Gliwice Wąskotorowe
Ostatnia zmiana: 2024-05-06
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | śląskie | |
dodatkowe tory: | rozebrano | |
budynki dworcowe: | był, ale już nie istnieje | |
budynki obsługi taboru: | Budynek parowozowni (dwa parowozy na jednym torze) był usytuowany prostopadle na południe od torów biegnących w kierunku zachodnim (Fabryki Drutu) w odległości około 4 metrów od tych torów. Dokładnie na wysokości ul. Świętej Anny i obecnie zjazdu i wyjazdu z DTŚ. Brama wjazdowa furmanką lub samochodem była od strony ul. Robotniczej między posesją budynku nr 7 a torami wąskotorowymi w kierunku Trynku. Tor do parowozowni odbiegał w lewo kilka metrów za rozjazdem w kierunku Trynku. Wjazd parowozów do parowozowni był od strony południowej (ul. Robotniczej). | |
zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
semafory: | nie ma i nie było | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | nie ma i nie było | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 2 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
17,417 | Bytom Karb Wąskotorowy – Racibórz Płonia | ||
0,000 | Gliwice Wąskotorowe – Gliwice Fabryka Drutu |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#2
(odp. na #1)
Marek Potocki
(2018-01-27 13:45:05)
Ciekawe to. Mam natomiast pytanie do "historyków". To co opisuje Hannes jest odnogą od linii właściwej, a punkt "Gliwice Wąskotorowe" jest w ciągu linii. Czyżby Gliwice Wąskotorowe i Gliwice Śródmieście to były dwa różne punkty?
-
#3
(odp. na #2)
Damian Stupień
(2018-01-27 17:57:20)
Dokładnie.
-
#4
Piotr Magiera
(2018-01-27 21:25:28)
Ja jeszcze dodam od siebie, że takie coś jak "Gleiwitz Trymstrasse" (w sekcji historycznej) nie istniało nigdy. Przez pewien okres przed II wojną światową, kolejka była połączona z wąskotorową linią tramwajową biegnącą dzisiejszymi ulicami Pszczyńską, Mikołowską, Dworcową i Bohaterów Getta, kończącą się przed dworcem kolejowym. Wagony spalinowe obsługujące linię do Rud zjeżdżały na torowisko tramwajowe i podjeżdżały przed dworzec. Na tym odcinku istniał jeden dodatkowy przystanek, Gleiwitz Turmstrasse (niemiecka nazwa ul. Basztowej), ulokowany na wysokości bloku mieszkalnego na rogu Dworcowej i Dunikowskiego. Połączenie to zlikwidowano krótko po wojnie, gdy przebudowano tory tramwajowe na rozstaw normalny.
Jak widać więc, połączono tu nie dwa, a trzy oddzielne punkty. -
#5
(odp. na #4)
Marek Potocki
(2018-01-27 21:48:50)
Spróbuję to jakoś ogarnąć, dzięki!
-
#6
(odp. na #5)
Marek Potocki
(2018-01-28 12:10:50)
Pododawałem odpowiednie odcinki i punkty. Mam nadzieję, że teraz jest to już bardziej zgodne z historią.
-
#7
Robert
(2018-01-28 22:20:11)
Jest prawie dobrze. Nie było nigdy odcinka Gliwice Śródmieście - Gliwice Trynek. Pociągi do Trynku jechały przez trójkąt stacji Gliwice Wąsk.
-
#8
(odp. na #7)
Marek Potocki
(2018-01-29 05:12:52)
Właśnie, patrząc po archiwalnych mapach, przynajmniej do lat 70 nie było tam trójkąta. Tę "linię" dodałem nieco na siłę, właśnie po to, żeby do uwzględnić.
-
#9
(odp. na #8)
Adamus
(2018-01-30 18:49:43)
Temat Trójkąta
W dniu 01.09.1989 roku oddano do eksploatacji krótkie połączenie torowe umożliwiające bezpośredni przejazd z stacji Gliwice Trynek w kierunku ówczesnej Huty 1 Maja z pominięciem stacji Gliwice Wąskotorowe a nowy przystanek Gliwice Śródmieście pojawił się w rozkładzie jazdy w 1990roku i zlokalizowany był na wysokości końcu ulicy świętej Katarzyny. -
#10
(odp. na #4)
Dr Świnke
(2018-03-25 00:25:09)
Tramwaje na rozstaw normalny w Gliwicach przekuto w 1928r. Po tym wydarzeniu tramwaj normalnotorowy dojeżdżał do stacji Trynek i tam następowała przesiadka na tor wąski. Niestety nie pamiętam, jak długo się miał taki stan rzeczy, ale pewnie do likwidacji linii nr 2 w połowie lat 80-tych.
-
#11
(odp. na #10)
Piotr Magiera
(2018-03-25 20:49:25)
Przed wojną na rozstaw normalnotorowy przekuto dwie z trzech gliwickich linii tramwajowych: do Wójtowej Wsi oraz do ul. Zygmunta Starego. Linia z dworca głównego na Trynek pozostała wąskotorowa, figuruje w rozkładzie jazdy niemieckich kolei z lat II wojny, wyraźnie opisane jako Schmalspurbahn (kolej wąskotorowa). W rozkładach powojennych pociągi z Rud dojeżdżały tylko do Trynku.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Gliwice Wąskotorowe