Gliwice Wąskotorowe
Ostatnia zmiana: 2024-05-06
Legenda (Wygenerowano dnia: 2025-08-19) | Mapa prędkości (Wygenerowano dnia: 2025-04-15)
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#2
(odp. na #1)
Marek Potocki
(2018-01-27 13:45:05)
Ciekawe to. Mam natomiast pytanie do "historyków". To co opisuje Hannes jest odnogą od linii właściwej, a punkt "Gliwice Wąskotorowe" jest w ciągu linii. Czyżby Gliwice Wąskotorowe i Gliwice Śródmieście to były dwa różne punkty?
-
#3
(odp. na #2)
Damian Stupień
(2018-01-27 17:57:20)
Dokładnie.
-
#4
Piotr Magiera
(2018-01-27 21:25:28)
Ja jeszcze dodam od siebie, że takie coś jak "Gleiwitz Trymstrasse" (w sekcji historycznej) nie istniało nigdy. Przez pewien okres przed II wojną światową, kolejka była połączona z wąskotorową linią tramwajową biegnącą dzisiejszymi ulicami Pszczyńską, Mikołowską, Dworcową i Bohaterów Getta, kończącą się przed dworcem kolejowym. Wagony spalinowe obsługujące linię do Rud zjeżdżały na torowisko tramwajowe i podjeżdżały przed dworzec. Na tym odcinku istniał jeden dodatkowy przystanek, Gleiwitz Turmstrasse (niemiecka nazwa ul. Basztowej), ulokowany na wysokości bloku mieszkalnego na rogu Dworcowej i Dunikowskiego. Połączenie to zlikwidowano krótko po wojnie, gdy przebudowano tory tramwajowe na rozstaw normalny.
Jak widać więc, połączono tu nie dwa, a trzy oddzielne punkty. -
#5
(odp. na #4)
Marek Potocki
(2018-01-27 21:48:50)
Spróbuję to jakoś ogarnąć, dzięki!
-
#6
(odp. na #5)
Marek Potocki
(2018-01-28 12:10:50)
Pododawałem odpowiednie odcinki i punkty. Mam nadzieję, że teraz jest to już bardziej zgodne z historią.
-
#7
Robert
(2018-01-28 22:20:11)
Jest prawie dobrze. Nie było nigdy odcinka Gliwice Śródmieście - Gliwice Trynek. Pociągi do Trynku jechały przez trójkąt stacji Gliwice Wąsk.
-
#8
(odp. na #7)
Marek Potocki
(2018-01-29 05:12:52)
Właśnie, patrząc po archiwalnych mapach, przynajmniej do lat 70 nie było tam trójkąta. Tę "linię" dodałem nieco na siłę, właśnie po to, żeby do uwzględnić.
-
#9
(odp. na #8)
Adamus
(2018-01-30 18:49:43)
Temat Trójkąta
W dniu 01.09.1989 roku oddano do eksploatacji krótkie połączenie torowe umożliwiające bezpośredni przejazd z stacji Gliwice Trynek w kierunku ówczesnej Huty 1 Maja z pominięciem stacji Gliwice Wąskotorowe a nowy przystanek Gliwice Śródmieście pojawił się w rozkładzie jazdy w 1990roku i zlokalizowany był na wysokości końcu ulicy świętej Katarzyny. -
#10
(odp. na #4)
Dr Świnke
(2018-03-25 00:25:09)
Tramwaje na rozstaw normalny w Gliwicach przekuto w 1928r. Po tym wydarzeniu tramwaj normalnotorowy dojeżdżał do stacji Trynek i tam następowała przesiadka na tor wąski. Niestety nie pamiętam, jak długo się miał taki stan rzeczy, ale pewnie do likwidacji linii nr 2 w połowie lat 80-tych.
-
#11
(odp. na #10)
Piotr Magiera
(2018-03-25 20:49:25)
Przed wojną na rozstaw normalnotorowy przekuto dwie z trzech gliwickich linii tramwajowych: do Wójtowej Wsi oraz do ul. Zygmunta Starego. Linia z dworca głównego na Trynek pozostała wąskotorowa, figuruje w rozkładzie jazdy niemieckich kolei z lat II wojny, wyraźnie opisane jako Schmalspurbahn (kolej wąskotorowa). W rozkładach powojennych pociągi z Rud dojeżdżały tylko do Trynku.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Gliwice Wąskotorowe