Ostrzeszów
Ostatnia zmiana: 2023-01-17
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Lokomotywowni nie ma, ale była w okresie międzywojennym (1-stanowiskowa). Jest za to garaż drezyny z lat 80-tych wielki, jak lokomotywownia 1-stanowiskowa. Wieża wodna jest dzierżawiona przez Klub Motocyklowy. (info: Krzysztof Zawada) W ramach umowy na stacji remontowany ma być peron I, przejście podziemne, wiata peronowa oraz nawierzchnia torowa i rozjazdy. Peron wraz z przejściem podziemnym ma zostać przystosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. źródło: http://naszestrony.info.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=351:milionowe-inwestycje-na-ostrzeszowskiej-kolei&catid=16:to-i-owo&Itemid=125 (info: Jakub Szczygieł, 02-05-2014) Opis infrastruktury: 2 tory główne zasadnicze, 3 tory dodatkowe zelektryfikowane ponadto parę torów bocznych niezelektryfikowanych. Urządzenia przekaźnikowe typu PB. Semafory wyjazdowe 5komorowe - przygotowanie pod SBL która została zamontowana na tej linii tylko do Środy Wlkp. (info: Mateusz Matusik, 02-07-2008) W danych podstawowych są podawane liczby: perony 2, krawędzie peronowe 3, w rzeczywistości istnieje jeszcze jeden peron przy budynku stacyjnym z jedną krawędzią, chociaż od dawna nieużywany jako peron (jest przejściem do tunelu na perony), ograniczony od toru płotkiem (patrz zdjęcie z maja 2009 r. autor P.K..– stacja Ostrzeszów). (info: Bolesław Wojtyniak, 17-06-2009) Opis budynków: Budynek stacyjny był i jest w pn-wsch części miasta i ma się dobrze. Kasa jest czynna od 5.00 – 20.40, pomieszczenie przed kasą musi obecnie wystarczyć jako poczekalnia. Pomieszczenia, które były poczekalnia i lokalem gastronomicznym są obecnie apteką. Przechowalnia bagażu i ekspedycja bagażowo – ekspresowa oraz punkt nadania i wydania przesyłek konduktorskich mieszczące się w budynku stacyjnym, zostały zlikwidowane w 2003r.(info: Bolesław Wojtyniak, 17-06-2009) Budynek stacji w nie najlepszym stanie technicznym poczekalnia obok kasy biletowej czynnej w godz. 5:30‐13:20 przerwy: 9:50‐10:05; w dni robocze. (info: Jakub Szczygieł, 02-05-2014). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | wielkopolskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
budynki obsługi taboru: | była, ale obecnie już nie istnieje | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: |
wieża wodna znajduje się ok. 50m na południowy wschód od budynku dworca; stan zewnętrzny - dobry minus: tynk częściowo odchodzi, część okienek wybita, brak wskaźnika poziomu wody (widać pozostałości mocowania), drzwi w dobrym stanie, zamknięte na kłódkę; stan wewnętrzny - nierozpoznany. (info: Przemysław Warczyński, 2022-07-15) wieża wodna z ciekawymi wzorami na części zbiornikowej i rzadko spotykaną ilością okienek na wieży, zaczyna popadać w ruinę, obecnie nie ma żadnego opiekuna; dach pod szczytem (iglicą) jest obecnie wielkim gołębnikiem; na dole, wewnątrz wieży zachowały się jeszcze szczątki armatury i pompy. (info: Bolesław Wojtyniak, 17-06-2009) |
|
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 3 |
|
kody: |
EPA:5100557 HAFAS:5100223 IBNR:7338 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
58,109 | Kluczbork – Poznań Główny (272) | ||
0,000 | Ostrzeszów – Namysłaki (383) | ||
Ostrzeszów – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Prochiron
(2021-06-03 16:33:12)
Czy ktoś może orientuje się, z czego wynika ten charakterystyczny łuk, jaki zatacza linia przed Ostrzeszowem od strony Ostrowa? Teoretycznie trasa mogłaby biec na wprost, a nie widzę np. by był to skręt do jakiejś miejscowości. Na oko wygląda to trochę niezrozumiale, jednak domyślam się, że musiała być jakaś ważna przyczyna.
-
#2
Syców Piękna Stacja
(2021-06-03 20:49:20)
Spytam się mojego wuja, bo z Ostrzeszowa jest, może wyjaśni.
-
#3
(odp. na #1)
Stanisław Pikul
(2021-06-03 21:41:19)
Być może to jest odpowiedź:
1875 - Niemcy pobudowali linię kolejową Kluczbork - Ostrów - Poznań *, która przebiega też przez Przygodzice. Pobudowano tez stację kolejową o nazwie Przygodzice, lecz 2 km na południe od wsi, aby mieszkańcy innych wsi też mieli do kolei bliżej.
* Plany przewidywały jej przebieg na odcinku Ostrzeszów - Ostrów przez Mikstat, ale władze miejskie Mikstatu nie wyraziły zgody na budowę linii, obawiając się, że gospodarze stracą dochody z furmanek i właściciele pól nie zgodzili się na wykup przez państwo. Skorzystali z tego Wilhelm i Bogusław Radziwiłłowie, którzy bezpłatnie oddali teren pod budowę linii kolejowej. to piąta linia kolejowa wychodząca z Poznania - prowadziła do Kluczborka, o długości 176,1 km. Budowano ją trzy lata i oddano do użytku 10 grudnia 1875 r. (za http://www.przygodzi… ). Może zaczęto budowę licząc na zmianę stanowiska władz Mikstatu a jak nic z tego nie wyszło to skorygowano trasę?
Swoją drogą - ta sama linia i takie samo podejście - Pleszew. :) -
#4
Ostrzeszowianin
(2021-06-09 18:50:48)
Panowie, rzut okiem na mapę i okazuje się, że linia w tym miejscu trawersuje Wzgórza Ostrzeszowskie. Eski wkoło Ostrzeszowa wynikają z faktu istnienia bardzo dużych podjazdów, dochodzących do 16 promili. Przy poprowadzeniu linii na wprost, trzeba by przekopywać całe wzgórza, a i profil podłużny uzyskanego szlaku byłby bardzo niekorzystny ze względu na duże nachylenie. Żaden cięższy pociąg by tędy nie podjechał.
-
#5
(odp. na #4)
wasiukibic
(2021-06-09 19:20:09)
Kiedy mapa pokazuje, że tam wielkiej tragedii nie ma. Różnica poziomów między początkiem a końcem tego garba to jakieś 35 m, a długość w linie prostej - 4 km. W dodatku mówimy to o ważnej, wręcz strategicznej linii kolejowej, gdzie ciasne łuki poziome także wpływają niekorzystnie na późniejszą eksploatację, więc też nie oszczędza się na robotach ziemnych, aby zniwelować podjazdy. Taka 271 przekraczająca Wzgórza Trzebnickie między Obornikami, a Osolą ma jeszcze gorzej, jeżeli chodzi o teren, a nie zygzakuje w prawo i w lewo. Tak samo jak Nadodrzanka w okolicach Zielonej Góry, czy 14 między Żarami a Żaganiem.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Ostrzeszów