Przysieka
Ostatnia zmiana: 2023-10-29
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | lubuskie | |
dodatkowe tory: | rozebrano | |
budynki dworcowe: | był, ale już nie istnieje | |
budynki obsługi taboru: | nie ma, być może była | |
zadaszenie peronów: | nie ma, być może była | |
semafory: | nie ma, być może były | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | nie ma, być może była | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | nie ma, być może była | |
perony: | 1 lub 2 | |
kody: |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
Przewóz – Przysieka |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
wasiukibic
(2020-01-05 22:38:10)
Obiekt ukryty w gęstych lasach, pomiędzy Przewozem a Łęknicą, tereny niemal bezludne. Przed 1945 rokiem było jednak inaczej i wzdłuż obecnej DW 350 było po drodze kilka wiosek, majątków ziemskich, fabryk. Wszystko załatwił jednak Wehrmacht do spółki z Armią Czerwoną, niszcząc, grabiąc i minując pozostałe zabudowania. Po wojnie zasiedlono jedynie niewielkie wsie Przewoźniki i Potok, położone w zasadzie na końcu świata. Przed II wojną na terenie Przysieki znajdowała się stacja kolejowa z ładownią węgla brunatnego, który wydobywano pod drugiej stronie Nysy Łużyckiej, na zachód od miejscowości Pechern (istnieje do dziś). Węgiel był transportowany koleją linową, długą na kilkaset metrów. W lesie pozostały liczne fundamenty i ślady w terenie po dawnej stacji i jej infrastrukturze - wcześniej musiało tu być naprawdę sporo różnego rodzaju budynków i budowli.
-
#2
(odp. na #1)
Stanisław Pikul
(2020-01-06 08:50:48)
Myślę, że ta wizualizacja dobrze ilustruje ówczesne życie między Pechern a Lichtenbergiem. :) https://www.youtube.…
-
#3
sławek
(2020-01-06 18:05:12)
Koleją linową :)
-
#4
(odp. na #2)
wasiukibic
(2020-01-06 21:28:01)
Jak przewrotne są koleje losu. Ówczesnym Niemcom przez myśl chyba nie przeszło, że wywołując II wojnę światową przyczynią się do tego, że wszystko to, co tam zbudowali i dbali - obróci się w niwecz i w końcu pochłonie to las.
-
#5
(odp. na #4)
Damian Stupień
(2020-01-06 21:39:04)
A co powiesz na kolej piaskową/kopalnianą którą tworzyli daawno temu a teraz sami ją w Polsce zarżnęli, poniekąd :)
-
#6
(odp. na #4)
Stanisław Pikul
(2020-01-06 22:16:40)
Kopalnia Alicja padła jeszcze przed wielkim kryzysem w latach dwudziestych (1923), jej następczyni przetrwała ze 3 lata. Linię kolejową skrócono po rozpoczęciu budowy składów wojskowych na Białej Górze i tak pozostało do dzisiaj.
Za zniszczenie nadnyskich wsi odpowiadają i Rosjanie i Niemcy i Polacy - tam na kilka tygodni zatrzymał się front, a to nie sprzyja rozwojowi gospodarczemu - próżnia na tych terenach była na rękę w powojennych latach. -
#7
(odp. na #6)
wasiukibic
(2020-01-06 23:02:08)
Najlepszym tego przykładem jest los przedmieścia Forst - Zasieków, które mimo przetrwania w mało uszkodzonym stanie, padły ofiarą tej taktyki - budynki rozebrano, a cegła pojechała do Warszawy. O fabrykach zbrojeniowych w Myszkowie czy Nowogrodzie Bobrzańskim nie wspominając. Czego nie zdążyli wywieźć Niemcy czy zrabować Sowieci - było traktowane jako rezerwuar dla odbudowującego się przemysłu w głębi kraju. Rozmawiałem z wujkiem, który miał przyjemność przyjechać tu jako jeden z pionierów - parszywa robota, wszelkiej maści cwaniaki, kombinatorzy lub też przedstawiciele "legalnej władzy" przyjeżdżali wyposażeni w różne papierki (i/lub dobrze uzbrojeni) i brali jak swoje. Ciężko było cokolwiek uruchomić lub utrzymać w ruchu, bo mogło się okazać, że akurat ta obrabiarka/kocioł/pas transmisyjny itp. są akurat potrzebne w... Inna sprawa, że mimo przyznania Ziem Odzyskanych Polsce i oficjalnej propagandzie odwiecznych Ziem Piastowskich - nieoficjalnie traktowano je jako obce i zasiedlone przejściowo. Wiele osób ufało, że wróci w swoje rodzinne strony, jak upadnie ład pojałtański.
-
#8
Qbs
(2023-01-02 11:16:16)
Wasiu, dobra robota - że też Ci się chciało łazić po takich dziurach!
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Przysieka