i ze względów militarnych musiano z tego projektu zrezygnować. W związku z tym szlak kolejowy poprowadzono w możliwie bliskiej odległości od miasta i tak powstał ważny węzeł kolejowy w obecnej Jaworzynie Śląskiej. W póżnieszym okresie ze stacji tej poprowadzono linie w kierunku Świdnicy i Strzegomia.

W początkowym okresie linia Świebodzka kończyła się ślepym dworcem kolejowym centrum miasta obecnie dworzec towarowy.

Dopiero w 1855 r oddano do eksploatacji nowy funkcjonujący do chwili obecnej dworzec.

W tym samy roku uruchomiono połączenie z Wałbrzychem a stacją końcową był Wałbrzych Fabryczny.

Od stacji Wałbrzych Miasto do Fabrycznego prowadziła linia jednotorowa i przebiegała wzdłuż ulicy Bolesława Chrobrego i Kolejowej, przecinała ul. 1-go Maja gdzie dokonywano nawrotu składów i kończyła się przy Wałbrzychu Fabrycznym.

W miescu dzisiejszego dworca PKS oraz ul. Sikorskiego znajdowały się szyby Henryk oraz urządzenia przeładunkowe między innymi węgla na wagony.

Budynki stacyjne były usytuowane w końcu ulicy Nowy Świat. Po 1945 r stacja ta w nomenklaturze PKP nosiła nazwę Wałbrzych Dolny oraz Wałbrzych Towarowy.

Do dzisiaj zachowały się fragmenty peronów osobowych, budynek dworca osobowego oraz część parowozowni.

Teren po byłej stacji został w 2006 r sprzedany w prywatne ręce a zabytkowy budynek stacji osobowej wykreślono z rejestru zabytków i jest przeznaczony do rozbiórki.

Pod koniec lat 60 XIX wieku rozpoczęto budowę największego wówczas projektu tj. Śląską Kolej Górską. Budowę rozpoczęto od Zgorzelca i wiodła ona wzdłuż Sudetów do Jeleniej Góry a następnie przez Boguszów i Kużnice ( najwyżej położona stacja w Polsce ) do Wałbrzycha. Bieg jej kończył się na obecnej stacji Wałbrzych Główny.

Połączenie linii Świebodzkiej ( Wałbrzych Fabryczny) i Górskiej ( Wałbrzych Główny ) nastąpiło w 1867 r a rok później oddano do eksploatacji nowe dwutorowe połączenie z dworcem Wałbrzych Miasto omijające centrum miasta. Od tego momentu przestała funkcjonować stacja osobowa a do połowy lat 60 XX wieku funkcjonował tylko Wałbrzych Towarowy.

Drugą linią kolejową ( wybudowaną w 1914 r ) jednak okalającą Wałbrzych od południa była linia łącząca Wałbrzych Szczawienko z Kuźnicami przez Szczawno Zdrój i Biały Kamień.

(info: K.Kobusiński, 27-06-2009)

Opis budynków: Od roku opuszczony. Przeznaczony do rozebrania. Teren obecnie w rękach prywatnych. Przed sprzedażą wykreślony z rejestru zabytków. (info: K.Kobusiński, 08-06-2009)
Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dodatkowe tory: rozebrano
budynki dworcowe: zamknięty zdewastowany
budynki obsługi taboru: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: nie ma, być może była
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 1
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  Wałbrzych Miasto – Kopalnia Victoria  
  Wałbrzych – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 serg (2022-01-30 01:20:36)
    27.01.2022.
    W remontowanym dawnym budynku stacyjnym - Wałbrzych ul. Nowy Świat 5b - zawaliła się część ściany frontowej. Spadająca ściana frontowa spadła na strop nad parterem i przysypała gruzem pracujących tam 3 robotników. Interweniowała Specjalistyczna Grupa Poszukiwawczo - Ratownicza PSP Wałbrzych. Poszkodowanych po wydobyciu ich spod gruzu przekazano Zespołowi Ratownictwa Medycznego.
  • #2 (odp. na #1) Paweł Skup (2022-08-31 09:24:15)
    Przepraszam, może mam omamy, wnioskuję czysto teoretycznie, bez rozeznania na gruncie, ale Nowy Świat 5b to Wałbrzych Miasto Towarowy. Wałbrzych Dolny to ul. Chrobrego w okolicach numerów 51-57.
  • #3 (odp. na #2) Olek Droń (2022-08-31 09:37:58)
    Wspominałem o tym wcześniej, ale nie mam pewności, co do nazwy stacji.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Wałbrzych Dolny

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...