OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Gliwice Wąskotorowe

Ostatnia zmiana: 2018-01-28

Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: rozebrano
budynki: był, ale już nie istnieje
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: nie ma i nie było
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: nie ma i nie było
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 2
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  17,417 Bytom Karb Wąskotorowy – Racibórz Płonia  
  Gliwice Wąskotorowe – Gliwice Fabryka Drutu  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Gliwice ZNTK (woj. śląskie) 0,55 km
Gliwice Lokomotywownia (woj. śląskie) 1,58 km
Gliwice Śródmieście (woj. śląskie) 1,84 km
KWK Gliwice (woj. śląskie) 1,85 km
Gliwice Trynek (woj. śląskie) 2,12 km
Kopalnia Gliwice (woj. śląskie) 2,23 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #2 (odp. na #1) Marek Potocki (2018-01-27 13:45:05)
    Ciekawe to. Mam natomiast pytanie do "historyków". To co opisuje Hannes jest odnogą od linii właściwej, a punkt "Gliwice Wąskotorowe" jest w ciągu linii. Czyżby Gliwice Wąskotorowe i Gliwice Śródmieście to były dwa różne punkty? Odpowiedz»
  • #3 (odp. na #2) Damian Stupień (2018-01-27 17:57:20)
    Dokładnie. Odpowiedz»
  • #4 Piotr Magiera (2018-01-27 21:25:28)
    Ja jeszcze dodam od siebie, że takie coś jak "Gleiwitz Trymstrasse" (w sekcji historycznej) nie istniało nigdy. Przez pewien okres przed II wojną światową, kolejka była połączona z wąskotorową linią tramwajową biegnącą dzisiejszymi ulicami Pszczyńską, Mikołowską, Dworcową i Bohaterów Getta, kończącą się przed dworcem kolejowym. Wagony spalinowe obsługujące linię do Rud zjeżdżały na torowisko tramwajowe i podjeżdżały przed dworzec. Na tym odcinku istniał jeden dodatkowy przystanek, Gleiwitz Turmstrasse (niemiecka nazwa ul. Basztowej), ulokowany na wysokości bloku mieszkalnego na rogu Dworcowej i Dunikowskiego. Połączenie to zlikwidowano krótko po wojnie, gdy przebudowano tory tramwajowe na rozstaw normalny.

    Jak widać więc, połączono tu nie dwa, a trzy oddzielne punkty.
    Odpowiedz»
  • #5 (odp. na #4) Marek Potocki (2018-01-27 21:48:50)
    Spróbuję to jakoś ogarnąć, dzięki! Odpowiedz»
  • #6 (odp. na #5) Marek Potocki (2018-01-28 12:10:50)
    Pododawałem odpowiednie odcinki i punkty. Mam nadzieję, że teraz jest to już bardziej zgodne z historią. Odpowiedz»
  • #7 Robert (2018-01-28 22:20:11)
    Jest prawie dobrze. Nie było nigdy odcinka Gliwice Śródmieście - Gliwice Trynek. Pociągi do Trynku jechały przez trójkąt stacji Gliwice Wąsk. Odpowiedz»
  • #8 (odp. na #7) Marek Potocki (2018-01-29 05:12:52)
    Właśnie, patrząc po archiwalnych mapach, przynajmniej do lat 70 nie było tam trójkąta. Tę "linię" dodałem nieco na siłę, właśnie po to, żeby do uwzględnić. Odpowiedz»
  • #9 (odp. na #8) Adamus (2018-01-30 18:49:43)
    Temat Trójkąta
    W dniu 01.09.1989 roku oddano do eksploatacji krótkie połączenie torowe umożliwiające bezpośredni przejazd z stacji Gliwice Trynek w kierunku ówczesnej Huty 1 Maja z pominięciem stacji Gliwice Wąskotorowe a nowy przystanek Gliwice Śródmieście pojawił się w rozkładzie jazdy w 1990roku i zlokalizowany był na wysokości końcu ulicy świętej Katarzyny.
    Odpowiedz»
  • #10 (odp. na #4) Dr Świnke (2018-03-25 00:25:09)
    Tramwaje na rozstaw normalny w Gliwicach przekuto w 1928r. Po tym wydarzeniu tramwaj normalnotorowy dojeżdżał do stacji Trynek i tam następowała przesiadka na tor wąski. Niestety nie pamiętam, jak długo się miał taki stan rzeczy, ale pewnie do likwidacji linii nr 2 w połowie lat 80-tych. Odpowiedz»
  • #11 (odp. na #10) Piotr Magiera (2018-03-25 20:49:25)
    Przed wojną na rozstaw normalnotorowy przekuto dwie z trzech gliwickich linii tramwajowych: do Wójtowej Wsi oraz do ul. Zygmunta Starego. Linia z dworca głównego na Trynek pozostała wąskotorowa, figuruje w rozkładzie jazdy niemieckich kolei z lat II wojny, wyraźnie opisane jako Schmalspurbahn (kolej wąskotorowa). W rozkładach powojennych pociągi z Rud dojeżdżały tylko do Trynku. Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Gliwice Wąskotorowe

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...